22.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Tiguan – eläinhybridi kulkee nyt 100 km murisematta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suosittu Volkswagen Tiguan uudistuu kauttaaltaan ja osoittaa, että polttomoottoriautoissakin tapahtuu vielä. Hyvää: tilat, lataushybridin ominaisuudet. Huonoa: ei ladattavaa nelivetoa mallistossa. 2007 markkinoille saapunut Volkswagen Tiguan muodostui nopeasti kansan suosikiksi, sillä periaatteessa Passatiin verrattavat ominaisuudet sai nyt korkeammassa korissa. Ylhäisempi ajoasento ja helpompi kulku vetosivat moniin alusta saakka, ja toisaalta neliveto toi mielenrauhaa, jos asuinpaikka ei ollut kehäteiden tuntumassa. Kolmanteen mallipolveen lähdetään vahvoista asemista, sillä myös Tiguanin toinen sukupolvi on ollut suosittu. Volkswagen esitteli auton perusrakenteen MQB Evo -päivityspaketin viime kesänä, joten kolmos-Tiguan perustuu nyt upouusille rakennuspalikoille. Luvassa on enemmän digiä (painikkeita unohtamatta) ja enemmän sähköä voimalinjavalikoimassa. Tiguanin nimi tulee Saksassa järjestetystä nimikilpailusta, jossa yleisö sai äänestää suosikkinsa erilaisten eläimien nimiä yhdistävistä sanoista. Voittajaksi nousi tiikerin ja leguaanin yhdistelmä. Nimikilpailun jäljet näkyvät Tiguanin takaovien lasien pieninä eläinmerkkeinä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPyöreämmät leukaperätUuden Volkswagen Tiguanin leveys ja akseliväli ovat ennallaan. Korkeudessa uusi auto on 4 mm korkeampi ja pituudessa eroa on 30 mm. Samalla auton muotoa on viilattu esimerkiksi tuomalla ovenkahvat alemmas, muovaamalla niin sanottua vyötärölinjaa ja muokkaamalla A-pilareita, jotta tuulilasi vaikuttaa tasaisemmalta. Ilmanvastuskerroin on parantunut 0.28:aan. Pyöreämpien puskurien lisäksi Tiguanissa on takavaloja yhdistävä valopalkki, jollainen löytyy varustelusta riippuen myös keulalta.Muutosten ansiosta Tiguanissa on entistä enemmän pääntilaa etu- ja takaistuimilla. Takapenkkiläiset voivat myös liikuttaa istuimiaan pituussuunnassa ja säätää myös selkänojan kulmaa. Tavaratilassa polttomoottoriversioiden kontti on 37 litraa suurempi ja enimmillään tavaraa mahtuu 1 650 litraa penkit kaadettuna. Lataushybridissä tavaratila on 162 litraa pienempi. Muuten sisustan teemoina ovat digi ja mukavuus. Älypuhelimen latausalustoja on kaksi ja ne ovat jäähdytettyjä, USB-C-liittimissä on tehoa peräti 45 wattia ja vaihdevalitsimen tilalla on nyt säilytystilaa. Keskikonsolista löytyy myös uusi monitoimirulla, joka on ottanut inspiraationsa 4Motion-nelivedon ajotilarullasta. Digirullalla hallitaan tosin kaikkea ajotiloista tunnelmavalaistukseen ja äänenvoimakkuuteen. Kuljettajalla on edessään 10-tuumainen digimittaristo. Kojelaudan keskellä on 12,9-tuumainen kosketusnäyttö, joka vaihtuu varustelun myötä 15-tuumaiseen. MIB4-tietoviihdejärjestelmä on tuttu muun muassa ID.7:sta. Muokattavien ja selkeämpien valikoiden lisäksi järjestelmään kuuluu Ida-ääniavustin, jolta voi myöhemmin kysyä “mitä vaan” tulevan ChatGPT-tekoälypäivityksen myötä. Sisustan valaistusta on kehitetty muun muassa apukuljettajan edessä olevan kuviopaneelin avulla. ErgoActive Plus -istuimissa on hyvien säätövarojen lisäksi 10-alueinen selkähieronta ja mahdollisuus ohjelmoida istuimen lämmitys tai tuuletus ulkolämpötilan mukaan.Sähköä tai nelivetoaVoimalinjapuolella uusi Tiguan luottaa päivitettyyn palettiin. Malliston eräänlaisena aloitusportaana ovat 1,5-litraiset eTSI-bensiinimoottorit kevythybriditekniikalla. 96 ja 110 kW moottorit ovat aina seitsemänvaihteisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin ja etuvedon parina. Suomessa 2,0-litraiset moottorit nähdään 4Motion-nelivedon ja seitsemänvaihteisen DSG-automaatin kanssa. Bensiinimoottorien tehot ovat 150 kW ja 195 kW, dieselin ollessa 142 kW. Kaupankäynnin kannalta mielenkiintoisimpia lienevät eHybrid-lataushybridit (yhteisteho 150 kW tai 200 kW). Molemmat versiot perustuvat 1,5-litraiselle bensiinimoottorille, josta tosin otetaan eri määrä tehoa versiosta riippuen (110 kW tai 130 kW). Sähkömoottorin teho on 85 kW. Vaihteistona on kuusivaihteinen DSG ja vetotapana on etuveto. On epätodennäköistä, että lataushybridistä nähtäisiin nelivetoversio erilaisista paketointisyistä johtuen.19,7 kilowattitunnin akku on tuntuvasti isompi kuin väistyvässä Tiguanissa ja se riittää noin 100 kilometrin ajomatkaan WLTP-syklillä mitattuna. Se riittänee useimpiin arkiajoihin helposti. Myös lataustehossa on tuntuvaa kehitystä, sillä Type 2 AC-latauksen huipputeho on nyt 11 kW. Tiguan eHybridissä on vakiovarusteena myös 50 kW huipputehoon yltävä CCS-pikalataus, mikä voinee olla kätevä esimerkiksi pidemmän maantiematkan kahvitauolla. Maavaraa Tiguanissa on enimmillään 184 mm, kun kyseessä on kuormaamaton eTSI-kevythybridi. Kuorma ja raskaammat voimalinjat vähentävät maavaraa.Liiku kuin leguaaniNizzan alueen routavapailla tieosuuksilla Tiguan kulkee tasaisesti ja hiljaisesti. Äänieristystä voi luonnehtia parantuneeksi ja suorastaan hyväksi. Muun melun puuttuessa esimerkiksi dieselin roklotus kuuluu hiljaa keulalta. Suomen tiestön rengasmelu jää myöhemmin kuultavaksi.Alustan liikkeissä Volkswagen Tiguan tuntuu pehmeämmältä kuin ennen ja muutos tuntuu myös korin liikkeinä. Osa muutoksesta kuuluu uudelle lisävarusteiselle DCC Pro -iskunvaimennukselle, jossa säädettävät kaksiventtiili-iskunvaimentimet antavat enemmän mahdollisuuksia sisään- ja ulosjoustojen hallintaan. DSG ja TDI ovat tuttu yhdistelmä, eikä niistä ole isommin mainittavaa nytkään. Ajokokemuksena eTSI-kevythybridit kyllä erottuvat väännökkäästä dieselistä, mutta ero ei ole järin merkittävä, kunhan antaa vaihteiston ja moottorin tehdä töitään.Lataushybrideissä Volkswagen on halunnut ottaa tuntuvampia kehitysaskelia, joten isomman akun ja voimakkaamman sähkömoottorin lisäksi hybridivoimalinjan toimintalogiikkaa on säädetty. Vaihteenvaihtoja on karsittu lisäämällä sähköavun määrää esimerkiksi ylämäessä ja Eco-ajotilasta on haluttu tehdä entistä miellyttävämpi käyttää samalla tempulla. Lataushybridi vaihtaa toimintatilaansa pehmeästi. Käytössä on myös hybridiajon suunnittelu navigaattorin avulla, jolloin akkuajo voidaan kohdistaa esimerkiksi kaupunkien keskustoihin. Polttoainetankki ja akku täynnä Tiguanin toimintamatka on yli 800 kilometriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnnakkomyynnissä nytSähkövallankumouksen kynnyksellä Tiguanin kaltainen uutuus ei ehkä tunnu erityisen jännittävältä, mutta kyseessä on varmalla reseptillä keitetty auto ihan vain arkeen. Volkswagen Tiguan -malliston ennakkomyynnin hinnat alkavat tällä hetkellä Suomessa 1,5 eTSI 96 kW -moottoriversiosta ja Comfort Business -varustelusta. Tuolloin hintalappuun kirjoitetaan 33 900 euroa. Kevythybridien lisäksi ennakkomyynnissä ovat 2,0-litraiset TDI 4Motionit ja maltillisemman tehoinen eHybrid-lataushybridi, joka alkaa 44 700 eurosta.Myöhemmin mallistoon saapuvat 2,0-litraiset TSI 4Motionit ja nyt koeajettu tehokkaampi eHybrid. Voimalinjoista on kuitenkin arviohinnat jo nyt. Maahantuojan mukaan Tiguan eHybridien toimitukset alkavat tämän vuoden kolmannella neljänneksellä, eli Suomeen syksyllä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Volkswagen Tiguan eHybrid 200 kW Elegance Business LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3 6-v. automaattivaihteisto 200 kW (272 hv), 400 Nm Akku netto 19,7 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 50 kW WLTP-kulutus 0,85 l/100km (arvio) CO2-päästöt 20 g/km (arvio) toimintamatka sähköllä 100 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,2 s huippunopeus 215 km/h Mitat Pituus 4 539 mm Leveys 1 842 mm Korkeus 1 660 mm Akseliväli 2 676 mm Tavaratila 490–1 486 l Omamassa 1 890 kg perävaunu 2 000 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 49 900 € (arvio) Lue lisää Kaikki artikkelit 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster