6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yaris Hybrid on pieniruokainen kaupunkiauto, joka pääsee kulutusmielessä liki sähköautoluokkaa. Autokannan sähköistyessä tulee välillä mietittyä sitä, mihin ovat unohtuneet taloudelliset polttomoottoriautot. Toyota Yaris Hybrid on hyvä esimerkki automallista, jonka polttoainelaskut ja päästöt eivät huimaa päätä.Yariksen voimanlähteenä toimii monissa liemissä keitelty 1,5-litrainen ja kolmesylinterinen polttomoottori. Hybridin tapauksessa siitä napataan irti joko 116- tai 130-hevosvoimaa sähkömoottorin avustuksella. Vaihteistona toimii Toyotan portaaton automaattivaihteisto e-CVT.Lukujen valossa koeajolle valikoituneen 130-hevosvoimaisen moottorin reservi kuulostaa jopa pirteältä. 14 hevosvoiman lisäteho ei kuitenkaan tee käytännön tasolla eroa pienempitehoiseen voimanlähteeseen verrattuna. Tämä on hieman harmi, sillä odotukset olivat korkeammalla.Syy pieneen eroon piilee portaattomassa automaattiaskissa, joka on omiaan hukkaamaan tehontunteen. CVT-vaihteistot ovat kehittyneet huimasti muutamassa vuodessa, mutta tuntuma ei edelleenkään ole oma suosikkini. Toki siihen tottuu koeajon aikana, eikä kuminauhamainen fiilis enää viikon päätteeksi aiheuta aivosumua.Toyotan hybridimoottorin ehdoton etu on hävyttömän pieni kulutus. Yaris Hybrid nielaisee valmistajan ilmoituksen mukaan sadalle kilometrille 4,2 litraa polttoainetta. Tämä pitää kutinsa laboratorio-olosuhteiden lisäksi myös oikeassa elämässä, sillä koeajon aikana yhdistetty kulutus pyöriskeli 4–4,6 litran välimaastossa.Kun pienikokoisen hybridin kulutusta vertaillaan sähköautoon, ei ero ole enää niin kovin merkittävä. Ainakaan rahallisesti. Toki kotona ladattu sähköauto on edelleen edullisempi ajella, mutta julkista latausverkkoa käyttämällä ero kapenee merkittävästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavat, mutta pienet sisätilatVoimalinjan lisäksi Yaris vakuuttaa muillakin osa-alueilla. Pienikokoinen hybridi on mukava ajettava, eikä sen kanssa tule mieleen, että alla on pikkuauto. Luonnollisesti Toyotan ohjaimissa ei kannata haaveilla hulppeista sisätiloista, mutta sisään mahtuu neljä aikuista. Pidemmillä siirtymillä saattaa tosin alkaa harmittaa.Jos pieni tilanahtaus unohdetaan, ovat sisätilat viihtyisät. Penkit tarjoavat sivuttaistukea, mutta reisituki on pitkälti unohdettu. Toki sama tilanne riivaa lähes jokaista pikkuautoluokan kulkupeliä.Yaris Hybridin vakiovarustelu on monelle riittävä. Hybrid Active -varustelutasosta alkaen listalta löytyy mukautuva vakionopeudensäädin, automaattiset kaukovalot, ja hyvä liuta turvallisuusvarusteita. Normikalustukseen kuuluu myös keskikonsolin näyttö, joka tukee älypuhelimen peilausta.Suurin haaste tässä kokoluokassa on tavaratila, joka on suoraan sanoen melko onneton. Takakontti imaisee sisäänsä 286 litraa matkatavaroita. Mukaan eivät siis mahdu isot Emmaljungat tai suurperheen mökkireissun tavarat, mutta sellaista tuskin ostajakunta haaveileekaan.Toyota on erityisen mukava auto kaupungissa, sillä kääntösäde on maltillinen ja ulkomitat tekevät parkkipaikan löytämisestä montaa muuta automallia helpompaa.Yaris Hybrid on yllättävän mukava auto, joka tarjoaa kohtuulliseen tilantarpeeseen auton, jossa ei juuri löydy moitittavaa. Pieni kulutus ja hyvä ajettavuus voittavat kyynikonkin puolelleen. Hintakaan ei muodostu esteeksi, sillä hybridimalli irtoaa halvimmillaan alle 25 000 eurolla. Toyota Yaris 1,5 Hybrid 130 HV HYBRIDIMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinmoottori 1 490 cm 3 portaaton automaattivaihteisto 96 kW (130 hv), 130 Nm WLTP-kulutus 4,2 l/100km CO 2 -päästöt 96 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s huippunopeus 175 km/h Mitat Pituus 3 940 mm Leveys 1 745 mm Korkeus 1 500 mm Akseliväli 2 629 mm Tavaratila 286 l Omamassa 1 215 kg perävaunu 450 kg Euro NCAP 5 tähteä (2020) Takuu 3 v / 100 000 km Hybridijärjestelmän takuu 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 24 545 € Lue lisää Kaikki artikkelit 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 18.7.2024 Koeajo Koeajo: Toyota C-HR – hyvä, mutta hieman hintava lataushybridi 29.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota GR Yaris – ainutlaatuista rallijohdannaista on kehitetty hajottamalla 26.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris nyt myös tehokkaampana hybridinä – manuaalivaihteisto ja litrainen moottori jää historiaan 7.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota C-HR GR Sport Premiere Edition – erikoismallilla on erikoishinta 29.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota C-HR – vähiten järkevä Toyota 22.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Hilux GR Sport – tällä Kalle (tai Alonso) driftaisi 20.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Toyota C-HR – karkkicrossoverin uusi maku Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”