26.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris nyt myös tehokkaampana hybridinä – manuaalivaihteisto ja litrainen moottori jää historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Yaris päivittyy japanilaisvalmistajalle tyypilliseen tapaan – eli ei erityisen dramaattisesti, mutta tuoden silti jotain lisää. Hyvää: Varustelun parannukset, tehokkaampi voimalinja. Huonoa: Joku jää kuitenkin kaipaamaan manuaalia, tehokkaamman voimalinjan hinta. Toyota Yaris on meillä Suomessa luokassaan varsin ylivoimainen tuote. Viime vuonna mallia rekisteröitiin Suomessa 2 265 kappaletta, kun seuraava rehellisesti B-segmenttiin kuuluva auto oli Kia Rio 785 kappaleen myyntimäärällä. Tämä siis jos mukaan ei lasketa B-SUV-segmentin crossovereita. Niissä Yariksen kovin kilpailija on Yaris Cross. Toyota on selvästi ollut itsekin tyytyväinen myyntimääriin, sillä se ei ole lähtenyt revittelemään autoille yleensä nelisen mallivuoden jälkeen koittavissa kasvojenkohotuksissa. Sama pätee myös tämänkertaiseen Yariksen päivittymiseen. Auton ulkonäkö ei ole juurikaan muuttunut. Tarkkasilmäiset voivat havaita pientä viilausta tapahtuneen ajovaloumpioiden kohdalla. Merkittävin muutos tapahtuu voimalinjapuolella, kun valikoimaan lisätään aiemman Hybrid 115 -vaihtoehdon lisäksi Hybrid 130 -versio. Loogisesti mallinimien lukuarvot tarkoittavat hevosvoimia, eli uutuusversio on 15 hv aiempaa tehokkaampi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pikkulohkon pudotus Toyota Yaris Hybrid 130 ei ole kuitenkaan vain ohjelmapäivityksellä viritetty versio, vaan sen neljännen sukupolven hybridivoimalinjaan on lisätty komponentteja Toyotan tuoreimmasta viidennen sukupolven hybridijärjestelmästä. Polttomoottoripuolelle mekaanisia muutoksia ei ole kuitenkaan tehty. Vielä tehoa selvemmin muutokset näkyy vääntöpuolella, kun lukemat kasvavat toisen hybridivaihtoehdon 141 newtonmetristä 185 newtonmetriin. Suoraa vertailua entiseen malliin ei Espanjan Sitgesissä järjestetyissä ensikoeajoissa päästy kokeilemaan, mutta autolla tuntui ehtivän hyvin ainakin paikallisen liikenteen joukossa. 0–100 km/h -kiihtyvyys ei ole pudonnut Hybrid 115 -malliin nähden kuin puoli sekuntia, mutta kaikki on kotiinpäin Mallivalikoima ei kuitenkaan uuden hybridiversion myötä kasva, nimittäin litrainen Yaris jää historiaan. Jatkossa hybridien ohella tarjotaan sähköistämätöntä 1,5-litraista bensiinimallia – ja ainoastaan automaattivaihteisena. Jatkossa Yarikseen ei siis ole lainkaan saatavilla manuaalivaihteistoa. Tämä on luontainen muutos, sillä 80 % Euroopasta myytävistä Yariksista on jo hybridejä. Ohjelmaoppaan tutkiskelua Nyt Yarikseen on saatavilla myös muista valmistajan malleista tuttu 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo ja 10,5-tuumainen tietoviihdejärjestelmän näyttö. Nämä kuuluvat kuitenkin vain paremman pään varusteluihin. Myös alemman varustelun mallit saavat uuden tietoviihdejärjestelmän hieman vajaammilla toiminnoilla. Suurin osa malleista varustetaan Toyota Touch 3 -tietoviihdejärjestelmällä, johon kuuluu vakiovarusteena langattomat älypuhelinpeilaukset kummallekin yleisimmistä älypuhelinkäyttöliittymistä. Näissä versioissa ei ole enää lainkaan tarjolla Toyotan omaa navigointia – jota ei tosin älypuhelinpeilauksen käyttöön kykenevä jää kaipaamaankaan. Olennaisena muutoksena päivittynyt ohjelmistopuoli tukee myös verkon yli suoritettavia Over the Air -päivityksiä. Hybridimallit nielevät myös vakiovarusteluun Toyota Safety Sense 3 -järjestelmän. Tämä sisältää esimerkiksi hätäpysäytysjärjestelmän, ennakoivan ajoavustimen ja mukautuvan vakionopeudensäätimen koko nopeusalueelle. ”Perus-bensiinimallikin” sisältää Intense-varusteltuna kuitenkin mukautuvan vakionopeudensäätimen 40 km/h nopeudesta alkaen, kaista-avustimen ja törmäysavustimen. Pikkuautojenkin turvallisuusvarusteet ovat nykyään vähintään erinomaisella tolalla. Valmistus jo alkanut Edullisimmillaan perus-bensiinimallin saa 23 036 eurolla. Hybrid 115 -version hinta alkaa Active-varusteltuna 24 249 eurosta. Intense-varustelu kohottaa hintaa noin 500 eurolla, ja Intense Plus kustantaa 25 510 e. Tuore Hybrid 130 -voimalinja on tarjolla vain kahdella parhaalla varustetasolla, ja sen hinta alkaa huomattavasti korkeammalta: 30 621 eurosta. Uudistettujen mallien tuotanto on alkanut vuoden 2024 alussa. Ensimmäiset yksilöt saadaan Suomeen maalikuussa, ja ensimmäiset asiakastoimitukset alkavat huhtikuussa. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toyota Yaris 1.5 Hybrid Premiere Edition HYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 1 490 cm3 portaaton vaihteisto 96 kW (130 hv), 185 Nm WLTP-kulutus 4,2 l/100km CO2-päästöt 87 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s huippunopeus 175 km/h Mitat Pituus 3 940 mm Leveys 1 745 mm Korkeus 1 500 mm Akseliväli 2 560 mm Tavaratila 286 l Omamassa 1 175 kg perävaunu 450 / 450 kg Euro NCAP 5 tähteä (2020) Takuu 3 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 30 621 € Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan