Etusivu TyyppiviatToyota Aygo -tyyppiviat Toyota Aygo -tyyppiviat Toyota Aygon mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.Citroën C1 ja Peugeot 107 ovat samassa tehtaassa valmistettuja sisarmalleja. Takaisinkutsuja Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja. Aygo X: Jarrupoljin. XGG69. Mahdollisessa ongelmatilanteessa käsikäyttöisellä vaihteistolla varustettuun autoon on asennettu vääränlainen jarrupoljin, joka jättää suunniteltua pienemmän raon kytkin- ja jarrupolkimien väliin. Tällöin kytkintä painettaessa on mahdollista vahingossa painaa samanaikaisesti myös jarrupoljinta. Aloitus 9.12.2022. Aygo, bZ4X, C-HR, Corolla, Corolla Cross, ES, Hilux, NX, Prius PHEV, RAV4, RAV4 PHV, RX, RZ, UX, Yaris, Yaris Cross: eCall-järjestelmä. YGG63. E-Call-järjestelmä ei toimi tietyssä tilanteessa. Autoon lähetetään tekstiviesti (SMS) OTA (Over the Air) -päivityksenä, joka korjaa vian. Mitään korjaamon toimenpiteitä ei siis tarvita. Aloitus 12.10.2023. Vanhempia takaisinkutsuja Aygo (AB1). Takaistuimen turvavöiden lukot. Takaturvavöiden lukkojen kiinnitys voi olla virheellisesti valmistettu. Takaturvavöiden lukot vaihdetaan. Valm. aika 27.8.2020–5.10.2020. ADAC 1/2021. Aygo (AB1) valm.aika: 2005–2014. On vaarana, että takasivulasin liimaus irtoaa etureunastaan, Ensimmäiset merkit tästä ovat tuuliäänet, kolina kuin myös epätiiveys. Pahimmassa tapauksessa saattaa lasi irrota kokonaan ja pudota tielle. Lasin liimaus korjataan tai vaihdetaan lasi. Työ kestää 0,4–3,2 h. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan tiedostoon. ADAC 2/2019. Aygo: Takaoven ikkuna. Mahdollisessa ongelmatilanteessa takaovien ikkunoiden liimaus saattaa rakoilla. Tällöin ikkunalasi on kiinni yhden kiinnityspisteen varassa, ja tällöin voidaan havaita esim. kasvanut melutaso tai veden pääsy sisään matkustamoon. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 2876. Kampanjan aloitus pvm: 13.11.2018. Etuiskunvaimentimet: Eräiden Toyota Aygo -autojen etuiskunvaimentimien varsien sisäinen virheellisyys saattaa johtaa varren katkeamiseen. Jos näin tapahtuu, voi kuljettajalla olla vaikeuksia hallita autoa, Traficom 2015. Taka-akselipalkki, puutteellinen hitsaussauma, saattaa johtaa korin ja taka-akselipalkin välisen tukivarren murtumiseen, mikä voi johtaa auton hallinnan menetykseen. Koskee Suomessa yhtä autoa, Traficom 2014. Käynnistysmoottori ei mahdollisesti pysähdy moottorin käynnistyttyä vaan jatkaa pyörimistään, ylikuormittuu ja simahtaa, ADAC 2011. Kaasupolkimen mahdollinen juuttuminen saattaa aiheuttaa vaarallisen ajotilanteen, 2010 ADAC. Kaasupolkimen mekanismi. Kaasupoljin voi takerrella ja palautua hitaammin vapaa-asentoon ja pahimmassa tapauksessa juuttua osakaasu-asentoon. Kaasupoljin korjataan, 2010 Traficom. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei erityisiä vikakohteita (2018, 2017, 2015–2013, 2011–2009), Traficom Ei tilastossa (2016, 2014, 2005), Traficom Käyttöjarru (2010, 2008–2006), Traficom Renkaat ja vanteet (2008, 2007), Traficom Käyttöjarrun dynamometritesti (2008, 2006), Traficom Etuakselisto (2007, 2006), Traficom Valvontajärjestelmä (OBD) (2007), Traficom Aygo X AB7: Kokonaisuutena varsin kestävä auto, paitsi jarrujen nopea kuluminen, Saksa Ruostetta kynnyskoteloissa, Saksa Toyota Aygo on osoittautunut laadukkaammaksi kuin samassa tehtaassa valmistetut sisarmallit, Citroën C1 ja Peugeot 108, vaikkakin Aygon laatutaso on hieman heikentynyt vuoden 2014 malliuudistuksessa, Saksa Aygo II AB40, 2014–2021: Pyöräntuenta, ohjauslaitteisto, jouset ja iskunvaimentimet ovat poikkeuksellisen kestäviä, Saksa Kuluneet jarrulevyt ensimmäisestä katsastuksesta alkaen, Saksa Vanhemmiten jarruputket voiva ruostua, Saksa Valovikoja, väärin säädettyjä ajovaloja huolimattomien käyttäjien vuoksi, Saksa Aygo I AB10/AB20/AB30, 2005–2014: Kokonaisuutena varsin kestävä auto, paitsi jarrujen nopea kuluminen, jarruputkien ruostuminen ja korirakenteen heikohko ruosteenesto, Saksa Käyttöjarru: Etujarrujen heikko teho, jarrulevyt kuluvat nopeasti, Saksa Alustan ruostevaurioita kuusivuotiaista alkaen, Saksa Täydentävä ruoste-estokäsittely on suositeltava, Saksa Jarruputket ruostuvat viisivuotiaista alkaen, Saksa Valovikoja huolimattomien käyttäjien vuoksi, Saksa Ajovalojen muovit himmenevät seitsenvuotiaasta alkaen, Saksa Uudemmissa yksilöissä jonkin verran vetoakselivikoja, Saksa Joitakin sähkölaitevikoja, Saksa Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Erittäin luotettava auto, vähän vikoja. Kytkin (2014). Vanhempia tielle jättäviä vikoja Aygo II AB40 (2014–2021) on erittäin luotettava auto, vähän vikoja. Kytkin (2007, 2009, 2014). Akku purkautunut tyhjäksi (2008–2014). Valonheitin rikki (2009). Laturi rikki (2009). Pakoputkisto murtunut (2007–2010). Vesipumppu rikki (2007–2009). Käynnistysmoottori rikki (2007). Vaihteensiirron vivusto irronnut (2007). Tiepalvelutilastossa Toyota Aygo on ollut erittäin luotettava, hiukan parempi kuin sen sisarmallit, Citroën C1 ja Peugeot 107. Etenkin vuosimalleissa 2007 ja 2010–2013 Toyota Aygon tulokset tiepalveluraportissa ovat erinomaiset, merkittävästi vähemmän vikoja kuin keskiarvoautossa. Käyttäjien ilmoittamia vikoja X AB7 ja II AB1, 2014–2021: Vähän kommentteja, pikkuvikoja. Jonkin verran valituksia hälyäänistä, kolinoista ja natinoista. Takaluukun lukon mekanismi saattaa irrota, pääsy tavaratilaan vaikeutuu. Helppo korjata. Muutamat ovat valittaneet iskunvaimentimien kolinasta vuosimalleissa 2014–2015. Takaisinkutsu 2019 takasivuikkunoiden kiinnityksestä, saattavat irrota. Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja I AB10/AB20/AB30, 2005–2014: Kytkin on alimitoitettu ruuhkaiseen kaupunkiajoon, AB. Joitakin vaihteistovikoja, vaihteensiirron vivusto voi irrota, AB. Automatisoitu mekaaninen MMT-robottivaihteisto jää jumiin jollekin vaihteelle, AB. Vesipumppuvikoja, osaa on jouduttu muuttamaan useampaan kertaan, AB. Rikkoutuneita istuimia, AB. Heikot ovien kumitiivisteet ja ovien rajoittimet (erityisesti 2005–2007), AB. Maalauksen laatu ei paras mahdollinen, ruostetta ovien ja luukkujen reunoissa, AB. Lukuisat sivuäänet, kolinat, nitinät ja narinat ärsyttävät, AB. Huonokuntoiset renkaat ja rengasvauriot menevät huolimattomien omistajien piikkiin, ADAC, AB. Takaisinkutsuja jatkuvasti pyörimään jäävän käynnistysmoottorin (2011) ja juuttuvan kaasupolkimen vuoksi (2010), AB. Koeajot – Toyota Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 18.7.2024 Koeajo Koeajo: Toyota C-HR – hyvä, mutta hieman hintava lataushybridi 29.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota GR Yaris – ainutlaatuista rallijohdannaista on kehitetty hajottamalla 26.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris nyt myös tehokkaampana hybridinä – manuaalivaihteisto ja litrainen moottori jää historiaan 7.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota C-HR GR Sport Premiere Edition – erikoismallilla on erikoishinta 29.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota C-HR – vähiten järkevä Toyota 22.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Hilux GR Sport – tällä Kalle (tai Alonso) driftaisi 20.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Toyota C-HR – karkkicrossoverin uusi maku 13.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Tundra – se vähän tuntemattomampi möhköavolava Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.