8.5.2020 Ajoneuvot Korealaisluksusta amerikkalaiseen aikaan – 2021 Genesis G80 & GV80 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai-konsernin luksusbrändin myynti on lähtenyt sen päämarkkina-alueella Yhdysvalloissa nihkeästi käyntiin. Myyntikäyrät aiotaan nyt saada nousuun uuden mallistosukupolven avulla. Genesis Motors erotettiin virallisesti omaksi merkikseen viitisen vuotta sitten. Tuolloin malliston muotokieli noudatteli pitkälti emomerkki Hyundain maltillista linjaa. Samalla merkki halusi hyödyntää Yhdysvalloissa menestyneen Genesis Coupén mainetta. Genesiksen kaltaisten premium-merkkien ostajakunta kuitenkin vaatii myös auton ulkonäöltä jotain spesiaalimpaa. Tähän tarpeeseen vastattiin jo taannoin lippulaivamalli G90:n kokonaisvaltaisen uudistuksen myötä.Nyt repertuaariin on lisätty kaksi uutta mallia, jotka jakavat suurimmilta osin muotokielensä lippulaivan kanssa. Ne ovat E-segmenttiin kuuluvan G80-sedanin toinen sukupolvi sekä merkin kokonaan uusi aluevaltaus, katumaasturi GV80. Mallit jakavat perusrakenteensa, kuten jo mallinimistäkin voi päätellä.Merkin yhtenäisessä ”Athletic elegance” -muotokielessä on siis kerralla pompattu ”turvallisesta”, perusvarmasta, suorastaan rohkeaan. Keulaa hallitsee suurikokoinen, alaosastaan V-muotoinen, maski, joka valmistajan mukaan ilmentää autojen luonnetta. Ajovalot ovat viirut ja tämä teema toistuu myös etusiiven ilmanohjaimissa sekä takavaloissa, jotka itse asiassa muistuttavat melko paljon monien Aston Martin -mallien takavaloja. Korilinjat ovat pyöreät eli hyvin erilaiset kuin esimerkiksi pääkilpailijalla Lexuksella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyG80Toisen polven G80:lle kävi juuri niin kuin kaikille muillekin näinä aikoina esiteltäville automalleille – se ei päässyt parrasvaloihin, vaan lanseeraus tapahtui netin välityksellä Etelä-Koreassa maaliskuun lopussa. Valmistaja mainostaa uutuutta sanoilla ”dramatically different”, mikä kyllä siis pitää täysin paikkansa.Vuoden 2021 malli on edeltäjäänsä(kin) coupémaisempi ja jollakin tavalla sirompi. Kattolinja lähtee voimakkaasti laskemaan perän ilmanohjainta kohti. Design-yksityiskohtia riittää. Pakko sanoa, että jos tästä ulkonäöstä ei sytytä, niin mistä sitten?Ylellinen, mutta harkittu, tyyli jatkuu sisätiloissa. Genesis haluaa jatkaa konservatiivista linjaansa ja on jättänyt monet viimeisimmät muotivillitykset ohjaamosta pois, kuitenkin tehden selvän pesäeron väistyvään malliin. Esimerkiksi mittarit ovat ihan perinteistä viisarimallia. Kuitenkin lähes kaikkia toimintoja hallitaan nykyaikaisesti monitoiminäytön kautta. Kierroslukumittari liikkuu vastapäivään, jolloin nopeuden kasvaessa mittarit ikään kuin piirtävät sydänkuvion kojetauluun. Tällaisiin yksityiskohtiin kannattaa panostaa, autovalinta kun on niin usein tunneperusteinen.Teknologiassa tarjolla on kaikkien standardien mukaiset järjestelmät koneoppivasta vakionopeudensäätimestä lähtien. Remote Smart Parking Assist peruuttaa auton ruutuun ja taskuun niinkin, että kuljettaja seisoo auton ulkopuolella avaimen nappia painaen.Moottoripuolella joudutaan sanomaan 5-litraiselle V8:lle hyvästit. Lohdutusta antaa kuitenkin kaksoisahdettu 3,5-litrainen V6, joka vapauttaa 375 hevosvoimaa ja 530 newtonmetriä jo 1 300 minuuttikierroksen kohdalta. ”Perusmoottori” on 2,5-litrainen nelisylinterinen bensiini á 300 hevosvoimaa. Joillakin markkinoilla kuullaan myös 207-heppaisen 2,2-litraisen dieselin raksutusta. Vaihteistona on aina 8-vaihteinen automaatti ja valittavissa on joko taka- tai neliveto.GV80Genesis-brändin ensimmäinen katumaasturi esiteltiin alkujaan konseptiautona. Nämä katumaasturithan myyvät tätä nykyä kuin kuumille kiville, joten konseptista kannatti ehdottomasti tehdä mahdollisimman pian totta. GV80:n lähimmiksi kilpailijoiksi voisi nimetä esimerkiksi meillä tuntemattomamman Infiniti QX60:n sekä toisaalta Mercedes GLE:n tai Volvo XC90:n.Genesis GV80 on iso auto eikä yhtään yritä peitellä sitä, niin kuin eivät yleensä muutkaan tämän autoluokan edustajat. Erityisesti perä isoine takaylityksineen näyttää massiiviselta. Vannekokoja on tarjolla 19:stä aina 22 tuumaan saakka. Muutoin muotokieli on yhteneväistä neliovisen sisaren kanssa, niin myös sisätiloissa. Sisustasta ei siis ole löydettävissä moniakaan ulkonäöllisiä eroja, tilaa vain on enemmän. Auto on tilattavissa viisi- tai seitsenpaikkaisena. Tunnelma on ylellinen.Jo vakiovarustelista on kattava, kuten tällaiselta autolta odottaa sopii. Maasturit tiedetään hiljaisiksi erityisesti hyvän vesieristyksensä ansiosta, mutta GV80:ssa sisämeluun puututaan valmistajan mukaan ensimmäisenä maailmassa teknologian keinoin. Matkustamoon kantautuvia ääniaaltoja havainnoidaan erilaisilla sensoreilla ja niitä torjutaan kaiuttimista vastaan lähetettävillä aalloilla. Mukavuusvarusteiden lisäksi pakettiin kuuluu luonnollisesti monenmoisia turvavarusteita. Erityisesti parkkipaikan vaarojen havaitsemiseen isosta autosta tarjotaan avustusta.Voimalinjavalikoima on pitkälti sama kuin G80:ssa, bensiinivaihtoehdot vain ovat muutaman yksikön verran korkeammalle viritettyjä. Dieselvaihtoehto – joka jotenkin tuntuisi edelleen palvelevan tätä autoluokkaa parhaiten – on tässä maasturiversiossa 3-litrainen rivikuutonen, joka antaa 278 hevosvoimaa ja 590 newtonmetriä. Perusversiot ovat takavetoisia. Vaikkei tässä tapauksessa voida mistään varsinaisesta maastoautosta puhua, onnistuu kulku pääväylien ulkopuolellakin valinnaisen nelivedon voimin.Konsepteista todellisuuteenGenesiksen kilpailijamerkeillä on edustajia monissa eri luokissa. Genesiksellä on tällä hetkellä valloitettuna E-segmentin lisäksi edustusautoluokka, D-segmentti sekä GV80:n edustama isompi maasturiluokka. Laajentumismahdollisuuksia on siis vielä monia. Katumaasturiluokkia löytyy vielä yksi ylös- ja ainakin kaksi alaspäin.Vision G -konsepti näyttää varsin valmiilta ja se enteilee kaksiovisen coupén esiinmarssia. Myös neliovinen coupé, kaupunkisähköauto sekä aivan pesunkestävä urheiluauto nähtäneen konseptien perusteella jossain vaiheessa.Vision G -konsepti sopii hyvin Genesiksen nykylinjaan.Myöskään Genesiksen rantautuminen Eurooppaan ja ihan Suomeen asti eivät ole täysin poissuljettuja mahdollisuuksia. Siis lähivuosina, kunhan asiat tasoittuvat taloudessa ja terveydessä.Lähteet: Genesis, Motor1, Car and Driver Teksti: Benjamin Helander Kuvat: GenesisMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?