Etusivu TyyppiviatRenault Laguna -tyyppiviat Renault Laguna -tyyppiviat Renault Lagunan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Turvavyön esikiristin. Turvavyön kiristimen vaihto, Traficom 2/2018. Laguna III: Kuljettajan turvavyön esikiristimen vaijeri on liian pitkä ja voi kulua istuinkehikkoa vasten. Kaikki esikiristimet korvataan uudella versiolla, Traficom 2013 (teksti englanniksi, josta käännetty suomeksi). 2.0-bensiinimalli: Nopeus voi nousta 6–10 km/h asetettua korkeammaksi vakionopeudensäätimen ohjelmistovirheen vuoksi, ADAC 2011. Turvavyö ei toimi kunnolla, koska esikiristimen vaijeri voi repeytyä, VOSA, KBA 2010. EGR -venttiili voi likaantua, mikä vähentää moottoritehoa ja/tai aiheuttaa mustaa savutusta, ADAC 2006. Kytkin voi jäädä auki kytkinpolkimen jumittaessa, ADAC 2006. 1.6, 1.8 ja 2.0 -bensiinimallit: moottori voi rynnätä suurille kierroksille itsestään tai joutokäynti voi aaltoilla. Mahdollinen vika kaasuläpän sähkötoimisessa ohjauksessa, ADAC, VOSA 2003. Laguna II 1.6, 1.8 ja 2.0: Moottorinohjausyksikkö, moottoriohjausyksikön uudelleen ohjelmointi, Traficom 2003. Vettä voi päästä ABS/ESC-katkaisimeen, merkkivalo syttyy, ABS ja ESC voivat lakata toimimasta, mutta jarrutusteho säilyy, ADAC 2003. Apulaitteiden kiilahihna voi repeytyessään vaurioittaa jakopään hammashihnaa, mikä aiheuttaa moottorivaurion, ADAC 2002. Kaasu voi juuttua auki -asentoon (bensiini ja diesel), dieselmoottori voi sammua kovan kiihdytyksen jälkeen, VOSA 2002. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei tilastossa (2014, 2013, 2011, 2010), Traficom Jousitus ja iskunvaimennus (2011, 2009–2007), Traficom Käyttöjarru (2009, 2008), Traficom Seisontajarrun dynamometritesti (2009, 2008), Traficom Etuakselisto (2007–2001), Traficom Ohjausnivelet ja -tangot (2007–2001), Traficom Laguna III: Akselistot, ohjauslaitteisto, iskunvaimentimet ja haperot vetoakselien suojuskumit, Saksa Kuluneet raidetangonpäät ja pallonivelet, Saksa Jousitus ja iskunvaimennus, Saksa Taka-akseliston kumiset laakeriholkit kuluvat, Saksa Jarrulevyt kuluvat nopeasti, Saksa Jarrut kuluneet yli 50 000 km ajetuissa, Saksa Katkenneita jousia yli 50 000 km ajetuissa, Saksa Moottorinohjaus, pakokaasupäästöt, Saksa Sähkölaitevikoja, ohjainlaitevikoja, Saksa Valovikoja, Saksa Laguna II: Tyyppivikana erittäin epävakaat ja kuluneet akselistot, TÜV, GTÜ Pyöräntuenta on Laguna II:n heikkous, epätavallisen runsaasti vikoja ohjauslaitteissa ja akselistoissa, pallonivelet ovat kuluneet, raidetangonpäät kuluneet, akselistojen kumilaakerit ovat haperot, DEKRA, GTÜ, TÜV Kuluneet jarrulevyt, pysäköintijarrun teho on heikko, TÜV, GTÜ Ruostuva ja vuotava pakoputkisto uudemmissakin malleissa, GTÜ Moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja, GTÜ Ohjaustehostin vuotaa, TÜV Katkenneita jousia, GTÜ Ruostuneita pakoputkistoja, GTÜ Sähkölaitevikoja, GTÜ, DEKRA Katalysaattorin lambda -säätö reistailee: hylkäys päästömittauksessa, TÜV Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Laguna ei mukana uusimmissa ADAC tiepalveluraporteissa, ohessa 2011 raportin tulokset vuodelta 2000: Akkuongelmia erittäin usein (2006 asti). Valonheittimet rikki (2006 asti). Moottorinohjauksessa häiriö (2006 asti). Kampiakselin tunnistin rikki (2006 asti). Käynnistysmoottori rikki (2005 asti). Ajonestolaite rikki (2005). Käyttäjien ilmoittamia vikoja Laguna III: Moottori: AutoBild-kestotestissä (100 000 km) Lagunan 2.0 dCi -dieselmoottori osoitti poikkeuksellisen nopeaa kulumista: kiertokangen laakerit ja nokka-akseli olivat loppuun kuluneita, mikä on harvinaista nykyautoissa, testin arvosana muutoin hyvä 2-. AB. Taka-akseliston pyöräntuennan komponenttien nopea kuluminen on periytynyt aikaisemmista Laguna-malleista, AB. Kolinat ärsyttävät autonkäyttäjiä, AB. Laguna II: Paljon moottorivaurioita, viallisia turboahtimia, lukuisia vaihteistovaurioita, kuluneita kytkimiä, erityisesti tehokkaimmissa dieselmoottoreissa, AB. Dieselien ongelmana ovat lisäksi ruiskutuspumpun ja suuttimien viat, AB. Älyavaimissa usein ongelmia, Autobild. Akselistojen pyöräntuennan ja ohjauksen nivelet ja kumiset laakeriholkit ovat auton painoon ja suorituskykyyn verrattuna alimitoitettuja. Alustan komponentit kuluvat ennätystahtiin, AB. Koeajot – Renault Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 29.8.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – tilaa ja äkkipikaista ajettavuutta 15.7.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic E-Tech -sähköauto kääntää katseita sen kotimaassakin 7.7.2024 Koeajo Koeajo: Renault Rafale – huippumalliksi tuulen lailla 24.6.2024 Koeajo Koeajo: Renault Captur hybridi – järkevästi sähkön tuella 9.6.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Rafale tähtää taivaille Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.