23.2.2025 Koeajo Lataushybridi Maistiainen: uusi Audi Q5 on aiempaa hillitympi ja tulee meille vain lataushybridinä Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q5 siirtyy Audi A5:n perässä uuteen perusrakenteeseen. Muutokset eivät ole kuitenkaan tästä huolimatta mullistavia. Audi Q5 on ollut ensimmäisestä sukupolvestaan saakka suosittu katumaasturi varsin kilpaillussa luokassa. Kahden ensimmäisen sukupolven aikana mallia on myyty yhteensä 2,7 miljoonaa kappaletta, joka puhunee jotain maasturin muotoisen perheauton suosiosta.Edellisen sukupolven tapaan Q5:n kolmas sukupolvi tulee tarjolle kahdella eri korilla: perinteisempänä, pystyperäisenä SUVina, sekä viistommaksi vuoltuna Sportbackina. Etenkin Euroopassa Sportbackin odotetaan olevan suosittu ja nousevan jopa markkinalla perinteisemmän korin ohi. Ulkomuodoltaan auto on muuttunut vähempien pokkauksien, sekä esimerkiksi päälleliimatun näköisen takaluukun listan karsimisen myötä rauhallisempaan suuntaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutut uudet ruudutUudistukset eivät sinällään ole mullistavia. Auto siirtyy nyt käyttämään PPC-perusrakennetta Audi A5:n tapaan, joten muutokset myös ovat hyvin samanlaisia. Moottorivaihtoehtoja on tehtaalta useampia, mutta Suomen maahantuontiohjelmaan mahtuu ainoastaan lataushybridi, jollaista ei vielä ensikoeajoissakaan ollut tarjolla. Ohjaamossa yhdistyy 11,9-tuumainen mittaristonäyttö ja 14,5-tuumainen tietoviihdejärjestelmän ruutu. Lisähinnasta myös etumatkustajan paikalle saa oman kosketusnäyttönsä.Tuttuun tapaan auto tulee olemaan varsin laajasti personoitavissa erilaisilla varusteilla. Esimerkiksi vannekoko on valittavissa 18 ja 21 tuuman väliltä. Pituutta autolla on 4 717 millimetriä, leveyttä 1 900 mm ja korkeutta 1 642 mm. Akseliväliksi ilmoitetaan 2 820 mm. Perinteiseen automaailman kehityksen tapaan auto on siis kasvanut hieman joka suuntaan – paitsi akseliväli on pysynyt edeltäjän kanssa samana.Lataushybridin teknisiä tietoja ei ole vielä vahvistettu, sillä valmistaja odottelee vielä tyyppihyväksyntää. Todennäköisesti autossa tulee kuitenkin olemaan konsernin muista tuoreista lataushybrideistä tuttu, käytettävissä olevalta kapasiteetiltaan 19,7 kiowattitunnin ajoakku, joka tarkoittaisi todennäköisesti noin 80–100 kilometrin täysin sähköistä toimintamatkaa. Sama akku löytyy esimerkiksi Moottorin käyttötestissä olevassa Volkswagen Tiguanissa.Suomeen uusi Audi Q5 saapuu syksyllä 2025. Lue lisää Kaikki artikkelit 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 6.1.2025 Koeajo Koeajo: Audi A5 – perinteistä helppoa etsivälle 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”