12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Radikaaleinta uuden Audi Q5:n kohdalla on se, ettei sitä tuoda Suomeen kuin lataushybridinä. Muuten muutokset ovat taattua tätä päivää. Audi Q5 on ollut ensimmäisestä sukupolvestaan saakka suosittu katumaasturi varsin kilpaillussa luokassa. Kahden ensimmäisen sukupolven aikana mallia on myyty yhteensä 2,7 miljoonaa kappaletta, joka puhunee jotain maasturin muotoisen perheauton suosiosta.Edellisen sukupolven tapaan Q5:n kolmas sukupolvi tulee tarjolle kahdella eri korilla: perinteisempänä, pystyperäisenä SUVina, sekä viistommaksi vuoltuna Sportbackina. Etenkin Euroopassa Sportbackin odotetaan olevan suosittu ja nousevan jopa markkinoilla perinteisemmän korin ohi. Ulkomuodoltaan auto on muuttunut vähempien pokkauksien, sekä esimerkiksi päälleliimatun näköisen takaluukun listan karsimisen myötä rauhallisempaan suuntaan.Pituutta autolla on 4 717 millimetriä, leveyttä 1 900 mm ja korkeutta 1 642 mm. Akseliväliksi ilmoitetaan 2 820 mm. Perinteiseen automaailman kehityksen tapaan auto on siis kasvanut hieman joka suuntaan – paitsi akseliväli on pysynyt edeltäjän kanssa samana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutut uudet ruudutUudistukset eivät sinällään ole mullistavia. Auto siirtyy nyt käyttämään PPC-perusrakennetta Audi A5:n tapaan, joten muutokset myös ovat hyvin samanlaisia. Q5 onkin ensimmäinen katumaasturi kyseiselle arkitehtuurille.Moottorivaihtoehtoja on tehtaalta useampia, mutta Suomen maahantuontiohjelmaan mahtuu ainoastaan lataushybridi, jollaista ei tosin vielä ensikoeajoissakaan ollut tarjolla. Ulkomailla on lisäksi tarjolla nyt koeajettu hybridi, jota valmistaja itse markkinoi nimellä MHEV+, eli kevythybridiplus. Kun kyse on kuitenkin ajoneuvosta, joka pystyy liikkumaan myös pelkän sähkömoottorin avulla, on virallisesti kyse täyshybridistä. Vaikkakin järjestelmä on toteutettu 48 voltin tekniikalla, joka on etenkin kevythybrideissä suosittu ratkaisu. Ohjaamossa yhdistyy 11,9-tuumainen mittaristonäyttö ja 14,5-tuumainen tietoviihdejärjestelmän ruutu. Lisähinnasta myös etumatkustajan paikalle saa oman kosketusnäyttönsä. Suuresta kokonaisnäyttöpinta-alasta huolimatta ohjaamon tunnelma on varsin rauhallinen, eli ulkopuolen tunnelma jatkuu myös sisällä. Noin 185-senttimetrinen mahtuu tilojen puolesta istumaan ”itsensä taakse” hyvin. Tasapainoinen ajokokemus Tilat Voimalinjojen vähäisyys Suomessa Rengasmelu varauksin Myös muunneltavuus on hyvällä tolalla, kiitos kaatuvien takapenkin selkänojien ja etenkin pituussuunnassa säätyvien takapenkkien. Perinteisessä maasturikorissa tavaratila on luonnollisesti vetävämpi, mutta vain aivan hiukan: valmistajan ilmoittamien tietojen mukaan viistoperäinen kontti häviäisi perusmuodossa vain 5 litralla – ja täyteen kokoon laajentaessakin ainoastaan 58 l.Suomeen syksylläKatumaasturien mittapuulla Audi Q5 on totuttuun tapaan ajettavuudeltaan suhteellisen jämäkkä. Koeajoautot oli varustettu lisävarusteisella ilmajousituksella, ja ainakin se kantoi auton massan hyvin isommissakin töyssyissä. Viimeistely oli jämäkämmän suuntainen, eikä auto juuri kallistellut mutkissa. Rengasmelu kuului kovemmissa nopeuksissa hieman sisälle, joka on eteläisemmän Euroopan paremmilla teillä harvinaista. Tätä kannattanee seurata kotimaan koeajolla ”sillä korvalla”. Tuttuun tapaan auto tulee olemaan varsin laajasti personoitavissa erilaisilla varusteilla. Esimerkiksi vannekoko on valittavissa 18 ja 21 tuuman väliltä.Lataushybridin teknisiä tietoja ei ole vielä vahvistettu, sillä valmistaja odottelee vielä tyyppihyväksyntää. Latausmallille arvioidaan kuitenkin noin 100 kilometrin täysin sähköistä toimintamatkaa.Kaikkiaan kyseessä on Audin kuluttajille varsin riskittömästi ja tyylilleen uskollisesti uudistunut tuote. Intohimoja auto ei ensiajolla herätä suuntaan tai toiseen, mutta ei se toisaalta taida ollakaan 5-paikkaisen katumaasturin tehtävä. Kokonaisuudesta on kuitenkaan vaikea löytää ensituntumalta isompaa moitittavaa ja laatuvaikutelmakin on kunnossa. Palaamme aiheeseen myöhemmin syvällisemmän kotimaan koeajon muodossa. Suomeen uusi Audi Q5 saapuu syksyllä 2025. Audi Q5 2,0 TFSI quattro POLTTOMOOTTORI, neliveto 4-syl. bensiini/dieselmoottori 1 984 cm3 7-v. automaattivaihteisto 150 kW (204 hv), 340 Nm WLTP-kulutus 6,9–7,9 l/100km CO2-päästöt 156–180 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 7,2 s huippunopeus 226 km/h Mitat Pituus 4 717 mm Leveys 1 900 mm Korkeus 1 647 mm Akseliväli 2 820 mm Tavaratila 520–1 473 l Omamassa 1 970 kg perävaunu 2 400 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v Hinta alkaen ei tiedossa Lue lisää Kaikki artikkelit 23.2.2025 Koeajo Maistiainen: uusi Audi Q5 on aiempaa hillitympi ja tulee meille vain lataushybridinä 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 6.1.2025 Koeajo Koeajo: Audi A5 – perinteistä helppoa etsivälle 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle