21.4.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Toyotan pikkuinen täyssähköpaku on kokenut päivityksiä. Toyota on jo vuoden 2021 lopusta alkaen tarjonnut pikkuisesta pakusukkulastaan täyssähköversiota. Nyt sitä on päivitetty hieman, mutta auton perusrakenne on pysynyt samana. Automallin perusrakenne juontaa itseasiassa juurensa vuosien päähän, sillä Toyotan ja Stellantis-serkkujen pikkupaku on alunperin lanseerattu vuonna 2019, jolloin sähköversio oli vielä vain ajatuksena autojättien ajatuksissa ja auto on alunperin lanseerattu polttomoottorikäyttöisenä. Sama auto löytyy siis Stellantis-merkkien puolelta Citroën e-Berlingona, Peugeot e-Partnerina sekä Opel Combona. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 50 kilowattituntia ja 100 kilowattia Auton ajojärjestelmän ytimenä on edelleen 50 kilowattitunnin energiasisältöinen vajaa 400 kiloa painava akku. Se tarjoaa pikkujakelijalle noin 300 kilometrin, jopa sen yli yltävän toimintamatkan. Pikalaturilla autoon saa lounastauon aikana reilusti lisää sähköä päivän ajoihin, sillä puolessa tunnissa akun varaus on taas 80 prosentin paikkeilla, mikäli latausolosuhteet ovat optimaaliset. Akun esilämmitystä ei ole, joten talvikelissä lataaminen voi kestää pidempään. Auton ajoakun parina on 100 kilowatin tehoinen sähkömoottori, joka tarjoaa muiden sähköautojen tavoin sujuvan ja hiljaisen ajokokemuksen, erityisesti kaupunkiliikenteessä. Käytössä on kolme ajotilaa, Eco, Normal ja Power, ja niillä voi vaikuttaa jonkun verran siihen, miltä meno pakulla maistuu ja kuinka se syö sähköä. Eco-tila rajoittaa tehoa merkittävästi ja se vaikuttaa myös ilmastointiin. Toisaalta Power-tila tarjoaa täyden tehon, mutta se voi varsinkin suuremalla kuormalla vähentää toimintamatkaa huomattavasti. Koska kysymys on pakettiautosta, tavaratila on avainasemassa. Sitä on pidemmässä, koeajetussa L2-versiossa vajaa 3,9 kuutiota. Pidempiä tavaroita voi läpilastata ohjaamon puolelle avautuvasta luukusta. L1-versio on korin pituudeltaan kuin tavaratilan sisäpituudeltaan 35 senttiä L2-versiota lyhyempi. Pieni kantavuus Sähköpakun huono puoli dieselkäyttöiseen vastaavaan Proace City -pakettiautoon on pienempi kantavuus. Kuormatila on kilpailukykyinen luokassaan, mutta 800 kilon kantavuus voi olla rajoittava tekijä joillekin käyttäjille. Dieselversioissa kantavuutta on pari sataa kiloa enemmän. Sama pätee perävaunuun, perävaunun kytkentämassa, niin jarruttoman kuin jarrullisenkin kärryn, on täyssähköversiossa vain 750 kiloa, kun diesel- ja bensiiniversioissa se on vähintään 1 000 kiloa ja jarrullisella kärryn kohdalla reippaasti jopa päälle. Pienemmät massat johtuvat täyssähköauton suuresta kokonaismassasta, joka on noin 400 kiloa, eli suunnilleen saman verran kuin sen ajoakku painaa, suurempi kuin bensiini- ja dieselversioissa. Nykyajan pakettiautot ovat varsin hyvin varusteltuja ja myös kuljettajan näkökulmasta mukavia. Ohjaamossa on digitaalisuutta, ja tarvittavat varustelut löytyvät. Ohjaamossa mittaristo on digitaalinen ja tietoviihdejärjestelmä löytyy matkapuhelimen liitettävyyksillä. Tosin tietoviihdejärjestelmä on niin sanotusti mallia perus, siinä ei ole sellaisia hienouksia kuin monissa nykypäivän henkilöautoissa. Mutta pakettiautotkin digitalisoituvat vähitellen ja Toyotasta löytyy se, mitä eniten tietoviihdejärjestelmältä tarvitsee. Hiljainen ajokokemus Kuljettajaa avustavat niin aktiivinen vakionopeudensäädin kuin kuolleen kulman varoitinkin. Näkyvyyttä ja ajoturvallisuutta parantavat peruutuskamera sekä pysäköintitutka. Proace City EV tarjoaa hiljaisen ajokokemuksen, ja auton alustatuntuma on tukeva. Ohjaus on autossa ei ole mitenkään erinomainen eikä tarkka, ohjauksen keskialuetta vaivaa tuntuman puute eikä se tarjoa kovinkaan hyvää palautetta. Kun tähän yhdistetään jonkun verran holhoava kaistavahti, Proace City EV:llä ajaessa tulee välillä tuntuma, että kumpi ohjaa, auto vai kuljettaja. Koska kysymyksessä on pakettiauto, auton tavaratilan umpinaiset seinät vaikeuttavat välillä näkyvyyttä – ja auton sivupeileiltä toivoisi tällöin hieman laajempaa kuvaa. Proace Cityn täyssähköversion hinta on alkaen 46 280 euroa. Täyteen varusteltu Proace City Comfort Pro -varustelulla koeajetun auton tapaan maksaa 54 570 euroa. Korimalli on silloin L2-pituinen eli pidempi malli. Dieselinä vastaava versio on kymppitonnin edullisempi, joten dieselin ja sähkön välillä on vielä paljon hintaeroa, ottaen huomioon, että kysymys on 40 000–50 000 euron hintaluokkaan asettuvasta pakettiautosta. Koeajossa olleessa autossa oli vielä lisävarusteina 790 euron arvoinen metalliväri sekä tavaratilan katto- ja seinävaneroinnit. Hintaeroa dieselmallin ja täyssähköversion välillä on vielä noin 10 000 euroa. Tämä tekee Proace Cityn sähköversiosta vielä verraten kalliin verrattuna dieselmalliin, sillä prosentteina hintaero on noin 20 prosenttia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Ohjaus Perävaunumassa Hinta Varustelu Alusta Hiljaisuus Toyota Proace City EV L2 Comfort Pro SÄHKÖAUTO, etuveto 100 kW (136 hv), 270 Nm Akku brutto / netto 52,0 / 50,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 100 kW WLTP-kulutus 19,0 kWh / 100 km toimintamatka 329 km Suorituskyky 0–100 km/h – s huippunopeus – km/h Mitat Pituus 4 753 mm Leveys 2 107 mm Korkeus 1 880 mm Akseliväli 2 975 mm Tavaratila 3 900 l Omamassa 18 84 kg perävaunu 750 / 750 kg Euro NCAP 4 (2019) Takuu 3 v / 100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 46 280 € koeajoauto 56 140 € Lue lisää Kaikki artikkelit 19.10.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Mirai -vetyautolla vetytankkaukselle Suomessa 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 13.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Land Cruiser – työkalu tiettömille tekijöille 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 18.7.2024 Koeajo Koeajo: Toyota C-HR – hyvä, mutta hieman hintava lataushybridi 29.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota GR Yaris – ainutlaatuista rallijohdannaista on kehitetty hajottamalla 26.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris nyt myös tehokkaampana hybridinä – manuaalivaihteisto ja litrainen moottori jää historiaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 27-litrainen V12-Beast 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 14.11.2025 Yleinen Koeajo: BYD Dolphin Surf – Suomen halvin sähköauto, mutta millä hinnalla? 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista