Audi A3 -tyyppiviat

Audin A3:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Audi A3 Sportback

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023.

  • A3: Kolmipisteturvavyö, 6812.
    Etuistuinten turvavyöjärjestelmän antama suoja voi olla heikentynyt mahdollisessa kolaritilanteessa. Syynä tähän ovat poikkeamat alihankkijan valmistusprosessissa. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa molemmat kolmipisteturvavyöt edessä vaihdetaan. Aloitus 20.10.2022.
  • A3, Q3: Korkeajännitejärjestelmän varoke, 93N8. Valmistuminen 23.1.2023.

Vanhempia takaisinkutsuja

  • A3 8P: Magneettikytkimen palautusjousen katkeaminen, ylikuumeneminen. Magneettikytkimen palautusjousen katkeamisen tai virheasennon vuoksi saattaa virta jäädä pitkäkestoisesti päälle, johtaa osien ylikuumentumiseen, palovaaraan ja on akustisesti havaittavissa. Magneettikytkin vaihdetaan ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on ilmoittanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. Valmistuminen 3–8/2011, ADAC 2/2018
  • 2.0 TDI CR: Yhteispaineruiskutuksen putkistossa halkeamia ja vuotoja, ADAC 2012.
  • Polttonesteputket, Traficom 2011.
  • DSG-kaksoiskytkin -automaattivaihteiston ohjelmisto, Traficom, Vosa, ADAC 2009.
  • Vaihteiston ohjelmisto, Traficom 2009.
  • Asia koskee vain Audi-malleja, joissa on 4-sylinterinen dieselmoottori EA189 (tuotantoajankohta loppuvuoden 2007 jälkeen, mallivuosi 2008). Tyypin 189 moottoriperheeseen kuuluu dieselmoottoreita, joiden iskutilavuus on 1,6 tai 2,0 litraa.
  • Sivuturvatyyny (turvaverho), Traficom, Vosa, ADAC 2006.
  • 2.0 TDI käsivalintaisella vaihteistolla: Kytkimen hydraulisen käyttöjärjestelmän huohotinventtiili oikuttelee, voi johtaa kaksoismassavauhtipyörän vaurioon, ADAC 2006.
  • Kaksoismassavauhtipyörä, Traficom 2006, Kaksoismassavauhtipyörä tulipalovaara, Vosa, ADAC (2006).
  • Etuistuimen rungon kiinnitys (2005), Traficom.
  • Vasen takajarruletku (2004), Traficom.
  • Polttoaineen siirtopumppu (2004), Traficom, ADAC.
  • Jäähdytystuuletin oikosulku (2003), Traficom, ADAC.
  • Taka-akseliston pallonivelet (2001), VOSA.
  • Turvavyöt (1997–1999), VOSA.
  • Moottorin ohjainlaite: Kaikkien kampanjan piiriin kuuluvien, tyypin EA189 dieselmoottoreilla varustettujen autojen moottorin ohjainlaitteessa on ohjelmisto, jonka avulla voidaan tunnistaa testipenkkitilanne. 2,0-liraisella moottorilla varustettuihin autoihin riittää moottorin ohjainlaitteen päivitys. 1,6-litraisten moottorien kohdalla autoihin on moottorin ohjainlaitteen päivityksen lisäksi. asennettava ilmanvirtausohjain ilmamassanmittarin ja ilmansuodattimen yläosan väliin.
  • Audi A3, Q3, TT, A4, A5, A6, Q5: Moottorin ohjainlaite. Kaikkien kampanjan piiriin kuuluvien, tyypin EA189 dieselmoottoreilla varustettujen autojen moottorin ohjainlaitteessa on ohjelmisto, jonka avulla voidaan tunnistaa testipenkkitilanne. 2,0-liraisella moottorilla varustettuihin autoihin riittää moottorin ohjainlaitteen päivitys. 1,6-litraisten moottorien kohdalla autoihin on moottorin ohjainlaitteen päivityksen lisäksi asennettava ilmanvirtausohjain ilmamassanmittarin ja ilmansuodattimen yläosan väliin. Asia koskee vain Audi-malleja, joissa on 4-sylinterinen dieselmoottori EA189 (tuotantoajankohta loppuvuoden 2007 jälkeen, mallivuosi 2008). Tyypin 189 moottoriperheeseen kuuluu dieselmoottoreita, joiden iskutilavuus on 1,6 tai 2,0 litraa. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 16205. Kampanjan aloituspvm: 4.5.2016, Traficom 2016. Moottorin ohjauslaitteessa on manipulointiohjelma, joka tunnistaa testipenkkitilanteen. Ajossa päästöt ovat suuremmat kuin testipenkkitilanteessa mitatut. Koskee vuosimalleja 2008–2015. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 2016.
  • A3 (8V), A4 (B9), A5 (F5), valm.aika: 29.08.2017. Kyseisissä Audi- malleissa saattaa tuulilasi olla liimattu spesifikaation vastaisella liimalla, Q2-malleissa myös takalasi. Tiedossa ei ole ollut ongelmia kyseisen virheen vuoksi ja ajoneuvoja voidaan käyttää normaalisti. Huollossa vaihdetaan kyseisten ajoneuvojen lasit ja vahto on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huoltotiedostoon, ADAC 5/2018.
  • A3 (8V), Q2 (GA) valm.aika: 22–31/2018. Takaistuimen kiskokehikon ohjausholkin hitsiliitos tarkastetaan. 2019 Jos on tarpeen, uusitaan kyseinen kehikko. Ajoneuvoa voidaan käyttää ennen tarkastusta. Tarkastus- ja korjaustoimet ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon, ADAC 1/2018.
  • Käynnistysmoottorin tarkastus, mahdollisesti viallinen solenoidikytkin, Traficom 2/2018.
  • A3, Q2, Takaistuimen selkänoja. Traficom 30.11.2018. Pääntukien kiinnikkeiden hitsaus voi olla puutteellinen. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa on tarkastettava takapenkin selkänoja ja tarvittaessa vaihdettava se. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 14.
  • A3 Sedan. Pääntuen tarkastus. A3 Sedaneissa takapenkin keskipaikan pääntuissa voi olla valmistusvirhe. Pääntuki tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan. 143 autoa. Traficom 27.02.2019.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2018–2016), Traficom
  • Käyttöjarru (2015–2012, 2007–1998), Traficom
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2013, 2012, 2008, 2007), Traficom
  • Renkaat ja vanteet (2015, 2012–2008), Traficom
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2015–2012, 2009–2007, 2005, 2002), Traficom
  • Bensiinimoottorin pakokaasumittaus (2012–2009), Traficom
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2012, 2010–2007, 2005), Traficom
  • Etuakselisto (2006, 2001–1998), Traficom
  • Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2006), Traficom
  • Ohjauslaitteet (2000), Traficom
  • Taka-akselisto (2000, 2001), GTÜ
  • Pakoputkisto (8L), TÜV
  • Valovikoja (8L), Dekra
  • Vanhimmissa katkenneita jousia yksittäistapauksina, Saksa
  • Kuluneet jarrulevyt ja -palat (erityisesti tehokkaimmissa malleissa, urheilullinen ajotapa), Saksa
  • Vanhimmissa moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja, Saksa
  • Vetoakselien suojakumit haperot, myös uudempi 8P, Saksa
  • Jarruletkut ja -putket haperot vanhimmissa, Saksa
  • Edessä pyöräntuennan poikittaisten tukivarsien kumiset laakeriholkit, Saksa

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

Erittäin luotettava auto, ei erityistä tielle jättäviä vikaryhmiä (8V, 2012–2020).

Vanhempia tielle jättäviä vikoja

  • Turbon ahtopaineen säätöjärjestelmä rikki (2014).
  • Näätä järsinyt jäähdytysjärjestelmän ja lämmityslaitteen letkuja (2010–2011).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätys/venttiili jumissa (2009–2012).
  • Moottorivaurioita (2009 asti).
  • Akku tyhjä (2006–2009).
  • Virtalukko rikki (2006–2009).
  • Moottorinohjaus rikki (bensiini ja diesel, 2008 asti).
  • Turboahdin rikki (diesel, 2008 asti).
  • Laturi rikki (2008 asti).
  • Sytytyspuola rikki (bensiini, 2007 asti).
  • Käynnistysmoottori rikki (2007 asti).
  • Ruiskutussuuttimissa vikaa (diesel 2006–2008).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

8V, 2012–2020:

  • Valinnaisvarusteena saatava Audin viihde-elektroniikkaa ja muita toimintoja ohjaava MMI-järjestelmä (Multi Media Interface) voi sekoilla ja kaatua. Ohjelmistopäivitys korjaa ongelman, AutoBild.
  • Narisevat turvavöiden lukot. Ne saadaan hiljaisiksi asentamalla huopakaistaleet lukkoihin.
  • Magnetic Ride -alusta (valinnaisvaruste) saattaa kolista.
  • Turbon tiiveydessä on toivomisen varaa.
  • 1,8, ja 2,0-moottoreissa lieviä öljyvuotoja.
  • Isommissa TFSI-moottoreissa voi esiintyä öljynkulutusta.
  • 1.2 TFSI- ja 1.4 TFSI -moottoreiden jakoketjuissa voi olla vikoja. Helmikuun tuotannosta 2015 alkaen jakopään ketju korvattiin hammashihnalla.
  • Suomessa on havaittu, että dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää.
  • S tronic -kaksoiskytkinvaihteisto (DSG-vaihteisto) kuluu nopeasti: Kytkinlevyt on vaihdettava noin 150 000 kilometrin ajon jälkeen – korjaustyö maksaa Saksassa noin 1 400 euroa. Se voi myös oikutella, vaihteisto nykii liikkeellelähdössä. Ohjelmistopäivitys voi auttaa tähän, mikäli kytkimet eivät ole vielä kuluneet loppuun, AB.
  • Uudessa mallissa ei ole vielä ollut merkittäviä kaksoismassavauhtipyörän ongelmia, mutta niitä on odotettavissa kilometrien myötä: Dieselmalleissa kaksoismassavauhtipyörä ja kytkin kuluvat TDI-moottorien suuren vääntömomentin vuoksi, erityisesti lastuviritetyissä autoissa voimansiirto ei aina kestä vääntömomentin lisäystä, AB.
  • Diesel: kaksoismassavauhtipyörä ja kytkin kuluvat TDI-moottorien suuren vääntömomentin vuoksi, erityisesti lastuviritetyissä autoissa voimansiirto ei aina kestä vääntömomentin lisäystä, AB.
  • Diesel: sylinterikansivikoja erityisesti ensimmäisten tuotantoerien 2.0 TDI -moottoreissa (tunnus BKD), AB.

Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja

8P, 2003–2013:

  • Diesel: Yhteispaineruiskutuksella (Common Rail) varustetuissa moottoreissa paineputkiston halkeamia ja vuotoja (2010–2012), AB.
  • DSG-vaihteisto nykii (9/2008–7/2009), ohjelmistopäivitys tarpeen, AB.
  • Sivuturvatyynyjen (päätä suojaavien turvaverhojen) kaasugeneraattoreissa ongelmia, vaihto (vm. 2006).
  • Kytkimen hydraulisen käyttöjärjestelmän huohotinventtiili oikuttelee, valmistusaika 10/2003–6/2005. Voi johtaa kaksoismassavauhtipyörän vaurioon. Takaisinkutsu, AB.

8L, 1996–2003:

  • Ilmamassamittari rikki, useimmiten diesel (2003 asti), ADAC.
  • Jäähdyttimen nestevuotoja (2003 asti), ADAC.
  • TDI -dieselin turbo ja jakopään hammashihna vika-alttiita. Hihnan vaihtovälisuositusta noudatettava tarkasti, AB.
  • Bensiini 1.8 turbomoottori on virittäjien suosikki ja siksi kulunut loppuun, AB.
  • Sähkötoimiset ikkunannostimet oikuttelevat, AB.
  • Hutera etuistuinten kiinnitys vanhemmissa kolmiovisissa malleissa, AB.
  • Ilmastointi oikuttelee, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.