Toyota Prius -tyyppiviat

Toyota Priuksen mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Toyota Prius

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

Vain ajanjaksolla syyskuu 2021 ja lokakuu 2023 ilmoitettuja.

  • Prius: Hybridi-järjestelmän ohjainlaite. WGG61.
    Ohjelmistovian vuoksi, harvinaisessa ajotilanteessa, varoitusvalot syttyvät ja Hybridi-järjestelmä voi sammua. Aloitus 24.9.2021.
  • Aygo, bZ4X, C-HR, Corolla, Corolla Cross, ES, Hilux, NX, Prius PHEV, RAV4, RAV4 PHV, RX, RZ, UX, Yaris, Yaris Cross: eCall -järjestelmä. YGG63.
    E-Call-järjestelmä ei toimi tietyssä tilanteessa. Autoon lähetetään tekstiviesti (SMS) OTA-päivityksenä, joka korjaa vian. Mitään korjaamon toimenpiteitä ei siis tarvita. Aloitus 12.10.2023.

Vanhempia takaisinkutsuja

  • Prius (XW5) valm.aika: 1.10.2008–1.11.2014. Moottorin valvontaohjelman virhe saattaa johtaa ongelmiin moottorin toiminnassa. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot takaisin antamatta kuitenkaan kyselyistä huolimatta lisätietoja jatkotoimista, jotka ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 2/2019.
  • Turvatyynytunnistin: Prius (XW3) Plug.In, Prius+ (XW3/4). valm.aika: 20.5.2015–6.0.2016 Turvatyynytunnistin ei saata oikosulun vuoksi toimia. Jos tämä tapahtuu ajon aikana, varoitusvalo tekee ilmoituksen tästä kuljettajalle. Jos kuljettaja ei huomioi tätä, saattaa onnettomuustilanteissa pää- ja etuturvatyyny jäädä toimimatta. Huolto tarkastaa ja vaihtaa tunnistimen tarvittaessa. Vaihto kestää mallista riippuen 1–6 h ja on asiakkaalle maksuton. Saksan ajoneuvohallinto on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”18SMD-00t6”. ADAC 6/2018.
  • Prius (XW3), Plug-in, valm.aika: 20.5.2015–6.1.2016. Kyseiset ajoneuvot on varustettu järjestelmällä jossa paine- ja kiihtyvyystunnistimet ohjaavat turvatyynyjen toimintoja onnettomuustilanteissa. On mahdollista, että kyseisten tunnistimien eristyskerrokset saattavat irtoilla ja aiheuttaa avoimien piirien syntymistä järjestelmässä. Tällaissa tilanteissa syttyy varoitusvalo näyttöön, eivätkä tyynyt toimi onnettomuustilanteissa aiheuttaen loukkaantumisriskin. Huolto tarkastaa tunnistimien kunnon ja vaihtaa nämä tarvittaessa. Prius-malleissa kiihtyvyystunnistin virhe ei koske etumaisia turvatyynyjä, koskee siis vain sivuturvatyynyjä. Työ kestää 0,5–0,7 h ja on asiakkaalle maksuton. Saksan ajoneuvohallinto on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmstajan huoltotiedostoon koodilla ”18SMD-006”. ADAC 5/2018.
  • Prius: Vikakohde: Airbag-järjestelmän G-hidastuvuustunnistin. Tunnistimet tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan uusiin. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 9. Kampanjan aloitus pvm: 23.5.2018
  • Prius (XW5), Prius (XW5) Plug-In, valmistusaika 3/2016–5/2018, 7/2015–5/2018. Moottorikaapelikimppu saattaa asennusvaihteluiden vuoksi joutua puristuksiin suojakotelossaan. Tärinän vuoksi saattaa johtimien eristyksissä syntyä kulumista ja jopa oikosulku. Korjaustoimet kestävät 30 min ja ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimet merkitään valmistajan tiedostoon. ADAC 9/2018.
  • C-HR ja Prius: Vikakohde: Moottorin johtosarja. Moottorin johtosarja tarkastetaan mahdollisen hankauman vuoksi ja johtosarjaan lisätään suojaava teippi. Tarvittaessa hankautunut johtosarja vaihdetaan. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 3 330. Kampanjan aloitus pvm: 5.9.2018, Traficom.
  • 2018 Prius+ (XW3/4) Prius: 10.10.2008–5.2.2014, Prius+: 19.11.2011–10.11.2014. Hybridisysteemin ohjausohjelmaa kehitetään, jotta tälle saataisiin erityinen vikasieto-ohjelma korvaamaan toimintahäiriöitä laisissa tilanteissa. Tietyissä tapauksissa, kuten esim. voimakkaissa kiihdytyksissä välittömästi jonkin komponentin häiriötilanteissa, jolloin hybriditoiminto putoaisi pois päältä, takaisi varalla oleva erityinen vikasieto-ohjelma toiminnan jatkumisen. Käyttövoiman hallinnan ECU päivitetään parannetulla ohjelmalla. Päivitys kestää n. 0,8 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut tavoitteesta. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”18SMD088”. ADAC 10/2018.
  • Auris, Prius, Prius+: Vikakohde: Hybrid -järjestelmän ECU: Hybridijärjestelmän vian esiintyessä ajoneuvot on suunniteltu menemään ns. vikasietotilaan. Toyota on havainnut, että harvinaisissa tilanteissa ajoneuvo ei mene käyttöturvalliseen vikasieto-ajotilaan. Jos näin tapahtuu, ajoneuvo voi menettää virrat ja pysähtyä. Vaikka ohjaustehostin ja jarru pysyivät toiminnassa, ajoneuvon pysähtyminen ajon aikana suuremmilla nopeuksilla voi lisätä onnettomuusriskiä. ECU päivitetään uudelleen. 18SMD-088: Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 2 865 Kampanjan aloitus pvm: 5.10.2018, Traficom.
  • Prius PHV: EV-sulake: Kyseissä ajoneuvoissa saattaa toistuvissa ajoissa suurilla kuormilla ilmetä sähköisen kuormituksen toiminnolla (esim. mäen nousussa suurella kuormalla) esiintyä HV-akuston suojauksen virhetoiminto, joka johtaa järjestelmän rajoittumiseen tai putoamiseen pois päältä. Huolto vaihtaa sähkötoimintojen varokkeen. Koodi 17SMD-110. valm.aika: 20.7.2011–8.1.2015, ADAC 5/2018.
  • Prius PHV: EV-sulake. On havaittu, että eräissä Toyota Prius PHV -autoissa olevaan Electric Vehicle (EV) sulakkeeseen saattaa tulla toimintahäiriö, jos autolla ajetaan toistuvasti sähkömoottoria voimakkaasti kuormittaen esim. pitkissä ylämäissä. Jos sulakkeeseen tulee toimintahäiriö, varoitusvalot ja varoitusviestit syttyvät palamaan. Joissakin tapauksissa autoa voidaan ajaa, mutta alentunein tehoin. Joissakin muissa tapauksissa hybridijärjestelmä voi kytkeytyä pois toiminnasta, jolloin teho menetetään täysin. Ohjaustehostin ja jarrut eivät lopeta toimintaansa. Tehon menetys ajettaessa nopeasti voi lisätä kolaririskiä. Kuvaillun ongelman vuoksi Toyota autonvalmistajana on päättänyt, että tähän takaisinkutsuun kuuluvien autojen EV-sulakkeet vaihdetaan, Traficom 11/2017.
  • Etumatkustajan etuturvatyyny: Tähän takaisinkutsuun kuuluvien autojen etumatkustajan etuturvatyyny on ”hybridityyppinen” eli sen täyttöpatruuna sisältää sekä paineistettua kaasua että ponneainetta samassa palotilassa. Joidenkin täyttöpatruunoiden räjähtävä levy saattaa olla virheellisesti hitsattu ja/tai väärin asennettu. Jos näin on, levykammio voi räjähtää vain paineistetun kaasun osalta sallien kaasun paeta ilman ohjauskäskyä turvatyynyn laukaisemiseksi. Tästä saattaa seurata, että etumatkustajan etuturvatyyny täyttyy vain osittain. Tällaista on havaittu autojen ollessa pysäköityinä tyhjinä jonkun aikaa. Jos turvatyyny täyttyy kuvaillulla tavalla, voi se joissakin olosuhteissa lisätä henkilövahingon riskiä kolarissa. Tällaisten autojen etumatkustajan etuturvatyynyt vaihdetaan, Traficom 8/2017.
  • Prius XW3 Turvatyyny laukeaa väärin, vain osittain. Vaihdetaan turvatyyny-yksikkö. Valmistusaika 12.2.2016–5.6.2016, ADAC 1/2017.
  • Seisontajarruvaijerit: Toyota Prius -autojen jalkakäyttöistä seisontajarrujärjestelmää aktivoitaessa seisontajarruvaijeri ja kampivipu välittävät polkimen voiman jarrusatulan männälle. Ajan kuluessa autoa normaalisti käytettäessä seisontajarruvaijeri saattaa irrota aiheuttaen seisontajarrun toimimattomuuden. Jos seisontajarru ei kytkeydy ja vaihteenvalitsin on muussa kuin pysäköintiasennossa (P), auto voi päästä liikkumaan ja aiheuttaa kasvaneen kolaririskin. Korjauskampanjatoimenpiteessä auton vasempaan ja oikeaan seisontajarruvaijeriin asennetaan klipsit estämään seisontajarruvaijerin irtoaminen, Traficom 3/2017.
  • Yläturvatyynyn runko saattaa kolaritilanteissa irrota aiheuttaen vaaran matkustajille. Ajoneuvon edustaja asentaa runkoon lisävahvikkeen kiinnityksen parantamiseksi. Työ kestää n. 4 h. Työ merkitään valmistajan takuutiedostoon koodilla ”16OSD052”. Valm. aika 10/2008–4/2012, ADAC 7/2016.
  • Prius, Auris, Corolla, Prius PHV, Auris Hybrid, Prius+: Aktiivihiilisäiliö: On havaittu, että eräiden Toyota-automallien autoyksilöiden polttoainesäiliöön asennetun aktiivihiilisäiliön muovisen kanavan reunaan saattaa kehittyä halkeama johtuen kanavan reunan muotoilusta. Mahdollisesti kehittynyt halkeama voi ajan kuluessa laajentua ja lopulta polttoainetta saattaa vuotaa polttoainesäiliön ollessa täysi. Mahdollisesti vuotanut polttoaine tai polttoainehöyry sytytyslähteen luona voi lisätä auton palamisriskiä. Tähän korjauskampanjaan kuuluvien autojen polttoainesäiliöissä olevat imulevyt vaihdetaan, Traficom 8/2016, valm.aika 4/2006–8/2015, ADAC 8/2016.
  • Hybridiyksikön invertterin/konvertterin transistorit voivat ylikuumeta ohjelmointivirheen vuoksi, minkä vuoksi moottorit voivat kytkeytyä hätäohjelmalle, valm. aika 1/2009–2/2014, ADAC 2014.
  • Jarrujärjestelmän ohjelmistopäivitys: Esim. liukkaalla pinnalla jarruja kevyesti painettaessa saattaa jarrujen reagointi vaikuttaa hitaalta. Ilmiö poistetaan jarrujärjestelmän uudelleenohjelmoinnilla, Traficom 2014.
  • Jarrutehostimen pumppu: On havaittu, että eräiden Toyota Prius -autojen jarrutehostimen pumpun painevaraajien metallisiin laskostettuihin liikkeen salliviin palkeisiin saattaa auton käytöstä aiheutuvien pystysuuntaisten värähtelyiden seurauksena syntyä väsymismurtumia. Tällaisessa tilanteessa pääsee painevaraajiin varastoitu typpikaasu vuotamaan, mistä seuraa vähitellen jarrupolkimen liikematkan pidentyminen, pienentynyt nestepaine ja pidentynyt jarrutusmatka. Edellä kuvatun vuoksi on Toyota autonvalmistajana päättänyt, että näiden autojen jarrutehostimet tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan, Traficom 2014.
  • Ohjauksen menetys. Väliakselin virheellisen materiaalivahvuuden vuoksi ohjaukseen voi tulla vika, jolloin ohjaus menetetään, VOSA 2013.
  • Ohjauksen väliakseli. Akselien liitoksen uritus voi olla materiaalivahvuudeltaan liian heikko. Heikon materiaalin vuoksi akselin ja hammaspyörän liitos löystyy ja syntyy välystä. Se aiheuttaa kolinaa, vaikeuttaa ohjaamista ja voi tehdä autosta ohjauskyvyttömän, ADAC 2012, Traficom 2013.
  • Sähköinen vesipumppu, Traficom 2013.
  • Oikosulku hybridijärjestelmässä. Moottoritilan hybridikomponentit ovat nestejäähdytteisiä. Puutteellisen nestekierron vuoksi voi tulla toimintahäiriö ja mahdollisesti oikosulku. Varoitusvalot ilmoittavat häiriöstä, ADAC 2012.
  • Sähköinen ohjaustehostin, Traficom 2011.
  • Jarrujärjestelmän ohjelmistopäivitys, Traficom 2010.
  • Kampiakselin asentotunnistimen häiriö, bensiinimoottori ei käynnisty tai pysähtyy. ADAC, VOSA 2006.
  • Ohjausakseli, riittämätön materiaalivahvuus voi johtaa ohjauksen toimimattomuuteen. KBA 2008, ADAC 2006.
  • Ohjausakselin osat voivat löystyä. Mikäli ei korjata, ohjaus voi lakata toimimasta. VOSA 2006.
  • Ohjauspylvään väliakselin uraliitos löystyy, vaihdetaan väliakseliasennelma, liukuosa ja joissakin tapauksessa väliakseli. Traficom 2006.
  • Ohjelmistovirhe, moottori voi kytkeytyä hätäohjelmalle. ADAC 2005.
  • Jarruvalokatkaisija. Traficom 2004, ADAC 2005.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (Prius plus: 2019, 2018, Prius: 2017, 2013, 2011, 2010), Traficom.
  • Ei tilastossa (2016–2014), Traficom
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2010) Traficom
  • Käyttöjarru (2010, 2009), Traficom
  • Renkaat ja vanteet (2010, 2009), Traficom
  • Etuakselisto (2009), Traficom

IV (2016->) ja Plus:

  • Jarrulevyt ruostuvat nopeasti, osittain jarrutusenergian talteenoton takia, Saksa
  • Jarrulevyt ja jarrupalat kuluvat nopeasti, Saksa
  • Valovikoja, Saksa
  • Jonkin verran öljyvuotoja, Saksa
  • Raidetangonpäissä väljyyttä, Saksa
  • Kokonaisuutena vähän vikoja, etenkin edellismallissa, Saksa
  • Uusimmissa vuosimalleissa (Prius IV) enemmän kulutusosien vikoja kuin aikaisemmin, Saksa

Prius III (2009–2016):

  • Pysäköintijarrun toiminnassa usein huomautettavaa ,TÜV
  • Pysäköintijarru puoltaa, GTÜ
  • Valovikoja, Saksa
  • Pakoputken kiinnitys hutera, Saksa
  • Huonosti tehtyjä kolarivauriokorjauksia, Saksa

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Prius ei ole mukana ADAC-tiepalveluraportissa.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Ei uusimmissa AutoBild TÜV -raporteissa, toissa vuoden raportissa todettua:

  • Ei vikoja, mutta muutamia takaisinkutsuja mahdollisista vioista joissakin yksilöissä.
  • AutoBild-lehden 100 000 km:n kestotestissä erinomainen tulos arvosanalla 1. Testin jälkeen havaittiin vajausta ilmastointilaitteen kylmäaineessa ja ruostetta ovien ja luukkujen reunoissa, siinä kaikki. Kestotestiä jatkettiin ongelmitta, mutta auto varastettiin 150 000 km ajettuna.
  • Luotettava ja kestävä auto, vähän vikoja, mutta Toyotan tapaan jarrulevyt kuluvat nopeasti.
  • Täydentävää ruoste-estokäsittelyä suositellaan, koska tehtaan ruoste-estokäsittely on ”kevyt”.
  • Käyttäjät valittaneet tunnottomasta ohjauksesta, mikä on ominaisuus, ei varsinainen vika.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.