28.11.2020

Koeajo: Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid on esimerkki siitä, kuinka hyvä lataushybridi pitää tehdä

Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD-I Premium

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid yhdistää katumaasturin, suositun hybridivoimalinjan ja suuren akun. Hyvää: Taloudellisuus, hybridijärjestelmän toiminta, pitkä sähköinen toimintamatka, mukavuus, tilat. Huonoa: Yksivaihelataus, jäykkä latauskaapeli, vanhanaikainen ja kömpelö käyttöliittymä.

Paperilla se on kuin mikä tahansa markkinoiden monista ladattavista hybridimaastureista: isohko polttomoottori ja hybridivoimansiirto etuakselilla, sähkömoottori taka-akselilla ja akku korirakenteiden kätköissä. Ladattavien hybridien monimutkaisuus näkyy siinä, miten samalla reseptillä voi rakentaa bensarohmun tai lähes ekoauton. Toyota on näistä jälkimmäinen.

RAV4 2.5 Plug-in Hybridin perustan tarjoaa tavallinen hybridiversio, jota on täydennetty 18,1 kilowattitunnin ajoakulla. Tässä piilee RAV4 Plug-in Hybridin vahvuus: sähköajo ei ole laastari, jolla janoinen polttomoottori saadaan hetkeksi hiljaiseksi, se täydentää pihiä hybridijärjestelmää.

Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD-I Premium

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pitkälle sähköllä

Täydellä akulla pääsimme sähköajolla reilut 60 kilometriä maantienopeudella, kun ulkolämpötila oli 12 celsiusastetta – kesällä virallisen WLTP-testin 74 kilometriä lienee mahdollinen.

Parhaiden ladattavien hybridien tapaan RAV4 toimii monelle lyhyet matkat täyssähköautona – valmistajan mukaan sähköajo onnistuu noin -10°C saakka.

Sähköajon taloudellisuutta tukee sisätilojen lämmityksestä vastaava ilmalämpöpumppu. Kotimaiset nopeudet eivät sähköajolla ole ongelma, valmistaja kertoo huippunopeuden yltävän 135 kilometriin tunnissa.

Ladattavilla hybrideillä käyttämämme 90 kilometrin kulutuslenkin Toyota selvitti 13 °C säässä erinomaisella lukemalla 1,0 l/100 km. Toyota toimi lähes täysin sähköllä ensimmäiset 76 kilometriä ja loppumatka tultiin hybridiajolla polttomoottoria hyödyntäen. Hienostunutta reittioptimoitua hybridijärjestelmän ohjausta Toyotassa ei ole.

Auto/HV/EV/TÄH

Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD-I Premium

Testi ajettiin automaattiasetuksella, jolla auto hyödyntää hybridi- ja sähköajoa ennalta määrättyjen parametrien mukaan. Tämän lisäksi autosta löytyy käsivalinnat akun varausta säästävälle hybridiajolle, täyssähköajoasetus sekä ajonaikainen akun latausmahdollisuus – tämä soveltuu lähinnä matkattaessa polttomoottorikäytön kieltoalueille, joita Suomessa ei ole.

Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD-I Premium

Hybridijärjestelmän tilojen välillä hyppely vaatii perehtymistä: Toyotan Auto-EV-HV -merkityt painikkeet eivät selitä itseään. Selkokieliset keskiruudulle tulevat ajoasetukset selitteineen olisivat nykyaikaa. Myös kulutuksen seuranta on vaikeaa kömpelön ja rajoittuneen mittariston ja keskinäytön infografiikoiden takia. Kosketusnäytöltä hallittava käyttöjärjestelmä kaipaisi täysremonttia: käytettävyys on vaikeaa ja graafinen ilme kelpaisi nykytekniikan museoon.

Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD-I Premium

Moitetta RAV4 saa myös varauksin hitaasta latauksesta: 6,6 kilowatin laturi täyttää akun vajaassa kolmessa tunnissa, mutta yksivaiheisena se vaatii 32 ampeerin virran, jota kotitalouksista harvoin löytyy. Kotilatausasemasta akku täytyy 16 ampeerilla viitisen tuntia. Pikalatausmahdollisuutta autossa ei ole. Toyotan tarjoama latauskaapeli Type 2 -asemiin on poikkeuksellisen jäykkä ja kömpelö.

Akkukapasiteetti herättää kysymyksen: valmistaja puhuu 18,1 kilowattitunnista, mikä lienee käytettävissä oleva kapasiteetti, mutta virallista varmuutta asiaan ei ole.

Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD-I Premium

Maantiellä mukava

Ajossa auto toimii hienosti. Kaupungissa massan aistii hienoisena napakkuutena, mutta heti maantievauhdissa kyyti on mukavaa. Melutaso pysyy alhaisena. Auton ohjaustuntuma on etäinen, mutta luonnollinen.

Suuren ajoakun ansiosta ladattava versio nostaa tavallisen RAV4:n 222 hevosvoiman kokonaistehon peräti 306:een. Suurin muutos koskee etuakselin sähkömoottoria, jonka teho on nostettu nyt 182 hevosvoimaan. Taka-akselin sähkömoottorin teho on yhä vain 54 hevosvoimaa – toisaalta sähköajossakin auto kykenee nelivetoon.

Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD-I Premium

RAV4:n voimantuotto on pehmeää, joten kulku on enemmän vaivatonta kuin repivää. Äänimaailma on hieman perushybridiä hienostuneempi, sillä osakaasukiihdytyksessä Plug-in Hybrid käyttää polttomoottoria matalammilla kierroksilla.

Sitten se huonoin puoli: vahvan hybridipanostuksen ansiosta Toyotan ei tarvitse myydä keinotekoisen paljon ladattavia autoja saavuttaakseen Euroopan unionin päästötavoitteet. RAV4 Plug-in Hybridillä tehdään siis bisnestä, ja siten hinnat alkavat 55 336 eurosta – varuste-eroista huolimatta se on paljon tavallisen 2.5 Hybridin 41 583 euroa enemmän.

Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD-I Premium

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD-I Premium

Hinta alkaen

63 609 €

Moottori

Ladattava hybridi bensiinimoottori 2 487 cm³, 4 sylinteriä, portaaton hybridivoimansiirto, neliveto (takaveto sähköllä), Etuakselin sähkömoottori 134 kW (182 hv) Taka-akselin sähkömoottori 40 kW (54 hv)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva ei ilmoitettu/ 18,1 kWh, Lataus Type 2 6,6 kW (1x 32 A)

Toimintamatka

74 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

225 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,0 s

Huippunopeus

180 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,0 (yhd.)

CO2-päästöt

22 g/km

Mitat

pituus 4600 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2690 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat