Vuoden kalleimmat sekunnit – Super Bowlin automainokset yhdessä paketissa
Amerikkalaisen jalkapallon mestaruusottelu Super Bowl pelattiin viime yönä lukuisten automainosten välissä.
NFL:n mestaruusottelu Super Bowl oli tuttuun tapaan eräs yhdysvaltalaisen mediahuomion megatapahtumista tänä vuonna. Urheilumeriittien lisäksi tapahtuma on tullut tutuksi mainostajien taisteluna. Vuoden kalleimpia mainossekunteja juhlistetaan muhkeilla ja usein ylivedetyillä mainoskonsepteilla, jotka onnistuvat vaihtelevasti.
Audi – anna sen mennä
Super Bowlin viimeisellä neljänneksellä nähtiin Audin mainos, jossa E-tron ja E-tron Sportback esiintyivät rauhallisuuden ja tulevaisuuden lähettiläinä. Pyhäkouluhenkistä sanomaa fossiilisista polttoaineista oli alleviivattu raskaalla kädellä värväämällä mainokseen Game of Thronesista tuttu Maisie Williams (Arya) laulamaan animaatioelokuva Frozenin hittikappaletta ”Let it go”. Audi on siis yhden elokuvan jäljessä popkulttuuriviittauksissaan, mutta ehkä ensi vuonna yhtiö voi irroitella vaikkapa Twilightin hengessä.
Porsche – pitkästä aikaa Super Bowlissa
Pitkän tauon Super Bowl -mainostuksessa pitänyt konsernisisar Porsche ilmoittautui mukaan kamppailuun Yö museossa -henkisellä mainoksella, jonka tähtenä on merkin upouusi sähköauto Taycan. Samalla yhtiö näytti väläykseltä tulevan 911 GT3:n tapahtumien taustalla. Taycania jahtaamassa nähdään hieno joukko Porsche-klassikoita traktoria unohtamatta.
Hyundai – murrehuumoria
Porschen tavoin Hyundai paljasti mainoksensa jo useita päiviä ennen ottelun alkamista. Sonatan mainoskulmana on kauko-ohjattu pysäköintiautomatiikka Smart Park, joka saa oman käsittelynsä Bostonin alueen murteella ja paikallisilla tähdillä. Mainoksessa nähdään koomikko Rachel Dratch, supersankarinäyttelijä Chris Evans, The Office -symppis John Krasinski sekä baseball-tähti David “Big Papi” Ortiz. Hyundai USA:n kotisivu Sonatalle on muuten luettavissa niin ”tavallisella englannilla” kuin ”bostoniksi”.
Hummer – sähköinen paluu
Katumaastureiden alfa, Hummer, on tekemässä paluuta. Nyt brändi on löytämässä uuden kodin GMC:n alaisuudesta täyssähköisenä mallina. Eräänlainen vaihtoehto Teslan Cybertruckille. Komeita suoritusarvoja alleviivataan niiden hiljaisuudella.
Kia – jaksaa jaksaa
Kia Seltos on korealaismerkin yhdysvaltalaismarkkinoille saapuva uusi katumaasturi. Komean keulan lisäksi autoa mainostettiin inspiroivalla tarinalla, jossa NFL-pelaaja Josh Jacobs muistelee lapsuuttaan osin kodittomana. Kia on ottanut Yhdysvalloissa käyttöön uuden ”Give it everything” -mainoslauseen (Anna sille kaikkesi), jonka esimerkkinä Seltos ja Jacobs toimivat.
Jeep – avolavani murmelina
Paperilla täysin järjettömältä vaikuttava mainoskonsepti tuo Bill Murrayn muistelemaan rooliaan elokuvassa Päiväni murmelina. Uudessa versiossa Phil suhtautuu aikasilmukkaan rennosti, sillä legendaarisen murmelin lisäksi hänellä on seuranaan Jeepin uusi avolavamalli Gladiator. Fiat Chrysler Automobilesin ratkiriemukas mainos syntyi antamalla veteraanikoomikolle vapaat kädet improvisoida, joten Murray onkin sanailussaan ihailtavan luonteva. Taustalla soi Sonnyn ja Cherin ikivihreä I Got You Babe.
Ford – Mustang muiden joukossa
Audin ja Porschen lisäksi Ford keskittyi mainostuksessaan sähköautojen sanomaan. Näyttelijä ja autoharrastaja Idris Elba kiteyttää Mustangin historian mainoksessa, joka päättyy Mustang Mach E -sähköcrossoverin saapumiseen. Ainakin mainoksessa ajatus on, että kyse on Mustang-perheen uudesta jäsenestä, joka vie tuotetta uuteen suuntaan. Bonuksena ruudulla nähdään kattava joukko uusia ja vanhoja Mustangeja.
Genesis – jäähyväiset luksukselle
Hyundain yhdysvaltalainen luksusmerkki Genesis keskittyi mainoksessa heittämään jäähyväisjuhlat vanhalle luksukselle. Juhlien järjestäjinä olivat tv-persoona ja malli Chrissy Teigen sekä musiikkitähti John Legend. Genesiksen ensimmäinen katumaasturi GV80 on kuulemma lupaus nuoremmasta luksuksesta, ja vieläpä hauskasta sellaisesta.
Toyota – tilavasti tilanteissa
Toyotan automainos oli hyvin tehty perusmainos, kertoi se jotain merkistä tai ei. Highlander-katumaasturissa on nähtävästi tilaa pelastaa sankareita epätoivoisista tilanteista tai perheenjäseniä sateesta. Vitsikkään seikkailun tähtenä nähtiin kanadalaisnäyttelijä Cobie Smulders, joka lienee suomalaisyleisölle parhaiten tuttu How I Met Your Mother -komediasarjan Robinina.
Teksti: Aake Kinnunen Kuva: Jeep
Keskustelu