Etusivu TyyppiviatAudi A4 -tyyppiviat Audi A4 -tyyppiviat Audi A4:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja A4, A5, A6, A7, A8, Q5, Q7, Q8, e-tron: Taka-akselin tarkastus kutsukampanjan 42L1 jälkeen, 42L5. Kampanjan suorittamisen jälkeen on joissakin tapauksissa mahdollista, että taka-akselin auraus- ja/tai pyörän kallistuma-arvoja ei tunnisteta. Arvot on säädetty väärin. Sen seurauksena takapyörät voivat kulua epätasaisesti ja tavallista nopeammin, ja ajokäytöksessä voi ilmetä muutoksia. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa alusta mitataan ja tarvittaessa kunnostetaan tuloksen perusteella. Valmistuminen 2.11.2022. A4, A4 Cabrio, RS4, A6, RS6: Etumatkustajan turvatyyny, 69EQ Etumatkustajan turvatyynyn kotelo, jossa ponneaine muodostuu, saattaa haljeta etumatkustajan turvatyynyn lauetessa. Siinä yhteydessä saattaa irrota metalliosia, jotka voivat aiheuttaa matkustajille vammoja. Korjauksena etumatkustajan turvatyyny on vaihdettava. Aloitus 1.2.2023. Vanhempia takaisinkutsuja Turvatyynyn kaasugeneraattorin vaihto, 69CJ Tietyn valmistusajanjakson 3-puolaisella ohjauspyörällä varustetuissa Audi-malleissa A4, Audi Cabriolet, A6, A8 ja TT kuljettajan turvatyynyn toiminnassa voi ilmetä vanhenemisesta johtuva häiriö. Tällaisissa tapauksissa turvatyynyn suojavaikutus voi olla heikentynyt. Sen seurauksena loukkaantumisriski saattaa olla normaalia suurempi mahdollisessa kolaritilanteessa. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa vaihdetaan kuljettajan turvatyyny-yksikön kaasugeneraattori. Aloitus 27.7.2021, Traficom. Turvatyynyn kaasugeneraattorin uusinta, 69BT Tietyn valmistusajanjakson Audeissa, joiden varusteena on TAKATAn kuljettajan turvatyyny ja NADIn kaasugeneraattori, kuljettajan turvatyynyn toiminnassa saattaa ilmetä vanhenemisesta johtuvia häiriöitä. Tällaisissa tapauksissa turvatyynyn suojavaikutus voi olla heikentynyt. Sen seurauksena loukkaantumisriski saattaa olla normaalia suurempi mahdollisessa kolaritilanteessa. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa kuljettajan turvatyyny-yksikkö täytyy tarkastaa ja kaasugeneraattori tarvittaessa vaihtaa. Aloituspäivä 22.7.2021, Traficom. Taka-akselin poikittaistukivarren ruuviliitos 42L1 Tuotannossa on asennettu materiaalin laadun osalta puutteellisia muttereita oikean ja vasemman poikittaistukivarren ruuviliitokseen monitukivarsitaka-akselin alapuolelle. Poikittaistukivarren mutterit vaihdetaan taka-akselin alapuolella oikealla ja vasemmalla, aloituspäivä 25.6.2021, Traficom. Vetokoukun tarkastus 66M7 Audi-malleihin on saatettu asentaa käännettävä vetokoukku, jonka kääntömoduulin lukitusmekanismissa voi ilmetä vika ja vetkoukun kuulaosan lukitus voi olla puutteellinen. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa tarkastetaan vetokoukun kääntömoduuli ja tarvittaessa vaihdetaan, aloituspäivä 7.6.2021, Traficom. Hihnakäynnistyslaturi 27H8 Hihnakäynnistyslaturiin voi päästä kosteutta. Epäsuotuisissa olosuhteissa seurauksena voi olla kemiallisia reaktioita ja niistä aiheutunut osan paikallinen ylikuumeneminen. Myöskään auton syttymistä tuleen ei voida sulkea pois. Näin voi käydä myös pitkään seisoneessa autossa. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen käynnistyslaturi on vaihdettava, aloituspäivä 8.11.2020, Traficom. Istuinrunko 72L4 Istuinrungon ruuviliitos istuinkiskoon voi olla viallinen kuljettajan ja/tai etumatkustajan puolella. Istuin voi heilua ajon aikana, ja onnettomuustilanteessa ei voida taata, että ruuviliitos pysyy turvallisena. Siksi ruuviliitos on tarkastettava ja tarvittaessa istuinrunko tulee vaihtaa. aloituspäivä 26.10.2020, Traficom. NADI-etuturvatyyny kuljettajan puolella 69AE Audi -alihankkija Takata on ilmoittanut, että marraskuun 1997 ja joulukuun 1999 välisenä aikana valmistetut kuljettajan turvatyynyn kaasugeneraattorit, joita kutsutaan ponneaineensa takia NADI-generaattoreiksi (non-azide driver inflator), on mahdollisesti valmistettu väärin. Sen jälkeen tutkimukset ovat osoittaneet, että onnettomuuden sattuessa Audiin asennetun NADI-turvatyynyn antama suoja saattaa joissakin tapauksissa olla tavallista heikompi. Uusi turvatyynykomponentti on tekeillä, ja tarkoituksena on päästä kunnostamaan kampanjan piiriin kuuluvia autoja vuoden 2021 toisella neljänneksellä. aloituspäivä 20.7.2020, Traficom. Hihnakäynnistyslaturi 27H2 Hihnakäynnistyslaturiin voi päästä kosteutta. Epäsuotuisissa olosuhteissa seurauksena voi olla kemiallisia reaktioita ja niistä aiheutunut osan paikallinen ylikuumeneminen. Myöskään auton syttymistä tuleen ei voida sulkea pois. Näin voi käydä myös pitkään seisoneessa autossa. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen käynnistyslaturi on vaihdettava, aloituspäivä 17.6.2020 Traficom. Audi A4, A5: Iskunvaimentimen haarukka. Mahdollinen valuvirhe. Pyöräntuenta voi pettää ja pyörä osua lokasuojaan, mikä vaikuttaa auton hallittavuuteen. Iskunvaimentimen haarukat vaihdetaan. 17 autoa. Traficom 9.5.2019 Audi A4, A5, Q5: Ilmastointilaitteen lisälämmityselementti, Traficom 2/2018. Ilmastointilaitteen lisälämmityselementti voi olla vioittunut. Kaikkien kampanjan piiriin kuuluvien autojen lämmityselementti kuuluu uusia. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 6603. Kampanjan aloitus pvm: 19.2.2018, Kampanjan valmistumispvm: 14.2.2019. A4, A5, A6 2.0 TFSI: Lisäjäähdytyspumpun vaihto. Traficom 6/2018. Tietyn valmistusajanjakson Audi-malleissa, joissa on 2,0 TFSI-moottori, lisäjäähdytyspumppu saattaa ylikuumentua ja hajota osan elektroniikkaan päässeen kosteuden takia. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen lisäjäähdytyspumppu vaihdetaan. Lisäksi kampanjan piiriin kuuluvien autojen moottorin ohjainlaite on päivitettävä. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 37. Kampanjan aloitus pvm: 11.6.2018. 2.0 TFSI: Vesipumppu voi ylikuumentua, oikosulun ja tulipalon vaara, ADAC 4/2018. Kaiuttimien peitelevy, Traficom 3/2018. Tietyn valmistusajanjakson Audi A4/A5 -autoissa, joissa on Bang & Olufsenin äänentoistojärjestelmä, alumiinipeitelevy voi irrota etu- tai takaovien verhouksen kaiuttimien peitelevyistä. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa vaihdetaan kaikki neljä alumiinipeitelevyä. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 254. Kampanjan aloitus pvm: 27.3.2018 Auton ikkunalasin vaihto, Traficom 16.3.2018. Virheellisen liimaerän takia liimaus saattaa olla puutteellinen. Sen vuoksi ikkunalasi ei ehkä ole tiivis tai se voi irrota joistakin kohdista. Jos etumatkustajan turvatyyny laukeaa onnettomuudessa, sen suojausvaikutus voi olla toivottua heikompi. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen tuulilasi tai takalasi täytyy vaihtaa. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 6 2.0 TFSI: Jäähdytysnesteen lisäpumppu voi jumittaa, ADAC 3/2017. Turvatyynyjen ja turvavöiden esikiristimien sytytysjärjestelmässä voi olla vikaa, tarvittaessa vaihdetaan, KBA 2/2017. Etuistuinten selkänojarunko: Selkänojan säätimen ja istuimen selkänojanpielen välinen hitsiliitos ei ole välttämättä riittävän luja. Tämä johtuu siitä, että laserhitsisaumassa on virhe. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan etuistuinten selkänojarunko. Vuosimalli 2017 (B9) Traficom 14.12.2016. Etuistuimen etäisyydensäätö, puutteellinen hitsiliitos. Voimakkaassa peräkolarissa tämä saattaa aiheuttaa tapaturmariskin. Tarkistustyö 0,5 h, vaihtotyö 3 h, ADAC 2/2017. Audi A3, Q3, TT, A4, A5, A6, Q5: Moottorin ohjainlaite. Kaikkien kampanjan piiriin kuuluvien, tyypin EA189 dieselmoottoreilla varustettujen autojen moottorin ohjainlaitteessa on ohjelmisto, jonka avulla voidaan tunnistaa testipenkkitilanne. 2,0-liraisella moottorilla varustettuihin autoihin riittää moottorin ohjainlaitteen päivitys. 1,6-litraisten moottorien kohdalla autoihin on moottorin ohjainlaitteen päivityksen lisäksi asennettava ilmanvirtausohjain ilmamassanmittarin ja ilmansuodattimen yläosan väliin. Asia koskee vain Audi-malleja, joissa on 4-sylinterinen dieselmoottori EA189 (tuotantoajankohta loppuvuoden 2007 jälkeen, mallivuosi 2008). Tyypin 189 moottoriperheeseen kuuluu dieselmoottoreita, joiden iskutilavuus on 1,6 tai 2,0 litraa. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 16205. Kampanjan aloituspvm: 4.5.2016 (Traficom 2016). Moottorin ohjauslaitteessa on manipulointiohjelma, joka tunnistaa testipenkkitilanteen. Ajossa päästöt ovat suuremmat kuin testipenkkitilanteessa mitatut. Koskee vuosimalleja 2008–2015. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) Saksa 2016. A4, A5, A6 ja Q5: Moottorin ohjainlaitteen ohjelmisto. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa moottorin ohjainlaitteen ohjelmisto päivitetään; päivityksen myötä lisäjäähdytysnestepumpun toiminta katkeaa mahdollisessa vikatapauksessa. Lisäksi lisäjäähdytysnestepumppu uusitaan, mikäli kyseinen häiriö on ilmennyt ko. autossa. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 1102. Kampanjan aloitus pvm: 27.3.2017, Traficom 2017. Polttoaineputket, tulipalovaara, KBA 2015. Turvatyynyohjainlaitteen ohjelmisto, Traficom 2014. Turvatyynyt edessä, voivat toimia viiveellä tai eivät lainkaan, ohjelmistopäivitys, ADAC 2014. Jarrutehostimen alipaineputki: Jarrujen poljinvoima voi kasvaa jarrutehostimen kalvoon päässeen öljyhöyryn vuoksi. 3.0 TDI, ADAC, Traficom 2014. Ahtojäähdytin, vuoto 3.0 TFSI, ADAC 2010. Jäähdytysnestevuoto 2.0 TFSI, ADAC 2010. 2.7 TDI/3.0 TDI: Vikamahdollisuus ruiskutuspumpussa, ADAC, Vosa 2005. Polttoainepumppu, Traficom 2004. Alatukivarsi, Traficom 2004. Etuakseliston pallonivelet kuluvat ja voivat murtua, ADAC 2004. Turvatyyny ei mahdollisesti laukea, Vosa 2002. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Jousitus ja iskunvaimennus (2018–2015, 2009, 2007, 2003) Traficom Renkaat ja vanteet (2015, 2011, 2009–2005), Traficom Valvontajärjestelmä (OBD) (2018–2016, 2011, 2008, 2006, 2004, 2002, 2001), Traficom Asiapaperit (2018), Traficom Ei erityisiä vikakohteita (2015, 2013, 2010, 2009), Traficom Etuakselisto (2011, 2009, 2008, 2005–2000), Traficom Käyttöjarru (2008–2000), Traficom Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2007), Traficom Ohjausnivelet ja -tangot (2000), Traficom Nuorimmassa ikäryhmässä monimutkaisen etuakseliston ongelmia, poikittaisten ylätukivarsien helat kuluneet, vanhempien ikäryhmien etujousituksessa ei ole ollut vastaavia ongelmia, Saksa Jousitus ja iskunvaimennus, Saksa Moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja, Saksa 2.0TDI ja 3.0 TDI: AdBlue-letkut saattavat vuotaa Öljyvuotoja TDI-moottoreissa, Saksa Jarruletkut saattavat olla hapertuneet vanhimmissa yksilöissä, Saksa Jarrulevyt kuluneet (suuri ajokilometrimäärä), GTÜ Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Erittäin luotettava auto, merkittävästi keskiarvoautoa parempi, ei erityisiä vikakohteita (B9 2015->). Vanhempia tielle jättäviä vikoja Moottorinsuojus löystynyt tai irronnut (2008–2011). Sytytyspuola rikki (2007–2011). Polttonestepumppu rikki (2008–2011). Moottorivaurioita (2007–2011). Moottorinohjauksen sähköhäiriö bensiini ja diesel (2008–2010). Pakoputkisto irronnut (2008–2010). Dieselin hiukkassuodatin tukossa (2005–2010). Dieselin ruiskutuspumppu rikki (2005–2009). Turboahdin rikki (diesel 2007–2008). Pakokaasujen takaisinkierrätys/venttiili jumissa (2008 asti). Öljypumppu rikki/öljynpaine liian alhainen, diesel (2008 asti). Ruiskutussuutin rikki, diesel (2008 asti). Käynnistysmoottori rikki (2007 asti). Turboahtimen paineensäätöjärjestelmä rikki (2007–2008). Käyttäjien ilmoittamia vikoja B9 2015->: Autonkäyttäjät ovat raportoineet muutamia tapauksia 2.0 TFSI -moottorin suuresta öljynkulutuksesta. Ongelmia iPhone-kytkennässä. Pitkä lista takaisinkutsuja, esimerkiksi: Iskunvaimentimien haarukka voi pettää, pyörä osuu lokasuojaan, mikä vaikeuttaa auton hallintaa. Irrotettava vetokoukku voi mennä rikki. Etuistuinten selkänojat voivat kaatua taakse peräkolarissa teräsosien hitsausvirheen vuoksi. B&O-järjestelmän kaiuttimien peitelevyt voivat irrota. Turvatyynyongelmia. Tietyn valmistusajanjakson Audi-malleissa, joissa on 2.0 TFSI -moottori, lisäjäähdytyspumppu saattaa ylikuumentua ja hajota osan elektroniikkaan päässeen kosteuden takia (2.0 TFSI: Vesipumppu voi ylikuumentua, oikosulun ja tulipalon vaara). Auton ikkunalasin vaihto. Sekä etu- että takalasi voivat irrota. Virheellisen liimaerän takia liimaus saattaa olla puutteellinen. Sen vuoksi ikkunalasi ei ehkä ole tiivis tai se voi irrota joistakin kohdista. Jos etumatkustajan turvatyyny laukeaa onnettomuudessa, sen suojausvaikutus voi olla toivottua heikompi. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen tuulilasi tai takalasi täytyy vaihtaa. 2021 takaisinkutsu, Taka-akselin poikittaistukivarren ruuviliitos: Tuotannossa on asennettu materiaalin laadun osalta puutteellisia muttereita oikean ja vasemman poikittaistukivarren ruuviliitokseen monitukivarsitaka-akselin alapuolelle. Poikittaistukivarren mutterit vaihdetaan taka-akselin alapuolella oikealla ja vasemmalla. Valmistuminen 17.5.2022. AutoBild-lehden kestotestissä A4 2.0 TFSI sai mainion arvosanan 1. Lieviä moitteita sai ainoastaan nykivä automaattivaihteisto (DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, josta Audi käyttää nimeä S tronic) sekä puiden lehtien kerääntyminen turbon ahtojäähdyttimen ja moottorin jäähdyttimen kennon väliin. Suomessa on havaittu, että dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää. Kamerat saattavat oikutella, muutamia yksittäistapauksia. Vuosimallissa 2013 ohjainlaitteen päivitys auttaa tehon puutteeseen ja kadonneisiin lähivaloihin, AB. Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja B8 2007–2015: 1.8 TFSI -bensiinimoottorien suuri öljynkulutus on yleinen ongelma, AB. Käynnistysvaikeuksia, akku liian pieni, AB. Vesi tunkeutuu sähköjohtoihin, seurauksena oikosulku, AB. Led-takavalot kostuvat, tiivistys huono, AB. Moottorin vesiletkujen kiinnitys huono, moottorivaurioita ylikuumenemisen vuoksi, AB. Pakokaasujen takaisinkierrätyksen jäähdyttimen vuoto, voi johtaa moottorivaurioon, AB. Käsivalintainen vaihteisto takertelee, AB. Seitsenvaihteisen DSG-kaksoiskytkin automaattivaihteiston parkkilukko jumittaa, AB. TDI-dieselien kytkin ja kaksoismassavauhtipyörä kuluvat nopeasti, AB. TDI-moottoreissa myös tehon puutetta, AB. Irtoilevat kevytmetallivanteet, Audi on vaihtanut ne veloituksetta, AB. Koeajot – Audi Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 2.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron – uusi sähkökuu ja raikkaat designtuulet 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 25.8.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Audi Q6 e-tron – prototyypin koeajo maailman laidalla Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.