19.6.2024 Testit Sähköauto ja kevytperävaunu – virtaa vaunun vetoon Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomi on perävaunujen luvattu maa. Niinpä monelle on tärkeää, että auto soveltuu myös vetohommiin. Testasimme, miten paljon sähköauton kulutus kasvaa ja toimintamatka lyhenee tämän taakan myötä – muodostuuko se jopa esteeksi paikallispäästöttömän auton hankinnalle? Sähköautojen yleistymisessä on edetty siihen vaiheeseen, että tätä käyttövoimaa vastustavien väite ”ei sillä pääse Lappiin” on vaihtumassa ilmaisuun ”ei sillä voi vetää peräkärryä.” Myöskään viimeksi mainittu ei sinänsä pidä paikkaansa – mekin olemme kiskoneet sähköautolla esimerkiksi matkailuvaunua (Moottori 7/2021). Voiman puolesta tuollaisen kuorman vetäminen tehokkaalla sähköautolla ei ole kovin ihmeellinen temppu.Silti perävaunun vetäminen sähköautolla tuo mukanaan omia ongelmia. Niistä mittavin on tietysti se klassinen eli toimintamatkan putoaminen. Kun polttomoottoriautolla kärryn vetäminen tuntuu lähinnä lompakossa, sähköautoilijalla tämä näkyy myös matka-ajassa. Siihen, minkä verran lataustauot oikeasti hidastavat kärryn vetämistä, palaamme hiukan edempänä tässä jutussa. Sitä ennen tarkastelemme toista ongelmaa. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle