3.1.2022 Ajoneuvot TÜV-katsastusraportti: Toyota menettänyt valta-asemansa, mersu jyrää kärjessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automallien ja automerkkien keskinäinen kilvoittelu laadun ja vikaherkkyyden näkökulmista ei ole aivan yksiselitteisen helppo asia todeta ja selvittää. Arvostetun saksalaisen TÜV 2022 -katsastusraportin pitkäaikainen ykkönen Toyota on menettänyt valta-asemansa, nyt kärjessä jyräävät saksalaismerkit Mercedes-Benzin johdolla.Mercedes-Benz loisti katsastusraporteissa useassa eri ikäluokassa. Etenkin GLC-katumaasturi tuntuu olevan listauksien kärkipäässä tuttu näky.Mitkä automallit ovat nyt kärjessä, mitkä hännillä? Mitkä automallit ja -merkit loistavat vähävikaisuudellaan ja mitkä automallit ovat ongelmakimppuja? Ja miten oma kulkuneuvosi sijoittuu?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukana 222 automalliaAutomallien ja automerkkien keskinäinen kilvoittelu laadun ja vikaherkkyyden näkökulmista ei ole aivan yksiselitteisen helppo asia todeta ja selvittää. Kattavatkaan katsastustilastot eivät kerro kaikkea eri automallien laadun välisistä eroista, mutta kun tietopohja on vankka, paljastaa huolellisesti tehty katsastustilasto kuitenkin paljon kiinnostavaa eri automalleista.Saksalaisen katsastusorganisaatio TÜVin vuotuisen uusimman vikaraportin tiedot pohjautuvat 9,6 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen Saksassa. Raportissa on mukana 222 automallia, joista valtaosa on tuttuja myös Suomen teiltä.Merkittäviä laatuerojaTuloslista on koottu määräaikaiskatsastuksessa havaittujen isojen hylkäyksen aiheuttavien vikojen perusteella. Tuoreimmassa katsastusraportissa yksikään japanilainen automalli ei yltänyt 10 kärjessä listalle nuorimmassa 2–3-vuotiaiden autojen ryhmässä. Kymmenen vuotta sitten japanilaiset napsivat lukuisia 10-kärjessä sijoituksia kaikissa ikäryhmissä. Nyt japanilaisista parhaaksi nousi Mazda, joka napsi viisi 10 kärjessä sijoitusta ohittaen Toyotan, jolla kaksi 10 kärjessä -sijoitusta.Mazda ohitti Toyotan raporttien top10-paikkojen määrässä.Raportissa ovat mukana vain sellaiset automallit, joista on saatavana vähintään tuhannen katsastuksen tiedot kussakin ikäryhmässä.Automallien 10 kärjessä ja 10 hännillä -listaus erottaa jyvät akanoista. Laatuerot eri automallien ja vuosimallien välillä ovat suuria. Merkkikohtainen tuloslista sisältää viisi ikäryhmää, joten jaossa on 50 kymmenen kärjessä -sijaa ja 50 kymmenen hännillä -sijaa kun kaikki viisi ikäryhmää ovat mukana.Valtikka vaihtui kuusi vuotta sittenKatsastusraportin pitkäaikainen ykkönen Toyota menetti valta-aseman kärjessä jo kuusi vuotta sitten. Ero parhaiden saksalaisten hyväksi on kasvanut vuosien saatossa merkittäväksi. Mercedes-Benz porskutti taas: automerkki uudisti ykköstilansa jo kuudennen kerran. Mercedes-Benzillä on 16 TOP 10 -sijoitusta, Toyotalla kaksi.Mercedes-Benz on vahvoilla erityisesti nuorimmassa ikäryhmässä, kuusi mersun mallia 10 kärjessä -listalla. Kolmessa keskimmäisessä ikäryhmässä on kolme mersua 10 kärjessä -listalla. Vanhimmastakin ikäryhmästä löytyy yksi mersu 10 kärjessä -listalla. Mercedes-Benz ja Audi ovat ainoat merkit, joilla on kymmenen kärjessä sijoituksia kaikissa viidessä ikäryhmässä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAudi hopeaa, Mazdalle ja volkkarille pronssiaAudi otti hopeaa (9 TOP 10 -sijoitusta), Mazda ja Volkswagen jakavat pronssitilan (kummallakin 5 TOP 10 -sijoitusta). Porsche oli viides, (4 TOP 10 -sijoitusta), Opel kuudes (3) ja Toyota seitsemäs (2).Myös Audi pärjäsi hyvin katsastuksissa raporttien mukaan.Lisäksi kuudella muulla automerkillä on yksi 10 kärjessä -sijoitus. Nämä merkit ovat aakkosjärjestyksessä BMW, Honda, Mitsubishi, Seat, Suzuki ja Volvo. Toyota ylivoima on hiipunut varsinkin nuoremmissa ikäryhmissä, tuloksena kokonaistilastossa 7. sija. Mazda osoittautui parhaaksi japanilaiseksi kuten edellisessäkin raportissa.Hännillä on DaciaKaksi huonointa olivat samaa merkkiä kuin edellisvuonna: Dacia keräsi 10 hännillä -sijoituksia eniten (16 kappaletta), Renault oli toiseksi huonoin (10).Raporttien hänniltä löytyi useaa eri Dacian tuotetta, kuten Dokker, Logan ja Duster.Muiden järjestys muuttui. Fiat oli kolmanneksi huonoin (7), seuraavina Ford (5), Volkswagen (3), BMW ja Seat (2). Lisäksi seuraavilla viidellä automerkillä oli kaikkiaan yksi 10 hännillä -sijoitus. Nämä merkit aakkosjärjestyksessä ovat Citroën, Kia, Nissan, Peugeot ja Suzuki.Sama automerkki hännillä ja kärkikahinoissaSaman autonvalmistajan eri malleissa ja niiden vuosimalleissa voi olla suuria laatueroja. Lisäksi eroja voi olla myös käyttäjien huolellisuudessa ja/tai ajosuoritteessa. Siksi muutama automerkki löytyy sekä TOP 10- että FLOP 10 -listoilta. Tällaisia merkkejä ovat BMW, Seat, Suzuki ja Volkswagen. Esimerkiksi BMW 5-/6-sarjan, sekä isojen tila-autojen (Ford Galaxy, Seat Alhambra ja Volkswagen Sharan) suurta vikamäärää selittää osaltaan kyseisten mallien poikkeuksellisen suuri ajomäärä keskivertoautoon verrattuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tyyppiviat-palvelu paljastaa Suomessa suosittujen automallien vikatiedot Tyyppiviat on uusi Moottorin kokoama ainutlaatuisen kattava tietopankki, joka kertoo Suomessa suosituimpien automallien luotettavuudesta. Uudesta palvelusta käy kätevästi ilmi lähes 140 automallin vikatiedot useasta eri lähteestä Suomesta ja muualta Euroopasta. Etsi oma automallisi ja saat tietää, kuuluuko autosi vikaherkkiin vai varmatoimisiin automalleihin. Tiedon varassa voi arvioida auton todennäköisimpiä huolto- ja korjauskohteita. Tyyppiviat-tietopankki on koottu monista eri lähteistä helpottamaan käytetyn auton ostajan mahdollisuutta arvioida tulevan ajoneuvonsa vikaherkkyyttä ja sitä kautta korjausriskejä. Tyyppiviat-palvelua on kätevää käyttää valitsemalla alasveto-valikoista halutun automerkin ja automallin. Automallien tyypilliset viat on koottu neljään ryhmään: katsastuksessa havaitut viat takaisinkutsuun johtaneet viat tielle jättäneet tekniset viat autonkäyttäjien ilmoittamat viat – Katsastustilastot eivät yksin kerro koko totuutta autojen laatueroista. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen muistuttaa. Automallien takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. – Auton ostajan on hyvä muistaa myös se, että takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan ehkä enemmänkin siitä, että asiakkaista huolehditaan vielä kaupan jälkeenkin. On asiakkaan etu, että pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkistaa takaisinkutsukampanjoiden avulla, Parviainen sanoo. Kattava tietopohja Tietopankin kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n ja KBA:n tilastoista. Saksasta on kerätty myös kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA:n tietoja on hyödynnetty. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähteet: AutoBild TÜV-Report 2022 Lisää aiheestaTyyppiviat Lue lisää Kaikki artikkelit 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 24.6.2025 Sähköautot Pidempi ei aina parempi – kustannukset pysäyttivät PHEV-kehityksen jättivalmistajilta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla