Toyota Corolla -tyyppiviat

Toyota Corollan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Trek

Toyota Corollan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Toyota, Lexus, Corolla, RAV4, Yaris UX: eCall -lähetinyksikkö WGG58: DCM (Data Communication Module) yksikkö voi rikkoontua, jonka jälkeen auton eCall toiminto ei toimi. DCM ohjelmoidaan tai tarvittaessa vaihdetaan uuteen, aloituspäivä 24.9.2021, Traficom
  • C-HR, Auris, Corolla: Polttoaineen korkepainepumppu: WGG27: Mahdollisessa ongelmatilanteessa polttoaine pumpun liitoksesta saattaa vuotaa polttoainetta aiheuttaen tulipalovaaran. Pumppu vaihdetaan uuteen tarkastuksen jälkeen, aloituspäivä 9.7.2021, Traficom.
  • Corolla E17: Dieselmoottorit, koodi ”WW”: Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän (EGR) vuoto saattaa aiheuttaa palovaaran. Moottorin teho heikkenee ja moottorihäiriön varoitusvalo syttyy. Huolto vaihtaa EGR –järjestelmän jäähdyttimen. Valm. aika 04/2015 – 05/2018, ADAC 4/2021.
  • Corolla, RAV4: Vikakohde: eCall –järjestelmä: Luovutushuollon yhteydessä ei eCall -järjestelmän aktivointi ole onnistunut. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 984. Kampanjan aloitus- pvm: 12.04.2019 Traficom.
  • Corolla: Kattoluukku. Kattoluukun tuuliohjain voi olla asennettu virheellisesti, jolloin ajon aikana ohjain voi irrota ja aiheuttaa irrotessaan onnettomuuden. Toinen auto korjattu ja toinen on vielä luovuttamatta, korjataan luovutushuollossa Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 2. Kampanjan aloitus pvm: 12.04.2019, Traficom.
  • Yaris, Avensis, Corolla, Corolla Verso, Avensis Verso: Vikakohde: Matkustajan turvatyyny: Mahdollisessa ongelmatilanteessa edellisessä näitä autoja koskeneessa tarkastuskampanjassa vaihdettu etuturvatyyny ja tarkemmin turvatyynyn täyttölaitteen pyrotekninen seos voi altistua ilmankosteudelle. Ilmankosteus voi aikaansaada täyttölaitteen virheellisen toiminnan tai turvatyynyn aktivoitumisen. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 12641. Kampanjan aloitus pvm: 01.11.2018, Traficom.
  • Corolla, Avensis, Corolla Verso: Vikakohde: Airbag ECU: Mahdollisessa ongelmatilanteessa turvatyynyjärjestelmän ohjainlaite voi olla viallinen. Viallinen ohjainlaite voi johtaa turvatyynyjärjestelmän toimimattomuuteen onnettomuustilanteissa tai aktivoida yksittäisiä turvatyynyjä virheellisesti. Ohjainlaite vaihdetaan uuteen. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 39 393. Kampanjan aloitus pvm: 06.11.2018, Traficom.
  • Corolla, Auris: Vikakohde: Etumatkustajan turvatyyny. Kampanjassa BGG23, etumatkustajan turvatyyny, on ollut mahdollista asentaa mekaanikon toimesta uusi turvatyyny väärinpäin. Kampanjassa asennussuunta tarkastetaan ja tarvittaessa turvatyyny käännetään oikeinpäin. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 5989. Kampanjan aloitus pvm: 12.06.2018.
  • Auris, Corolla, Avensis: Vikakohde: Aktiivihiilisäiliö: Mahdollisessa ongelmatilanteessa polttoainejärjestelmään kuuluva, haihtuvien päästöjen talteenottoon tarkoitettu komponentti voi materiaaliteknisistä syistä kehittää hiusmurtuman komponentin kuoreen. Tässä tapauksessa haihtuvia päästöjä ja siten polttoaineen hajua saattaa päästä ulkoilmaan. Komponentti vaihdetaan uuteen. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 40736. Kampanjan aloitus pvm: 29.11.2018, Traficom.
  • Corolla E11, E12: Kuljettajan turvatyyny saattaa auetessaan aiheuttaa tyynyn ajopanoksen murtumisen. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot takaisin kuitenkaan antamatta tietoja jatkotoimista, jotka ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on informoinut ajoneuvon haltijoita virheestä. Valm.aika 2001–2007, ADAC 11/2017.
  • Corolla E 120 -sarja (2002–2006) Kuljettajan etuturvatyyny: On havaittu, että joissakin Toyota Corolla 120-sarjan autoissa single-tyyppisen kuljettajan etuturvatyynyn täyttöpatruunan ponneaineen tiheys saattaa pienentyä ajan kuluessa suurten lämpövaihteluiden ja valmistusvaiheessa tiivistetyn patruunan sisälle jääneen kosteuden vuoksi. Tämä voi aiheuttaa ponneaineen murentumista. Jos näin tapahtuu, saattaa täyttöpatruuna revetä kuljettajan etuturvatyynyn lauetessa. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 21211. Kampanjan aloitus pvm: 28.02.2017, Traficom 2/2017. Valm. aika 2001–2007, ADAC 3/2017.
  • Prius, Auris, Corolla, Prius PHV, Auris Hybrid, Prius+: Aktiivihiilisäiliö: On havaittu, että eräiden Toyota-automallien autoyksilöiden polttoainesäiliöön asennetun aktiivihiilisäiliön muovisen kanavan reunaan saattaa kehittyä halkeama johtuen kanavan reunan muotoilusta. Mahdollisesti kehittynyt halkeama voi ajan kuluessa laajentua ja lopulta polttoainetta saattaa vuotaa polttoainesäiliön ollessa täysi. Mahdollisesti vuotanut polttoaine tai polttoainehöyry sytytyslähteen luona voi lisätä auton palamisriskiä. Tähän korjauskampanjaan kuuluvien autojen polttoainesäiliöissä olevat imulevyt vaihdetaan, Traficom 08/2016, valm. aika 04/2006–08/2015, ADAC 08/2016.
  • Kuljettajan turvatyyny voi laueta virheellisesti: Tyyny voi onnettomuustilanteessa laueta liian kovalla voimalla ja aiheuttaa vammautumisen. Alihankkija Takatan valmistamissa turvatyynyissä on kosteutta päässyt valmistuksen aikana turvatyynyyn, mikä voi johtaa sen laukeamiseen liian suurella voimalla, ADAC 2015.
  • Etumatkustajan turvatyyny: Jatkokampanja 03 2014 kampanjaan: Takatan valmistama turvatyyny voi laueta liian kovalla voimalla tai ei laukea kunnolla, mikä onnettomuustilanteessa vähentää suojavaikutusta ja voi aiheuttaa vammautumisen (Koskee vanhempia Corolla-malleja), ADAC 06 2014.
  • Ohjauspyörän kiinnitysmutteri: Eräiden Toyota Corolla ja Verso -autojen ohjauspyörän kiinnitysmutteri saattaa olla virheellisesti kiristetty. Näiden autojen ohjauspyörän kiinnitysmutteri kiristetään oikein, Traficom 2014, vikatapauksessa autosta tulee ohjauskyvytön, ADAC 2014.
  • Etumatkustajan turvatyynyssä vika. Ei laukea oikealla tavalla, vikatapauksessa vammautumisen mahdollisuus, ADAC 2013.
  • Ohjauksen menetys. Väliakselin virheellisen materiaalivahvuuden vuoksi ohjaukseen voi tulla vika, jolloin ohjaus menetetään, VOSA 2013.
  • Ohjauksen väliakseli. Akselien liitoksen uritus voi olla materiaalivahvuudeltaan liian heikko. Heikon materiaalin vuoksi akselin ja hammaspyörän liitos löystyy ja syntyy välystä. Se aiheuttaa kolinaa, vaikeuttaa ohjaamista ja voi tehdä autosta ohjauskyvyttömän, ADAC 2012, Traficom 2013.
  • Ohjausvaihteen hammaspyörä. Heikon materiaalin vuoksi hammaspyörä voi hajota käytössä. Se aiheuttaa kolinaa ja voi vaikeuttaa ohjaamista ja pahimmassa tapauksessa tekee autosta ohjauskyvyttömän, ADAC 2012.
  • Kuljettajan ovessa sijaitseva ikkunannostimien pääkatkaisin, Traficom 2012, vian seurauksena oikosulku ja ikkunoiden juuttuminen, ADAC 2012.
  • Kaasupoljin voi takerrella ja palautua hitaammin vapaa-asentoon ja pahimmassa tapauksessa juuttua osakaasu-asentoon, autojen kaasupoljin korjataan, Traficom 2010.
  • Kaasupolkimen mahdollinen juuttuminen saattaa aiheuttaa vaarallisen ajotilanteen, ADAC 2010.
  • Takajarrusatuloiden kiinnityspultit. Takajarrusatuloiden kiinnityspulttien kiristysmomentti saattaa olla riittämätön. Taka-akselilta kuuluu epänormaalia ääntä, mikäli pultit eivät ole ohjearvokireydellä. Pahimmassa tapauksessa pultit ja jarrusatulat saattavat irrota, jolloin autoa ei voi enää hallita täysipainoisesti. Takajarrusatuloiden kiinnityspulttien kireys tarkastetaan ja tarvittaessa säädetään, Traficom 2008.
  • Ohjausakseli, riittämätön materiaalivahvuus voi johtaa ohjauksen toimimattomuuteen, KBA 2008.
  • Ohjauksen menetys. Ohjausakselin osat voivat löystyä. Mikäli ei korjata, ohjaus voi lakata toimimasta. VOSA 2006.
  • Ohjauspylvään väliakselin uraliitos löystyy, vaihdetaan väliakseliasennelma, liukuosa ja joissakin tapauksessa väliakseli. Traficom 2006.
  • Etumatkustajan turvatyyny: Eräiden Corolla-autojen etumatkustajan etuturvatyynyn täyttöpatruunan ponneaine saattaa olla virheellisesti valmistettu. Tämän seurauksena täyttöpatruuna saattaa lauetessaan revetä ja aiheuttaa turvatyynyn epänormaalin täyttymisen törmäyksessä, mistä saattaa seurata matkustajalle kohonnut vammautumisriski taikka auton sisäosille liiallisen lämpökuormituksen aiheuttama tulipalo. Kaikki tähän recalliin kuuluvat autot tarkastetaan ja tarvittaessa täyttöpatruuna vaihdetaan.
  • 1.4-dieselmoottori: 1ND-TV-moottorin imujärjestelmä ja ohjainyksikkö: Eräiden 1,4-litraisella dieselmoottorilla varustettujen autojen imujärjestelmän riittämättömästä ilmavirtaustehokkuudesta johtuen turboahtimen tiivisterenkaasta ja/tai moottorin huohotusjärjestelmästä peräisin oleva moottoriöljy saattaa tiivistyä välijäähdyttimeen. Joissakin ajo-olosuhteissa välijäähdyttimeen tiivistynyt öljy saattaa virrata palotilaan aiheuttaen epänormaalin palotapahtuman tai hydraulisen puristuksen. Tällaisessa tilanteessa mäntään ja kiertokankeen kohdistuva liiallinen voima voi aiheuttaa moottorivaurion sekä kohonneen palovaaran moottoritilassa. Tämän vuoksi tähän korjauskampanjaan kuuluville autoille tehdään autoyksilökohtaisesti määräytyen (ei välttämättä kaikkia seuraavista toimenpiteistä): moottorin ohjainyksikön tarkastus ja tarvittaessa ohjelmistopäivitys; välijäähdyttimen tarkastus ja tarvittaessa vaihto; alipainepumpun tarkastus ja tarvittaessa vaihto; turboahtimen tarkastus ja tarvittaessa vaihto.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei selkeitä vikakohteita (2017, 2015-2013, 2011, 2010), Traficom.
  • Ei tilastossa (2016) Traficom
  • Käyttöjarru (2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001), Traficom.
  • Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2009, 2008), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2008, 2007, 2006, 2001), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2007), Traficom.
  • Seisontajarru (2005, 2003, 2002), AK
  • Corolla (2007->) ei ole enää mukana saksalaisissa katsastusraporteissa. (Katso Auris).

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Corolla ei ole mukana ADAC-raportissa.
    Katso sisarmalli Toyota Auris.
  • (Vuosimallit 2004–2006, uusimmasta Corolla Sedanista ei tietoja):
  • Akku tyhjä (2006).
  • Käynnistysmoottori rikki (2006 asti).
  • Laturi rikki (2006 asti).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä karstoittunut (2006 asti).
  • Valonheittimissä vikaa (2004–2006).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Corollaa ei eritelty Auris-mallista saksalaisissa raporteissa, AB.
    Katso sisarmalli Toyota Auris.

Corolla E120 (2002–2007)

  • Jarrut, kuluminen ja kirskunta, ADAC.
  • Muutamia vaihteisto- ja kytkinvikoja, ADAC.
  • Kokonaisuutena vähän vikoja, mutta viat ovat vakavia, AB.
  • Vuonna 2006 tuli ensimmäinen takaisinkutsu ohjauksen väliakselin materiaalin heikkoudesta. Vuonna 2012 tuli takaisinkutsu uudelleen samasta asiasta. Jos korjausta ei tehdä, autosta voi tulla ohjauskyvytön, AB.
  • 1.4 -mallin kytkin kuluu nopeasti, AB.
  • Päävalojen polttimot kuluvat nopeasti, AB.
  • 2.0D -mallissa moottorijarrutuksen seosventtiili oikuttelee, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.