8.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Prius – ekoikonin uudet kuteet Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joskus automallit voivat ajan myötä jäädä ilman selkeää roolia mallistossa. Silloin vaihtoehtona yleensä on joko mallin lopettaminen, tai reipas uusiutuminen. Toyota Prius valitsi näistä jälkimmäisen. Hyvää: Kulutus, voimalinjan toiminta, ajettavuus. Huonoa: Hidas lataus, pieni tavaratila, ei vetomassaa. Toyota Prius tuo varmasti jokaiselle mieleen ekoauton. Auto syntyi alun perin demoamaan Toyotan hybriditekniikkaa yli kaksi vuosikymmentä sitten – ja vuosikausia malli onkin toitottanut hybridivoimalinjan ja pienen polttoaineenkulutuksen ilosanomaa. Viime vuosina Priuksen merkitystä mallistossa on välillä joutunut jo hieman ihmettelemään.Nyt Priuksen tehtävä on aiempaa selkeämpi. Sitä saa jatkossa ainoastaan lataushybridinä, sillä täyshybridiä haluaville Toyotan mallistossa on vaihtoehtoja yllin kyllin. Lisäksi täysi muutos tyylissä tarkoittaa, ettei Prius enää herätä edes Esson baarissa naureskelua hippiydestä ja maailman pelastamisesta. Kaikkiaan Priuksen tehtävä on nyt edustaa malliston ei niin käytännöllistä, mutta sitäkin tyylikkäämpää päätä – ja ennen kaikkea taloudellisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuka kaipaa kilowattitunteja?Prius on aina etuvetoinen, moottori aina kaksilitrainen ja voimalinja aina ladattava. Ajoakun kapasiteetiksi ilmoitetaan 13,6 kilowattituntia, joka ei tänä päivänä ole enää hirmuinen lukema.Hyvin pian koeajon aikana Prius kuitenkin osoittaa sen, ettei se ihan oikeasti tarvitse tämän suurempaa akkua. WLTP-sähkötoimintamatkaksi ilmoitetaan 72 kilometriä, jonka maantieajossa saa käytännössäkin toteutumaan kerta toisensa perään. Huonoimmillaankin lämpimässä kesäkelissä toimintamatka jäi 60 kilometrin tuntumaan.Toimintamatkaa enemmän jää kaipaamaan kolmi-, tai edes kaksivaihelatausta. Kotona yön yli lataaville 3,3 kW:n latausteho on toki riittävä seuraavan päivän ajoihin, mutta esimerkiksi kauppakeskuksissa asioidessa johtoa ei matalan tehon vuoksi edes jaksa kytkeä kiinni. Tyhjästä täyteen akku latautuu huipputeholla neljässä tunnissa.Kiitos kuitenkin Toyotan tuoreimman sukupolven hybriditeknologian, ei itku pääse vaikka akun varaus menisikin nollaan. Kulutus on akku tyhjänäkin erittäin kohtuullista.Napakka ajaa, muttei epämukavaSen lisäksi, että Prius näyttää nyt ainakin eurooppalaisten silmään aiempaa haluttavammalle, myös sen ajo-ominaisuuksiin on panostettu. Kuljettajan paikalla kaikki on kunnossa – kuten tämän päivän Toyotissa tuuppaa olemaan. Penkki tukee perusajoon riittävästi, mutta on myös mukavan pehmeä.Minkä taakseen jättää sen edestään löytää. CH-R:stä pois jääneet karmikahvat kuuluvat nyt Priukseen.Ajossa ohjaus on huomaamaton, eli toisin sanoen varsin onnistunut. Vetelyjä ei ilmene ja auto liikkuu kovemmassakin vauhdissa varsin vakaasti. Rengasmelu on etenkin moottoritienopeuksissa selkeää.Portaaton voimalinja toimii sulavasti, ja tehoa piisaa niin ettei ohituksiin tarvitse etukäteen erityisesti varautua. Tuttuun Toyotan portaattoman voimansiirron tapaan täyttä voimaa hakiessa moottori meluaa melkoisesti, mutta matkanopeuden saavutettua pärinät eivät enää häiritse. Häiritsevin ääni on kuitenkin erilaisten varoittimien piippaukset, jotka saa kuitenkin kytkettyä pois päältä mittaristovalikon kautta. Alusta on kurveissa yllättävän jämäkkä, kallistelua ilmenee vain sopivissa määrin, ja silti isommat epätasaisuudet ylittyy varsin mukavasti. Välillä epätasaisuudet aiheuttavat autoon kuitenkin pienehköä nyökkimistä. Ensimmäistä kertaa Priusta on kuitenkin ilo ajaa.Tasan nollan vetomassaViistosta olemuksestaan huolimatta Priuksen takapenkille sopii 185-senttimetrinenkin vielä kohtalaisen hyvin. Aiemmin Priuksia on näkynyt aika paljon takseinakin ympäri Euroopan, mutta nykyinen alle 300-litrainen tavaratila voi olla siihen käyttöön jo liian vähän. Lisäksi käytännöllisyyttä rokottaa se, ettei Priuksessa ole lainkaan vetomassaa, eli sitä ei voi käyttää arjessa edes satunnaiseen kevytperäkärryn siirtämiseen – joka on Suomessa monelle varsin oleellinen asia.Erityismaininnan Prius saa käytännöllisistä fyysisitä painikkeista.Koeajossa olleen Premium-varustellun mallin hinta alkaa 51 054 eurosta, joka on tämän kokoluokan autosta jo melko summa rahaa. Pitää kuitenkin muistaa, että etenkin kotilataaja säästää ajokuluissa Priuksella kuin täyssähköautoilija konsanaan, mikäli tyypillinen arkiajosuorite jää 70 kilometrin tuntumaan. Yhtä kaikki – markkinoiden halvimipiin lataushybrideihin se ei kuulu.Edullisimmillaan Priuksen saa Active-varustelulla 43 980 eurolla, jolloin autosta puuttuu lähinnä lämmitettävän ohjauspyörän ja ilmastoitujen istuimien kaltaisia mukavuusvarusteita. Esimerkiksi sähkösäätöiset istuimet, peruutuskamera ja LED-ajovalot kaukovaloautomatiikalla kuuluvat kuitenkin jo edullisimpaan varusteluun.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Toyota Prius 2.0 Plug-In Hybrid Premium Hinta alkaen 51 054 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 031 € Moottori Ladattava hybridi bensiinilmoottori 1 987 cm3, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto. Teho 112 kW (152 hv), 6000 r/min Vääntö 190 Nm (4000–5200 r/min) Vääntö 190 Nm (4000–5200 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 13,6 kWh. Toimintamatka 72 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 164 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 177 km/h Mitat pituus 4599 mm, leveys 1782 mm, korkeus 1420 mm, akseliväli 2750 mm Tavaratila: 284 l Omamassa: 1620 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta ja 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 17.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: International Loadstar – palju entisen paloauton katolla 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle