6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yaris Hybrid on pieniruokainen kaupunkiauto, joka pääsee kulutusmielessä liki sähköautoluokkaa. Autokannan sähköistyessä tulee välillä mietittyä sitä, mihin ovat unohtuneet taloudelliset polttomoottoriautot. Toyota Yaris Hybrid on hyvä esimerkki automallista, jonka polttoainelaskut ja päästöt eivät huimaa päätä.Yariksen voimanlähteenä toimii monissa liemissä keitelty 1,5-litrainen ja kolmesylinterinen polttomoottori. Hybridin tapauksessa siitä napataan irti joko 116- tai 130-hevosvoimaa sähkömoottorin avustuksella. Vaihteistona toimii Toyotan portaaton automaattivaihteisto e-CVT.Lukujen valossa koeajolle valikoituneen 130-hevosvoimaisen moottorin reservi kuulostaa jopa pirteältä. 14 hevosvoiman lisäteho ei kuitenkaan tee käytännön tasolla eroa pienempitehoiseen voimanlähteeseen verrattuna. Tämä on hieman harmi, sillä odotukset olivat korkeammalla.Syy pieneen eroon piilee portaattomassa automaattiaskissa, joka on omiaan hukkaamaan tehontunteen. CVT-vaihteistot ovat kehittyneet huimasti muutamassa vuodessa, mutta tuntuma ei edelleenkään ole oma suosikkini. Toki siihen tottuu koeajon aikana, eikä kuminauhamainen fiilis enää viikon päätteeksi aiheuta aivosumua.Toyotan hybridimoottorin ehdoton etu on hävyttömän pieni kulutus. Yaris Hybrid nielaisee valmistajan ilmoituksen mukaan sadalle kilometrille 4,2 litraa polttoainetta. Tämä pitää kutinsa laboratorio-olosuhteiden lisäksi myös oikeassa elämässä, sillä koeajon aikana yhdistetty kulutus pyöriskeli 4–4,6 litran välimaastossa.Kun pienikokoisen hybridin kulutusta vertaillaan sähköautoon, ei ero ole enää niin kovin merkittävä. Ainakaan rahallisesti. Toki kotona ladattu sähköauto on edelleen edullisempi ajella, mutta julkista latausverkkoa käyttämällä ero kapenee merkittävästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavat, mutta pienet sisätilatVoimalinjan lisäksi Yaris vakuuttaa muillakin osa-alueilla. Pienikokoinen hybridi on mukava ajettava, eikä sen kanssa tule mieleen, että alla on pikkuauto. Luonnollisesti Toyotan ohjaimissa ei kannata haaveilla hulppeista sisätiloista, mutta sisään mahtuu neljä aikuista. Pidemmillä siirtymillä saattaa tosin alkaa harmittaa.Jos pieni tilanahtaus unohdetaan, ovat sisätilat viihtyisät. Penkit tarjoavat sivuttaistukea, mutta reisituki on pitkälti unohdettu. Toki sama tilanne riivaa lähes jokaista pikkuautoluokan kulkupeliä.Yaris Hybridin vakiovarustelu on monelle riittävä. Hybrid Active -varustelutasosta alkaen listalta löytyy mukautuva vakionopeudensäädin, automaattiset kaukovalot, ja hyvä liuta turvallisuusvarusteita. Normikalustukseen kuuluu myös keskikonsolin näyttö, joka tukee älypuhelimen peilausta.Suurin haaste tässä kokoluokassa on tavaratila, joka on suoraan sanoen melko onneton. Takakontti imaisee sisäänsä 286 litraa matkatavaroita. Mukaan eivät siis mahdu isot Emmaljungat tai suurperheen mökkireissun tavarat, mutta sellaista tuskin ostajakunta haaveileekaan.Toyota on erityisen mukava auto kaupungissa, sillä kääntösäde on maltillinen ja ulkomitat tekevät parkkipaikan löytämisestä montaa muuta automallia helpompaa.Yaris Hybrid on yllättävän mukava auto, joka tarjoaa kohtuulliseen tilantarpeeseen auton, jossa ei juuri löydy moitittavaa. Pieni kulutus ja hyvä ajettavuus voittavat kyynikonkin puolelleen. Hintakaan ei muodostu esteeksi, sillä hybridimalli irtoaa halvimmillaan alle 25 000 eurolla. Toyota Yaris 1,5 Hybrid 130 HV HYBRIDIMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinmoottori 1 490 cm 3 portaaton automaattivaihteisto 96 kW (130 hv), 130 Nm WLTP-kulutus 4,2 l/100km CO 2 -päästöt 96 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s huippunopeus 175 km/h Mitat Pituus 3 940 mm Leveys 1 745 mm Korkeus 1 500 mm Akseliväli 2 629 mm Tavaratila 286 l Omamassa 1 215 kg perävaunu 450 kg Euro NCAP 5 tähteä (2020) Takuu 3 v / 100 000 km Hybridijärjestelmän takuu 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 24 545 € Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 13.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Land Cruiser – työkalu tiettömille tekijöille 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 18.7.2024 Koeajo Koeajo: Toyota C-HR – hyvä, mutta hieman hintava lataushybridi 29.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota GR Yaris – ainutlaatuista rallijohdannaista on kehitetty hajottamalla 26.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris nyt myös tehokkaampana hybridinä – manuaalivaihteisto ja litrainen moottori jää historiaan 7.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota C-HR GR Sport Premiere Edition – erikoismallilla on erikoishinta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen