5.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Passat – jopa 120 kilometriä latauksella tutulla tyylillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Murrosaika näkyy myös Volkswagen Passatissa. Sähköllä pääsee entistä pidemmälle, ohjaamossa on jälleen hiukan nappeja ja porrasperä on historiaa. Hyvää: tilat, mukavuus, lataushybridin käytettävyys. Huonoa: ei järin yllättävä, ei ladattavaa nelivetoa. Katumaasturit ja crossoverit sekä ID.7:n kaltaiset täyssähkömallit ovat kutistaneet Volkswagen Passatin elintilaa tuntuvasti viime vuosina. Työsuhdeautona tunnettu auto pitää kyllä puolensa edelleen farmarina, mutta porrasperästä on B9-polven kohdalla luovuttu kokonaan. Auto on myös tehty tiiviissä yhteistyössä tulevan Škoda Superbin kanssa, joten kaksikon väliltä valitseminen voi olla vieläkin vaikeampaa.Uusi pyöreälinjaisempi Passat panostaa kuitenkin sähköistymiseen ja digiin lukuisien muiden uutuusmallien tavoin. Toisaalta Volkswagenin palautelinjat ovat olleet kuumina esimerkiksi ohjauspyörän hipaisupainikkeiden suhteen, joten niitä ei Passatissa tavata. Pinnan alla uutta on siirtyminen uudistettuun MQB Evo -perusrakenteeseen esimerkiksi Tiguanin tavoin. Autojen samankaltaisuudesta kertoo sekin, että ne esiteltiin samalla kertaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHenkistä ja fyysistä kasvuaUusi Volkswagen Passat Variant on kasvanut 144 mm pituutta, josta 50 mm tulee akselivälin kasvusta. Leveydessä eroa on maltilliset 20 mm. Erityisesti akselivälin kasvu näkyy takapenkkiläisten jalkatiloissa, joita voikin pitää sangen kiitettävinä. Tavaratilaa on 690 litraa pelkän polttomoottorin malleissa ja istuimet kaadettuna tilaa on 1 920 litraa. Lataushybridi tinkii tästä noin 180 litraa. Hattuhyllyn käytössä ja tavaratilan järjestelyssä näkyvät yhteiset geenit Škodan kanssa, sillä Passat on saanut koko joukon sisarmerkin “Simply Clever” -ratkaisuja. Simply Clever? Ainakin pissapojan täyttäjä kiittää suppilokorkista, oli idea kenen hyvänsä.Matkustamossa asiat ovat kohtuullisen odotetulla tolalla. Kuljettajan edessä on 10,25-tuumainen mittaristonäyttö ja kojelaudan keskellä on varustelusta riippuen 12,9- tai 15,0-tuumainen kosketusnäyttö. MIB4-käyttöjärjestelmä ammentaa samoja ideoita kuin esimerkiksi ID.7:ssa, eli erilaisia oikoteitä voi muokata vapaammin, valikot ovat järkevämpiä ja Ida-ääniavustin auttaa useammassa pulmassa. Myöhemmin Ida saa ChatGPT-tekoälypäivityksen, joten ainakin periaatteessa autolta voi kysyä tulevaisuudessa lähes mitä vain. Mielenkiintoisesti Passat ei saa Tiguanissa olevaa monitoimirullaa keskitunneliin. Uudet ErgoActive-istuimet käsittävät kolmialueisen hieronnan ja paremmat ErgoActive Plus -istuimet sisältävät 10 hieroma-aluetta (vain ID.7 saa istuinosassa olevat hieronta-alueet). Istuimet voi tarvittaessa kytkeä automatiikkatilaan, jolloin ne tunnustelevat lämpötilaa ja kosteutta ja pohtivat lämmityksen ja/tai tuuletuksen tarpeellisuutta. Ja tilaa on. Etuistuimilla se ei ole yllätys, mutta myös takana mahtuu istumaan mainiosti pidempiäkin aikoja. Takapenkin keskipaikka on tosin edelleen vain väliaikaiseen käyttöön istuimen kapeuden ja kookkaan keskitunnelin takia. Solakammin suunniteltuPyöreämpi ulkomuoto on samalla aerodynaamisempi. Ilmanvastuskerroin 0,25 ei toki ole täyssähkösukkuloiden tasoa, mutta kyseessä on merkittävä parannus edellisen Passatin 0,31-kertoimeen verrattuna. Keulalla Passatissa luotetaan IQ.Light -ledimatriisivaloihin, jotka jättävät kirjaimet “HD” hyödyntämättä. Luvassa on maltillisempi valikoima matriisivalojen toimintoja, mutta vastaavasti valojen pitäisi kantaa pidemmälle. Lataushybrideissä merkittävin uudistus on 19,7 kilowattitunnin akku, jolla saavutetaan karkeasti noin 120 kilometrin toimintamatka, joka riittää useimpiin arkiajoihin. Samalla lataustehot ovat nousseet 11 kilowattiin ja uutena on tullut mahdollisuus 50 kilowatin CCS-pikalataukseen. Voimalinjan käyttäytymistä on myös säädetty, eli sähköapua tuodaan myös polttomoottorin kanssa ajettaessa rohkeammin vaihteenvaihtojen sijaan. Lataushybrideistä tuskin nähdään nelivetoversiota paketointikysymyksistä johtuen. Lataushybridin polttomoottorina on 1,5-litrainen nelisylinterinen TSI evo2 ja lataushybridin kaksi tehoversiota on toteutettu lähinnä muuttamalla polttomoottorin tehoa. Tehokkaammassa versiossa tosin sähkömoottorin 85 kilowatin tehoa voidaan hyödyntää enemmän. Muuten voimalinjavaihtoehdoissa suositaan 1,5-litraista eTSI-kevythybridiä, 2,0-litraisia TDI-dieselmoottoreita ja 2,0-litraisia TSI-bensiinimoottoreita. 2,0-litraisten tehokkaimpien versioiden kohdalla puhutaan myös 4Motion-nelivedosta. Parhaimmillaan vetokykyä on 2 200 kg ja aisapaino on 90 kg. MQB Evo -päivityspaketti tuo myös uudet säädettävät DCC Pro -iskunvaimentimet Passatin varustevalikoimaan. Kaksiventtiili-iskarien säädettävyys tarkoittaa, että alustaa hallitaan aiempaa tarkemmin eri tilanteissa erottamalla sisään- ja ulosjouston vaimennus. Ajotilojen mukaan tapahtuvat säädöt ovat sopivan erilaisia keskenään sortumatta liioitteluun. Käytössä on myös Park Assist Plus, johon voi tallentaa esimerkiksi kotipihan peruutuskuvion valmiiksi sekä “kävelyttää” auton ahtaasta parkkiruudusta kännykkäsovelluksen avulla. Valmiiksi tuttuKuljettajan paikalla Volkswagen Passat on tuttu ilmestys viimeisimpien VW-uutuuksien keskuudessa. Vaihdevipu on siirretty ohjauspylvääseen ja vilkkuviikseen on lisätty erilaisia toimintoja. Toisaalta painikkeilla varustettu ohjauspyörä on luonteva käyttää ja muistuttaa hipaisupintojen harha-askeleesta. Ohjaustuntuma on tuttua Volkswagenia. Äänenvaimennus täytyy arvioida karkeammalla suomalaistiestöllä uudelleen, mutta jousituksen osalta Passat toimii varmasti ja mukavuutta kevyesti painottaen. Toisaalta korin ylimääräiset liikkeet puuttuvat erotuksena Tiguanista.Lataushybridin kohdalla merkittävää on järjestelmän saumattomampi toiminta eri ajotilanteissa. Sähköavustus saa parantaa ajokokemusta sekä mäkien että Eco-ajotilan kohdalla, eikä Eco-tila tunnu enää niin puhdittomalta pihistelyltä. Jarrupolkimen tuntumassa lataushybridi häviää hiukan sisarmalleille energian talteenotosta johtuen, mutta ero unohtuu nopeasti.Kevythybridien kohdalla Passat liikkuu periaatteessa yhtä näppärästi, mutta moottori joutuu käyttämään enemmän kierroksia. Etenemisessä ei silti ole valittamista. Tiguanin ajokokemusten perusteella TDI-dieselit houkuttelevat puolestaan toimintamatkallaan ja helpolla väännöllään.Sähköuutuuksien aikakaudella tutussa muotissa pysynyt Passat ei ehkä ole järin räväkkä uutuus, mutta se edustaa monelta osin niitä piirteitä, mitä arkiselta perheautolta kaivataan.Suomessa ensimmäisiä Volkswagen Passat Varianteja voidaan odotella näin alkuvuonna. Myynti alkaa Comfort Business -varustellun 1,5 eTSI-kevythybridin 44 393 eurosta.Ladattavien Passat Variant eHybridien asiakastoimitukset alkavat 2024 kolmannella neljänneksellä, eli syksyn tullen, johon mennessä myös auton hinnat ja kulutustiedot varmistuvat.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volkswagen Passat eHybrid 150 kW LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3 6-v. automaattivaihteisto 150 kW (204 hv), 350 Nm Akku netto 19,7 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 50 kW toimintamatka sähköllä 120 km Suorituskyky 0–100 km/h 8,0 s huippunopeus 230 km/h Mitat Pituus 4 917 mm Leveys 1 849 mm Korkeus 1 497 mm Akseliväli 2 841 mm Tavaratila 510 l perävaunu 1 800 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen ei tiedossa Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?