2.7.2019 Ajoneuvot Testipäiväkirja: takaluukku arjen avustajana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tavaratilaan pääsy on luukusta kiinni, se tiedetään. Tässäkin tapauksessa toteutukset vaihtelevat voimakkaasti autonvalmistajasta riippuen. Takaluukun arvosteleminen kuulostaa varmasti pilkun viilaamiselta. Mitäpä eroja noissa nyt olisi – sen kun avaa, lastaa kamat konttiin ja paiskaa kiinni, eikös vain? Mutta jälleen kerran: kun asiaa ryhtyy tarkemmin analysoimaan, myös tässä suhteessa eroja löytyy runsaasti autojen välillä.Kuten kaikessa testaamisessa, myös tavaratilan kannen arvostelemisessa pitää ensin tiedostaa mitä arvostellaan, ja mihin autoluokkaan arvosteltava kohde luokitellaan. Takaluukun tapauksessa kyse on luonnollisesti siitä, onko auto porrasperäinen, niin kutsutusti viistoperäinen vai omaako se farmarimaisen pystyperän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPortaasta peräänEnsin mainittu automalli, siis perinteinen sedan, ei luonnollisesti ole tarkoitettu suurten tavaroiden jokapäiväiseen roudaamiseen. Käyttäjälle riittää, että konttiin menevät pienemmät kamat suhteellisen sutjakkaasti.Silti sedaninkin lastausaukon koolla on merkitystä: nykyautoissa aina vain taemmas ulottuva, viisto takalasi napsaisee aimo osan aukon yläosasta. Monen porrasperän lastausaukko muistuttaakin tänä päivänä lähinnä kirjeluukkua – emmekä nyt vitsaile kuin vähän.Ilahduttavasti kuormauskynnys sentään on nykyään liki poikkeuksetta matala, eli luukku aukeaa takavalojen välistä aina puskurin yläpintaan saakka.Lihasvoimat, ei kiitos!Kun sitten edetään isompiin takaluukkuihin, niiden kautta tavaraa lastataan selvästi sedaneita enemmän ja useamminkin, ja täten myös luukun vaatimustaso samassa suhteessa kasvaa. Farmariversioissa asia on vielä lyhytperäisiä hatchback-korimalleja kriittisempi.Perusjuttuna on nytkin lastausaukko, joka on oltava mahdollisimman laaja, jotta esimerkiksi ison laatikon kyytiin mahduttaminen ei olisi luukun koosta kiinni. Lastauskorkeuden eli matkan maasta aukon alatasoon tulisi puolestaan olla mahdollisimman pieni, jotta vältytään ylimääräiseltä punnertamiselta.Myös luukun kevytkäyttöisyydellä on merkitystä. Toisin kuin sedaneissa, joiden pienempi luukku on käytännöllisesti katsoen aina melko vaivaton sulkea, isommissa takaluukuissa esiintyy tässä mielessä suurtakin vaihtelua.Markkinoilla on edelleen hyvinkin jäykästi sulkeutuvia luukkuja, ja tällöin myös luukun sisäpuolisen sulkemiskahvan sijoitus ja jämäkkyys joutuvat tositestiin. Liian pieni kahva ja jäykkä luukku on jokapäiväisen käytön kannalta ikävä yhdistelmä, kun taas kevyesti laskeutuva luukku kunnon tartuntakahvoilla ilahduttaa jokaisella sulkemiskerralla.Sähköllä sutjakkaamminJäykkyyden tuskaa lieventää sähköisesti liikuteltava luukku, joka parhaimmillaan avautuu kaukosäätimellä, puskurin alta jalkaa heilauttamalla tai jopa täysin automaattisesti, kun avaimella varustautunut henkilö kävelee auton peräosan luokse.Nämä ”kädettömät” toiminnot ovat erityisen käteviä silloin, kun autoilija lähestyy kulkupeliään painavat ostoskassit molemmissa käsissään. Sähköisten luukkujen toimintatavoissakin on toki eroja. Eräissä autoissa luukku sulkeutuu tuskastuttavan hitaasti, ja jos luukun sisäpaneeli on muotoiltu tilaa tuhlailevan paksuksi, myös lukittuminen tuottaa yleensä hankaluuksia, kun kontti on pakattu tupaten täyteen.Manuaalisesti suljettavalla systeemillä selviää tästä tilanteesta yleensä normaalia voimakkaammalla luukun painamisella, mutta toki ohueksi muotoiltu sisäpaneeli tuo vielä rahtusen kaivattua lisätilaa konttiin kuin konttiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkälle pääntilaaMuita arvostelukriteerejä isoissa takaluukuissa on avautumiskorkeus eli se, mahtuuko pitkä lastaaja seisomaan suorana luukun alle sekä se, miten näkösuoja käyttäytyy luukun avaamisen jälkeen. Rullatyyppisen peitteen laskostaminen kuormauksen yhteydessä kun voi olla hyvinkin kömpelöä.Parhaimmaksi ratkaisuksi onkin osoittautunut itsestään kokoon taittuva suoja, jolloin ylimääräisiä käsiä ei tähänkään toimenpiteeseen tarvita. Välimuotona on peite, joka rullautuu kokoon yhdellä painalluksella, mutta sekään ei vedä vertoja edellä kerrotulle automaattiselle toiminnolle.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Testit Moottori 100 vuotta: matkailuvaunu väistökokeessa – ei vara vaunua kaada 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla