25.10.2023

Nastarengastesti: Katumaastureiden premium-renkaat loistavat – halvat nastarenkaat ovat jopa vaarallisen huonoja!

Moottorin uusimmassa nastarengastestissä renkaiden ääripäät tulevat hyvin ilmi. Kun parhailla nastarenkailla pito on erinomaista jäällä ja lumella, toisessa ääripäässä halpojen renkaiden ääritilannekäytös on jopa vaarallisen huonoa.

Kun taantuma iskee, inflaatio jyllää ja korot nousevat, useammassa kotitaloudessa mietitään kiivaasti arjen menoja. Auton renkaatkin pitäisi uusia, voisiko siinä säästää jopa satasia, mietitään monessa kodissa.

Moottorin tämän kauden toisessa ja uusimmassa talvirengastestissä testattiin moneen kompaktiin katumaasturiin soveltuvat nastarenkaat. Talvirenkaiden 215/65 R17 -kokoluokka sopii niin Mercedeksen pieniin katumaastureihin, GLA:han ja GLB:henkin – ja yhtä hyvin Nissan Qashqaista aina Volkswagen Tiguaniin. Kun esimerkiksi myös Peugeotin 3008- ja 5008-mallitkin käyttävät samaa rengaskokoa, voidaan sanoa, että yhtä useammassa kotitaloudessa mietitään talvirengastestiin osallistunutta rengaskokoluokkaa kun uusia renkaita arkikulkineeseen pohditaan.

Hinnan puolesta käydään kovaa vääntöä siitä, että valitaanko autoon kalleimmat premium-luokan renkaat lähes tuhannen euron hintaan vai kenties budjettikumia alle 600 euroa per kierros. Varsin houkuttava säästökohde, jossa säästäisi selviä satasia.

Moottorin SUV-luokan autojen nastarengastesti osoitti, että satasia kyllä säätyy, mutta samalla säästetään siinä kaikkein tärkeimmässä asiassa eli turvallisuudessa. Kahdeksasta rengassarjasta peräti puolet, eli neljä rengassarjaa sai Moottorin rengastestissä jostain osa-alueesta tuomion ”vaarallisen huono ääritilannekäytös”.

Testirenkaista Federal Himaylaja WS2, GT Radial Ice Pro SUV3, Delinte Winter WD42 sekä Sailun Ice Blazer WST3 saivat moitteita vaarallisen huonosta ääritilannekäyttäytymisestään. Federalin käytös oli vaarallisen huonoa sulalla kelillä, GT Radialin, Delinten sekä Sailunin jäällä ja lumella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Premium-renkaat näyttivät paikkansa

Premium-renkaat, Michelin X-Ice North 4, Nokian Hakkapeliitta 10 SUV, Pirelli Ice Zero 2 sekä Hankook Winter iPike X puolestaan loistivat siellä, missä nastarenkaan täytyykin loistaa. Niiden pito oli hyvää, jopa erinomaista jäällä ja lumella. Lisäksi Hankookin kohdalla ääritilannekäytös oli hyvää sekä jäällä ja lumella että myös sulalla kelillä.

Moottorin nastarengastestin perusteella voikin kysyä, että onko renkaissa säästetty muutama satanen henkikullan arvoinen, jos halvan renkaan vaarallinen ääritilannekäytös voi pahimmillaan johtaa siihen, että metsähallitus kutsuu autoa?

Moottorin rengastesti osoittaa, että halparenkaaseen ei voi luottaa, ja merkkirenkaasta pyydetty lisähinta kannattaa mukisematta maksaa.

Täydellisen rengastestin lopputulos selviää Moottorin uusimmasta numerosta 10–11/2023. Voit tilata Moottorin täältä. Saat Moottorin myös liittymällä Autoliiton jäseneksi. Lehti on myös luettavissa sähköisesti Lehtiluukussa.

Moottorin aiemman tällä kaudella julkaistun rengastestin löydät täältä, testissä vastakkain asettuivat edulliset nastarenkaat ja premium-luokan kitkarenkaat.

Täydellisen rengastestin lopputulos selviää Moottorin uusimmasta numerosta 10-11/2023. Voit tilata Moottorin täältä. Saat Moottorin myös liittymällä Autoliiton jäseneksi. Lehti on myös luettavissa sähköisesti Lehtiluukussa.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus Test Finland Oy

Testirenkaat, nastarenkaat koko 215/65 R17

  • Delinte Winter WD42
  • Federal Himalaya WS2
  • GT Radial Ice Pro SUV3
  • Hankook Winter iPike X
  • Michelin X-Ice North 4
  • Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 SUV
  • Pirelli Ice Zero 2
  • Sailun Ice Blazer WST

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat