29.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota C-HR – vähiten järkevä Toyota Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota C-HR miellyttää ulkonäöllään, mutta ominaisuudetkaan tuskin tuottavat pettymystä. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, kulutus. Huonoa: suorituskyky, näkyvyys taakse. Toyota C-HR vaikutti alkuun olevan vain tylsän järkevän merkin muotoiluosaston irrottelua, mutta on osoittautunut tärkeäksi osaksi mallistoa. Se on ollut useissa maissa Toyotan myydyin malli. Mikä parasta, se on anastanut ennätyksellisen määrän asiakkaita kilpailijoilta. Peräti 59% C-HR:n ostaneista on vaihtanut merkkiä. Nyt esitelty toinen sukupolvi satsaa entistäkin enemmän ulkonäköön. Turkissa valmistettavan uutuuden terävämmät linjat ovat Toyotan Nizzan muotoilutoimiston hedelmiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytännöllisempi, kuin miltä näyttääEdeltäjämalliin verrattuna uutuus on lyhentynyt ja madaltunut, mutta leventynyt joitakin senttejä. Akseliväli on kuitenkin ennallaan, pääosin sisämitatkin. Coupemainen kattolinja ja pienet takasivuikkunat povaavat pieniä sisätiloja, mutta C-HR yllättää. Muotoilusta johtuvia haittoja ovat vain kuskin näkyvyys takaviistoon ja takamatkaajien sivunäkymät.Edessä ei tiloissa ole moitteen sijaa, istumakorkeus on jotain tavallisen hatchbackin ja citymaasturin välistä. Takaistuinta kehtaa huoletta tarjota kahdelle aikuiselle, kolmannelle ei kyllä enää riitä sen enempää leveys, korkeus kuin polvitilakaan. Istuinverhoilun valmistaminen kierrätetyistä muovipulloista lievittää autoilijan tunnon tuskia.Takaoven kahva on siirretty oven karmista perinteiseen paikkaan, mutta samalla kahvat on vaihdettu ulos ponnahtaviin. Alakautta otteeseen tottuminen vie aikansa. Ajoon lähdettäessä kahvat loksahtavat äänekkäästi sisään. Tavaratila on riittävä ajetussa perushybridissä, nelivetoversiossa ja lataushybridissä tilaa on vähemmän.Kuskin näkymä on selkeä, nappuloita on jäljellä lämmönsäätöön ja perustoimintoihin. Valtava kuljettajaa kohti käännetty kosketusnäyttö on kojelaudassa ylimpänä, katsetta ei tarvitse laskea paljoa, mutta kättä nostaa sitäkin enemmän. Näytön grafiikka on tarkempi ja toiminnot nopeampia kuin aiemmin. Maahantuoja povaa myydyimmäksi varusteluksi koeajoyksilön Launch Editionia, mutta ei edukkaammista malleistakaan mitään oleellista puutu.Ei niin urheilullinen, kuin miltä näyttääEnsimmäisenä ajoon saatu 1,8 Hybrid on tuttu perusvoimalinja, hevosvoimia on puristettu 140 entisen 122:n sijaan. Suoritusarvot ovat silti vaatimattomammat, kuin menevä ulkomuoto antaa odottaa. Tosin talvikelissä viisi tonnia kalliimpaa kaksilitraista (197 hv) kaipasi vain nelivedon eikä lisätehon vuoksi.Jännittävää nähdä, mikä vaihtoehto osoittautuu myydyimmäksi. Hieman perässä saapuva lataushybridi (223 hv) on vain pari tuhatta kalliimpi kuin neliveto. Ylipäätään 36 000 eurosta alkavat hinnat tuntuvat tyyriiltä, mutta komponenttipulan ja inflaation korottamassa hinnastossa Corollakin alkaa 33 tuhannesta. Aivan luvattuun alle viiden litran kulutukseen ei pakkasella ja lumessa päässyt, mutta viitosella alkavaan lukemaankin voi olla tyytyväinen.C-HR:n alusta on onnistunut yhdistelmä ajettavuutta ja mukavuutta. Perusratkaisut ovat tutut, edessä joustintuet ja takana monivarsituenta. Ohjaus on tarkka ja tuntoakin on nykyuutuuksia enemmän. Aliohjautumistaipumus näkyy lumipöperössä keskivertoa enemmän. Kokonaisuutena ajokokemus on innostava niin kaupungissa kuin mutkatielläkin. Liukkaalla pinnalla alustan toiminta herättää luottamusta ja kyyti on mukavaa jääpolanteista huolimatta.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota C-HR 1.8 Hybrid Launch Edition HYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 798 cm3 portaaton vaihteisto 103 kW (140 hv), 142 Nm WLTP-kulutus 4,8 l/100km CO2-päästöt 108 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,9 s huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4362 mm Leveys 1 832 mm Korkeus 1 570 mm Akseliväli 2 640 mm Tavaratila 388 l Omamassa 1 430 kg perävaunu 725 / 725 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 35 995 € koeajoauto 39 101 € Lue lisää Kaikki artikkelit 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta