27.1.2025

Koeajo: Renault Captur – käytännöllisyyttä ja mukavuutta perusteellisesti uudistuneella ilmeellä

Kuva Manu Tuppurainen

Renault Captur on edelleen se sama käytännöllinen pieni crossover, joksi se on alunperin luotu. Nyt se on myös ulkomuodoltaan entistä yhdenmukaisempi muun Renault-malliston kanssa.

Renaultilla osataan muotoilu. Nyt ranskalaisvalmistajan malliston pienin crossover eli Captur-malli on hiottu uudelleen ja Captur on entistä yhdenmukaisempi Renaultin muun malliston designin kanssa. Esimerkiksi keula on kokonaan uusi eikä Captur edes näytä samalta kuin edellismalli, vaikka kysymys on teknisesti lähes samasta autosta kuin aiemmin. Capturiin nyt tehty päivitys on vain niin sanottu facelift.

Renault on syystäkin panostanut Capturiin eikä muodonmuutos ole sattumaa. Captur on Renaultille tärkeä malli Euroopassa, sillä Capturin edustama kokoluokka, B-segmentti edustaa lähes kolmannesta automyynnistä Euroopan markkinoilla. Capturin ulkomuoto on hyvin lähellä Vuoden autoksi Euroopassa valittua Renault Scenic E-tech -mallia eikä tämäkään tietenkään ole sattumaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tietoviihdejärjestelmä uusiksi

Entistä koreamman ulkomuodon lisäksi myös Captur on uudistunut sisältä. Sisätilojen ytimessä on pystysuunnassa kojelautaa hallitseva iso tietoviihdejärjestelmän näyttö, joka on saanut nyt myös Renaultin OpenR link -käyttöjärjestelmän. Se on tuttu monesta muusta Renault-mallista ja se toimii myös Capturissa erinomaisesti. Järjestelmä käyttää Googlea ja sen avulla esimerkiksi reittisuunnitelman voi tehdä etukäteen ja siirtää sen Google-tilin kautta autoon. Älypuhelimen voi myös peilata langattomasti tietoviihdejärjestelmän avulla.

Ohjaamosta löytyy myös pari USB-C -porttia älypuhelinten lataukseen ja niiden lisäksi myös koeajetussa versiossa oli langaton latausalusta.

Captur on saatavilla kolmella eri voimalinjalla. Bensiinikäyttöisenä yhden litran turbomoottorilla, tuolloin manuaalivaihteistolla. Kaksi muuta vaihtoehtoa ovat automaattivaihteisia, kevythybridin parina on kaksoiskytkin automaatti. 

Hybridi suosikkivoimalinjana

Moottorin koeajossa ollut versio oli täyshybridi, jonka sydämenä on 1,6-litrainen bensiinimoottori. Vapaasti hengittävän bensiinimoottorin teho on 69 kilowattia ja sähkömoottorin 36. Nämä yhdessä järjestelmä tuottaa 105 kilowatin yhteistehon ja 250 newtonmetrin väännön. Lisäksi hybridijärjestelmässä on 18 kilowatin tehon kehittävä käynnistingeneraattori.

Voimalinja on hiljainen ja se tarjoaa autolle riittävästi kyytiä ja Renaultin monitilavaihteisto toimii eleettömästi. Siinä on kaikkiaan 14 eri välitystä. Joissain tilanteissa järjestelmässä tuntuu pientä viivettä vedon kytkeytymisen kanssa. Kokonaisuutena voimalinja toimii erinomaisesti ja se nouseekin Capturin suosituimmaksi voimalinjaksi.

Sähköllä voi myös ajaa pieniä matkoja. Alle 30 kilometrin nopeudessa sähköllä ajettaessa auto myös ilmoittaa jalankulkijoita lähestymisestään ranskalaisen Jean-Michel Jarren säveltämää ääntä soittamalla.

Mukavuuspainotteinen alusta

Capturissa on mukavuuspainotteinen, ei kovinkaan urheilullinen jousitus, joten se sopinee erittäin hyvin kaikenlaiseen makuun. Se ei ole liian urheilullinen niille, ketkä eivät pidä urheilullisesta alustasta. 

Ohjaustuntuma on kaupunkiajossa kevyt, mutta maantiellä aika napakka ja auto kulkee mallikkaasti kompaktista koostaan huolimatta myös moottoritieajossa ihan kelvollisesti, vaikka pientä paimentamista tarvitaan.

Ajoasento Capturissa on ihan mukava, ja ergonomia riittävä, tosin istuinosa tuntui aavistuksen lyhyeltä pidemmällä matkalla, istuin voisi tarjota tässä mielessä enemmän tukea.

Tavaratila Capturissa on 348 litraa perusmuodossa. Sitä tulee kuitenkin huomattavasti lisää, kun tavaratilan laskettavan välipohjan pistää ala-asentoon – ja siirtää takapenkkiä eteen. Capturin takapenkki siirtyy 16 senttiä eteen-taakse -suunnassa ja tällä tavalla tavaratila laajenee tai pienenee ja takapenkkitilalle käy päinvastoin. Kun takapenkki on etuasennossa, tila takapenkillä on pieni ja tilaa on ainoastaan lapsille. Mutta pienessä autossa oiva toiminto, kun tavaratilaa tarvitaan enemmän, sitä on mahdollista tällä tavalla kasvattaa. Ja Capturissa se laajenee tällä tavalla auton kokoon nähden todella isoksi.

Käytännöllisyys on siis Capturissa merkittävä tekijä. Sitä pienen crossoverin hankkiva haluaa monesti ennen muuta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Muotoilu
  • Ajettavuus
  • Liukuva takaistuin
  • Lievä levottomuus maantiellä

Renault Captur E-Tech full hybrid 145 esprit Alpine

HYBRIDI, etuveto

4-syl. bensiinimoottori 1 598 cm 3

Automaattinen monitilavaihteisto

105 kW (143 hv), 250 Nm

WLTP-kulutus 4,7 l/100km

CO 2 -päästöt 107 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 10,6 s

huippunopeus 170 km/h

Mitat

Pituus 4 239x mm

Leveys 1 797 mm

Korkeus 1 575 mm

Akseliväli 2 639 mm

Tavaratila 348 l

Omamassa 1 445 kg

perävaunu 750 / 720 kg

Euro NCAP 4 tähteä (2024)

Takuu 4 v / 100 000 km

hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 23 390 €

koeajoauto 35 284 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat