27.1.2025 Koeajo Koeajo: Renault Captur – käytännöllisyyttä ja mukavuutta perusteellisesti uudistuneella ilmeellä Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Captur on edelleen se sama käytännöllinen pieni crossover, joksi se on alunperin luotu. Nyt se on myös ulkomuodoltaan entistä yhdenmukaisempi muun Renault-malliston kanssa. Renaultilla osataan muotoilu. Nyt ranskalaisvalmistajan malliston pienin crossover eli Captur-malli on hiottu uudelleen ja Captur on entistä yhdenmukaisempi Renaultin muun malliston designin kanssa. Esimerkiksi keula on kokonaan uusi eikä Captur edes näytä samalta kuin edellismalli, vaikka kysymys on teknisesti lähes samasta autosta kuin aiemmin. Capturiin nyt tehty päivitys on vain niin sanottu facelift.Renault on syystäkin panostanut Capturiin eikä muodonmuutos ole sattumaa. Captur on Renaultille tärkeä malli Euroopassa, sillä Capturin edustama kokoluokka, B-segmentti edustaa lähes kolmannesta automyynnistä Euroopan markkinoilla. Capturin ulkomuoto on hyvin lähellä Vuoden autoksi Euroopassa valittua Renault Scenic E-tech -mallia eikä tämäkään tietenkään ole sattumaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTietoviihdejärjestelmä uusiksiEntistä koreamman ulkomuodon lisäksi myös Captur on uudistunut sisältä. Sisätilojen ytimessä on pystysuunnassa kojelautaa hallitseva iso tietoviihdejärjestelmän näyttö, joka on saanut nyt myös Renaultin OpenR link -käyttöjärjestelmän. Se on tuttu monesta muusta Renault-mallista ja se toimii myös Capturissa erinomaisesti. Järjestelmä käyttää Googlea ja sen avulla esimerkiksi reittisuunnitelman voi tehdä etukäteen ja siirtää sen Google-tilin kautta autoon. Älypuhelimen voi myös peilata langattomasti tietoviihdejärjestelmän avulla.Ohjaamosta löytyy myös pari USB-C -porttia älypuhelinten lataukseen ja niiden lisäksi myös koeajetussa versiossa oli langaton latausalusta.Captur on saatavilla kolmella eri voimalinjalla. Bensiinikäyttöisenä yhden litran turbomoottorilla, tuolloin manuaalivaihteistolla. Kaksi muuta vaihtoehtoa ovat automaattivaihteisia, kevythybridin parina on kaksoiskytkin automaatti. Hybridi suosikkivoimalinjanaMoottorin koeajossa ollut versio oli täyshybridi, jonka sydämenä on 1,6-litrainen bensiinimoottori. Vapaasti hengittävän bensiinimoottorin teho on 69 kilowattia ja sähkömoottorin 36. Nämä yhdessä järjestelmä tuottaa 105 kilowatin yhteistehon ja 250 newtonmetrin väännön. Lisäksi hybridijärjestelmässä on 18 kilowatin tehon kehittävä käynnistingeneraattori.Voimalinja on hiljainen ja se tarjoaa autolle riittävästi kyytiä ja Renaultin monitilavaihteisto toimii eleettömästi. Siinä on kaikkiaan 14 eri välitystä. Joissain tilanteissa järjestelmässä tuntuu pientä viivettä vedon kytkeytymisen kanssa. Kokonaisuutena voimalinja toimii erinomaisesti ja se nouseekin Capturin suosituimmaksi voimalinjaksi.Sähköllä voi myös ajaa pieniä matkoja. Alle 30 kilometrin nopeudessa sähköllä ajettaessa auto myös ilmoittaa jalankulkijoita lähestymisestään ranskalaisen Jean-Michel Jarren säveltämää ääntä soittamalla. Mukavuuspainotteinen alustaCapturissa on mukavuuspainotteinen, ei kovinkaan urheilullinen jousitus, joten se sopinee erittäin hyvin kaikenlaiseen makuun. Se ei ole liian urheilullinen niille, ketkä eivät pidä urheilullisesta alustasta. Ohjaustuntuma on kaupunkiajossa kevyt, mutta maantiellä aika napakka ja auto kulkee mallikkaasti kompaktista koostaan huolimatta myös moottoritieajossa ihan kelvollisesti, vaikka pientä paimentamista tarvitaan.Ajoasento Capturissa on ihan mukava, ja ergonomia riittävä, tosin istuinosa tuntui aavistuksen lyhyeltä pidemmällä matkalla, istuin voisi tarjota tässä mielessä enemmän tukea.Tavaratila Capturissa on 348 litraa perusmuodossa. Sitä tulee kuitenkin huomattavasti lisää, kun tavaratilan laskettavan välipohjan pistää ala-asentoon – ja siirtää takapenkkiä eteen. Capturin takapenkki siirtyy 16 senttiä eteen-taakse -suunnassa ja tällä tavalla tavaratila laajenee tai pienenee ja takapenkkitilalle käy päinvastoin. Kun takapenkki on etuasennossa, tila takapenkillä on pieni ja tilaa on ainoastaan lapsille. Mutta pienessä autossa oiva toiminto, kun tavaratilaa tarvitaan enemmän, sitä on mahdollista tällä tavalla kasvattaa. Ja Capturissa se laajenee tällä tavalla auton kokoon nähden todella isoksi.Käytännöllisyys on siis Capturissa merkittävä tekijä. Sitä pienen crossoverin hankkiva haluaa monesti ennen muuta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Muotoilu Ajettavuus Liukuva takaistuin Lievä levottomuus maantiellä Renault Captur E-Tech full hybrid 145 esprit Alpine HYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 598 cm 3 Automaattinen monitilavaihteisto 105 kW (143 hv), 250 Nm WLTP-kulutus 4,7 l/100km CO 2 -päästöt 107 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 10,6 s huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4 239x mm Leveys 1 797 mm Korkeus 1 575 mm Akseliväli 2 639 mm Tavaratila 348 l Omamassa 1 445 kg perävaunu 750 / 720 kg Euro NCAP 4 tähteä (2024) Takuu 4 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 23 390 € koeajoauto 35 284 € Lue lisää Kaikki artikkelit 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua 26.2.2025 Koeajo Koeajo: Renault Masterin kuormaa ilokseen 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 29.8.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – tilaa ja äkkipikaista ajettavuutta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen