28.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid on esimerkki siitä, kuinka hyvä lataushybridi pitää tehdä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota RAV4 Plug-in Hybrid yhdistää katumaasturin, suositun hybridivoimalinjan ja suuren akun. Hyvää: Taloudellisuus, hybridijärjestelmän toiminta, pitkä sähköinen toimintamatka, mukavuus, tilat. Huonoa: Yksivaihelataus, jäykkä latauskaapeli, vanhanaikainen ja kömpelö käyttöliittymä. Paperilla se on kuin mikä tahansa markkinoiden monista ladattavista hybridimaastureista: isohko polttomoottori ja hybridivoimansiirto etuakselilla, sähkömoottori taka-akselilla ja akku korirakenteiden kätköissä. Ladattavien hybridien monimutkaisuus näkyy siinä, miten samalla reseptillä voi rakentaa bensarohmun tai lähes ekoauton. Toyota on näistä jälkimmäinen.RAV4 2.5 Plug-in Hybridin perustan tarjoaa tavallinen hybridiversio, jota on täydennetty 18,1 kilowattitunnin ajoakulla. Tässä piilee RAV4 Plug-in Hybridin vahvuus: sähköajo ei ole laastari, jolla janoinen polttomoottori saadaan hetkeksi hiljaiseksi, se täydentää pihiä hybridijärjestelmää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkälle sähkölläTäydellä akulla pääsimme sähköajolla reilut 60 kilometriä maantienopeudella, kun ulkolämpötila oli 12 celsiusastetta – kesällä virallisen WLTP-testin 74 kilometriä lienee mahdollinen.Parhaiden ladattavien hybridien tapaan RAV4 toimii monelle lyhyet matkat täyssähköautona – valmistajan mukaan sähköajo onnistuu noin -10°C saakka.Sähköajon taloudellisuutta tukee sisätilojen lämmityksestä vastaava ilmalämpöpumppu. Kotimaiset nopeudet eivät sähköajolla ole ongelma, valmistaja kertoo huippunopeuden yltävän 135 kilometriin tunnissa.Ladattavilla hybrideillä käyttämämme 90 kilometrin kulutuslenkin Toyota selvitti 13 °C säässä erinomaisella lukemalla 1,0 l/100 km. Toyota toimi lähes täysin sähköllä ensimmäiset 76 kilometriä ja loppumatka tultiin hybridiajolla polttomoottoria hyödyntäen. Hienostunutta reittioptimoitua hybridijärjestelmän ohjausta Toyotassa ei ole.Auto/HV/EV/TÄHTesti ajettiin automaattiasetuksella, jolla auto hyödyntää hybridi- ja sähköajoa ennalta määrättyjen parametrien mukaan. Tämän lisäksi autosta löytyy käsivalinnat akun varausta säästävälle hybridiajolle, täyssähköajoasetus sekä ajonaikainen akun latausmahdollisuus – tämä soveltuu lähinnä matkattaessa polttomoottorikäytön kieltoalueille, joita Suomessa ei ole.Hybridijärjestelmän tilojen välillä hyppely vaatii perehtymistä: Toyotan Auto-EV-HV -merkityt painikkeet eivät selitä itseään. Selkokieliset keskiruudulle tulevat ajoasetukset selitteineen olisivat nykyaikaa. Myös kulutuksen seuranta on vaikeaa kömpelön ja rajoittuneen mittariston ja keskinäytön infografiikoiden takia. Kosketusnäytöltä hallittava käyttöjärjestelmä kaipaisi täysremonttia: käytettävyys on vaikeaa ja graafinen ilme kelpaisi nykytekniikan museoon.Moitetta RAV4 saa myös varauksin hitaasta latauksesta: 6,6 kilowatin laturi täyttää akun vajaassa kolmessa tunnissa, mutta yksivaiheisena se vaatii 32 ampeerin virran, jota kotitalouksista harvoin löytyy. Kotilatausasemasta akku täytyy 16 ampeerilla viitisen tuntia. Pikalatausmahdollisuutta autossa ei ole. Toyotan tarjoama latauskaapeli Type 2 -asemiin on poikkeuksellisen jäykkä ja kömpelö.Akkukapasiteetti herättää kysymyksen: valmistaja puhuu 18,1 kilowattitunnista, mikä lienee käytettävissä oleva kapasiteetti, mutta virallista varmuutta asiaan ei ole.Maantiellä mukavaAjossa auto toimii hienosti. Kaupungissa massan aistii hienoisena napakkuutena, mutta heti maantievauhdissa kyyti on mukavaa. Melutaso pysyy alhaisena. Auton ohjaustuntuma on etäinen, mutta luonnollinen.Suuren ajoakun ansiosta ladattava versio nostaa tavallisen RAV4:n 222 hevosvoiman kokonaistehon peräti 306:een. Suurin muutos koskee etuakselin sähkömoottoria, jonka teho on nostettu nyt 182 hevosvoimaan. Taka-akselin sähkömoottorin teho on yhä vain 54 hevosvoimaa – toisaalta sähköajossakin auto kykenee nelivetoon.RAV4:n voimantuotto on pehmeää, joten kulku on enemmän vaivatonta kuin repivää. Äänimaailma on hieman perushybridiä hienostuneempi, sillä osakaasukiihdytyksessä Plug-in Hybrid käyttää polttomoottoria matalammilla kierroksilla.Sitten se huonoin puoli: vahvan hybridipanostuksen ansiosta Toyotan ei tarvitse myydä keinotekoisen paljon ladattavia autoja saavuttaakseen Euroopan unionin päästötavoitteet. RAV4 Plug-in Hybridillä tehdään siis bisnestä, ja siten hinnat alkavat 55 336 eurosta – varuste-eroista huolimatta se on paljon tavallisen 2.5 Hybridin 41 583 euroa enemmän.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD-I Premium Hinta alkaen 63 609 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 2 487 cm³, 4 sylinteriä, portaaton hybridivoimansiirto, neliveto (takaveto sähköllä), Etuakselin sähkömoottori 134 kW (182 hv) Taka-akselin sähkömoottori 40 kW (54 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva ei ilmoitettu/ 18,1 kWh, Lataus Type 2 6,6 kW (1x 32 A) Toimintamatka 74 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 225 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,0 (yhd.) CO2-päästöt 22 g/km Mitat pituus 4600 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2690 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon