8.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: kuka kaipaa kuutosta – Mercedes-Benz GLE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hulppean maasturin nokalle on vaikea kuvitella nelisylinteristä moottoria. Uusi Mercedes-Benz GLE todistaa, että tälläkin pyttymäärällä pärjää. Hyvää: runsaat tilat, kuskin paikka, hiljaisuus, automaatin toiminta. Huonoa: kankeus kaupungissa, järjestelmien opettelu, tarkka kaistavahti. Piti olla helppo kesä tulossa, sillä olin luvannut koeajaa vain rivikuutosella varustettuja autoja. Mercedes-Benz GLE:n avaimet käteen saatuani hetken luulenkin pääseväni vihdoin kokeilemaan uutta suoraa dieselkuutosta. Epäusko alkaa kuitenkin levitä heti starttinappulaa painettuani, pyttyjä ei voi olla kuutta. Pellin avaaminen paljastaa vain valtavan muovikuoren. Sen alta löytyy lopulta nelisylinterinen diesel. Nuorempi toimittaja valistaa näin olleen perusmallin laita jo aiemmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPositiivinen yllätysPikkuruinen kaksilitrainen kuitenkin ylittää kaikki odotukset. Moottori on jo todettu erinomaiseksi E-sarjan nokalla niin suorituskyvyltään kuin taloudellisuudeltaankin. Nyt siitä on kutiteltu tehoa 245 hevosvoimaa ja vääntömomenttia 500 newtonmetriä kahden peräkkäisen ahtimen avustuksella. Yhdeksänvaihteinen automaatti pelaa mainiosti yhteen moottorin kanssa.Vauhti ei tunnu, mutta nopeus karkaa helposti laittomuuksiin. Yli kaksitonninen maasturi pesee sekä liikennevaloissa että ohituksissa monta sporttisena pidettyä kilpailijaa. Vain kuutosmoottorin soundia ja värinätöntä käyntiä jää kaipaamaan. Muut vaihtoehdot ovatkin aluksi kolmilitraisia rivikuutosia, veekasit esitellään syksyllä.Mercedes on urakoinut tuulitunnelissa. Tasainen pohja ja säätyvä ilmanotto painavat ilmanvastuskertoimen 0,29:ään, joka oli aiemmin kova luku sedanillekin. Maantiellä GLE hätkähdyttää viiden litran kulutuksella, mutta katkonaisessa ajossa paino kurittaa ilmanvastusta enemmän ja lukema tuplaantuu. Keskikulutus oli lopuksi 8,0 l/100 km. Edustuskelpoiset tilatMercedes-Benz GLE oli jo ennestään kookas auto, niin hyvässä kuin pahassakin. Uudet muodot saavat sen näyttämään sirommalta, mutta mitat ovat itse asiassa kasvaneet. Akseliväli on venynyt kolmeen metriin ja pituus sekä leveys pyöristyvät viiteen sekä kahteen metriin. Tutkat ja kamerat ympäriinsä suovat helpotusta paitsi parkkitalossa, myös maastoajossa.Tilaa on herraskaisen hulppeasti: takaistuimella on edustusautomaiset oltavat, jollei jopa paremmat korkeamman istuma-asennon ansiosta. Leveys piisaa kolmellekin hetken matkaa. Matkustusmukavuuden täydentää vaimea äänimaailma, apurungot eristävät matkustamon rengasäänistä. Jousitus on maasturimaisen keinahteleva. Tavaratila on yllättäen kutistunut aiemmasta, mutta on silti varsin kookas. Pohjan alle jää lisätilaa pikkuauton kontin verran, sopivasti tulevien pistokehybridiversioiden akustoille. Nyt tilaan saa lisävarusteena kahden istuttavan lisäistuimen.Uusinta elektroniikkaaOhjaamoa hallitsee merkin muiden uutuuksien tavoin leveä kuvaruutu, joka itse asiassa muodostuu kahdesta vierekkäisestä ruudusta. Jostain syystä Mercedes on edelleen ihastunut ruudun leijuvaan asennukseen. Ruutujen grafiikka on alan huippua, mutta MBUX-käyttöjärjestelmä vaatii totuttelua. Kuskin on löydettävä itselleen mieluisa tapa toimintojen käyttämiseen joko puheohjauksella, eleillä tai perinteisemmin kosketusnäyttöä, ratin nappeja tai erillistä kosketuslevyä hiplaamalla. Uusina ominaisuuksina järjestelmä osaa lukea sähköpostit ääneen sekä ehdotella ajoreittejä ja radiokanavia.Ajoavustimet on päivitetty tuoreimpaan sukupolveensa. Suurpiirteisiä ajolinjoja käyttävä ajautuu kaistaviivojen tuntumassa konfliktiin ensiaskeleitaan ottavan autonomian kanssa, mutta pitkän koeajon jälkeen huomaa noudattavansa kaistaviivoja tarkemmin ja vilkkuakin tulee käytettyä tunnollisemmin.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz GLE 300d 4Matic Hinta alkaen 94 692 € Koeajetun auton hinta varusteineen 115 464 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 180 kW (245 hv), 4200 r/min Vääntö 500 Nm (1600–2400 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,2 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,7 (yhd.) CO2-päästöt 204 g/km Mitat pituus 4924 mm, leveys 1947 mm, korkeus 1772 mm, akseliväli 2995 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen