20.11.2019

Viistoperäisempää sähkökyytiä: Audi E-tron Sportback

Audi E-tron Sportback

Uusi korimalli laajentaa Audi E-tron -mallistoa menevämmillä korilinjoilla.

Audi E-tron Sportback laajentaa saksalaismerkin täyssähkötarjontaa. Sportback-nimen mukaisesti uutuus on viistoperäinen painos tutusta E-tronista. Äärimitoiltaan Sportback on millilleen vajaa vuosi sitten esitellyn E-tronin kokoinen. Viistompi kattolinja leikkaa hieman sisätiloja, valmistajan mukaan pääntila kutistuu 20 millimetriä. Tarjolla on nyt myös 22-tuumainen vannekoko.

Audi E-tron Sportback

E-tron Sportback tulee tarjolle perusmallista tutuin 50 quattro ja 55 quattro -painoksin. Ensimmäinen tarjoaa 230 kilowattia (313 hv) ja 71 kilowattitunnin akun (käytettävä kapasiteetti 64,7 kWh). 55 quattrossa voimaa on perusasetuksella 265 kW (360 hv) ja Boost-toiminnolla hetkellisesti 300 kW (408 hv). 55 quattron akun teoreettinen kapasiteetti on tutut 95 kilowattituntia, mutta käytettäväksi kapasiteetiksi Audi ilmoittaa nyt 86,5 kWh entisen noin 83 kilowattitunnin sijaan. Selvitämme eroa maahantuojalta ja päivitämme uutista.

Sportback-korin tuo perusmallin nopean pikalatauksen (50 quattro 120 kW, 55 quattro 150 kW) ja 11 kilowatin AC-latauksen (3x16A). Audi lupaa tarjota nopeampaa 22 kilowatin AC-latausta (3x32A) ensi kesään mennessä.

Audi E-tron Sportback

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hivenen sulavampi

Viistomman perän kerrotaan tuovan pientä aerodynamiikkaparannusta. Audi kertoo S Line -ulkonäköpaketilla ja kamerapohjaisilla virtuaalipeileillä auton ilmanvastuskertoimen tippuvan 0,25:een, kun tavallisen virtuaalipeileillä varustetun E-tronin arvo on 0,27.

Audi E-tron Sportback

WLTP-mittaussyklissä Audi E-tron 55 quattron toimintamatkaksi kerrotaan 446 kilometriä.  Auton kerrotaan saapuvan Euroopan markkinoille keväällä 2020.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Audi

Luetuimmat