Etusivu TyyppiviatToyota RAV4 -tyyppiviat Toyota RAV4 -tyyppiviat Toyota RAV4:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja. Corolla, RAV4, Yaris, UX: eCall lähetinyksikkö. WGG58. DCM (Data Communication Module) -yksikkö voi rikkoontua, jonka jälkeen auton eCall toiminto ei toimi. DCM ohjelmoidaan tai tarvittaessa vaihdetaan uuteen. Aloitus 24.9.2021. RAV4: Turvavyö. XGG73. Etuturvavyöt ovat tiettyihin Toyota-malleihin suunniteltuja huolto-osia, joissa on turvavyön kelauslaite. Tällainen huolto-osa on asennettu kampanjaan kuuluvan autoon. Turvavöissä on voimanrajoitintoiminto vääntöakselilla, joka auttaa hallitsemaan matkustajaan kohdistuvia kuormituksia, joita olkahihna kohdistaa turvavyön kelauslaitteen kolarissa. Tietyn toimittajan tuotantojakson aikana vääntöakseli on saatettu valmistettu väärin. Tässä tilanteessa voimanrajoitin ei välttämättä toimi suunnitellulla tavalla, jolloin turvavyö voi ulottua suunniteltua pidemmälle lukitsemisen jälkeen. Tämä voi lisätä matkustajan siirtymistä eteenpäin, mikä lisää loukkaantumisriskiä, jos törmäys on niin vakava, että voimanrajoitin aktivoituu. Aloitus 10.11.2022. RAV4 Plug-in: Hybrid-järjestelmän ohjainlaite (ECU). XGG88. Hybrid Vehicle Control ECU:ssa (HEV-ECU), joka laskee hybridiakun (HV-akun) lähtörajat (maksimi käyttöteho) tarkkailemalla akun jännitettä, lataustilaa (SOC) ja sähkökuormaa. Tietyistä ohjelmistologiikan ominaisuuksien takia, HV-akun tehoa ei ehkä rajoiteta akun suojaamiseksi. Jos kaasupoljinta painetaan nopeasti kiihdyttääksesi ajoneuvoa sen jälkeen, kun sitä on ajettu jatkuvasti ”EV-tilassa” kylmässä lämpötilassa ja HV-akun jännite laskee, jännite voi laskea nopeasti tietyn kynnyksen alle. Jos näin tapahtuu, ajoneuvo näyttää varoitusviestin ja hybridijärjestelmä sammuu, mikä johtaa käyttövoiman menetykseen. Jos ajoneuvo menettää käyttövoimansa suuremmilla nopeuksilla ajettaessa, kolaririski voi kasvaa. ECU päivitetään. Aloitus 9.6.2023. RAV4 PHEV NX450+: Hybrid-järjestelmän DC/DC-muunnin. YGG27. Jotkut DC/DC muuntimen moduuleista ovat saattaneet vaurioitua tuotannossa. Tämä mahdollistaa 12 V:n akun virran kulkemisen edelleen moduulin läpi ja moduuli tuottaa lämpöä. Tietyissä olosuhteissa, jos syntyy liikaa lämpöä, DC-DC-muuntimen sisällä ja ulkopuolella olevat komponentit voivat saada lämpövaurioita, mikä lisää ajoneuvon tulipalon vaaraa. Aloitus 9.10.2023. Aygo, bZ4X, C-HR, Corolla, Corolla Cross, ES, Hilux, NX, Prius PHEV, RAV4, RAV4 PHV, RX, RZ, UX, Yaris, Yaris Cross: eCall -järjestelmä. YGG63. E-Call-järjestelmä ei toimi tietyssä tilanteessa. Autoon lähetetään tekstiviesti (SMS) OTA-päivityksenä, joka korjaa vian. Mitään korjaamon toimenpiteitä ei siis tarvita. Aloitus 12.10.2023. Kaksi vanhempaa, mutta tärkeää takaisinkutsua: RAV4: Dieselmoottorit. WW. Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän (EGR) vuoto saattaa aiheuttaa palovaaran. Moottorin teho heikkenee ja moottorihäiriön varoitusvalo syttyy. Huolto vaihtaa EGR –järjestelmän jäähdyttimen. Valmistuminen 4/2015–5/2018, ADAC 4/2021. RAV4: Kuljettajan turvatyyny. Mahdollinen alitäyttö turvatyynyn aktivoituessa kolaritilanteessa. Varaosia saatavissa arviolta loppuvuodesta 2020. Traficom 18.2.2020. Vanhempia takaisinkutsuja Toyota, Lexus, Corolla, RAV4, Yaris UX: eCall -lähetinyksikkö WGG58: DCM (Data Communication Module) yksikkö voi rikkoontua, jonka jälkeen auton eCall toiminto ei toimi. DCM ohjelmoidaan tai tarvittaessa vaihdetaan uuteen, aloituspäivä 24.9.2021, Traficom. Corolla, RAV4: Vikakohde: eCall järjestelmä. Luovutushuollon yhteydessä ei eCall järjestelmän aktivointi ole onnistunut. 19SMD-040. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 984 Kampanjan aloitus pvm: 12.4.2019, Traficom. 2.0-turbodiesel, polttoainesuodin: On mahdollista, että erikoisissa olosuhteissa syntyy sähköstaattinen varaus polttoainesuotimessa, joka löysää polttoainealipaineletkun siteen, ja jonka johdosta pitkäaikaisessa käytössä saattaa syntyä polttoainevuoto ja hajua moottoritilassa. Huolto vaihtaa suotimen ja alipainejohtimen siteen. Saksan ajoneuvohallinto on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla 17SMD-115(1). 2.0-turbodiesel, valm.aika: 12.6.2015–5.4.2017, ADAC 5/2018. 2.0-turbodiesel, polttoaineensuodatin. Joissakin olosuhteissa polttoaineensuodattimessa kehittynyt elektrostaattinen lataus pääsee vapautumaan polttoainelinjaston matalapainepuolen liittimessä. Jos tällaista tapahtuu jatkuvasti, polttoainetta voi päästä vuotamaan liittimestä ja polttoaineen hajua voidaan havaita moottoritilassa. Polttoainelinjaston liitin vaihdetaan ja parannettu polttoaineensuodatin asennetaan autoon, Traficom 12.2017. 2.0 Turbodiesel: Turboahtimen kiinnitysruuvit voivat irrota. Kiinnitys tarkistetaan tai turbo vaihdetaan. Valm.aika 12.6.2015–5.4.2017, ADAC 12/2017. 2.0-turbodiesel: Turboahdin: Tähän korjauskampanjaan kuuluvien autojen 2,0-litraisen turboahdetun dieselmoottorin turboahtimen pakopuolen pultit saattavat olla virheellisesti kiristettyjä johtuen viallisesta kiristyslaitteistosta. Ajan kuluessa pultit voivat löystyä aiheuttaen turboahtimen riittämättömän tiivistyksen, mistä johtuen pakokaasua voi vuotaa ahtimesta. Turboahtimen pultit tarkastetaan ja tarpeen mukaan turboahdin korjataan tai vaihdetaan, Traficom 12/2017. Takaistuimen runko: Tähän korjauskampanjaan kuuluvat autot on varustettu 3-pisteturvavöin takaistuimen kummallakin uloimmalla istumapaikalla. Takaistuimen metallisen rungon muodon vuoksi 3-pisteturvavyön lantio-osan punonta saattaa osua takaistuimen rungon osaan suurella nopeudella tapahtuvassa etutörmäyksessä ja leikkautua irti muusta turvavyön osasta. Jos tällaista tapahtuu, ei turvavyö anna riittävää turvaa ao. istuimella istuvalle matkustajalle. Tällöin matkustajalla on kasvanut riski vammautua kolarissa ja/tai aiheuttaa edessään istuvalle kuljettajalle tai matkustajalle suuri vammautumisen vaara sinkoutuessaan etuistuimen selkänojaa vasten. Tämän estämiseksi takaistuimen runkoon asennetaan korjauksessa vasemmalle ja oikealle suojus, Traficom 2016. Valmistusaika 11/2006–11/2012, ADAC 3/2016. Kuljettajan turvatyyny voi laueta virheellisesti: Tyyny voi onnettomuustilanteessa laueta liian kovalla voimalla ja aiheuttaa vammautumisen. Alihankkija Takatan valmistamissa turvatyynyissä on kosteutta päässyt valmistuksen aikana turvatyynyyn, mikä voi johtaa sen laukeamiseen liian suurella voimalla, ADAC 2015. Spiraalikaapeli: Eräiden RAV4-autojen ohjauspylväässä sijaitseva spiraalikaapeli saattaa joutua kosketuksiin pidikkeensä kanssa ja vaurioitua ohjauspyörää käännettäessä. Tällöin ohjauspyörässä sijaitsevan turvatyynyn kanssa yhteydessä oleva spiraalikaapelin johdin voi vaurioitua. Tämän johtimen vaurioiduttua varoitusvalo syttyy ja kuljettajan etuturvatyyny saattaa olla toimimaton, eikä laukea ja täyty mahdollisessa keulakolarissa, Traficom 8/2014. Ohjauspyörän spiraalikaapeli, vian ilmetessä voi haitata turvatyynyn toimintaa, turvatyynyn merkkivalo syttyy, ADAC 2014. Taka-akseliston tukivarsi, lukitusmutterien kiristys voi olla väärä, vikatapauksessa auton hallittavuus heikkenee, Traficom 2012, auton hallittavuus voidaan menettää, VOSA 2012. Kuljettajan ovessa sijaitseva ikkunannostimien pääkatkaisin, Traficom 2012, vian seurauksena oikosulku ja ikkunoiden juuttuminen, ADAC 2012, tulipalovaara, VOSA 2012. Kaasupolkimen mahdollinen juuttuminen saattaa aiheuttaa vaarallisen ajotilanteen, ADAC 2010. Kaasupoljin voi takerrella ja palautua hitaammin vapaa-asentoon ja pahimmassa tapauksessa juuttua osakaasu-asentoon, autojen kaasupoljin korjataan, Traficom 2010. Diesel-mallien alkuperäisissä peltivanteissa saattaa esiintyä halkeamia. Vaihdetaan vanteet (5kpl), Traficom, ADAC 2006. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) IV XA4, 2013–2018 ja uusi 2018->: Ei erityisiä vikakohteita (2018–2013, 2010), Traficom Taka-akselisto (2017, 2015, 2007, 2006), Traficom Käyttöjarru (2017, 2015–2013, 2011–2005, 2003), Traficom Jousitus ja iskunvaimennus (2011–2006), Traficom Renkaat ja vanteet (2011, 2010), Traficom Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2009, 2008), Traficom Seisontajarrun dynamometritesti, Traficom Pysäköintijarru, Saksa Valovikoja, Saksa Yksittäistapauksissa katkenneita jousia, Saksa Kuluneita jarruja, Saksa Yksittäistapauksina öljyvuotoja, Saksa Pakoputkistossa voi olla vuotoja (maastokäyttö), Saksa Luotettava auto, vähän vikoja, Saksa Alusta, pyöräntuenta, ohjauslaitteet, nivelet, jousitus ja iskunvaimennus ovat lujatekoisia ja vähävikaisia, Saksa Yksittäistapauksissa rengaspaineiden valvontajärjestelmä, Saksa XA3, 2006–2013: Pyöräntuennassa enemmän ongelmia kuin edellisessä mallissa (A2): Jouset voivat katketa, iskunvaimentimet voivat vuotaa, Saksa Ruosteongelmia odotettavissa, Saksa XA2, 2000–2006: Jarrulevyt kuluvat nopeasti kuten useimmissa muissakin Toyota-malleissa, Saksa Pysäköintijarru on tehoton 6–7-vuotiaissa, Saksa Joitakin valovikoja, Saksa Joitakin moottorinohjauksen vikoja, jotka vaikuttavat päästöihin, Saksa Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Käynnistysakku (2016–2020). Toyota RAV4:n vuosimallit 2016–2020 jättivät usein tielle kelvottomien akkujen vuoksi. Toyota RAV4:n uudehkot vuosimallit 2019–2020 ovat luokassaan kaikkein vikaherkimmät ja koko ADAC-raportissa heikoimpien joukossa. Surkeat akut ovat kova kolaus Toyotan aikaisemmin hyvälle laatumaineelle. ADAC totesi mm.: Vaikka akku on niin sanottu kulutusosa, Saksassa Toyota on päättänyt korvata vikatapauksissa akkujen vaihdon parempiin jatkotakuun puitteissa. Vuoden 2022 alusta alkaen valmistaja on vaihtanut akkujen osahankkijan laadukkaampaan. Se ei ole vielä ehtinyt vaikuttaa tiepalveluraporttiin, jossa nuorin ikäryhmä on käyttöönottovuosi 2020. Vanhempia tielle jättäviä vikoja Ei uusimmissa tiepalveluraporteissa. Tiedot aiemmista raporteista. Vain vuosimallit 2007 asti, uudemmista ei saatu tilastollisesti merkitsevää otosta, ADAC. Akku tyhjä (2012 asti). Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmässä häiriö (diesel 2009 asti). Hiukkassuodatin tukkeutunut (diesel 2008 asti). Polttonestepumppu rikki (2004–2005). Ajonestolaite rikki (2004–2006). Laturi rikki (2004–2005). Valonheittimet rikki (2004–2005). Käyttäjien ilmoittamia vikoja IV XA4, 2013–2018 ja XA5 2018->: RAV4 on toimintavarma, pois luettuna vuosimallien 2016–2020 käynnistysakkuviat. Alihankkijan toimittamat surkeat käynnistysakut ovat aiheuttaneet paljon harmia, RAV4 on hyytynyt usein tien poskeen akkuvian vuoksi. Aikaisemman mallin valitukset kohdistuivat pääosin kalliisiin varaosahintoihin, Saksa. Yksittäistapauksina vuotoja tasauspyörästöstä. Yksittäistapauksina automaattivaihteiston monentinmuuntimen vikoja. XA4: Takaisinkutsuja: N47-dieselmoottorin jakoketju, tulipalovaara akkuvian vuoksi (2021). XA5: Takaisinkutsuja: eCall-hätäpuhelujärjestelmä, murtuma akseliston poikittaisessa tukivarressa ja jarrutehostin. Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja IV XA4, 2013–2018: Muutamia kytkinvikoja, ADAC. ADAC ilmoittaa pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän EGR-venttiilin tukoksista, ADAC. Turvallisuuteen liittyviä takaisinkutsuja, esimerkiksi turvatyynyn virheellinen spiraalikaapeli ja taka-akseliston tukivarsien löysä kiinnitys, AB. XA3, 2006–2013: Lukijoiden valitukset kohdistuvat ainoastaan kalliisiin varaosahintoihin, AB. esimerkillisen toimintavarma, AB. XA2, 2000–2006: Dieselmallien kytkin on alimitoitettu perävaunukäyttöön, AB. Dieselien korkeapainepumpussa vikoja, AB. Bensiinimalleissa ei ongelmia, AB. XA1, 1994–2000: Vaihteistovikoja vanhimmissa yksilöissä, AB. Vauhtipyörä- ja kytkinvikoja paljon ajetuissa malleissa, kytkin ravistaa, AB. Koeajot – Toyota Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 18.7.2024 Koeajo Koeajo: Toyota C-HR – hyvä, mutta hieman hintava lataushybridi 29.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota GR Yaris – ainutlaatuista rallijohdannaista on kehitetty hajottamalla 26.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris nyt myös tehokkaampana hybridinä – manuaalivaihteisto ja litrainen moottori jää historiaan 7.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota C-HR GR Sport Premiere Edition – erikoismallilla on erikoishinta 29.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota C-HR – vähiten järkevä Toyota 22.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Hilux GR Sport – tällä Kalle (tai Alonso) driftaisi 20.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Toyota C-HR – karkkicrossoverin uusi maku 13.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Tundra – se vähän tuntemattomampi möhköavolava Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.