26.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris nyt myös tehokkaampana hybridinä – manuaalivaihteisto ja litrainen moottori jää historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Yaris päivittyy japanilaisvalmistajalle tyypilliseen tapaan – eli ei erityisen dramaattisesti, mutta tuoden silti jotain lisää. Hyvää: Varustelun parannukset, tehokkaampi voimalinja. Huonoa: Joku jää kuitenkin kaipaamaan manuaalia, tehokkaamman voimalinjan hinta. Toyota Yaris on meillä Suomessa luokassaan varsin ylivoimainen tuote. Viime vuonna mallia rekisteröitiin Suomessa 2 265 kappaletta, kun seuraava rehellisesti B-segmenttiin kuuluva auto oli Kia Rio 785 kappaleen myyntimäärällä. Tämä siis jos mukaan ei lasketa B-SUV-segmentin crossovereita. Niissä Yariksen kovin kilpailija on Yaris Cross.Toyota on selvästi ollut itsekin tyytyväinen myyntimääriin, sillä se ei ole lähtenyt revittelemään autoille yleensä nelisen mallivuoden jälkeen koittavissa kasvojenkohotuksissa. Sama pätee myös tämänkertaiseen Yariksen päivittymiseen.Auton ulkonäkö ei ole juurikaan muuttunut. Tarkkasilmäiset voivat havaita pientä viilausta tapahtuneen ajovaloumpioiden kohdalla.Merkittävin muutos tapahtuu voimalinjapuolella, kun valikoimaan lisätään aiemman Hybrid 115 -vaihtoehdon lisäksi Hybrid 130 -versio. Loogisesti mallinimien lukuarvot tarkoittavat hevosvoimia, eli uutuusversio on 15 hv aiempaa tehokkaampi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPikkulohkon pudotusToyota Yaris Hybrid 130 ei ole kuitenkaan vain ohjelmapäivityksellä viritetty versio, vaan sen neljännen sukupolven hybridivoimalinjaan on lisätty komponentteja Toyotan tuoreimmasta viidennen sukupolven hybridijärjestelmästä. Polttomoottoripuolelle mekaanisia muutoksia ei ole kuitenkaan tehty.Vielä tehoa selvemmin muutokset näkyy vääntöpuolella, kun lukemat kasvavat toisen hybridivaihtoehdon 141 newtonmetristä 185 newtonmetriin.Suoraa vertailua entiseen malliin ei Espanjan Sitgesissä järjestetyissä ensikoeajoissa päästy kokeilemaan, mutta autolla tuntui ehtivän hyvin ainakin paikallisen liikenteen joukossa. 0–100 km/h -kiihtyvyys ei ole pudonnut Hybrid 115 -malliin nähden kuin puoli sekuntia, mutta kaikki on kotiinpäinMallivalikoima ei kuitenkaan uuden hybridiversion myötä kasva, nimittäin litrainen Yaris jää historiaan. Jatkossa hybridien ohella tarjotaan sähköistämätöntä 1,5-litraista bensiinimallia – ja ainoastaan automaattivaihteisena. Jatkossa Yarikseen ei siis ole lainkaan saatavilla manuaalivaihteistoa. Tämä on luontainen muutos, sillä 80 % Euroopasta myytävistä Yariksista on jo hybridejä.Ohjelmaoppaan tutkiskeluaNyt Yarikseen on saatavilla myös muista valmistajan malleista tuttu 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo ja 10,5-tuumainen tietoviihdejärjestelmän näyttö. Nämä kuuluvat kuitenkin vain paremman pään varusteluihin. Myös alemman varustelun mallit saavat uuden tietoviihdejärjestelmän hieman vajaammilla toiminnoilla. Suurin osa malleista varustetaan Toyota Touch 3 -tietoviihdejärjestelmällä, johon kuuluu vakiovarusteena langattomat älypuhelinpeilaukset kummallekin yleisimmistä älypuhelinkäyttöliittymistä. Näissä versioissa ei ole enää lainkaan tarjolla Toyotan omaa navigointia – jota ei tosin älypuhelinpeilauksen käyttöön kykenevä jää kaipaamaankaan.Olennaisena muutoksena päivittynyt ohjelmistopuoli tukee myös verkon yli suoritettavia Over the Air -päivityksiä.Hybridimallit nielevät myös vakiovarusteluun Toyota Safety Sense 3 -järjestelmän. Tämä sisältää esimerkiksi hätäpysäytysjärjestelmän, ennakoivan ajoavustimen ja mukautuvan vakionopeudensäätimen koko nopeusalueelle.”Perus-bensiinimallikin” sisältää Intense-varusteltuna kuitenkin mukautuvan vakionopeudensäätimen 40 km/h nopeudesta alkaen, kaista-avustimen ja törmäysavustimen. Pikkuautojenkin turvallisuusvarusteet ovat nykyään vähintään erinomaisella tolalla.Valmistus jo alkanutEdullisimmillaan perus-bensiinimallin saa 23 036 eurolla. Hybrid 115 -version hinta alkaa Active-varusteltuna 24 249 eurosta. Intense-varustelu kohottaa hintaa noin 500 eurolla, ja Intense Plus kustantaa 25 510 e.Tuore Hybrid 130 -voimalinja on tarjolla vain kahdella parhaalla varustetasolla, ja sen hinta alkaa huomattavasti korkeammalta: 30 621 eurosta. Uudistettujen mallien tuotanto on alkanut vuoden 2024 alussa. Ensimmäiset yksilöt saadaan Suomeen maalikuussa, ja ensimmäiset asiakastoimitukset alkavat huhtikuussa.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toyota Yaris 1.5 Hybrid Premiere Edition HYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 1 490 cm3 portaaton vaihteisto 96 kW (130 hv), 185 Nm WLTP-kulutus 4,2 l/100km CO2-päästöt 87 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s huippunopeus 175 km/h Mitat Pituus 3 940 mm Leveys 1 745 mm Korkeus 1 500 mm Akseliväli 2 560 mm Tavaratila 286 l Omamassa 1 175 kg perävaunu 450 / 450 kg Euro NCAP 5 tähteä (2020) Takuu 3 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 30 621 € Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen