26.2.2025 Koeajo Koeajo: Renault Masterin kuormaa ilokseen Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Ranskalainen hyötyajoneuvo on uudistunut edukseen. Renault Masterin pitkä versio on todellinen kuormajuhta, mutta myös leppoisa työkaveri, jota voi kuvata myös sanaparilla avulias ja raamikas. Ranskalainen hyötyajoneuvo on eri tavoin uudistunut edukseen. Valmistaja korostaa, että uuden Renault Masterin ilmanvastuskerroin on yli 20 prosenttia aiempaa pienempi ja samalla matalampi kuin yhdelläkään kilpailijalla. Tämä tietää hyvää kulutuksen eli käyttökulujen kannalta. Kääntöympyrääkin on saatu pienemmäksi, joten tavara-auto on edeltäjäänsä ketterämpi. Koeajossa tämä tuli todetuksi: autoa oli kätevää viikkailla parkkiruutuun tai kadunvarren lokosiin. Suomen mallistossa on tarjolla etuvetoiset vaihtoehdot L2- ja L3-koripituuksilla. Kolmen turbodieselin lisäksi Masterista on tarjolla myös sähköversio. Tehdas tekee Masterista myös vedyllä toimivan, mutta sen tuloa joskus tarjolle Suomeen ei ole vahvistettu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Leppoisa työkaveri Lastausvaiheessa eurolava menee kyljestä sisään heittämällä tai jos ei ihan heittämällä niin vaivattomasti avarasta lastausaukosta kuitenkin. Liukuoven leveys on 1,3 metriä ja korkeus rapiat 1,7 metriä. Lastauskorkeus on mukavan matala eli noin 57 senttiä. Tavaratila on korkea ja neliskanttisen selkeä. Kuormausta helpottavia kiinteitä sidontarenkaita on ilahduttavan moniaalla, ja ne ovat riittävän jämäkän kokoisia leveämmänkin kuormaliinan kanssa käytettäväksi. Kuormausta 13 kuutiometrin takatiloissa helpottaa sisäkorkeus, joka on 1,88 senttiä, joten keskimittaisten ei tarvitse varoa kolauttamasta kalloa kattoon. Leveyttä tavaratilalla on liki 1,8 metriä ja pituutta lattiatasolla reilut 3,8 metriä. Koeajetussa pitkäkorisessa Master-versiossa on kantavuutta tarjolla 1 300 kilon verran ja perävaunumassa on 2 500 kiloa. Väkevästi voimaa Ajettavuus on kohdillaan, sillä ajotuntuma on selkeä, näkyvyys ulos on esteetön, kookkaat kaksiosaiset sivupeilit ajavat asiansa mallikkaasti ja selkeä mittaristo sekä mukavan kookas kymmentuumainen keskinäyttö saavat aika ajoin unohtamaan, että tässä ollaan pakettiauton puikoissa. Ajotuntuma on siis monin tavoin henkilöautomainen ja tämä on kehu. On lysti ajaa pitkästä aikaa keppivaihteisella ajoneuvolla. Kuusiportainen manuaalivaihteisto toimii selkeästi ja vaivattomasti. Moottorin äänimaailmasta kuulee oivasti, koska on aika vaihtaa isompaa tai pienempää pykälään. Turbon ryydittämässä kaksilitraisessa dieselmottorissa on riittävästi puhtia eli 150 hevosvoiman verran liikuttamaan kookasta ajoneuvoa. Sitkeyttä tuovaa vääntöä on 360 newtonmetrin verran. Jos ei ole ajanut viiteen-kuuteen vuoteen pakettiautoilla, voi Masterin kuskin penkille kipuava yllättyä myönteisesti. Hyötyautot ovat monin osin kehittyneet. Esimerkiksi Renault Masterin tyylikkäästi toteutettu openR link -multimediajärjestelmä sisäänrakennetulla Googlella muistuttaa käyttölogiikaltaan paitsi nykyaikaisia matkapuhelimia niin on samalla tasolla myös Renaultin uusien henkilöautojen käyttöliittymien kanssa. Nykypakettiauto ei siis jää tässäkään suhteessa käytettävyydeltään, sovellusten monipuolisilta valikoilta tai näkymien räätälöivyydeltä jälkeen nykyhenkilöautojen tarjoamista mahdollisuuksista. Hyvää ja huonoa kuljettajan valtakunta ajettavuus tietoviihdejärjestelmä kuljetuskyvyt sähköversiokin tarjolla äänieristys kulutus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikkuva konttori kunnossa Kuljettajan valtakunnassa kaikki on järjestelty oivasti. Ajoasennon saa säädettyä helposti mieleiseksi, niin hyvin istuin ja ohjauspyörä säätyvät. Kuljettajan istuin on myös riittävän muotoiltu eli tarjoaa myös sivutukea. Lokerikkoja – kannellisia ja avoimia – on runsaasti. Katonrajassa on paperisille kuormakirjoille, jos sellaisia enää käytetäänkään, hyvät tilat. Keskimmäisen istuimen selkänoja kaatuu narusta nykäisemällä, jolloin kuskin käyttöön vapautuu pöytätilaa. Liikkuvan konttorin apupöytä ei nuljuile vaan on jämäkkää tekoa. Pöydän päällä voi hyvin työskennellä esimerkiksi kannettavan tietokoneen kanssa. Pöytätason kansi avautuu ja paljastaa sen alla olevan säilytystilan, jossa voi säilyttää läppäriä ylimääräisiltä katseilta ja pitkäkyntisiltä suojassa. Kulutus kipuaa Jos jotain hammasteltavaa etsii, niin näinä liikenteen sähköistymisen aikoina on tottunut uusia henkilöautoja koeajavana ehkä liiankin hyvälle: Masterilla ajaessa renkaiden rallatus ja moottorin elämöinti alkaa ajan oloon nyppimään. Toki tiedän, että laajan kaikupohjan hyötyajoneuvoissa äänieristys on oma lukunsa, mutta silti. Renault Masterin luvattu keskikulutus on kookkaalle kuormajuhdalle hyvinkin tolkullinen 7,8 litraa satasella, mutta tyhjänäkin ajaessa kulutus kipuaa käytännössä helposti ja huomaamatta pitkälle yli kahdeksan litran. Master ei ole ihan halpa, koeajettukin yksilökin yli 53 000 euroa. Lisävarusteina autossa on vetokoukun lisäksi tavaratilan täysvanerointi. Kattavan Nordic Edition -varustetason saa versiosta riippuen reilulla 700 euron lisähinnalla. Tällöin auton vakiovarustelu kasvaa muun muassa peruutuskameralla, eristetyllä väliseinällä, automaattisella ilmastoinnilla, automaattisella ajovalojen ja kaukovalojen vaihtojärjestelmällä sekä puhelimen langattomalla latauksella. Renault Master on saanut myös suitsutusta: se on vuoden pakettiauto 2025 eli International Van Of The Year (IVOTY). Master valittiin voittajaksi 25 Euroopan maata edustavan asiantuntijapaneelin voimin. Renault Master Blue dCi 150 L3H2 Nordic Edition Hinta alkaen 46 394 € Koeajoauton hinta 53 244 € Dieselmoottori 1 997cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto 110 kW (150 hv) / 3 500 r/min 360 Nm Huippunopeus 169 km/h WLTP-kulutus (yhd.) 7,8 l/100 km WLTP CO2-päästöt 205 g/km Mitat (p/l/k) 6 315 / 2 049 / 2 503 mm, akseliväli 3 585 mm Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 2 500 / 750 kg Tavaratila 13 m3 Omamassa 2 200 kg Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.9.2025 Koeajo Maistiainen: Renault Trafic 9-v. automaatti – oikean käden vapaapäivä 14.9.2025 Koeajo Maistiainen: Renault Master Blue dCi 170 9-v. – vihdoin moderni automaatti 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua 27.1.2025 Koeajo Koeajo: Renault Captur – käytännöllisyyttä ja mukavuutta perusteellisesti uudistuneella ilmeellä 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan