21.11.2024 Käyttötesti Volkswagen Tiguan Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja Teksti Jussi Saarinen Kuva jari saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusin käyttötestiautomme on ladattava Volkswagen Tiguan -hybridi, jonka suuren ajoakun luvataan yltävän jopa yli sadan kilometrin sähköiseen toimintamatkaan. Juuri samaan aikaan, kun autonostajat epäröivät millä käyttövoimalla tulevaisuudessa etenisi, Volkswagen-konserni hämmensi soppaa entisestään esittelemällä liudan suuriakkuisia lataushybridejä. Näistä eräs mielenkiintoisimpia on täysin uusi Volkswagen Tiguan, joka on mallina myynyt niin Suomessa kuin maailmalla erittäin hyvin ja peitonnut suosiossa muun muassa ikonisen Passat-mallin mennen tullen.Käyttötestiauton valinta sujui siis tällä kertaa varsin suoraviivaisesti: ei muuta kuin ladattava Tiguan Elegance Business eHybrid 150 kW DSG tilaukseen. Vaikka jo vakiovarustelu on tässä versiossa hyvin kattavaa sorttia, emme jämähtäneet aivan hinnat alkaen -autoon vaan vastasimme maahantuojan ehdotukseen PLC-koodatusta varustepaketista myöntävästi. Tuo paketti sisältää muun muassa led-matriisiajovalot mukautuvalla valokuviolla, kattavan pysäköintikamerajärjestelmän, navigoinnin, puheohjauksen sekä kahden puhelimen langattoman latausalustan.Näiden lisäksi otimme ilolla vastaan myös niin kutsutun Premium-talvipaketin, joka sisältää lämmitettävän tuulilasin sekä lämmitetyt takaistuimen reunapaikat. Punaisen Persimon Red -metallivärin lisäksi viimeistelimme käyttötestiauton takapuskurin alta esiin kääntyvällä vetokoukulla – tämä antaa aikanaan mahdollisuuden selvittää lataushybridin ominaisuuksia kevytperäkärry tai matkailuvaunu taakse kytkettynä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAineksia mukavampaanLisävarusteineen käyttötestiauton hinta pysähtyi lukemaan 53 198 euroa, joka ei tietysti ole pikkusumma mutta myös ominaisuuksia pitäisi riittämän. Tiguan osoittautui jo suuressa katumaasturivertailussamme erittäin tilavaksi ja käytännölliseksi autoksi, jonka ajettavuudessa häiritsi lähinnä alustan pintakovuus. Käyttötestiin valitun lataushybridin vakiovarusteisiin kuuluu säädettävä iskunvaimennus, jonka pitäisi tasoittaa pahimmat epätasaisuudet ohjaamon ulkopuolelle. Lisäpehmeyttä tuonee myös käyttötestiauton tuumaa maltillisempi 235/55 R18 -rengastus.Mitä tiloihin tulee, lataushybridin kontin alla oleva akkupaketti kutistaa ilmoitettua tilavuutta 162 litralla, mutta kun vertailussa olleessa kevythybridissä sitä oli valmiiksi valtavat 652 litraa, on tuosta hieman varaa luovuttaakin taloudellisuuden hyväksi. Erinomainen, kolmessa osassa taitettava ja pitkittäis- sekä selkänojien kaltevuusäädöllä varustettu takaistuin parantaa käyttötestiautonkin muunneltavuutta.Uusi Tiguan on tuntuvasti edeltäjäänsä digitaalisempi, mutta kuten vertailussa mainitsimme, käyttöliittymään tehdyt kohennukset ovat tehneet kokonaisuudesta huomattavasti ihmisläheisemmän kuin muutamissa Volkkarin edellisvuosien uutuusmalleissa. Pitkässä käyttötestissä kosketusnäytön perimmäisetkin salat tulevat väistämättä esiin, ja odotamme myös mielenkiinnolla, miten yhdistetty pyyhin- ja valoviiksi ratin vasemmalla puolella istuu kaikkien kuljettajiemme näppeihin.Yli sata kilsaa sähköllä?Voimalinjoissaan vertailu- ja käyttötestiautot hyödyntävät samaa, 1,5-litraista ahdettua 110-kilowattista (150 hv) neloskonetta, mutta lataushybridissä sen pariksi on asetettu kunnollinen voimala eli 85 kilowatin sähkömoottori. Sen tulisi poistaa vertailuauton toinen epäkohta, paikoitettaessa ja muissa ryömintänopeuksissa esiintynyt kaksoiskytkinvaihteiston kiusallinen viivyttely. Ja totta kai hieman kritisoimamme suorituskykykin on saanut piristysruiskeen – tästä kertovat jo ilmoitetut 0–100 km/h -kiihtyvyyslukemat 8,2 vastaan 9,1 sekuntia lataushybridin hyväksi.Se, mikä käyttötesti-Tiguanissa on kenties kaikkein kiinnostavinta, on jutun alussa mainittu ajoakun koko: se on lataushybridiksi ruhtinaalliset 19,7 kilowattituntia, minkä pitäisi riittää valmistajan ilmoituksen mukaan jopa 119 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan yhdistetyssä ajossa. Kun vielä kokonaisuuteen liittyy nyt 11 kilowatin AC-lataus sekä maksimissaan 50 kilowatin pikalataus, paikallispäästöttömän ajamisen mahdollisuudet lisääntyvät oleellisesti. Toteutuneita sähkö- ja bensankulutuksia onkin hedelmällistä vertailla esimerkiksi edelliseen käyttötestissämme olleeseen lataushybridiin eli Peugeot 308:aan.Oikeastaan ainoa asia, joka paketista vaikuttaisi jäävän paperilla puuttumaan on neliveto – alkavana talvena koemmekin sitten, miten paljon etuvetoisuus kaventaa etenemiskykyä. Muutakin testattavaa riittää roppakaupalla, eli kannattaa seurata punaisen katumaasturimme liikkeitä: käyttötestin väliraportteja on luvassa keskimäärin kahden viikon välein. LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto 150 kW (204 hv), 350 Nm Akku netto 19,7 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 50 kW WLTP-kulutus (yhd.) 0,4 l/100km CO2-päästöt 10 g/km toimintamatka sähköllä 119 km Suorituskyky 0–100 km/h 8,2 s huippunopeus 210 km/h Mitat Pituus 4 539 mm Leveys 1 842 mm Korkeus 1 658 mm Akseliväli 2 679 mm Tavaratila 490 l Omamassa 1 866 kg perävaunu 1 800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2024) Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 47 882 € käyttötestiauto 53 198 € Lue lisää Kaikki artikkelit 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 15.3.2022 Ajoneuvot Moottorin käyttötesti: miksi testaamme autoa puolen vuoden ajan? 1.9.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3 – mitä Moottorin toimitukselle jäi puolen vuoden käyttötestistä mieleen? 13.8.2021 Ajoneuvot Loppuraportti: Volkswagen ID.3 – kaikki tarvittava, mutta riittääkö se? 5.8.2021 Ajoneuvot Käyttötesti Volkswagen ID.3:lla osoitti, että sähköautoarki ilman kotilatausta ei ole välttämättä edes työlästä 27.7.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3: hellesäällä hiki päällä – mutta pitkälle 6.7.2021 Ajoneuvot Sähköautoilu tuo lapsiperheen matkustamiseen omat haasteensa 30.6.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3: kuinka hyvin se latautuu? 22.6.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3 – ensimmäinen koeajojuttuni, ja vieläpä sähköautolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”