18.4.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Peugeot 308 kuluttaa vähemmän kuin dieselit, mutta vain lataamalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 308 Hybrid ei vie käytännössä lainkaan bensaa, jos päivittäiset ajot ovat muutamia kymmeniä kilometrejä. Sähkö tuo säästöä sadan kilometrin taipaleillekin, mutta kaiken edellytyksenä on ahkera latailu. Aiemmista käyttötestijutuista on varmasti käynyt selväksi, että elämä Peugeot 308 SW Hybridin kanssa ei ole lainkaan tylsää. Puolivuotisen käyttötestimme vaihtelevuutta lisäsi entisestään auton lataushybriditekniikka, joka tunnetusti tekee ajokustannuksista melkoisen vyyhdin: niin nytkin.Halusimme käyttötestiin nimenomaan ladattavan hybridin, joka edusti 308-mallistossa ennennäkemätöntä tekniikkaa, kun tämä nykyinen sukupolvi vuonna 2021 esiteltiin.Energiakriisin myötä huimasti kallistuneet polttonesteiden hinnat tarjosivatkin herkullisen lähtökohdan testata, miten paljon akkua täyttämällä saavuttaa säästöä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMelkein sähköautoLataushybridin tapauksessa kaava on tuttu: kaikki on lopulta kiinni siitä, miten usein autoaan lataa ja miten pitkälle sillä ajaa. Jos päivittäinen ajorupeama osuu muutaman kymmenen kilometrin säteelle ja molemmissa päissä on latausmahdollisuus, 308 Hybrid käyttäytyy aivan sähköauton tavoin.Paikallispäästötöntä ajoa puoltaa sekin, että polttomoottori ei turhaan käynnisty edes muutaman asteen pakkasella liikuttaessa. Tätä kylmemmällä kelillä järjestelmän rajat alkavat kuitenkin tulla vastaan, sillä valmistajan mukaan silkka sähkökäyttö toimii vain -5 °C ja +45 °C -lämpötilojen haaarukassa.Akku täyteen ladattuna auto starttaa aina oletusarvoisesti Electric-sähköajotilassa. Käyttötestissä ylsimme kesäisellä 80 km/h -rajoitetulla maantiellä kevyesti valmistajan ilmoittamaan 60 kilometrin toimintamatkaan ja pihistelemällä pidemmällekin, kun taas kaupungissa tai moottoritiellä tyypilliseksi sähkökantamaksi jäi noin 45 kilometriä. Pikkupakkasilla näistä lukemista piti vielä vähentää nopeuksista ja lämpötiloista riippuen noin 5–15 kilometriä, sillä matkustamon lämmittäminen vie energiasta osansa.Vaihtelevaa kulutustaKun kaikki sähkö on kulutettu, ajotila vaihtuu Electricistä Hybridiin, ja matka jatkuu pääasiassa bensiinin voimin. Tästä eteenpäin ajokustannukset riippuvatkin sitten jälleen lataamisen ahkeruudesta ja reitin pituudesta.Tyhjällä akulla 308 Hybridin kulutukset asettuvat tasaisin portain maantiellä 5 l/100 km, moottoritiellä 6 l/100 km ja kaupunkiajossa 7 l/100 km -tasolle. Nämä eivät ole pahoja lukemia varsin suorituskykyiselle autolle, mutta kuten sanottua, lataustolpalla vierailu säästää polttonestettä huomattavasti.Esimerkiksi sadan kilometrin moottoritiematkalla, johon lähdetään akku täynnä, kulutuksen saa tippumaan jopa 3 l/100 km -pintaan, ja tämä siis täysin normaaleilla kesänopeusrajoituksilla ajettaessa. Parhaimmillaan 308 Hybridillä pääsee siis reilusti alle dieselautojen kulutuslukemien – mutta vain siinä tapauksessa, että osa matkasta ajetaan sähköllä.Sähköä vain määränpäästäUseampia satoja kilometrejä matkattaessa Peugeotin yksivaihelataus ja pikalatauksen puute aiheuttavat sen, että tien päällä akkua tulee täytettyä ani harvoin. Tässä lataushybridin isoin etu sähköautoon nähden onkin ehkä siinä, että tarvittaessa autolla pääsee sen kummemmin stressaamatta vaikka Suomen halki. Tosin ei tällöinkään ilman pausseja, siitä pitää 308 Hybridin pienehkö, 40 litran polttonestesäiliö huolen.Käyttötestin keskikulutus oli reippaalla, 40 000 kilometriä vuodessa -tahdilla 4,6 l/100 km, ja suurimmalla osalla tankkausväleistä (19 kpl) auto vei bensiiniä neljän ja kuuden litran välillä sataa kilometriä kohden. Mutta kuten sanottua, vähemmän ajavalla lukemat olisivat luonnollisesti aivan toisennäköiset – käyttötapa ratkaisee.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle