Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan

Kuva Eetu Kokkonen
Toyota Prius huolto

Käytetty Toyota Prius -hybridimme ylitti 300 000 kilometrin ajomäärän, jota oli aika juhlistaa määräaikaishuollon merkeissä.

Moottorin käytetyllä Toyota Priuksella oli vastikään merkkipäivä. Sen mittariin nimittäin pyörähti tasalukemat 300 000 kilometriä. Jollekin tällaiset lukemat saattavat kuulostaa paljolta, mutta Priuksen erittäin luotettavana tunnetulle hybriditekniikalle tämä ajomäärä ei ole vielä mitään. Tai ainakaan toivottavasti ei ole. Autothan ovat yksilöitä ja vaikka suurin osa vastaavista malleista kestäisi ilman isoja remontteja reilusti yli puolen miljoonan kilometrin, ei se ole tae, että juuri meidänkin auto kestäisi.

Haluamme kuitenkin huolehtia siitä, että Priuksella olisi vielä paljon elämää edessä. Ehkä olennaisin tekijä tähän liittyen on auton huoltaminen. Tasalukemien myötä Priuksella olikin huollon aika. Auton mukana tulleeseen huoltokirjaan oli painettu perinteiseen tapaan valmistajan suosittelema huolto-ohjelma, josta oli yhdessä huoltokirjan kanssa ynnäillä millaisia toimenpiteitä missäkin kilometrilukemassa kuuluu suorittaa.

Toyota Prius huolto

Tällä kertaa huoltoon kuului moottoriöljyn ja -suodattimen, ilmanpuhdistimen, raitisilmasuodattimen ja sytytystulppien vaihto. Nämä osat kustansivat paikalliselta varaosaliikkeeltä yhteensä 152,9 euroa. Isoin yksittäinen kuluerä olivat Iridium-sytytystulpat, neljä kappaletta näitä maksoi 89 euroa. Priukseen olisi toki voinut laittaa edullisemmat tulpat, mutta nämä ovat pitempiaikainen ratkaisu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huollettavaksi suunniteltu

Näin kevyt määräaikaishuolto on lähtökohtaisestikin helppo ja nopea tehdä autoon kuin autoon, ja yleensä nämä ovatkin niitä huoltoja, joista kokematonkin kotimekaanikko voi ryhtyä auton huoltamista harjoittelemaan.

Joskus kuitenkin esimerkiksi sisäilmansuodatin voi olla piilotettu hämmentävänkin syvälle parin mutkan taakse. Myös öljynsuodatin voi olla kenkussa paikassa, miksei sytytystulpatkin. Priuksen kohdalla kaikki oli kuitenkin selvästi suunniteltu huollettavuuden ehdoilla.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat