Ajoneuvot | Uutinen | 3.2.2020

Vuoden kalleimmat sekunnit – Super Bowlin automainokset yhdessä paketissa

Amerikkalaisen jalkapallon mestaruusottelu Super Bowl pelattiin viime yönä lukuisten automainosten välissä.

Jaa artikkeli

NFL:n mestaruusottelu Super Bowl oli tuttuun tapaan eräs yhdysvaltalaisen mediahuomion megatapahtumista tänä vuonna. Urheilumeriittien lisäksi tapahtuma on tullut tutuksi mainostajien taisteluna. Vuoden kalleimpia mainossekunteja juhlistetaan muhkeilla ja usein ylivedetyillä mainoskonsepteilla, jotka onnistuvat vaihtelevasti.

Audi – anna sen mennä

Super Bowlin viimeisellä neljänneksellä nähtiin Audin mainos, jossa E-tron ja E-tron Sportback esiintyivät rauhallisuuden ja tulevaisuuden lähettiläinä. Pyhäkouluhenkistä sanomaa fossiilisista polttoaineista oli alleviivattu raskaalla kädellä värväämällä mainokseen Game of Thronesista tuttu Maisie Williams (Arya) laulamaan animaatioelokuva Frozenin hittikappaletta ”Let it go”. Audi on siis yhden elokuvan jäljessä popkulttuuriviittauksissaan, mutta ehkä ensi vuonna yhtiö voi irroitella vaikkapa Twilightin hengessä.

Porsche – pitkästä aikaa Super Bowlissa

Pitkän tauon Super Bowl -mainostuksessa pitänyt konsernisisar Porsche ilmoittautui mukaan kamppailuun Yö museossa -henkisellä mainoksella, jonka tähtenä on merkin upouusi sähköauto Taycan. Samalla yhtiö näytti väläykseltä tulevan 911 GT3:n tapahtumien taustalla. Taycania jahtaamassa nähdään hieno joukko Porsche-klassikoita traktoria unohtamatta.

Katso mainos tästä.

Hyundai – murrehuumoria

Porschen tavoin Hyundai paljasti mainoksensa jo useita päiviä ennen ottelun alkamista. Sonatan mainoskulmana on kauko-ohjattu pysäköintiautomatiikka Smart Park, joka saa oman käsittelynsä Bostonin alueen murteella ja paikallisilla tähdillä. Mainoksessa nähdään koomikko Rachel Dratch, supersankarinäyttelijä Chris EvansThe Office -symppis John Krasinski sekä baseball-tähti David “Big Papi” Ortiz. Hyundai USA:n kotisivu Sonatalle on muuten luettavissa niin ”tavallisella englannilla” kuin ”bostoniksi”.

 

Hummer – sähköinen paluu

Katumaastureiden alfa, Hummer, on tekemässä paluuta. Nyt brändi on löytämässä uuden kodin GMC:n alaisuudesta täyssähköisenä mallina. Eräänlainen vaihtoehto Teslan Cybertruckille. Komeita suoritusarvoja alleviivataan niiden hiljaisuudella.

 

Kia – jaksaa jaksaa

Kia Seltos on korealaismerkin yhdysvaltalaismarkkinoille saapuva uusi katumaasturi. Komean keulan lisäksi autoa mainostettiin inspiroivalla tarinalla, jossa NFL-pelaaja Josh Jacobs muistelee lapsuuttaan osin kodittomana. Kia on ottanut Yhdysvalloissa käyttöön uuden ”Give it everything” -mainoslauseen (Anna sille kaikkesi), jonka esimerkkinä Seltos ja Jacobs toimivat.

 

Jeep – avolavani murmelina

Paperilla täysin järjettömältä vaikuttava mainoskonsepti tuo Bill Murrayn muistelemaan rooliaan elokuvassa Päiväni murmelina. Uudessa versiossa Phil suhtautuu aikasilmukkaan rennosti, sillä legendaarisen murmelin lisäksi hänellä on seuranaan Jeepin uusi avolavamalli Gladiator. Fiat Chrysler Automobilesin ratkiriemukas mainos syntyi antamalla veteraanikoomikolle vapaat kädet improvisoida, joten Murray onkin sanailussaan ihailtavan luonteva. Taustalla soi Sonnyn ja Cherin ikivihreä I Got You Babe.

Ford – Mustang muiden joukossa

Audin ja Porschen lisäksi Ford keskittyi mainostuksessaan sähköautojen sanomaan. Näyttelijä ja autoharrastaja Idris Elba kiteyttää Mustangin historian mainoksessa, joka päättyy Mustang Mach E -sähköcrossoverin saapumiseen. Ainakin mainoksessa ajatus on, että kyse on Mustang-perheen uudesta jäsenestä, joka vie tuotetta uuteen suuntaan. Bonuksena ruudulla nähdään kattava joukko uusia ja vanhoja Mustangeja.

 

Genesis – jäähyväiset luksukselle

Hyundain yhdysvaltalainen luksusmerkki Genesis keskittyi mainoksessa heittämään jäähyväisjuhlat vanhalle luksukselle. Juhlien järjestäjinä olivat tv-persoona ja malli Chrissy Teigen sekä musiikkitähti John Legend. Genesiksen ensimmäinen katumaasturi GV80 on kuulemma lupaus nuoremmasta luksuksesta, ja vieläpä hauskasta sellaisesta.

 

Toyota – tilavasti tilanteissa

Toyotan automainos oli hyvin tehty perusmainos, kertoi se jotain merkistä tai ei. Highlander-katumaasturissa on nähtävästi tilaa pelastaa sankareita epätoivoisista tilanteista tai perheenjäseniä sateesta. Vitsikkään seikkailun tähtenä nähtiin kanadalaisnäyttelijä Cobie Smulders, joka lienee suomalaisyleisölle parhaiten tuttu How I Met Your Mother -komediasarjan Robinina.

Teksti: Aake Kinnunen Kuva: Jeep

Jaa artikkeli

Keskustelu