18.7.2024 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Toyota C-HR – hyvä, mutta hieman hintava lataushybridi Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota C-HR tarjoaa lataushybridinäkin tuttuja vahvuuksia ja heikkouksia pienin lisähöystein. Toyota C-HR on kuulunut jo vuosia etenkin Euroopassa Toyotan tärkeimpien tuotteiden joukkoon. Itse uuteen korimalliin liittyen olemme jo aiemmin kertoneet auton olevan varsin mukava ja taloudellinen, mutta muotoilun rokottavan esimerkiksi näkyvyyttä takaviistoon. Nyt perinteisen hybridin sijaan saimme koeajoon lataushybridiversion, joten tällä kertaa keskitytään enimmäkseen latausvoimalinjan kanssa elämiseen.Toyotan ladattavien hybridien kirjo ei ole ollut toistaiseksi kovin laajaa, tähän asti plugarivoimalinjaa on ollut tarjolla RAV4:ssä ja tietysti kaikkien hybridien äiti Priuksessa. C-HR onkin imaissut sisuksiinsa Priuksen voimalinjan käytännössä sellaisenaan.Tämä tarkoittaa 2,0-litraista vapaastihengittävää 112 kilowatin (152 hvevosvoiman) tehoista bensiinimoottoria, kahta sähkömoottoria ja 13,6 kilowattitunnin akkua.Voimalinjasta suurin ulos mitattava yhteisteho on 164 kW (223 hv), ja nollasta sataan kiihdytys tapahtuu parhaillaan 7,3 sekunnissa. Täyssähköistä WLTP-toimintamatkaa on 66 km, eli 6 km vähemmän kuin matalammassa ja aerodynaamisemmassa Priuksessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataa yön yliToyotan lataushybridivoimalinjassa ei vaiheilua tunneta, vaan autoa ladataan aina yhden vaiheen kautta, joka tarkoittaa 16 ampeerin sulakkeella 3,3 kW:n lataustehoa. Käytännössä yksittäisen tunnin latailusta ei ole paljoa iloa, mutta yön yli johdon päässä seistessään akku ehtii hyvinkin täyteen.Liikkeelle voi lähteä joko pelkän sähkön voimin, tai pakottaa polttomoottorin käyntiin ja pitää sähkövarat vain avustavana tekijänä esimerkiksi moottoritiellä. Taajamassa sähköllä pärjää erinomaisesti, eikä polttomoottorin käynnistelyyn ole tarvetta. Maantiellä matkanopeuttakin ylläpitää hyvin sähköllä, mutta ohituksissa suorituskyky jää ilman polttomoottoria ohkaiseksi. Sen sijaan molempien käyttövoimien yhteistyöllä suorituskyvyssä ei ole tässä autoluokassa mitään valitettavaa. Sähkön voimin hyvässä kesäkelissä pääsee helposti 60 kilometriä maantietä, taloudellisimmat kuljettajat saattavat päästä jo seuraavan kymmenluvun puolelle. Isolle osalle auton asiakaskunnasta ladattava C-HR toimineekin lähes sähköauton tasolla, ja pidemmät matkat voi sitten hoitaa taloudellisen polttomoottorin voimin.Huonojakin puolia latausvoimalinjassa on. Isoin rokotus on tavaratilassa, joka on C-HR:n ei-ladattavan hybridin etuvetoisen version kohdalla 388 litraa, mutta niin ikään etuvetoisessa lataushybrissä 310 l. Kun tavaratila on valmiiksi pieni, erotus tuntuu kokoaan isommalta.Hinta alkaen 44 990 euroaToinen huono puoli on lataushybridilinjan lisähinta. Edullisimmillaan ladattavan C-HR:n saa Intense-varusteltuna 44 990 eurolla, ja koeajettu Premiere Edition alkaa 51 319,8 eurosta. Esimerkiksi Kia Niro PHEV:n hinnat alkaa 38 277 eurosta, toki tässä yhteydessä on mainittava myös Kian pienempi korkeajänniteakku.Lisäksi C-HR:n lataushybridiversio on tyyliään lukuunottamatta hyvin lähellä Priusta, jonka hinnat alkaa pari tonnia alempaa, joten kilpailua löytyy merkin omistakin tuotteista.Kaikkiaan C-HR:stä ei löydy juuri uutta moitittavaa tai kehuttavaa, vaan edellisten koeajojen kohdalla tekemämme huomiot ajettavuudesta pitävät yhä paikkansa ja kyseessä on yhä hyvä pieni crossover omaperäisellä ulkonäöllä kuorrutettuna. Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 987cm3 portaaton vaihteisto 164 kW (223 hv), 190 Nm Akku brutto 13,6 Lataus Type 2: 3,3 kW (1 x 16 A) WLTP-kulutus 0,9 l/100km CO2-päästöt 19 g/km toimintamatka sähköllä 66 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,4 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 362 mm Leveys 1 832 mm Korkeus 1 564 mm Akseliväli 2 640 mm Tavaratila 310 l Omamassa 1 685 kg perävaunu 725 / 725 kg Euro NCAP 5 tähteä (2024) / ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 51 320 € koeajoauto 52 029 € Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 13.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Land Cruiser – työkalu tiettömille tekijöille 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 29.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota GR Yaris – ainutlaatuista rallijohdannaista on kehitetty hajottamalla 26.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris nyt myös tehokkaampana hybridinä – manuaalivaihteisto ja litrainen moottori jää historiaan 7.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota C-HR GR Sport Premiere Edition – erikoismallilla on erikoishinta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous