27.1.2025 Koeajo Koeajo: Renault Captur – käytännöllisyyttä ja mukavuutta perusteellisesti uudistuneella ilmeellä Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Captur on edelleen se sama käytännöllinen pieni crossover, joksi se on alunperin luotu. Nyt se on myös ulkomuodoltaan entistä yhdenmukaisempi muun Renault-malliston kanssa. Renaultilla osataan muotoilu. Nyt ranskalaisvalmistajan malliston pienin crossover eli Captur-malli on hiottu uudelleen ja Captur on entistä yhdenmukaisempi Renaultin muun malliston designin kanssa. Esimerkiksi keula on kokonaan uusi eikä Captur edes näytä samalta kuin edellismalli, vaikka kysymys on teknisesti lähes samasta autosta kuin aiemmin. Capturiin nyt tehty päivitys on vain niin sanottu facelift.Renault on syystäkin panostanut Capturiin eikä muodonmuutos ole sattumaa. Captur on Renaultille tärkeä malli Euroopassa, sillä Capturin edustama kokoluokka, B-segmentti edustaa lähes kolmannesta automyynnistä Euroopan markkinoilla. Capturin ulkomuoto on hyvin lähellä Vuoden autoksi Euroopassa valittua Renault Scenic E-tech -mallia eikä tämäkään tietenkään ole sattumaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTietoviihdejärjestelmä uusiksiEntistä koreamman ulkomuodon lisäksi myös Captur on uudistunut sisältä. Sisätilojen ytimessä on pystysuunnassa kojelautaa hallitseva iso tietoviihdejärjestelmän näyttö, joka on saanut nyt myös Renaultin OpenR link -käyttöjärjestelmän. Se on tuttu monesta muusta Renault-mallista ja se toimii myös Capturissa erinomaisesti. Järjestelmä käyttää Googlea ja sen avulla esimerkiksi reittisuunnitelman voi tehdä etukäteen ja siirtää sen Google-tilin kautta autoon. Älypuhelimen voi myös peilata langattomasti tietoviihdejärjestelmän avulla.Ohjaamosta löytyy myös pari USB-C -porttia älypuhelinten lataukseen ja niiden lisäksi myös koeajetussa versiossa oli langaton latausalusta.Captur on saatavilla kolmella eri voimalinjalla. Bensiinikäyttöisenä yhden litran turbomoottorilla, tuolloin manuaalivaihteistolla. Kaksi muuta vaihtoehtoa ovat automaattivaihteisia, kevythybridin parina on kaksoiskytkin automaatti. Hybridi suosikkivoimalinjanaMoottorin koeajossa ollut versio oli täyshybridi, jonka sydämenä on 1,6-litrainen bensiinimoottori. Vapaasti hengittävän bensiinimoottorin teho on 69 kilowattia ja sähkömoottorin 36. Nämä yhdessä järjestelmä tuottaa 105 kilowatin yhteistehon ja 250 newtonmetrin väännön. Lisäksi hybridijärjestelmässä on 18 kilowatin tehon kehittävä käynnistingeneraattori.Voimalinja on hiljainen ja se tarjoaa autolle riittävästi kyytiä ja Renaultin monitilavaihteisto toimii eleettömästi. Siinä on kaikkiaan 14 eri välitystä. Joissain tilanteissa järjestelmässä tuntuu pientä viivettä vedon kytkeytymisen kanssa. Kokonaisuutena voimalinja toimii erinomaisesti ja se nouseekin Capturin suosituimmaksi voimalinjaksi.Sähköllä voi myös ajaa pieniä matkoja. Alle 30 kilometrin nopeudessa sähköllä ajettaessa auto myös ilmoittaa jalankulkijoita lähestymisestään ranskalaisen Jean-Michel Jarren säveltämää ääntä soittamalla. Mukavuuspainotteinen alustaCapturissa on mukavuuspainotteinen, ei kovinkaan urheilullinen jousitus, joten se sopinee erittäin hyvin kaikenlaiseen makuun. Se ei ole liian urheilullinen niille, ketkä eivät pidä urheilullisesta alustasta. Ohjaustuntuma on kaupunkiajossa kevyt, mutta maantiellä aika napakka ja auto kulkee mallikkaasti kompaktista koostaan huolimatta myös moottoritieajossa ihan kelvollisesti, vaikka pientä paimentamista tarvitaan.Ajoasento Capturissa on ihan mukava, ja ergonomia riittävä, tosin istuinosa tuntui aavistuksen lyhyeltä pidemmällä matkalla, istuin voisi tarjota tässä mielessä enemmän tukea.Tavaratila Capturissa on 348 litraa perusmuodossa. Sitä tulee kuitenkin huomattavasti lisää, kun tavaratilan laskettavan välipohjan pistää ala-asentoon – ja siirtää takapenkkiä eteen. Capturin takapenkki siirtyy 16 senttiä eteen-taakse -suunnassa ja tällä tavalla tavaratila laajenee tai pienenee ja takapenkkitilalle käy päinvastoin. Kun takapenkki on etuasennossa, tila takapenkillä on pieni ja tilaa on ainoastaan lapsille. Mutta pienessä autossa oiva toiminto, kun tavaratilaa tarvitaan enemmän, sitä on mahdollista tällä tavalla kasvattaa. Ja Capturissa se laajenee tällä tavalla auton kokoon nähden todella isoksi.Käytännöllisyys on siis Capturissa merkittävä tekijä. Sitä pienen crossoverin hankkiva haluaa monesti ennen muuta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Muotoilu Ajettavuus Liukuva takaistuin Lievä levottomuus maantiellä Renault Captur E-Tech full hybrid 145 esprit Alpine HYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 598 cm 3 Automaattinen monitilavaihteisto 105 kW (143 hv), 250 Nm WLTP-kulutus 4,7 l/100km CO 2 -päästöt 107 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 10,6 s huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4 239x mm Leveys 1 797 mm Korkeus 1 575 mm Akseliväli 2 639 mm Tavaratila 348 l Omamassa 1 445 kg perävaunu 750 / 720 kg Euro NCAP 4 tähteä (2024) Takuu 4 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 23 390 € koeajoauto 35 284 € Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 29.8.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – tilaa ja äkkipikaista ajettavuutta 15.7.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic E-Tech -sähköauto kääntää katseita sen kotimaassakin 7.7.2024 Koeajo Koeajo: Renault Rafale – huippumalliksi tuulen lailla 24.6.2024 Koeajo Koeajo: Renault Captur hybridi – järkevästi sähkön tuella 9.6.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Rafale tähtää taivaille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää”