Etusivu TyyppiviatFord Fiesta -tyyppiviat Ford Fiesta -tyyppiviat Ford Fiestan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain 1–8/2021 ja 6–12/2020 ilmoitettuja. Ford Fiesta, Ecosport: Mahdollinen turvavyökelan vaihto tarvittaessa. 21S1. Turvavyökelan päivämäärä tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan. Aloitus 28.1.2022. Vanhempia takaisinkutsuja 19S46 Takaistuimen turvavyön salpojen (2) ja keskipaikan turvavyön kelan kiristystiukkuus, aloituspäivä 19.12.2020, koskee kahta autoa, Traficom. Ford Fiesta (VIII) valm. aika 5.2.2021–9.3.2021. Turvavyön kela ei toimi kunnolla kovassa jarrutuksessa, ADAC 6/2021. Fiesta (VIII) valm.aika: 5–20.12.2017. Jarrutehostin. Valmistaja kutsuu kyseisenä ajanjaksona valmistetut ajoneuvot takaisin vääränlaisen jarrutehostimen vuoksi, ilmoittamatta kyselyistä huolimatta tehostimen vaihtamisen aiheuttamista jatkotoimista. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 02/2019. Jarrutehostin. Joihinkin Fiesta-autoihin on asennettu jarrutehostin, jossa voi olla viallinen kalvolevy. Tämä voi johtaa alipaineen häviämiseen ja jarruavustuksen vähenemiseen. Viallinen jarrutehostin voidaan tunnistaa sen valmistuspäivästä, joka löytyy jarrutehostimessa olevasta tarrasta. Viallinen jarrutehostin pitää irrottaa ja asentaa uusi sen tilalle, Traficom 5/2018. Fiesta ST: Valmistusaika 19.9.2012–16.12.2014. Kyseisissä ajoneuvoissa on mahdollista, että puutteellisen jäähdytysnestemäärän vuoksi tapahtuvan moottorin ylikuumentumisen vuoksi sylinterikannen vahingoittuminen aiheuttaa öljyvuotoa kuumille pinnoille ja mahdollisen palovaaran. Huolto tarkastaa jäähdytysjärjestelmän, määrätunnistimen ja valvontaohjelman, varoittaa ajoneuvon käyttäjää tilanteista joissa jäähdytysnestemäärä on vajaa. Korjaus kestää rakenteista riippuen 4,3–4,6 h, 2,7 h, jos vain nestemäärän tunnistin vaihdetaan ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 1/2018. Autoissa ei ole aine- tai valmistevirhettä, mutta autoissa, joita huoltokampanja koskee, moottorin sylinterikannen paikallinen ylikuumeneminen voi aiheuttaa sylinterikannen halkeamisen sekä paineistetun öljyn vuodon, jonka tuloksena voi olla tulipalo moottoritilassa. Jäähdytysnesteen tasoanturi ja siihen liittyvät ohjelmisto asennetaan huoltokampanjan piiriin kuuluviin autoihin veloituksetta, jotta kuljettaja saa ääni- ja kuvavaroituksen. Jos näitä viestejä ei oteta huomioon, kun nestemäärä on liian alhainen, moottorin tehoa vähennetään automaattisesti. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 1716. Traficom, kampanjan aloitus pvm: 17.1.2018 Taka-akseli. Joissakin Fiesta-autoissa voi olla riittämättömästi hitsattu taka-akselin sivuvarren puslakotelo, mikä voi aiheuttaa palkin irtoamiseen autosta. Taka-akseli pitää vaihtaa uuteen osaan, Traficom 2016. Kampanja valmistunut 14.3.2017. Hehkutulppien ohjausmoduli, Traficom 2015. Takaturvavöiden lukot voivat aueta, lukkojen tarkistus ja tarvittaessa vaihto, ADAC 2015. Takaturvavöiden soljet, Traficom 2015. Hehkutulppien ohjausmodulin vesitiiveys puutteellinen, vesi voi aiheuttaa oikosulun ja palovaaran, ADAC 2014. Fiesta 1.0 Ecoboost: Aktiivihiilisäiliön ja imukanavan letkuliitos voi olla heikko, lisääntyneet päästöt, ADAC 2013. Pakojärjestelmän sulkutulppa, Traficom 2012. Diesel: Pakojärjestelmän sulkutulppa, pakokaasut pääsevät moottoritilaan ja muovinen jäähdyttimen suojus voi sulaa, ADAC 2012. Turvavyön D-renkaan kiinnityskohta matkustajan puolen B-pilarissa, Traficom 2012. Pakettiauto: Keskipilarin turvavyön kiinnityspultin vastinlevy on heikko, onnettomuustilanteessa lisääntynyt vammautumisriski, ADAC 2012. Mahdollinen jarrunestevuoto, ADAC 2011. Ohjaus, Vosa 2007. Fiestan taka-akseli. Fiesta ST: Moottorin jäähdytysnesteen tasoanturin asennus Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei erityisiä vikakohteita (2018, 2014, 2013), Traficom Jousitus ja iskunvaimennus (2016–2014, 2012–2004, 2002, 2001), Traficom Ohjausnivelet ja -tangot (2017–2008), Traficom Käyttöjarru (2013, 2007, 2005), Traficom Etuakselisto (2016–2008), Traficom Taka-akselisto (2013, 2001), Traficom Renkaat ja vanteet (2012, 2011, 2008, 2004), Traficom Käyttöjarrun dynamometritesti (2010, 2009, 2006, 2003, 2002), Traficom Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2007, 2006, 2004, 2003), Traficom Seisontajarrun dynamometritesti (2005, 2003, 2002, 2001), Traficom Ruostetta korissa ja pakoputkistossa (2002 ja vanhemmat), GTÜ Jarruputket ruostuvat yli seitsenvuotiaissa, TÜV Moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja yli seitsenvuotiaissa, GTÜ, TÜV Ohjauslaitteiden nivelet kuluvat nopeasti, Saksa Raidetangonpäät, Saksa Valovikoja, lähivalojen suuntaus pielessä, Saksa Katkenneita jousia viisivuotiaista alkaen, Saksa Jarrujen teho heikko, jarrut puoltavat, Saksa Vanhimmissa ruostuneita jarruputkia, Saksa Moottorin ja vaihteiston öljyvuodot, Saksa Pakoputkiston kiinnitys heikko, pakoputkisto ruostuu ja vuotaa, Saksa Jarrupolkimen liike liian pitkä, mikä on usein korjattavissa jarrujärjestelmä ilmaamisella, Saksa Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Akku (2014, 2017). Polttoainepumppu rikki (2013–2014). Sytytysjohtimet vaurioituneet näädän puraisun vuoksi (2007–2014). Märät sytytystulpat (2007–2014). Virtalukko rikki (2010–2013). Akku tyhjä (2006–2013). Jäähdytyspuhallin rikki (2008–2012). Laturi rikki (2008, 2011, 2012). Ajovalot rikki (2006–2010). Jousi murtunut (2007–2009). Sytytyspuola rikki (2007 asti) . Käyttäjien ilmoittamia vikoja Ford Fiesta VII JA8 2008–2017/VIII JHH 2017–2023: EcoBoost-bensiinimoottoreissa moottorivaurioita väärän öljylaadun käytön vuoksi: Jakopään hammashihna on öljykylvyssä, samoin erillinen öljypumpun hihna. Väärän öljylaadun käyttö voi tuhota hihnat ennenaikaisesti, ennen suositeltua vaihtoväliä, seurauksena hihnojen rispaantumista ja öljynpaineen laskua, seurauksena moottorivaurio. Molemmat hihnat tulee vaihtaa yhtä aikaa. Hihnat kannattaa vaihtaa ajoissa ennen tehtaan ilmoittamaa vaihtoväliä. Öljynlisäyksen ja öljynvaihdon kanssa oltava tarkkana, jotta varmasti käytetään Fordin hyväksymää öljylaatua. Käytettyä ostettaessa kannattaa selvittää öljyvaihto- ja öljynlisäyshistoria, mikäli mahdollista. Uudehkoa käytettyä Fiestaa ostettaessa kannattaa tarkistaa, onko moottorissa jakohihna vai jakoketju. Akku tyhjenee nopeasti autoa seisottaessa. Laturivikoja. Sähkötoimiset ikkunannostimet oikuttelevat. Vuosimallista 2009 alkaen istuinten kiinnityskiskot huterat. Vuosimallista 2009 alkaen vuotavat jarruputket (Takaisinkutsu 2011). Alimitoitetut ohjauslaitteiston nivelet. Yksittäistapauksissa katkenneita jousia. Ruostuneita jarruputkia. Alustan tukipalkit ja pyöräntuennan komponentit ruostuvat. Pohjapeltien saumoissa voi olla ruostetta. Hybridimallin (valmistuksessa 2020 alkaen) huonosti kiinnitetty akun maakaapeli voi aiheuttaa tulipalon. Viihdejärjestelmässä satunnaisia häiriöitä, mm. häiriöitä USB-muistitikun käytössä. Kojelaudan mittariston polttimoiden kestoikä heikko (Fiesta VII). Automaattivaihteisto (PowerShift-kaksoiskytkinvaihteisto) nykii. Takaisinkutsuja taka-akseliston ja dieselin pakoputkiston vuoksi. Moottorin ja vaihteiston öljyvuodot. Polttimoiden kestoikä heikko, AB. AutoBild-lehden 100 000 km:n kestotestissä Fiesta VIII 1.0 Ecoboost -automaatti sai huonon arvosanan 5 (asteikko 1 paras, 5 huono): Moottorissa jäähdytysnestevuotoja ja totaalinen moottorivaurio. AutoBild-lehden 100 000 km:n kestotestissä Fiesta VII 1.25 Titanium sai keskinkertaisen arvosanan 3+ (asteikko 1 paras, 5 huono): Sähkölaitevikoja, heikko viimeistely ja laiska moottori. Takaisinkutsuja turvavöistä (2021), öljynerottimesta (2022) sekä ohjaustehostimen ääntelystä ja mahdollisesta lakkoilusta (2022). Ilmastoinnin lauhdutinkenno voi vaurioitua kiveniskujen vuoksi ja vuotaa. Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja Ford Fiesta JH1/JD3 2002–2008: Muutamia palaneita sylinterikannen tiivisteitä (2001–2008), AB. Katkenneita jousia (2005–2006), AB. Kokonaisuutena luotettava auto, AB. Vuosimalli 2004: Ruostetta ovissa, kynnyskoteloissa ja lokasuojissa, ADAC, AB. Ohjausvaihteessa vikaa (2002–2003), AB. Moottorin ja vaihteiston öljyvuodot, AB. Valonheittimiin kertyy kosteutta, AB. Istuinten säädöt ja viimeistely, ADAC. Koeajot – Ford Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 15.11.2024 Koeajo Maistiainen: Ford E-Transit Custom – odotettu, välttämätön, toimivaksi havaittu lisä Transit-mallistoon Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.