12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Radikaaleinta uuden Audi Q5:n kohdalla on se, ettei sitä tuoda Suomeen kuin lataushybridinä. Muuten muutokset ovat taattua tätä päivää. Audi Q5 on ollut ensimmäisestä sukupolvestaan saakka suosittu katumaasturi varsin kilpaillussa luokassa. Kahden ensimmäisen sukupolven aikana mallia on myyty yhteensä 2,7 miljoonaa kappaletta, joka puhunee jotain maasturin muotoisen perheauton suosiosta.Edellisen sukupolven tapaan Q5:n kolmas sukupolvi tulee tarjolle kahdella eri korilla: perinteisempänä, pystyperäisenä SUVina, sekä viistommaksi vuoltuna Sportbackina. Etenkin Euroopassa Sportbackin odotetaan olevan suosittu ja nousevan jopa markkinoilla perinteisemmän korin ohi. Ulkomuodoltaan auto on muuttunut vähempien pokkauksien, sekä esimerkiksi päälleliimatun näköisen takaluukun listan karsimisen myötä rauhallisempaan suuntaan.Pituutta autolla on 4 717 millimetriä, leveyttä 1 900 mm ja korkeutta 1 642 mm. Akseliväliksi ilmoitetaan 2 820 mm. Perinteiseen automaailman kehityksen tapaan auto on siis kasvanut hieman joka suuntaan – paitsi akseliväli on pysynyt edeltäjän kanssa samana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutut uudet ruudutUudistukset eivät sinällään ole mullistavia. Auto siirtyy nyt käyttämään PPC-perusrakennetta Audi A5:n tapaan, joten muutokset myös ovat hyvin samanlaisia. Q5 onkin ensimmäinen katumaasturi kyseiselle arkitehtuurille.Moottorivaihtoehtoja on tehtaalta useampia, mutta Suomen maahantuontiohjelmaan mahtuu ainoastaan lataushybridi, jollaista ei tosin vielä ensikoeajoissakaan ollut tarjolla. Ulkomailla on lisäksi tarjolla nyt koeajettu hybridi, jota valmistaja itse markkinoi nimellä MHEV+, eli kevythybridiplus. Kun kyse on kuitenkin ajoneuvosta, joka pystyy liikkumaan myös pelkän sähkömoottorin avulla, on virallisesti kyse täyshybridistä. Vaikkakin järjestelmä on toteutettu 48 voltin tekniikalla, joka on etenkin kevythybrideissä suosittu ratkaisu. Ohjaamossa yhdistyy 11,9-tuumainen mittaristonäyttö ja 14,5-tuumainen tietoviihdejärjestelmän ruutu. Lisähinnasta myös etumatkustajan paikalle saa oman kosketusnäyttönsä. Suuresta kokonaisnäyttöpinta-alasta huolimatta ohjaamon tunnelma on varsin rauhallinen, eli ulkopuolen tunnelma jatkuu myös sisällä. Noin 185-senttimetrinen mahtuu tilojen puolesta istumaan ”itsensä taakse” hyvin. Tasapainoinen ajokokemus Tilat Voimalinjojen vähäisyys Suomessa Rengasmelu varauksin Myös muunneltavuus on hyvällä tolalla, kiitos kaatuvien takapenkin selkänojien ja etenkin pituussuunnassa säätyvien takapenkkien. Perinteisessä maasturikorissa tavaratila on luonnollisesti vetävämpi, mutta vain aivan hiukan: valmistajan ilmoittamien tietojen mukaan viistoperäinen kontti häviäisi perusmuodossa vain 5 litralla – ja täyteen kokoon laajentaessakin ainoastaan 58 l.Suomeen syksylläKatumaasturien mittapuulla Audi Q5 on totuttuun tapaan ajettavuudeltaan suhteellisen jämäkkä. Koeajoautot oli varustettu lisävarusteisella ilmajousituksella, ja ainakin se kantoi auton massan hyvin isommissakin töyssyissä. Viimeistely oli jämäkämmän suuntainen, eikä auto juuri kallistellut mutkissa. Rengasmelu kuului kovemmissa nopeuksissa hieman sisälle, joka on eteläisemmän Euroopan paremmilla teillä harvinaista. Tätä kannattanee seurata kotimaan koeajolla ”sillä korvalla”. Tuttuun tapaan auto tulee olemaan varsin laajasti personoitavissa erilaisilla varusteilla. Esimerkiksi vannekoko on valittavissa 18 ja 21 tuuman väliltä.Lataushybridin teknisiä tietoja ei ole vielä vahvistettu, sillä valmistaja odottelee vielä tyyppihyväksyntää. Latausmallille arvioidaan kuitenkin noin 100 kilometrin täysin sähköistä toimintamatkaa.Kaikkiaan kyseessä on Audin kuluttajille varsin riskittömästi ja tyylilleen uskollisesti uudistunut tuote. Intohimoja auto ei ensiajolla herätä suuntaan tai toiseen, mutta ei se toisaalta taida ollakaan 5-paikkaisen katumaasturin tehtävä. Kokonaisuudesta on kuitenkaan vaikea löytää ensituntumalta isompaa moitittavaa ja laatuvaikutelmakin on kunnossa. Palaamme aiheeseen myöhemmin syvällisemmän kotimaan koeajon muodossa. Suomeen uusi Audi Q5 saapuu syksyllä 2025. Audi Q5 2,0 TFSI quattro POLTTOMOOTTORI, neliveto 4-syl. bensiini/dieselmoottori 1 984 cm3 7-v. automaattivaihteisto 150 kW (204 hv), 340 Nm WLTP-kulutus 6,9–7,9 l/100km CO2-päästöt 156–180 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 7,2 s huippunopeus 226 km/h Mitat Pituus 4 717 mm Leveys 1 900 mm Korkeus 1 647 mm Akseliväli 2 820 mm Tavaratila 520–1 473 l Omamassa 1 970 kg perävaunu 2 400 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v Hinta alkaen ei tiedossa Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 23.2.2025 Koeajo Maistiainen: uusi Audi Q5 on aiempaa hillitympi ja tulee meille vain lataushybridinä 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 6.1.2025 Koeajo Koeajo: Audi A5 – perinteistä helppoa etsivälle 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen