Fiat 500 X -tyyppiviat

Fiat 500 X:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Fiat 500X

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Takapenkin selkänojan lukituskahvan kehys. Kehys voi rikkoutua ja avata selkänojan lukituksen. Kehys uusitaan. 105 autoa. Traficom 24.09.2018.
  • Takapenkin selkänojan lukituskahvan kehys, valm.aika: 02.06.2015 – 17.08.2018. Pikalukitut takaselkänojat, jotka eivät ole yhteydessä ulompien turvavöiden kiristimien ja vöiden kanssa, saattavat lukkojen avautuessa nokkakolarissa vaurioitua ja aiheuttaa matkustajille kohonneen vammautumisriskin matkatavaroiden pidätyskyvyn puutteen vuoksi. Lukitukset vahdetaan. Työ kestää n. 0,5 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 10/2018.
  • Turvajärjestelmän ohjainlaite. Ohjainlaite voi olla väärin päivitetty. Päivitetään uudelleen. 31 autoa. Traficomcom 13.05.2019.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2016) Traficom
  • Käyttöjarru (2015) Traficom
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (2013), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2013, 2011, 2010), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2013, 2009).
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2011, 2010, 2009), Traficom.
  • Käyttöjarru (2011, 2010, 2009), Traficom.
  • 2. sukupolvi (GB) 2014 -2020: Valovikoja, Saksa
  • 2. sukupolvi (GB) 2014 -2020: Joissakin yksilöissä kuluneita jarrupaloja, Saksa
  • 2. sukupolvi (GB) 2014 -2020: Toisen sukupolven i20 on merkittävästi laadukkaampi kuin edeltäjämalli, Saksa
  • Jousitus ja iskunvaimennus, Saksa.
  • Jousitus jo kolmivuotiaista alkaen, Saksa.
  • Vetoakselit jo kolmivuotiaista alkaen, Saksa.
  • Iskunvaimentimet voivat vuotavat jo alle 50 000 km ajetuissa autoissa, Saksa.
  • Kuluneet ja naarmuiset jarrulevyt ja jarrupalat, Saksa.
  • Käyttöjarrujen ongelmana on niiden heikko teho ja huono hidastuvuus.
  • Pysäköintijarru on heikko ja puoltaa, Saksa.
  • Jarruputket ruostuvat, Saksa.
  • Pakokaasupäästöt, Saksa.
  • Runsaasti valovikoja, Saksa.
  • Äänenvaimennin ruostuu, Saksa.
  • Käytetyn i20:n ostajan on tarkistettava auton huoltohistoria ja erityisesti jarrut, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Edeltäjämallilla kehnot tulokset, tiepalveluraportin tuloksissa toisella sukupolvella (GB, 2014 -2020) merkittävä laadun parannus vuodesta 2014 alkaen.
  • Akku (2011 – 2014)
  • Sytytystulpat (2009 – 2014)
  • Virtalukko (2012 – 2014)
  • Moottori (2012)
  • Sytytysjohtimet (korkeajännitekaapelit) (2009)

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

2. sukupolvi GB (2014–2020)

  • Toisessa sukupolvessa vain pikkuvikoja:
    – Kurttuun rypistyvä istuinverhous
    – Liian alas suunnatut tuulilasinpesimen suuttimet
    – Kääntyessään narisevat ulkopeilit
    – Renkaat kuluvat epätasaisesti

1. sukupolvi PB (2008–2014)

  • Heikko johtimien kiinnitys akun napoihin: akku ei lataudu kunnolla ja latausjännitteen säätimeen voi tulla häiriöitä, AB.
  • Irtoileva jäähdyttimen puhallin, AB.
  • Tuulilasin pilarin tiivisteissä vuotoja, AB.
  • Muotoaan muuttava kojelauta, AB.
  • Ajotietokone oikuttelee, AB.
  • 1.4- ja 1.6 -moottorit täristävät kylmäkäynnistyksen jälkeen AB.
  • Peruutusvaihde jumittaa, AB.
  • Irtoilevat letkujen kiinnikkeet vuotavat jäähdytysnestettä, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.