8.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: kuka kaipaa kuutosta – Mercedes-Benz GLE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hulppean maasturin nokalle on vaikea kuvitella nelisylinteristä moottoria. Uusi Mercedes-Benz GLE todistaa, että tälläkin pyttymäärällä pärjää. Hyvää: runsaat tilat, kuskin paikka, hiljaisuus, automaatin toiminta. Huonoa: kankeus kaupungissa, järjestelmien opettelu, tarkka kaistavahti. Piti olla helppo kesä tulossa, sillä olin luvannut koeajaa vain rivikuutosella varustettuja autoja. Mercedes-Benz GLE:n avaimet käteen saatuani hetken luulenkin pääseväni vihdoin kokeilemaan uutta suoraa dieselkuutosta. Epäusko alkaa kuitenkin levitä heti starttinappulaa painettuani, pyttyjä ei voi olla kuutta. Pellin avaaminen paljastaa vain valtavan muovikuoren. Sen alta löytyy lopulta nelisylinterinen diesel. Nuorempi toimittaja valistaa näin olleen perusmallin laita jo aiemmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Positiivinen yllätys Pikkuruinen kaksilitrainen kuitenkin ylittää kaikki odotukset. Moottori on jo todettu erinomaiseksi E-sarjan nokalla niin suorituskyvyltään kuin taloudellisuudeltaankin. Nyt siitä on kutiteltu tehoa 245 hevosvoimaa ja vääntömomenttia 500 newtonmetriä kahden peräkkäisen ahtimen avustuksella. Yhdeksänvaihteinen automaatti pelaa mainiosti yhteen moottorin kanssa. Vauhti ei tunnu, mutta nopeus karkaa helposti laittomuuksiin. Yli kaksitonninen maasturi pesee sekä liikennevaloissa että ohituksissa monta sporttisena pidettyä kilpailijaa. Vain kuutosmoottorin soundia ja värinätöntä käyntiä jää kaipaamaan. Muut vaihtoehdot ovatkin aluksi kolmilitraisia rivikuutosia, veekasit esitellään syksyllä. Mercedes on urakoinut tuulitunnelissa. Tasainen pohja ja säätyvä ilmanotto painavat ilmanvastuskertoimen 0,29:ään, joka oli aiemmin kova luku sedanillekin. Maantiellä GLE hätkähdyttää viiden litran kulutuksella, mutta katkonaisessa ajossa paino kurittaa ilmanvastusta enemmän ja lukema tuplaantuu. Keskikulutus oli lopuksi 8,0 l/100 km. Edustuskelpoiset tilat Mercedes-Benz GLE oli jo ennestään kookas auto, niin hyvässä kuin pahassakin. Uudet muodot saavat sen näyttämään sirommalta, mutta mitat ovat itse asiassa kasvaneet. Akseliväli on venynyt kolmeen metriin ja pituus sekä leveys pyöristyvät viiteen sekä kahteen metriin. Tutkat ja kamerat ympäriinsä suovat helpotusta paitsi parkkitalossa, myös maastoajossa. Tilaa on herraskaisen hulppeasti: takaistuimella on edustusautomaiset oltavat, jollei jopa paremmat korkeamman istuma-asennon ansiosta. Leveys piisaa kolmellekin hetken matkaa. Matkustusmukavuuden täydentää vaimea äänimaailma, apurungot eristävät matkustamon rengasäänistä. Jousitus on maasturimaisen keinahteleva. Tavaratila on yllättäen kutistunut aiemmasta, mutta on silti varsin kookas. Pohjan alle jää lisätilaa pikkuauton kontin verran, sopivasti tulevien pistokehybridiversioiden akustoille. Nyt tilaan saa lisävarusteena kahden istuttavan lisäistuimen. Uusinta elektroniikkaa Ohjaamoa hallitsee merkin muiden uutuuksien tavoin leveä kuvaruutu, joka itse asiassa muodostuu kahdesta vierekkäisestä ruudusta. Jostain syystä Mercedes on edelleen ihastunut ruudun leijuvaan asennukseen. Ruutujen grafiikka on alan huippua, mutta MBUX-käyttöjärjestelmä vaatii totuttelua. Kuskin on löydettävä itselleen mieluisa tapa toimintojen käyttämiseen joko puheohjauksella, eleillä tai perinteisemmin kosketusnäyttöä, ratin nappeja tai erillistä kosketuslevyä hiplaamalla. Uusina ominaisuuksina järjestelmä osaa lukea sähköpostit ääneen sekä ehdotella ajoreittejä ja radiokanavia. Ajoavustimet on päivitetty tuoreimpaan sukupolveensa. Suurpiirteisiä ajolinjoja käyttävä ajautuu kaistaviivojen tuntumassa konfliktiin ensiaskeleitaan ottavan autonomian kanssa, mutta pitkän koeajon jälkeen huomaa noudattavansa kaistaviivoja tarkemmin ja vilkkuakin tulee käytettyä tunnollisemmin. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz GLE 300d 4Matic Hinta alkaen 94 692 € Koeajetun auton hinta varusteineen 115 464 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 180 kW (245 hv), 4200 r/min Vääntö 500 Nm (1600–2400 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,2 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,7 (yhd.) CO2-päästöt 204 g/km Mitat pituus 4924 mm, leveys 1947 mm, korkeus 1772 mm, akseliväli 2995 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan