8.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Prius – ekoikonin uudet kuteet Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joskus automallit voivat ajan myötä jäädä ilman selkeää roolia mallistossa. Silloin vaihtoehtona yleensä on joko mallin lopettaminen, tai reipas uusiutuminen. Toyota Prius valitsi näistä jälkimmäisen. Hyvää: Kulutus, voimalinjan toiminta, ajettavuus. Huonoa: Hidas lataus, pieni tavaratila, ei vetomassaa. Toyota Prius tuo varmasti jokaiselle mieleen ekoauton. Auto syntyi alun perin demoamaan Toyotan hybriditekniikkaa yli kaksi vuosikymmentä sitten – ja vuosikausia malli onkin toitottanut hybridivoimalinjan ja pienen polttoaineenkulutuksen ilosanomaa. Viime vuosina Priuksen merkitystä mallistossa on välillä joutunut jo hieman ihmettelemään.Nyt Priuksen tehtävä on aiempaa selkeämpi. Sitä saa jatkossa ainoastaan lataushybridinä, sillä täyshybridiä haluaville Toyotan mallistossa on vaihtoehtoja yllin kyllin. Lisäksi täysi muutos tyylissä tarkoittaa, ettei Prius enää herätä edes Esson baarissa naureskelua hippiydestä ja maailman pelastamisesta. Kaikkiaan Priuksen tehtävä on nyt edustaa malliston ei niin käytännöllistä, mutta sitäkin tyylikkäämpää päätä – ja ennen kaikkea taloudellisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuka kaipaa kilowattitunteja?Prius on aina etuvetoinen, moottori aina kaksilitrainen ja voimalinja aina ladattava. Ajoakun kapasiteetiksi ilmoitetaan 13,6 kilowattituntia, joka ei tänä päivänä ole enää hirmuinen lukema.Hyvin pian koeajon aikana Prius kuitenkin osoittaa sen, ettei se ihan oikeasti tarvitse tämän suurempaa akkua. WLTP-sähkötoimintamatkaksi ilmoitetaan 72 kilometriä, jonka maantieajossa saa käytännössäkin toteutumaan kerta toisensa perään. Huonoimmillaankin lämpimässä kesäkelissä toimintamatka jäi 60 kilometrin tuntumaan.Toimintamatkaa enemmän jää kaipaamaan kolmi-, tai edes kaksivaihelatausta. Kotona yön yli lataaville 3,3 kW:n latausteho on toki riittävä seuraavan päivän ajoihin, mutta esimerkiksi kauppakeskuksissa asioidessa johtoa ei matalan tehon vuoksi edes jaksa kytkeä kiinni. Tyhjästä täyteen akku latautuu huipputeholla neljässä tunnissa.Kiitos kuitenkin Toyotan tuoreimman sukupolven hybriditeknologian, ei itku pääse vaikka akun varaus menisikin nollaan. Kulutus on akku tyhjänäkin erittäin kohtuullista.Napakka ajaa, muttei epämukavaSen lisäksi, että Prius näyttää nyt ainakin eurooppalaisten silmään aiempaa haluttavammalle, myös sen ajo-ominaisuuksiin on panostettu. Kuljettajan paikalla kaikki on kunnossa – kuten tämän päivän Toyotissa tuuppaa olemaan. Penkki tukee perusajoon riittävästi, mutta on myös mukavan pehmeä.Minkä taakseen jättää sen edestään löytää. CH-R:stä pois jääneet karmikahvat kuuluvat nyt Priukseen.Ajossa ohjaus on huomaamaton, eli toisin sanoen varsin onnistunut. Vetelyjä ei ilmene ja auto liikkuu kovemmassakin vauhdissa varsin vakaasti. Rengasmelu on etenkin moottoritienopeuksissa selkeää.Portaaton voimalinja toimii sulavasti, ja tehoa piisaa niin ettei ohituksiin tarvitse etukäteen erityisesti varautua. Tuttuun Toyotan portaattoman voimansiirron tapaan täyttä voimaa hakiessa moottori meluaa melkoisesti, mutta matkanopeuden saavutettua pärinät eivät enää häiritse. Häiritsevin ääni on kuitenkin erilaisten varoittimien piippaukset, jotka saa kuitenkin kytkettyä pois päältä mittaristovalikon kautta. Alusta on kurveissa yllättävän jämäkkä, kallistelua ilmenee vain sopivissa määrin, ja silti isommat epätasaisuudet ylittyy varsin mukavasti. Välillä epätasaisuudet aiheuttavat autoon kuitenkin pienehköä nyökkimistä. Ensimmäistä kertaa Priusta on kuitenkin ilo ajaa.Tasan nollan vetomassaViistosta olemuksestaan huolimatta Priuksen takapenkille sopii 185-senttimetrinenkin vielä kohtalaisen hyvin. Aiemmin Priuksia on näkynyt aika paljon takseinakin ympäri Euroopan, mutta nykyinen alle 300-litrainen tavaratila voi olla siihen käyttöön jo liian vähän. Lisäksi käytännöllisyyttä rokottaa se, ettei Priuksessa ole lainkaan vetomassaa, eli sitä ei voi käyttää arjessa edes satunnaiseen kevytperäkärryn siirtämiseen – joka on Suomessa monelle varsin oleellinen asia.Erityismaininnan Prius saa käytännöllisistä fyysisitä painikkeista.Koeajossa olleen Premium-varustellun mallin hinta alkaa 51 054 eurosta, joka on tämän kokoluokan autosta jo melko summa rahaa. Pitää kuitenkin muistaa, että etenkin kotilataaja säästää ajokuluissa Priuksella kuin täyssähköautoilija konsanaan, mikäli tyypillinen arkiajosuorite jää 70 kilometrin tuntumaan. Yhtä kaikki – markkinoiden halvimipiin lataushybrideihin se ei kuulu.Edullisimmillaan Priuksen saa Active-varustelulla 43 980 eurolla, jolloin autosta puuttuu lähinnä lämmitettävän ohjauspyörän ja ilmastoitujen istuimien kaltaisia mukavuusvarusteita. Esimerkiksi sähkösäätöiset istuimet, peruutuskamera ja LED-ajovalot kaukovaloautomatiikalla kuuluvat kuitenkin jo edullisimpaan varusteluun.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Toyota Prius 2.0 Plug-In Hybrid Premium Hinta alkaen 51 054 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 031 € Moottori Ladattava hybridi bensiinilmoottori 1 987 cm3, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto. Teho 112 kW (152 hv), 6000 r/min Vääntö 190 Nm (4000–5200 r/min) Vääntö 190 Nm (4000–5200 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 13,6 kWh. Toimintamatka 72 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 164 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 177 km/h Mitat pituus 4599 mm, leveys 1782 mm, korkeus 1420 mm, akseliväli 2750 mm Tavaratila: 284 l Omamassa: 1620 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta ja 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla