29.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota C-HR – vähiten järkevä Toyota Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota C-HR miellyttää ulkonäöllään, mutta ominaisuudetkaan tuskin tuottavat pettymystä. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, kulutus. Huonoa: suorituskyky, näkyvyys taakse. Toyota C-HR vaikutti alkuun olevan vain tylsän järkevän merkin muotoiluosaston irrottelua, mutta on osoittautunut tärkeäksi osaksi mallistoa. Se on ollut useissa maissa Toyotan myydyin malli. Mikä parasta, se on anastanut ennätyksellisen määrän asiakkaita kilpailijoilta. Peräti 59% C-HR:n ostaneista on vaihtanut merkkiä. Nyt esitelty toinen sukupolvi satsaa entistäkin enemmän ulkonäköön. Turkissa valmistettavan uutuuden terävämmät linjat ovat Toyotan Nizzan muotoilutoimiston hedelmiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytännöllisempi, kuin miltä näyttää Edeltäjämalliin verrattuna uutuus on lyhentynyt ja madaltunut, mutta leventynyt joitakin senttejä. Akseliväli on kuitenkin ennallaan, pääosin sisämitatkin. Coupemainen kattolinja ja pienet takasivuikkunat povaavat pieniä sisätiloja, mutta C-HR yllättää. Muotoilusta johtuvia haittoja ovat vain kuskin näkyvyys takaviistoon ja takamatkaajien sivunäkymät. Edessä ei tiloissa ole moitteen sijaa, istumakorkeus on jotain tavallisen hatchbackin ja citymaasturin välistä. Takaistuinta kehtaa huoletta tarjota kahdelle aikuiselle, kolmannelle ei kyllä enää riitä sen enempää leveys, korkeus kuin polvitilakaan. Istuinverhoilun valmistaminen kierrätetyistä muovipulloista lievittää autoilijan tunnon tuskia. Takaoven kahva on siirretty oven karmista perinteiseen paikkaan, mutta samalla kahvat on vaihdettu ulos ponnahtaviin. Alakautta otteeseen tottuminen vie aikansa. Ajoon lähdettäessä kahvat loksahtavat äänekkäästi sisään. Tavaratila on riittävä ajetussa perushybridissä, nelivetoversiossa ja lataushybridissä tilaa on vähemmän. Kuskin näkymä on selkeä, nappuloita on jäljellä lämmönsäätöön ja perustoimintoihin. Valtava kuljettajaa kohti käännetty kosketusnäyttö on kojelaudassa ylimpänä, katsetta ei tarvitse laskea paljoa, mutta kättä nostaa sitäkin enemmän. Näytön grafiikka on tarkempi ja toiminnot nopeampia kuin aiemmin. Maahantuoja povaa myydyimmäksi varusteluksi koeajoyksilön Launch Editionia, mutta ei edukkaammista malleistakaan mitään oleellista puutu. Ei niin urheilullinen, kuin miltä näyttää Ensimmäisenä ajoon saatu 1,8 Hybrid on tuttu perusvoimalinja, hevosvoimia on puristettu 140 entisen 122:n sijaan. Suoritusarvot ovat silti vaatimattomammat, kuin menevä ulkomuoto antaa odottaa. Tosin talvikelissä viisi tonnia kalliimpaa kaksilitraista (197 hv) kaipasi vain nelivedon eikä lisätehon vuoksi. Jännittävää nähdä, mikä vaihtoehto osoittautuu myydyimmäksi. Hieman perässä saapuva lataushybridi (223 hv) on vain pari tuhatta kalliimpi kuin neliveto. Ylipäätään 36 000 eurosta alkavat hinnat tuntuvat tyyriiltä, mutta komponenttipulan ja inflaation korottamassa hinnastossa Corollakin alkaa 33 tuhannesta. Aivan luvattuun alle viiden litran kulutukseen ei pakkasella ja lumessa päässyt, mutta viitosella alkavaan lukemaankin voi olla tyytyväinen. C-HR:n alusta on onnistunut yhdistelmä ajettavuutta ja mukavuutta. Perusratkaisut ovat tutut, edessä joustintuet ja takana monivarsituenta. Ohjaus on tarkka ja tuntoakin on nykyuutuuksia enemmän. Aliohjautumistaipumus näkyy lumipöperössä keskivertoa enemmän. Kokonaisuutena ajokokemus on innostava niin kaupungissa kuin mutkatielläkin. Liukkaalla pinnalla alustan toiminta herättää luottamusta ja kyyti on mukavaa jääpolanteista huolimatta. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota C-HR 1.8 Hybrid Launch Edition HYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 798 cm3 portaaton vaihteisto 103 kW (140 hv), 142 Nm WLTP-kulutus 4,8 l/100km CO2-päästöt 108 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,9 s huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4362 mm Leveys 1 832 mm Korkeus 1 570 mm Akseliväli 2 640 mm Tavaratila 388 l Omamassa 1 430 kg perävaunu 725 / 725 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 35 995 € koeajoauto 39 101 € Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe