Toyota Avensis -tyyppiviat

Toyotan Avensiksen mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Toyota Avensis

Toyotan Avensiksen mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Avensis T27: Dieselmoottorit, koodi ”WW”: Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän (EGR) vuoto saattaa aiheuttaa palovaaran. Moottorin teho heikkenee ja moottorihäiriön varoitusvalo syttyy. Huolto vaihtaa EGR –järjestelmän jäähdyttimen. Valm. aika 04/2015 – 05/2018, ADAC 4/2021.
  • Avensis (T25), valm.aika: 01.07.2002 – 01.06.2015. On mahdollista, että turvatyynyjen toiminta häiriintyy ohjausyksikön virheen vuoksi deaktivoituen tai laueten ajon aikana. Virheen aiheuttamista toimista ei tietoa. Valmistaja on tiedottanut) virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 02/2019.
  • Avensis. valm.aika: 12.10.2006 – 10.03.2015 Aktiivihiilisuotimessa saattaa esiintyä hiushalkeamia, joiden kautta saattaa tunkeutua pieniä määriä polttoainekaasuja ja jotka syttymisherkkinä saattavat aiheuttaa palovaaran. Toimenpiteet eivät ole tiedossa. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Korjaustoimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 02/2019.
  • Yaris, Avensis, Corolla, Corolla Verso, Avensis Verso: Vikakohde: Matkustajan turvatyyny: Mahdollisessa ongelmatilanteessa edellisessä näitä autoja koskeneessa tarkastuskampanjassa vaihdettu etuturvatyyny ja tarkemmin turvatyynyn täyttölaitteen pyrotekninen seos voi altistua ilmankosteudelle. Ilmankosteus voi aikaansaada täyttölaitteen virheellisen toiminnan tai turvatyynyn aktivoitumisen. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 12 641. Kampanjan aloitus pvm: 01.11.2018, Traficom.
  • Corolla, Avensis, Corolla Verso. Vikakohde: Airbag ECU: Mahdollisessa ongelmatilanteessa turvatyynyjärjestelmän ohjainlaite voi olla viallinen. Viallinen ohjainlaite voi johtaa turvatyynyjärjestelmän toimimattomuuteen onnettomuustilanteissa tai aktivoida yksittäisiä turvatyynyjä virheellisesti. Ohjainlaite vaihdetaan uuteen. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 39 393. Kampanjan aloitus pvm: 06.11.2018, Traficom.
  • Avensis 2.0 turbodiesel, valm.aika: 12.06.2015 – 05.04.2017. Kyseisissä ajoneuvoissa on mahdollista, että erikoisissa olosu teissa syntyy sähköstaattinen varaus polttoainesuotimessa, joka löysää polttoainealipaineletkun siteen, ja jonka johdosta pitkäaikaisessa käytössä saattaa syntyä polttoainevuoto ja hajua moottoritilassa. Huolto vaihtaa suotimen ja alipainejohtimen siteen. Vaihto kestää n. 1 h ja on asiakkaalle maksuton. Saksan ajoneuvohallinto on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”17SMD-115(1)”. ADAC 05/2018.
  • Auris, Corolla, Avensis: Vikakohde: Aktiivihiilisäiliö Mahdollisessa ongelmatilanteessa polttoainejärjestelmään kuuluva, haihtuvien päästöjen talteenottoon tarkoitettu komponentti voi materiaaliteknisistä syistä kehittää hiusmurtuman komponentin kuoreen. Tässä tapauksessa haihtuvia päästöjä ja siten polttoaineen hajua saattaa päästä ulkoilmaan. Komponentti vaihdetaan uuteen. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 40 736. Kampanjan aloitus pvm: 29.11.2018, Traficom.
  • 2.0-turbodiesel, polttoainesuodin: On mahdollista, että erikoisissa olosuhteissa syntyy sähköstaattinen varaus polttoainesuotimessa, joka löysää polttoainealipaineletkun siteen, ja jonka johdosta pitkäaikaisessa käytössä saattaa syntyä polttoainevuoto ja hajua moottoritilassa. Huolto vaihtaa suotimen ja alipainejohtimen siteen. Saksan ajoneuvohallinto on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla 17SMD-115(1). 2.0-turbodiesel, valm.aika: 12.06.2015–05.04.2017, ADAC 5/2018.
  • 2.0 Turbodiesel: Turboahtimen kiinnitysruuvit voivat irrota. Kiinnitys tarkistetaan tai turbo vaihdetaan. Valm.aika 12.06.2015–05.04.2017, ADAC 12/2017.
  • 2.0-turbodiesel: Turboahdin: Tähän korjauskampanjaan kuuluvien autojen 2,0-litraisen turboahdetun dieselmoottorin turboahtimen pakopuolen pultit saattavat olla virheellisesti kiristettyjä johtuen viallisesta kiristyslaitteistosta. Ajan kuluessa pultit voivat löystyä aiheuttaen turboahtimen riittämättömän tiivistyksen, mistä johtuen pakokaasua voi vuotaa ahtimesta. Turboahtimen pultit tarkastetaan ja tarpeen mukaan turboahdin korjataan tai vaihdetaan, Traficom 12/2017.
  • Etuistuimessa sijaitseva sivuturvatyyny: Eräiden Toyota Avensis ja Verso -autojen etuistuimeen sijoitetussa sivuturvatyynyn sytyttimessä oleva sytytyskemikaali on saatettu valmistusprosessissa sekoittaa virheellisesti, mikä voi johtaa tilanteeseen, jossa sivuturvatyyny ei sivutörmäyksessä laukea, vaikka sen pitäisi laueta. Osa tähän recalliin kuuluvista autoista on sellaisia, joihin on auton käytönaikaisessa korjauksessa vaihdettu etuistuimeen joko sivuturvatyyny (Avensis) tai selkänoja (Verso). Virheellisiä sivuturvatyynyjä on asennettu myös joihinkin täysin uusiin autoihin autonvalmistusprosessin aikana. Autoyksilökohtaisesti virheellinen turvatyyny on joko vasemmalla, oikealla tai kummallakin puolella, Traficom 06/2017. Valm. aika 2016, ADAC 2/2017.
  • Etumatkustajan turvatyyny: Jatkokampanja 03/2014 kampanjaan: Alihankkija Takatan valmistama turvatyyny voi laueta liian kovalla voimalla tai ei laukea kunnolla, mikä onnettomuustilanteessa vähentää suojavaikutusta ja voi aiheuttaa vammautumisen (koskee vanhempia Avensis-malleja), ADAC 06 2014.
  • Etumatkustajan turvatyyny: Eräiden Toyota Avensis -autojen etumatkustajan etuturvatyynyn täyttöpatruunan ponneaine saattaa olla virheellisesti valmistettu. Tämän seurauksena täyttöpatruuna saattaa lauetessaan revetä ja aiheuttaa turvatyynyn epänormaalin täyttymisen törmäyksessä, mistä saattaa seurata matkustajalle kohonnut vammautumisriski taikka auton sisäosille liiallisen lämpökuormituksen aiheuttama tulipalo. Kaikki tähän recalliin kuuluvat autot tarkastetaan ja tarvittaessa täyttöpatruuna vaihdetaan, Traficom 2014, ADAC 03/2014.
  • Etumatkustajan turvatyynyssä vika. Ei laukea oikealla tavalla, vikatapauksessa vammautumisen mahdollisuus, ADAC, VOSA 2013.
  • Ohjauksen menetys. Väliakselin virheellisen materiaalivahvuuden vuoksi ohjaukseen voi tulla vika, jolloin ohjaus menetetään. VOSA 2013-
  • Ohjauksen väliakseli. Akselien liitoksen uritus voi olla materiaalivahvuudeltaan liian heikko. Heikon materiaalin vuoksi akselin ja hammaspyörän liitos löystyy ja syntyy välystä. Se aiheuttaa kolinaa, vaikeuttaa ohjaamista ja voi tehdä autosta ohjauskyvyttömän. ADAC 2012, Traficom 2013.
  • Taka-akseliston tukivarsi, lukitus mutterien kiristys voi olla väärä, vikatapauksessa auton hallittavuus heikkenee, Traficom 2012, auton hallittavuus voidaan menettää. VOSA 2012-
  • Taka-akseliston tukivarsi, Taka-alatukivarren kiinnitys: Tietyn valmistusjakson Avensis -malleissa saattaa taka-alatukivarren kiinnityspisteen ympärillä kiveniskumassa (PVC) olla ruiskutettuna väärään paikkaan. Tästä johtuen saattavat taka-alatukivarren kiinnityspultit löystyä, aiheuttaen mm. epänormaalia ääntä takapyöräntuennasta, Traficom 2012.
  • 1AZ-FSE- ja 2AZ-FSE-moottori, autoyksilöstä riippuen joko bensiiniputki taikka sekä bensiiniputki että polttoainepumpun takaiskuventtiili, Traficom 2011.
  • Kaasupoljin voi takerrella ja palautua hitaammin vapaa-asentoon ja pahimmassa tapauksessa juuttua osakaasu-asentoon, autojen kaasupoljin korjataan, Traficom 2010.
  • Ohjauslaitteisto, riittämätön materiaalivahvuus voi johtaa ohjauksen toimimattomuuteen (1.8 bensiinimoottorilla varustetuissa malleissa, 2001–2005). KBA 2008.
  • Ohjausakseli, mahdollisesti ohjaus voi lakata toimimasta. VOSA 2006.
  • Ohjauspylvään väliakselin uraliitos. Traficom 2006.
  • Jarrutehostimen alipaineletku. Traficom 2005.
  • Avensis SB1: Ohjausakselin uraliitos, mikäli ei korjata, voi ohjausakseli irrota liitoksistaan. Traficom 2004.
  • Taka-alatukivarren kiinnitys. Traficom 2004.
  • Ajovakauden hallintajärjestelmän kiertoliiketunnistin. Traficom 2004.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017-2013, 2011, 2010, 2009), Traficom.
  • Käyttöjarru (2013-2010, 2008-1998), AK/Traficom.
  • Taka-akselisto (2012-2010, 2004), AK/Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2011, 2010) Traficom
  • Renkaat (2012, 2010, 2005), AK/Traficom.
  • Pakokaasupäästöt (2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 1999, 1998), AK.
  • Iskunvaimennus (2008, 2000, 1999), AK.
  • Seisontajarru (2006, 2003, 2002, 2001, 2000), AK.
  • Etuakselisto (1999, 1998), AK.
  • Avensis III T270 (2009 – 2018):
  • Valovikoja (käyttäjän huolimattomuus), Saksa
  • Joissakin yksilöissä kuluneet jarrulevyt ja –palat, Saksa
  • Alusta, pyöräntuenta, ohjauslaitteet, nivelet, jousitus ja iskunvaimennus ovat lujatekoisia ja vähävikaisia, Saksa.
  • Laadukas auto, vähän vikoja, Saksa.
  • Avensis II T250 (2003–2009):
  • Muutamia öljyvuotoja moottorista ja vaihteistosta, Saksa.
  • Muutamia ruostuneita jarruputkia vanhimmissa, Saksa.
  • Pysäköintijarru saattaa puoltaa, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei mukana tuoreimmassa tiepalveluraportissa.
  • Akku tyhjä (2008–2014).
  • Laturi rikki (2008–2009, 2011).
  • Käynnistysmoottori rikki (2007–2010).
  • Sisävalon katkaisin rikki (2009).
  • Moottorin suojus irronnut (2008-2009).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätys rikki (diesel 2007–2009).
  • Dieselin hiukkassuodatin tukkeutunut (2007–2008).
  • Moottorinohjauksessa häiriöitä (2008 asti).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Avensis III T270 (2009 – 2018)

  • Luotettava auto, vähän vikoja, AB.
  • Muutamia laturirikkoja
  • Yksittäisiä hiukkassuodattimen tukkeutumisia
  • Takaisinkutsuja muun muassa taka-akseliston tukivarsien, dieselin polttoaineputkien, ohjausakselin ja turvatyynyjen mahdollisten vikojen vuoksi.
  • Yksittäistapauksina vikoja ksenon-valoissa.

Avensis III T270 (2009 – 2018)

  • Hyvä käyttövarmuus, vikalaatikkoon tullut vain vähän vikatietoja, AB.
  • Useat takaisinkutsut himmentävät laatumielikuvaa (Ohjaus ja ajonvakautus 2004, Jarrutehostin ja ohjaus 2005), AB.
  • Joitakin kommentteja kankeasta vaihteistosta ja ajovalojen vioista, AB.

Avensis I

  • Sylinterikannen palaneita tiivisteitä 1.6 -bensiinimoottoreissa (1999 asti). AB.
  • Ajonestolaitevikoja, AB.
  • Virtalukko jumittaa, AB.
  • Huterat istuimet, AB.
  • Puutteellinen viimeistely: Kolisevat ovet ja irtoilevat ovitiivisteet, muutakin kolinaa, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.