18.4.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Peugeot 308 kuluttaa vähemmän kuin dieselit, mutta vain lataamalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 308 Hybrid ei vie käytännössä lainkaan bensaa, jos päivittäiset ajot ovat muutamia kymmeniä kilometrejä. Sähkö tuo säästöä sadan kilometrin taipaleillekin, mutta kaiken edellytyksenä on ahkera latailu. Aiemmista käyttötestijutuista on varmasti käynyt selväksi, että elämä Peugeot 308 SW Hybridin kanssa ei ole lainkaan tylsää. Puolivuotisen käyttötestimme vaihtelevuutta lisäsi entisestään auton lataushybriditekniikka, joka tunnetusti tekee ajokustannuksista melkoisen vyyhdin: niin nytkin.Halusimme käyttötestiin nimenomaan ladattavan hybridin, joka edusti 308-mallistossa ennennäkemätöntä tekniikkaa, kun tämä nykyinen sukupolvi vuonna 2021 esiteltiin.Energiakriisin myötä huimasti kallistuneet polttonesteiden hinnat tarjosivatkin herkullisen lähtökohdan testata, miten paljon akkua täyttämällä saavuttaa säästöä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMelkein sähköautoLataushybridin tapauksessa kaava on tuttu: kaikki on lopulta kiinni siitä, miten usein autoaan lataa ja miten pitkälle sillä ajaa. Jos päivittäinen ajorupeama osuu muutaman kymmenen kilometrin säteelle ja molemmissa päissä on latausmahdollisuus, 308 Hybrid käyttäytyy aivan sähköauton tavoin.Paikallispäästötöntä ajoa puoltaa sekin, että polttomoottori ei turhaan käynnisty edes muutaman asteen pakkasella liikuttaessa. Tätä kylmemmällä kelillä järjestelmän rajat alkavat kuitenkin tulla vastaan, sillä valmistajan mukaan silkka sähkökäyttö toimii vain -5 °C ja +45 °C -lämpötilojen haaarukassa.Akku täyteen ladattuna auto starttaa aina oletusarvoisesti Electric-sähköajotilassa. Käyttötestissä ylsimme kesäisellä 80 km/h -rajoitetulla maantiellä kevyesti valmistajan ilmoittamaan 60 kilometrin toimintamatkaan ja pihistelemällä pidemmällekin, kun taas kaupungissa tai moottoritiellä tyypilliseksi sähkökantamaksi jäi noin 45 kilometriä. Pikkupakkasilla näistä lukemista piti vielä vähentää nopeuksista ja lämpötiloista riippuen noin 5–15 kilometriä, sillä matkustamon lämmittäminen vie energiasta osansa.Vaihtelevaa kulutustaKun kaikki sähkö on kulutettu, ajotila vaihtuu Electricistä Hybridiin, ja matka jatkuu pääasiassa bensiinin voimin. Tästä eteenpäin ajokustannukset riippuvatkin sitten jälleen lataamisen ahkeruudesta ja reitin pituudesta.Tyhjällä akulla 308 Hybridin kulutukset asettuvat tasaisin portain maantiellä 5 l/100 km, moottoritiellä 6 l/100 km ja kaupunkiajossa 7 l/100 km -tasolle. Nämä eivät ole pahoja lukemia varsin suorituskykyiselle autolle, mutta kuten sanottua, lataustolpalla vierailu säästää polttonestettä huomattavasti.Esimerkiksi sadan kilometrin moottoritiematkalla, johon lähdetään akku täynnä, kulutuksen saa tippumaan jopa 3 l/100 km -pintaan, ja tämä siis täysin normaaleilla kesänopeusrajoituksilla ajettaessa. Parhaimmillaan 308 Hybridillä pääsee siis reilusti alle dieselautojen kulutuslukemien – mutta vain siinä tapauksessa, että osa matkasta ajetaan sähköllä.Sähköä vain määränpäästäUseampia satoja kilometrejä matkattaessa Peugeotin yksivaihelataus ja pikalatauksen puute aiheuttavat sen, että tien päällä akkua tulee täytettyä ani harvoin. Tässä lataushybridin isoin etu sähköautoon nähden onkin ehkä siinä, että tarvittaessa autolla pääsee sen kummemmin stressaamatta vaikka Suomen halki. Tosin ei tällöinkään ilman pausseja, siitä pitää 308 Hybridin pienehkö, 40 litran polttonestesäiliö huolen.Käyttötestin keskikulutus oli reippaalla, 40 000 kilometriä vuodessa -tahdilla 4,6 l/100 km, ja suurimmalla osalla tankkausväleistä (19 kpl) auto vei bensiiniä neljän ja kuuden litran välillä sataa kilometriä kohden. Mutta kuten sanottua, vähemmän ajavalla lukemat olisivat luonnollisesti aivan toisennäköiset – käyttötapa ratkaisee.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä