Etusivu TyyppiviatAudi Q3 -tyyppiviat Audi Q3 -tyyppiviat Audi Q3:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023. Q3: Takalasi, 64h4. Tuotannossa on voitu asentaa takalasi, joka ei vastaa laatuvaatimuksia. Sen seurauksena jännite takalasin lasissa saattaa olla epätasainen, mikä tekee lasista herkemmän murtumaan. Murtuma takalasissa on mahdollinen seuraus. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa takalasi tarkastetaan ohjeen mukaisesti ja tarvittaessa vaihdetaan. Aloitus 18.11.2022. A3, Q3: Korkeajännitejärjestelmän varoke, 93N8. Valmistuminen 23.1.2023. Vanhempia takaisinkutsuja Q3: Jarrupoljin. Jarrupolkimessa voi olla puutteellinen hitsiliitos jarrupolkimen ja jarrupoljinlevyn välillä. Kun jarrupoljinta painetaan voimakkaasti, kuten esimerkiksi hätäjarrutuksessa voi olla tarpeen, jarrupoljinlevyn taipumista tai jopa irtoamista ei voida sulkea pois. Jarrupolkimen ja jarrupoljinlevyn välinen hitsiliitos on tarkistettava. Jos hitsiliitos on puutteellinen, koko jarrupoljin täytyy vaihtaa, aloituspäivä 16.12.2020, Traficom. Helmikuu 2021, ADAC (valm.aika 12/2018->). Kojelauta: Etumatkustajan turvatyyny ei välttämättä aukeaa ohjeenmukaisesti onnettomuustilanteessa. Jotta voidaan pois sulkea auton valmistusvirhe, kojelaudan valmistustiedot on tarkastettava ja vaihdettava tarpeen mukaan, aloituspäivä 18.5.2020, Traficom. Q3 (8U): Etumatkustajan turvatyyny, valm.aika: 9–11/2016 Onnettomuustilanteissa saattaa esiintyä, että etumatkustajan turvatyyny ei täyty kunnollisesti aiheuttaen tyynyn vajaatoiminnan ja tapaturmariskin. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot huoltoon, jossa kyseinen tyynymoduli vaihdetaan. Vaihto on asiakkaalle maksuton. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”69U3”. ADAC 2/2018. Viallinen kaasugeneraattorin hitsiliitos saattaa aiheuttaa sen, että onnettomuudessa etumatkustajan turvatyyny ei lauetessaan täyty riittävästi kaasulla. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen etumatkustajan puoleinen turvatyyny-yksikkö vaihdetaan.Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 2. aloitus 12.2.2018 Etumatkustajan turvatyyny, Traficom 2/2018. Jarruvalot eivät toimi käytettäessä sähkötoimista käsijarrua hätäjarrutukseen. Tilanteissa, joissa jalkajarru ei toimi tai poljin on lukkiutunut, kuljettajan on mahdollista käyttämällä elektromekaanista käsijarrua (EPB käsijarru) aikaansaada hätäjarrutus, mutta silloin jarruvalot eivät toimi. EPB-käsijarrun toiminto on selvitetty käyttöohjeessa. Ohjelmistopäivitys poistaa jarruvalo-ongelman, jarrujärjestelmässä ei ole muuta vikaa. Valmistusaika 6/2014–11/2016, ADAC 7/2017. Väylien keskusohjauslaite (Gateway), Traficom 7/2017. A3, Q3, TT, A4, A5, A6, Q5: Moottorin ohjainlaite. Kaikkien kampanjan piiriin kuuluvien, tyypin EA189 dieselmoottoreilla varustettujen autojen moottorin ohjainlaitteessa on ohjelmisto, jonka avulla voidaan tunnistaa testipenkkitilanne. 2,0-liraisella moottorilla varustettuihin autoihin riittää moottorin ohjainlaitteen päivitys. 1,6-litraisten moottorien kohdalla autoihin on moottorin ohjainlaitteen päivityksen lisäksi asennettava ilmanvirtausohjain ilmamassanmittarin ja ilmansuodattimen yläosan väliin. Asia koskee vain Audi-malleja, joissa on 4-sylinterinen dieselmoottori EA189 (tuotantoajankohta loppuvuoden 2007 jälkeen, mallivuosi 2008). Tyypin 189 moottoriperheeseen kuuluu dieselmoottoreita, joiden iskutilavuus on 1,6 tai 2,0 litraa. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 16205. Kampanjan aloituspvm: 04.05.2016, Traficom 2016. Moottorin ohjauslaitteessa on manipulointiohjelma, joka tunnistaa testipenkkitilanteen. Ajossa päästöt ovat suuremmat kuin testipenkkitilanteessa mitatut. Koskee vuosimalleja 2008–2015. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 2016. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2015–2012), Traficom Jousitus ja iskunvaimennus (2013, 2012), Traficom Ei tilastossa (2016, 2011, 2010), Traficom. Kuluneet jarrulevyt (jos käyttäjällä urheilullinen ajotapa), Saksa Katumaasturien luokassa todella vähävikainen, Saksa Viisivuotiaista alkaen ruostuneita ja naarmuisia jarrulevyjä, Saksa Edellä mainituista vioista huolimatta jarrujen teho on ollut mittauksissa hyvä, Saksa Pyöräntuennassa ja ohjauslaitteissa erittäin vähän vikoja muihin katumaastureihin verrattuna, Saksa Katkenneita jousia vanhemmissa yksilöissä, Saksa Ensiapulaukku puuttuu, Saksa Lähivalot väärin suunnattu, Saksa Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Luotettava auto. Pakokaasujen takaisinkierrätys (2013). Vanhempia tielle jättäviä vikoja Akku tyhjä (2012). Käyttäjien ilmoittamia vikoja 8U, 2011–2018: Toistaiseksi vähän käyttäjiltä saatuja kommentteja. Vuonna 2017 takaisinkutsu hätäjarrutuksen jarruvalojen toimimattomuudesta. Polttoainesäiliön täyttöaukon kannen lukitus. Helposti rikkoutuvat huterat tavaratilan suojapeitteen kiinnikkeet. Vuosimalliin 2014 asti yksittäistapauksina ongelmia TDI:n pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmässä. Q3 2.0 TDI:n AutoBild-lehden 100 000 km kestotestiyksilössä havaittiin merkittäviä vikoja: Seitsenvaihteinen S Tronic -kaksoiskytkinvaihteisto (DSG) vaurioitui juuri ennen testin loppua. Ksenon-ajovalot simahtivat. Pakokaasujen takaisinkierrätyksen jäähdyttimessä vuoto. Viimeistelyssä toivomisen varaa: Hälyäänet, kuten kolinat ärsyttivät. Takaisinkutsu: Hätäjarrutuksen yhteydessä toimivien jarruvalojen toiminnassa vika. Takaisinkutsu: Edessä matkustavan turvatyynyn vaihto ja ohjelmistopäivitys. Suomessa on havaittu, että dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää. Koeajot – Audi Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 2.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron – uusi sähkökuu ja raikkaat designtuulet 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 25.8.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Audi Q6 e-tron – prototyypin koeajo maailman laidalla Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.