Renault Captur -tyyppiviat

Renault Capturin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Renault Captur E-tech

Renault Capturin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja.

  • Captur: HFM moduuli. 0DTF.
    Mahdollinen käynnistymättömyys. Ohjausyksiköiden päivitys. Aloitus 22.2.2022.
  • Captur: Kuljettajan oven katkaisinryhmä. 0DTA.
    Taustapeilin käännön puuttuminen. Katkaisijapaketin vaihto. Aloitus 3.10.2022.
  • Mégane IV, Captur II, Clio V, Arkana: Sähkömoottori: 0E2M.
    Stop- ja sähköhäiriövalon ilmaantuminen. Voimansiirron yksiköiden päivitys, Aloitus 25.4.2023.

Vanhempia takaisinkutsuja

  • Suurimman sallitun yhdistelmämassan (auto+perävaunu) tieto puuttuu auton teknisistä tiedoista, kuten vaatimuksenmukaisuustodistus ja rekisteröintitodistus. Tieto täydennettävä rekisteröintitoimipaikalla, kuten esimerkiksi katsastuskonttorilla tai autoliikkeessä. Valm. aika 2019–2020. ADAC 9/2020.
  • Etunavat: Etunavoissa on mahdollista syntyä halkeilua ja jopa murtumia lämpökäsittelyssä tapahtuneiden virheiden vuoksi. Havaittavissa on virheen syystä melua auton etupäässä. Kyseisten ajoneuvojen etunavat tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan. Koodi ”0CPW” valm.aika: 22.–25.9.2017. ADAC 4/2018.
  • Ajovalojen suuntauksen säätöjärjestelmä saattaa pettää. Seurauksena heikko näkyvyys pimeällä. Järjestelmän tarkistus ja tarvittaessa säätö. (Koodi ”0CT7”) Valm. aika 19.4.2017–23.10.2017, ADAC 4/2018.
  • Virheellisesti säädetty moottorin ruiskutusohjelma saattaa aiheuttaa polttoaineen sisältämän rikin kerrostumista nokiloukkuun, tämän poistumisen hidastumista ja loukun tehon heikkenemistä Nokiloukku vaihdetaan ja moottorin ruiskutusohjelma asennetaan uudelleen. (Koodi ”0C7C”) 1.5 dCi -moottorit 81 kW (110 hv). Valm. aika. 2013–4.9.2015, ADAC 5/2017.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei tilastossa (2016, 2014, 2013)
  • Etuakselisto (2018– 2013), Traficom
  • Valmistajan kilpi (2018, 2017), Traficom
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2018, 2017, 2015), Traficom
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2017), Traficom
  • Käyttöjarru (2015), Traficom
  • Akselistojen viat, tyypillisiä katumaasturien heikkoja kohtia, Saksa
  • Pyöräntuennassa vakaajatangon yhdystangot, Saksa
  • Vetoakselivikoja neljä-viisivuotiaissa, Saksa
  • Valovikoja erityisesti takavaloissa, Saksa
  • Käyttöjarrun teho heikko 6–7-vuotiaissa, Saksa
  • Ruostevaurioita vanhimmissa, Saksa
  • Pakokaasupäästöt, Saksa
  • Yksittäistapauksissa öljyvuotoja, Saksa
  • Laiton rengastus, Saksa

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Akku (2020).

Vanhempia tielle jättäviä vikoja

  • Luotettava auto, ei erityisiä tielle pysäyttäviä vikakohteita.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

I 2013–2019, II 2020–2022:

  • I: 1.2 TCe-moottorien jakoketjut venyvät. Jos moottori rahisee käynnistyksen jälkeen tai moottorin merkkivalo syttyy, kannattaa heti tarkistuttaa jakoketjun kunto moottorivaurion välttämiseksi.
  • Yksittäistapauksina moottorin öljynkulutus yli 40 000 km ajetuissa.
  • Viisivaihteisen manuaalivaihteisto voi takkuilla ja vaihde pudota päältä, mikä tietää vaihteiston korjausta (kuusivaihteinen on luotettavampi).
  • Kaksoiskytkin-automaattivaihteistoissa voi olla vikoja tiivistevuodon ja kytkimen öljyyntymisen vuoksi.
  • Ruostevaurioita alustassa moottorin kiinnikkeissä.
  • Jarrulevyissä ei ole suojapeltiä, minkä vuoksi jarrulevyt ruostuvat nopeasti.
  • Navigointi voi oikutella, viihde-elektroniikan ja sähköjärjestelmänkeskusyksikön väistämättömät päivitykset toiminnan varmistamiseksi.
  • Takaistuinten mekanismi kolisee kuoppaisella tiellä ajettaessa.
  • Vaikka konepelti on suljettu, moottorin päälle voi päästä sadevettä, mikä ennen pitkää ruostuttaa sylinterikannen ja polttoainesuuttimet, mitkä aiheuttavat käyntihäiriöitä.
  • Takaovien kumitiivisteet hapertuvat ja vaativat korjausta.
  • Sisustus halvan ja muovisen oloinen, parannusta tuli facelift-mallissa, jossa pikkumuutoksia.
  • Vikaherkkä jousitus ja iskunvaimennus.
  • Ensimmäisten vuosien malleissa kuluneita ohjauslaitteiston niveliä ja kallistuksenvaimentimen yhdystankoja.
  • Lyhyet ajomatkat voivat aiheuttaa jumittaa dieselmoottorin pakokaasujen takaisinkierrätyksen EGR-venttiilin, mikä lisää päästöjä.

Takaisinkutsuja:

  • I: Dieselin moottorinohjauksen päivitys, mikä estää NOx-loukun vikaantumista. NOx-loukkuun voi kerääntyä rikkiä käytettäessä heikkolaatuista polttonestettä.
  • Etupyörien lokasuojien/pyöränkoteloiden rakenne saattaa hangata jarruletkut puhki.
  • Etupyörien navat saattavat murtua (facelift-malli 2017 alkaen).
  • Päivityksiä multimediajärjestelmään ja yleiseen sähköjärjestelmään.
  • Avainkortin toiminta voi oikutella ja heikentää akun varaustilaa.
  • II: Captur TCe 130 intens sai arvosanan 3+ AutoBild-lehden 100 000 km:n kestotestissä (asteikko 1=paras, 5=heikko):
    • Tieto- ja viihdejärjestelmän (Infotainment) oikuttelu ärsytti.
    • Karkeasti toimiva kaksoiskytkin-automaattivaihteisto ei ollut paras mahdollinen.
    • Testin jälkeen moottorista löytyi kulumisen jälkiä turboahtimessa ja yhdesssä sylinterissä.
  • Hybridimalliin takaisinkutsu moottorinohjauksen ohjelmoinnin päivityksestä moottoritehon parantamiseksi.

Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Huonosti sijoitettu polttoaineputki voi hankautua puhki.
  • Navigointi voi oikutella, viihde-elektroniikan ja sähköjärjestelmän keskusyksikön väistämättömät päivitykset.
  • Takaovien kumitiivisteet hapertuvat ja vaativat korjausta.
  • Sisustus halvan ja muovisen oloinen, parannusta tuli facelift-mallissa, jossa pikkumuutoksia.
  • Vikaherkkä jousitus ja iskunvaimennus.
  • Takaluukun kahva ruostuu.
  • Takaisinkutsut:
    Esim. Dieselin moottorinohjauksen päivitys, mikä estää NOx-loukun vikaantumista ja etupyörien lokasuojien /pyöränkoteloiden rakenne, mikä saattaa hangata jarruletkut puhki.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.