22.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Tiguan – eläinhybridi kulkee nyt 100 km murisematta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suosittu Volkswagen Tiguan uudistuu kauttaaltaan ja osoittaa, että polttomoottoriautoissakin tapahtuu vielä. Hyvää: tilat, lataushybridin ominaisuudet. Huonoa: ei ladattavaa nelivetoa mallistossa. 2007 markkinoille saapunut Volkswagen Tiguan muodostui nopeasti kansan suosikiksi, sillä periaatteessa Passatiin verrattavat ominaisuudet sai nyt korkeammassa korissa. Ylhäisempi ajoasento ja helpompi kulku vetosivat moniin alusta saakka, ja toisaalta neliveto toi mielenrauhaa, jos asuinpaikka ei ollut kehäteiden tuntumassa. Kolmanteen mallipolveen lähdetään vahvoista asemista, sillä myös Tiguanin toinen sukupolvi on ollut suosittu. Volkswagen esitteli auton perusrakenteen MQB Evo -päivityspaketin viime kesänä, joten kolmos-Tiguan perustuu nyt upouusille rakennuspalikoille. Luvassa on enemmän digiä (painikkeita unohtamatta) ja enemmän sähköä voimalinjavalikoimassa. Tiguanin nimi tulee Saksassa järjestetystä nimikilpailusta, jossa yleisö sai äänestää suosikkinsa erilaisten eläimien nimiä yhdistävistä sanoista. Voittajaksi nousi tiikerin ja leguaanin yhdistelmä. Nimikilpailun jäljet näkyvät Tiguanin takaovien lasien pieninä eläinmerkkeinä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPyöreämmät leukaperätUuden Volkswagen Tiguanin leveys ja akseliväli ovat ennallaan. Korkeudessa uusi auto on 4 mm korkeampi ja pituudessa eroa on 30 mm. Samalla auton muotoa on viilattu esimerkiksi tuomalla ovenkahvat alemmas, muovaamalla niin sanottua vyötärölinjaa ja muokkaamalla A-pilareita, jotta tuulilasi vaikuttaa tasaisemmalta. Ilmanvastuskerroin on parantunut 0.28:aan. Pyöreämpien puskurien lisäksi Tiguanissa on takavaloja yhdistävä valopalkki, jollainen löytyy varustelusta riippuen myös keulalta.Muutosten ansiosta Tiguanissa on entistä enemmän pääntilaa etu- ja takaistuimilla. Takapenkkiläiset voivat myös liikuttaa istuimiaan pituussuunnassa ja säätää myös selkänojan kulmaa. Tavaratilassa polttomoottoriversioiden kontti on 37 litraa suurempi ja enimmillään tavaraa mahtuu 1 650 litraa penkit kaadettuna. Lataushybridissä tavaratila on 162 litraa pienempi. Muuten sisustan teemoina ovat digi ja mukavuus. Älypuhelimen latausalustoja on kaksi ja ne ovat jäähdytettyjä, USB-C-liittimissä on tehoa peräti 45 wattia ja vaihdevalitsimen tilalla on nyt säilytystilaa. Keskikonsolista löytyy myös uusi monitoimirulla, joka on ottanut inspiraationsa 4Motion-nelivedon ajotilarullasta. Digirullalla hallitaan tosin kaikkea ajotiloista tunnelmavalaistukseen ja äänenvoimakkuuteen. Kuljettajalla on edessään 10-tuumainen digimittaristo. Kojelaudan keskellä on 12,9-tuumainen kosketusnäyttö, joka vaihtuu varustelun myötä 15-tuumaiseen. MIB4-tietoviihdejärjestelmä on tuttu muun muassa ID.7:sta. Muokattavien ja selkeämpien valikoiden lisäksi järjestelmään kuuluu Ida-ääniavustin, jolta voi myöhemmin kysyä “mitä vaan” tulevan ChatGPT-tekoälypäivityksen myötä. Sisustan valaistusta on kehitetty muun muassa apukuljettajan edessä olevan kuviopaneelin avulla. ErgoActive Plus -istuimissa on hyvien säätövarojen lisäksi 10-alueinen selkähieronta ja mahdollisuus ohjelmoida istuimen lämmitys tai tuuletus ulkolämpötilan mukaan.Sähköä tai nelivetoaVoimalinjapuolella uusi Tiguan luottaa päivitettyyn palettiin. Malliston eräänlaisena aloitusportaana ovat 1,5-litraiset eTSI-bensiinimoottorit kevythybriditekniikalla. 96 ja 110 kW moottorit ovat aina seitsemänvaihteisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin ja etuvedon parina. Suomessa 2,0-litraiset moottorit nähdään 4Motion-nelivedon ja seitsemänvaihteisen DSG-automaatin kanssa. Bensiinimoottorien tehot ovat 150 kW ja 195 kW, dieselin ollessa 142 kW. Kaupankäynnin kannalta mielenkiintoisimpia lienevät eHybrid-lataushybridit (yhteisteho 150 kW tai 200 kW). Molemmat versiot perustuvat 1,5-litraiselle bensiinimoottorille, josta tosin otetaan eri määrä tehoa versiosta riippuen (110 kW tai 130 kW). Sähkömoottorin teho on 85 kW. Vaihteistona on kuusivaihteinen DSG ja vetotapana on etuveto. On epätodennäköistä, että lataushybridistä nähtäisiin nelivetoversio erilaisista paketointisyistä johtuen.19,7 kilowattitunnin akku on tuntuvasti isompi kuin väistyvässä Tiguanissa ja se riittää noin 100 kilometrin ajomatkaan WLTP-syklillä mitattuna. Se riittänee useimpiin arkiajoihin helposti. Myös lataustehossa on tuntuvaa kehitystä, sillä Type 2 AC-latauksen huipputeho on nyt 11 kW. Tiguan eHybridissä on vakiovarusteena myös 50 kW huipputehoon yltävä CCS-pikalataus, mikä voinee olla kätevä esimerkiksi pidemmän maantiematkan kahvitauolla. Maavaraa Tiguanissa on enimmillään 184 mm, kun kyseessä on kuormaamaton eTSI-kevythybridi. Kuorma ja raskaammat voimalinjat vähentävät maavaraa.Liiku kuin leguaaniNizzan alueen routavapailla tieosuuksilla Tiguan kulkee tasaisesti ja hiljaisesti. Äänieristystä voi luonnehtia parantuneeksi ja suorastaan hyväksi. Muun melun puuttuessa esimerkiksi dieselin roklotus kuuluu hiljaa keulalta. Suomen tiestön rengasmelu jää myöhemmin kuultavaksi.Alustan liikkeissä Volkswagen Tiguan tuntuu pehmeämmältä kuin ennen ja muutos tuntuu myös korin liikkeinä. Osa muutoksesta kuuluu uudelle lisävarusteiselle DCC Pro -iskunvaimennukselle, jossa säädettävät kaksiventtiili-iskunvaimentimet antavat enemmän mahdollisuuksia sisään- ja ulosjoustojen hallintaan. DSG ja TDI ovat tuttu yhdistelmä, eikä niistä ole isommin mainittavaa nytkään. Ajokokemuksena eTSI-kevythybridit kyllä erottuvat väännökkäästä dieselistä, mutta ero ei ole järin merkittävä, kunhan antaa vaihteiston ja moottorin tehdä töitään.Lataushybrideissä Volkswagen on halunnut ottaa tuntuvampia kehitysaskelia, joten isomman akun ja voimakkaamman sähkömoottorin lisäksi hybridivoimalinjan toimintalogiikkaa on säädetty. Vaihteenvaihtoja on karsittu lisäämällä sähköavun määrää esimerkiksi ylämäessä ja Eco-ajotilasta on haluttu tehdä entistä miellyttävämpi käyttää samalla tempulla. Lataushybridi vaihtaa toimintatilaansa pehmeästi. Käytössä on myös hybridiajon suunnittelu navigaattorin avulla, jolloin akkuajo voidaan kohdistaa esimerkiksi kaupunkien keskustoihin. Polttoainetankki ja akku täynnä Tiguanin toimintamatka on yli 800 kilometriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnnakkomyynnissä nytSähkövallankumouksen kynnyksellä Tiguanin kaltainen uutuus ei ehkä tunnu erityisen jännittävältä, mutta kyseessä on varmalla reseptillä keitetty auto ihan vain arkeen. Volkswagen Tiguan -malliston ennakkomyynnin hinnat alkavat tällä hetkellä Suomessa 1,5 eTSI 96 kW -moottoriversiosta ja Comfort Business -varustelusta. Tuolloin hintalappuun kirjoitetaan 33 900 euroa. Kevythybridien lisäksi ennakkomyynnissä ovat 2,0-litraiset TDI 4Motionit ja maltillisemman tehoinen eHybrid-lataushybridi, joka alkaa 44 700 eurosta.Myöhemmin mallistoon saapuvat 2,0-litraiset TSI 4Motionit ja nyt koeajettu tehokkaampi eHybrid. Voimalinjoista on kuitenkin arviohinnat jo nyt. Maahantuojan mukaan Tiguan eHybridien toimitukset alkavat tämän vuoden kolmannella neljänneksellä, eli Suomeen syksyllä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Volkswagen Tiguan eHybrid 200 kW Elegance Business LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3 6-v. automaattivaihteisto 200 kW (272 hv), 400 Nm Akku netto 19,7 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 50 kW WLTP-kulutus 0,85 l/100km (arvio) CO2-päästöt 20 g/km (arvio) toimintamatka sähköllä 100 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,2 s huippunopeus 215 km/h Mitat Pituus 4 539 mm Leveys 1 842 mm Korkeus 1 660 mm Akseliväli 2 676 mm Tavaratila 490–1 486 l Omamassa 1 890 kg perävaunu 2 000 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 49 900 € (arvio) Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa