8.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Prius – ekoikonin uudet kuteet Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joskus automallit voivat ajan myötä jäädä ilman selkeää roolia mallistossa. Silloin vaihtoehtona yleensä on joko mallin lopettaminen, tai reipas uusiutuminen. Toyota Prius valitsi näistä jälkimmäisen. Hyvää: Kulutus, voimalinjan toiminta, ajettavuus. Huonoa: Hidas lataus, pieni tavaratila, ei vetomassaa. Toyota Prius tuo varmasti jokaiselle mieleen ekoauton. Auto syntyi alun perin demoamaan Toyotan hybriditekniikkaa yli kaksi vuosikymmentä sitten – ja vuosikausia malli onkin toitottanut hybridivoimalinjan ja pienen polttoaineenkulutuksen ilosanomaa. Viime vuosina Priuksen merkitystä mallistossa on välillä joutunut jo hieman ihmettelemään.Nyt Priuksen tehtävä on aiempaa selkeämpi. Sitä saa jatkossa ainoastaan lataushybridinä, sillä täyshybridiä haluaville Toyotan mallistossa on vaihtoehtoja yllin kyllin. Lisäksi täysi muutos tyylissä tarkoittaa, ettei Prius enää herätä edes Esson baarissa naureskelua hippiydestä ja maailman pelastamisesta. Kaikkiaan Priuksen tehtävä on nyt edustaa malliston ei niin käytännöllistä, mutta sitäkin tyylikkäämpää päätä – ja ennen kaikkea taloudellisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuka kaipaa kilowattitunteja?Prius on aina etuvetoinen, moottori aina kaksilitrainen ja voimalinja aina ladattava. Ajoakun kapasiteetiksi ilmoitetaan 13,6 kilowattituntia, joka ei tänä päivänä ole enää hirmuinen lukema.Hyvin pian koeajon aikana Prius kuitenkin osoittaa sen, ettei se ihan oikeasti tarvitse tämän suurempaa akkua. WLTP-sähkötoimintamatkaksi ilmoitetaan 72 kilometriä, jonka maantieajossa saa käytännössäkin toteutumaan kerta toisensa perään. Huonoimmillaankin lämpimässä kesäkelissä toimintamatka jäi 60 kilometrin tuntumaan.Toimintamatkaa enemmän jää kaipaamaan kolmi-, tai edes kaksivaihelatausta. Kotona yön yli lataaville 3,3 kW:n latausteho on toki riittävä seuraavan päivän ajoihin, mutta esimerkiksi kauppakeskuksissa asioidessa johtoa ei matalan tehon vuoksi edes jaksa kytkeä kiinni. Tyhjästä täyteen akku latautuu huipputeholla neljässä tunnissa.Kiitos kuitenkin Toyotan tuoreimman sukupolven hybriditeknologian, ei itku pääse vaikka akun varaus menisikin nollaan. Kulutus on akku tyhjänäkin erittäin kohtuullista.Napakka ajaa, muttei epämukavaSen lisäksi, että Prius näyttää nyt ainakin eurooppalaisten silmään aiempaa haluttavammalle, myös sen ajo-ominaisuuksiin on panostettu. Kuljettajan paikalla kaikki on kunnossa – kuten tämän päivän Toyotissa tuuppaa olemaan. Penkki tukee perusajoon riittävästi, mutta on myös mukavan pehmeä.Minkä taakseen jättää sen edestään löytää. CH-R:stä pois jääneet karmikahvat kuuluvat nyt Priukseen.Ajossa ohjaus on huomaamaton, eli toisin sanoen varsin onnistunut. Vetelyjä ei ilmene ja auto liikkuu kovemmassakin vauhdissa varsin vakaasti. Rengasmelu on etenkin moottoritienopeuksissa selkeää.Portaaton voimalinja toimii sulavasti, ja tehoa piisaa niin ettei ohituksiin tarvitse etukäteen erityisesti varautua. Tuttuun Toyotan portaattoman voimansiirron tapaan täyttä voimaa hakiessa moottori meluaa melkoisesti, mutta matkanopeuden saavutettua pärinät eivät enää häiritse. Häiritsevin ääni on kuitenkin erilaisten varoittimien piippaukset, jotka saa kuitenkin kytkettyä pois päältä mittaristovalikon kautta. Alusta on kurveissa yllättävän jämäkkä, kallistelua ilmenee vain sopivissa määrin, ja silti isommat epätasaisuudet ylittyy varsin mukavasti. Välillä epätasaisuudet aiheuttavat autoon kuitenkin pienehköä nyökkimistä. Ensimmäistä kertaa Priusta on kuitenkin ilo ajaa.Tasan nollan vetomassaViistosta olemuksestaan huolimatta Priuksen takapenkille sopii 185-senttimetrinenkin vielä kohtalaisen hyvin. Aiemmin Priuksia on näkynyt aika paljon takseinakin ympäri Euroopan, mutta nykyinen alle 300-litrainen tavaratila voi olla siihen käyttöön jo liian vähän. Lisäksi käytännöllisyyttä rokottaa se, ettei Priuksessa ole lainkaan vetomassaa, eli sitä ei voi käyttää arjessa edes satunnaiseen kevytperäkärryn siirtämiseen – joka on Suomessa monelle varsin oleellinen asia.Erityismaininnan Prius saa käytännöllisistä fyysisitä painikkeista.Koeajossa olleen Premium-varustellun mallin hinta alkaa 51 054 eurosta, joka on tämän kokoluokan autosta jo melko summa rahaa. Pitää kuitenkin muistaa, että etenkin kotilataaja säästää ajokuluissa Priuksella kuin täyssähköautoilija konsanaan, mikäli tyypillinen arkiajosuorite jää 70 kilometrin tuntumaan. Yhtä kaikki – markkinoiden halvimipiin lataushybrideihin se ei kuulu.Edullisimmillaan Priuksen saa Active-varustelulla 43 980 eurolla, jolloin autosta puuttuu lähinnä lämmitettävän ohjauspyörän ja ilmastoitujen istuimien kaltaisia mukavuusvarusteita. Esimerkiksi sähkösäätöiset istuimet, peruutuskamera ja LED-ajovalot kaukovaloautomatiikalla kuuluvat kuitenkin jo edullisimpaan varusteluun.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Toyota Prius 2.0 Plug-In Hybrid Premium Hinta alkaen 51 054 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 031 € Moottori Ladattava hybridi bensiinilmoottori 1 987 cm3, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto. Teho 112 kW (152 hv), 6000 r/min Vääntö 190 Nm (4000–5200 r/min) Vääntö 190 Nm (4000–5200 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 13,6 kWh. Toimintamatka 72 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 164 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 177 km/h Mitat pituus 4599 mm, leveys 1782 mm, korkeus 1420 mm, akseliväli 2750 mm Tavaratila: 284 l Omamassa: 1620 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta ja 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen