3.4.2025 Rengastesti Testi: sähköautojen kesärenkaat – säästöä turvallisuuden kustannuksella Teksti pasi piironen / Test Finland Oy Kuva ville-veikko heinonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteen sähköistyminen lisää rengasvalmistajien paineita. Sähköautoon kehitetyn kesärenkaan pitää olla herkästi rullaava, mutta painava ja tehokas auto vaatii myös renkaan muilta ominaisuuksilta uudenlaista tukevuutta. Testasimme nämä ekokumit, ja erot yllättivät. SÄHKÖAUTO painaa yleensä satoja kilogrammoja enemmän kuin vastaavan kokoinen polttomoottoriauto, mikä tuo näihin autoihin tarkoitettujen renkaiden suunnitteluun omat haasteensa. Niistä ensimmäinen liittyy ajettavuuteen: sähköauton renkaasta pitää tehdä niin vakaa, ettei akuston mukanaan tuoma lisämassa heikennä ajokäytöstä.Ylimääräiset kilot tuntuvat etenkin kaarreajossa, jossa renkaisiin kohdistuu suuria, jatkuvasti muuttuvia erisuuntaisia voimia. Koville joutuvat erityisesti ulkokaarteen puoleiset renkaat. Renkaan runkorakennetta onkin vahvistettava, ja kulutuspinnan on oltava tukeva sekä sorronkestävä riittävän ajovakauden aikaansaamiseksi.Esimerkiksi tässä testissä mukana olevan Michelin Pilot Sport EV:n kohdalla valmistaja ilmoittaa renkaan kykenevän kehittämään testaamassamme 255/45 R19 -koossa 15 prosenttia enemmän sivuttaisvoimaa tavanomaiseen Pilot Sport SUV -renkaaseen verrattuna.Kompromissi on onnistuttu selättämään varsin hyvin, sillä eräät varta vasten sähköautoiksi suunnitellut urheilulliset autot ovat suorastaan erinomaisia ajettavia. Näiden autojen matala massakeskipiste ja leveä raideväli yhdistettynä suorituskykyisiin renkaisiin häivyttää edellä mainitun lisämassan aktiivisessa ajossa hämmästyttävän hyvin. Testirenkaat koko 255/45 R19 Continental Sport Contact 7 T0 Hankook S1 Evo 3 EV T2 Kumho Ecsta PS71 EV Michelin Pilot Sport EV Nokian Tyres Hakka Black 3 SilentDrive Pirelli P Zero (PZ4) T0 Semperit Speed-Life 3 Tracmax X-Privilo TX3 VAHVEMPAA rakennetta edellyttää myös sähköauton suurempi maksimivääntömomentti, mikä pistää kumit kiihdytyksissä koville. Yleinen uskomus siitä, että sähköauto kuluttaa renkaita polttomoottoriautoa enemmän pitänee paikkansa, jos kuljettaja ulosmittaa tehokkaan sähköautonsa voimapotentiaalia jatkuvasti.Tasapainoa tuo kuitenkin se, että sähköauton luistonestojärjestelmä on polttomoottoriauton vastaavaa kehittyneempi, ja sähkömoottorin nopean tehonsäädön ansiosta rengas luistaa kiihdytysten aikana vähemmän. Vetotavallakin on merkitystä: nelivetoinen auto on renkaalle hellävaraisempi kuin tehokas taka- tai etuvetoinen.Kuljettaja voi myös vaikuttaa ajotavallaan merkittävästi renkaiden kulumiseen. Rauhalliset kiihdytykset, maltilliset kaarrenopeudet ja energian talteenoton hyödyntäminen ovat tie renkaan pitkäikäisyyteen. Myös säännöllinen renkaiden kierrättäminen auton etu- ja taka-akselien välillä on erityisen tärkeää tasaisen kulumisen varmistamiseksi.NÄIDEN vaatimusten ohella sähköauton renkaan tulisi luonnollisesti olla vierintävastukseltaan mahdollisimman alhainen. Renkaan vieriessä eniten energiaa syö renkaan kulutuspinta, jonka kumiseoksen koostumuksella onkin ekotalkoissa merkittävä rooli.Renkaiden kumiseokset ja niiden sekoitukset ovat tarkasti varjeltuja yrityssalaisuuksia. Tässä asiassa suurilla rengasvalmistajilla on valttikortit taskussaan, sillä näillä jäteillä on varaa palkata tuotekehitykseen riittävä määrä asiantuntevia kemistejä. Renkaan suorituskykyä parantavien sekoitusten kehittäminen on todellista tiedettä, ja uusinta uutta edustavilla ainesosilla on taipumus nostaa sekoituksen hintaa.Vastaavasti pienemmillä pelureilla tuotekehitys- ja mate-riaalibudjetit ovat luonnostaan pienempiä, mikä usein näkyy tavalla tai toisella lopputuotteen ominaisuuksissa. Tämän olemme havainneet useassa aikaisemmassa rengastestissämme – nyt nähdään kuinka käy, kun sähköauton alle asettuu seitsemän EV-rengasta ja kiinalainen Tracmax, jonka otimme mukaan verrokiksi astetta edullisempana vaihtoehtona.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMärkä keli: kaikenlaisia kompromissejaMärällä asfaltilla tehdyt kokeet osoittivat, että matalan vierinvastuksen ja hyvän märkäpidon yhdistäminen saman renkaaseen on edelleen haastava tehtävä. Kiinalainen Tracmax yllättää nimekkäät kilpakumppaninsa vastustamalla vesiliirtoa kaikkein parhaiten. Hankook on märän kelin kokeiden suurin pettymys: se jäi kaikilla osa-alueilla viimeiseksi. VESILIIRTOKOKEESSA Tracmax ylitti ainoana 80 km/h -rajapyykin. Viimeiseksi jäi Hankook 73,2 km/h -kirjauksellaan. Aivan kuten edullisten renkaiden testissämme (Moottori 3/2025), tälläkään kertaa renkaiden urasyvyydet eivät suoraan vaikuttaneet vesiliirtoherkkyyteen, vaikka kolmesta heikoimmasta suorituksesta vastasivatkin matalan urasyvyyden omaavat renkaat. Merkittävä tekijä veden poistamisessa renkaan alta onkin kulutuspintakuviolla. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (2) Artikkelin perusteella sai vahvan vaikutelman, että pre-facelift Tesla Y ei ollut oikein sovelias rengastestin testiautoksi? Ensi kerralla joku muu yleinen sähkö-auto kuten Enyaq, ID4. Minulle ainakin jäi epäselväksi renkaan nopeusluokka tai ainakin sen valinta. Kaikki renkaat käsittääkseni olivat V- luokkaa, mutta useimmat sähköautot vaativat vain T- luokkaa. Valmistetaanko tällaisia renkaita vai ei? Onko niillä hintaeroa yms.? Tietysti renkaan kulutuskestävyys kiinnostaa, mutta sehän on ollut iäisyyskysymys näissä teksteissä. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous