26.2.2025 Koeajo Koeajo: Renault Masterin kuormaa ilokseen Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ranskalainen hyötyajoneuvo on uudistunut edukseen. Renault Masterin pitkä versio on todellinen kuormajuhta, mutta myös leppoisa työkaveri, jota voi kuvata myös sanaparilla avulias ja raamikas. Ranskalainen hyötyajoneuvo on eri tavoin uudistunut edukseen.Valmistaja korostaa, että uuden Renault Masterin ilmanvastuskerroin on yli 20 prosenttia aiempaa pienempi ja samalla matalampi kuin yhdelläkään kilpailijalla. Tämä tietää hyvää kulutuksen eli käyttökulujen kannalta. Kääntöympyrääkin on saatu pienemmäksi, joten tavara-auto on edeltäjäänsä ketterämpi. Koeajossa tämä tuli todetuksi: autoa oli kätevää viikkailla parkkiruutuun tai kadunvarren lokosiin.Suomen mallistossa on tarjolla etuvetoiset vaihtoehdot L2- ja L3-koripituuksilla. Kolmen turbodieselin lisäksi Masterista on tarjolla myös sähköversio. Tehdas tekee Masterista myös vedyllä toimivan, mutta sen tuloa joskus tarjolle Suomeen ei ole vahvistettu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLeppoisa työkaveriLastausvaiheessa eurolava menee kyljestä sisään heittämällä tai jos ei ihan heittämällä niin vaivattomasti avarasta lastausaukosta kuitenkin. Liukuoven leveys on 1,3 metriä ja korkeus rapiat 1,7 metriä. Lastauskorkeus on mukavan matala eli noin 57 senttiä.Tavaratila on korkea ja neliskanttisen selkeä. Kuormausta helpottavia kiinteitä sidontarenkaita on ilahduttavan moniaalla, ja ne ovat riittävän jämäkän kokoisia leveämmänkin kuormaliinan kanssa käytettäväksi.Kuormausta 13 kuutiometrin takatiloissa helpottaa sisäkorkeus, joka on 1,88 senttiä, joten keskimittaisten ei tarvitse varoa kolauttamasta kalloa kattoon. Leveyttä tavaratilalla on liki 1,8 metriä ja pituutta lattiatasolla reilut 3,8 metriä.Koeajetussa pitkäkorisessa Master-versiossa on kantavuutta tarjolla 1 300 kilon verran ja perävaunumassa on 2 500 kiloa.Väkevästi voimaaAjettavuus on kohdillaan, sillä ajotuntuma on selkeä, näkyvyys ulos on esteetön, kookkaat kaksiosaiset sivupeilit ajavat asiansa mallikkaasti ja selkeä mittaristo sekä mukavan kookas kymmentuumainen keskinäyttö saavat aika ajoin unohtamaan, että tässä ollaan pakettiauton puikoissa. Ajotuntuma on siis monin tavoin henkilöautomainen ja tämä on kehu.On lysti ajaa pitkästä aikaa keppivaihteisella ajoneuvolla. Kuusiportainen manuaalivaihteisto toimii selkeästi ja vaivattomasti. Moottorin äänimaailmasta kuulee oivasti, koska on aika vaihtaa isompaa tai pienempää pykälään.Turbon ryydittämässä kaksilitraisessa dieselmottorissa on riittävästi puhtia eli 150 hevosvoiman verran liikuttamaan kookasta ajoneuvoa. Sitkeyttä tuovaa vääntöä on 360 newtonmetrin verran.Jos ei ole ajanut viiteen-kuuteen vuoteen pakettiautoilla, voi Masterin kuskin penkille kipuava yllättyä myönteisesti. Hyötyautot ovat monin osin kehittyneet.Esimerkiksi Renault Masterin tyylikkäästi toteutettu openR link -multimediajärjestelmä sisäänrakennetulla Googlella muistuttaa käyttölogiikaltaan paitsi nykyaikaisia matkapuhelimia niin on samalla tasolla myös Renaultin uusien henkilöautojen käyttöliittymien kanssa. Nykypakettiauto ei siis jää tässäkään suhteessa käytettävyydeltään, sovellusten monipuolisilta valikoilta tai näkymien räätälöivyydeltä jälkeen nykyhenkilöautojen tarjoamista mahdollisuuksista. Hyvää ja huonoa kuljettajan valtakunta ajettavuus tietoviihdejärjestelmä kuljetuskyvyt sähköversiokin tarjolla äänieristys kulutus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikkuva konttori kunnossaKuljettajan valtakunnassa kaikki on järjestelty oivasti. Ajoasennon saa säädettyä helposti mieleiseksi, niin hyvin istuin ja ohjauspyörä säätyvät. Kuljettajan istuin on myös riittävän muotoiltu eli tarjoaa myös sivutukea.Lokerikkoja – kannellisia ja avoimia – on runsaasti. Katonrajassa on paperisille kuormakirjoille, jos sellaisia enää käytetäänkään, hyvät tilat. Keskimmäisen istuimen selkänoja kaatuu narusta nykäisemällä, jolloin kuskin käyttöön vapautuu pöytätilaa.Liikkuvan konttorin apupöytä ei nuljuile vaan on jämäkkää tekoa. Pöydän päällä voi hyvin työskennellä esimerkiksi kannettavan tietokoneen kanssa. Pöytätason kansi avautuu ja paljastaa sen alla olevan säilytystilan, jossa voi säilyttää läppäriä ylimääräisiltä katseilta ja pitkäkyntisiltä suojassa.Kulutus kipuaaJos jotain hammasteltavaa etsii, niin näinä liikenteen sähköistymisen aikoina on tottunut uusia henkilöautoja koeajavana ehkä liiankin hyvälle: Masterilla ajaessa renkaiden rallatus ja moottorin elämöinti alkaa ajan oloon nyppimään. Toki tiedän, että laajan kaikupohjan hyötyajoneuvoissa äänieristys on oma lukunsa, mutta silti.Renault Masterin luvattu keskikulutus on kookkaalle kuormajuhdalle hyvinkin tolkullinen 7,8 litraa satasella, mutta tyhjänäkin ajaessa kulutus kipuaa käytännössä helposti ja huomaamatta pitkälle yli kahdeksan litran.Master ei ole ihan halpa, koeajettukin yksilökin yli 53 000 euroa. Lisävarusteina autossa on vetokoukun lisäksi tavaratilan täysvanerointi. Kattavan Nordic Edition -varustetason saa versiosta riippuen reilulla 700 euron lisähinnalla. Tällöin auton vakiovarustelu kasvaa muun muassa peruutuskameralla, eristetyllä väliseinällä, automaattisella ilmastoinnilla, automaattisella ajovalojen ja kaukovalojen vaihtojärjestelmällä sekä puhelimen langattomalla latauksella.Renault Master on saanut myös suitsutusta: se on vuoden pakettiauto 2025 eli International Van Of The Year (IVOTY). Master valittiin voittajaksi 25 Euroopan maata edustavan asiantuntijapaneelin voimin. Renault Master Blue dCi 150 L3H2 Nordic Edition Hinta alkaen 46 394 € Koeajoauton hinta 53 244 € Dieselmoottori 1 997cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto 110 kW (150 hv) / 3 500 r/min 360 Nm Huippunopeus 169 km/h WLTP-kulutus (yhd.) 7,8 l/100 km WLTP CO2-päästöt 205 g/km Mitat (p/l/k) 6 315 / 2 049 / 2 503 mm, akseliväli 3 585 mm Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 2 500 / 750 kg Tavaratila 13 m3 Omamassa 2 200 kg Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua 27.1.2025 Koeajo Koeajo: Renault Captur – käytännöllisyyttä ja mukavuutta perusteellisesti uudistuneella ilmeellä 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 29.8.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – tilaa ja äkkipikaista ajettavuutta 15.7.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic E-Tech -sähköauto kääntää katseita sen kotimaassakin 7.7.2024 Koeajo Koeajo: Renault Rafale – huippumalliksi tuulen lailla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”