19.6.2024

Sähköauto ja kevytperävaunu – virtaa vaunun vetoon

Kuva Eetu Kokkonen

Suomi on perävaunujen luvattu maa. Niinpä monelle on tärkeää, että auto soveltuu myös vetohommiin. Testasimme, miten paljon sähköauton kulutus kasvaa ja toimintamatka lyhenee tämän taakan myötä – muodostuuko se jopa esteeksi paikallispäästöttömän auton hankinnalle?

Sähköautojen yleistymisessä on edetty siihen vaiheeseen, että tätä käyttövoimaa vastustavien väite ”ei sillä pääse Lappiin” on vaihtumassa ilmaisuun ”ei sillä voi vetää peräkärryä.” Myöskään viimeksi mainittu ei sinänsä pidä paikkaansa – mekin olemme kiskoneet sähköautolla esimerkiksi matkailuvaunua (Moottori 7/2021). Voiman puolesta tuollaisen kuorman vetäminen tehokkaalla sähköautolla ei ole kovin ihmeellinen temppu.

Silti perävaunun vetäminen sähköautolla tuo mukanaan omia ongelmia. Niistä mittavin on tietysti se klassinen eli toimintamatkan putoaminen. Kun polttomoottoriautolla kärryn vetäminen tuntuu lähinnä lompakossa, sähköautoilijalla tämä näkyy myös matka-ajassa. Siihen, minkä verran lataustauot oikeasti hidastavat kärryn vetämistä, palaamme hiukan edempänä tässä jutussa. Sitä ennen tarkastelemme toista ongelmaa.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat