3.7.2023

2024-uutuudet: Triumph Speed 400 ja Scrambler 400 X

Triumph laajentaa moottoripyörämallistoaan yksisylinterisiin. Speed 400 ja Scrambler 400 X tulevat markkinoille vuoden 2024 alkupuolella.

Brittiläinen moottoripyörävalmistaja Triumph on tähän asti tarjonnut kaksi- kolmisylinterisiä vaihtoehtoja, mutta ensi vuodesta lähtien tarjolle tulee myös yksisylinterisiä vaihtoehtoja. Molemmat uutuusmallit kuuluvat Triumphin modern classic -mallistoon, eli ne edustavat ulkonäöltään perinteisiä arvoja mutta ovat tekniikaltaan tätä päivää.

Uusi moottori on yksisylinterinen ja iskutilavuudeltaan 398 kuutiosenttimetriä. Nestejäähdytteisen moottorin hengityksestä vastaa kahden yläpuolisen nokka-akselin ohjaamat neljä venttiiliä. Teholukemaksi kerrotaan 29,4 kilowattia (40 hv), eli uutuuksien satulaan voivat istahtaa myös A2-kortilliset kuljettajat. Vääntöä moottori tarjoaa 37,5 newtonmetriä.

Speed 400 on puhtaasti katupyörä, mistä kertoo 17-tuumaiset vanteet ja niille kääräistyt Metzeler Sportec M9RR -ensiasennusrenkaat. Käännetyn Big Piston -etuteleskoopin joustomatka on 140 milliä ja monojousitetun takapään vastaava lukema on 130 millimetriä. Istuinkorkeutta on vain 790 millimetriä ja massa tankattuna 170 kiloa, joten pienikokoisenkin kuljettajan on helppo hallita Speed 400:aa.

Scrambler 400 X on scrambler-mallinimensä mukaisesti hieman enemmän maasto-ajoon - tai ainakin hiekkateille - suunnattu sisarmalli. Joustomatkaa on molemmissa päissä 150 millimetriä ja istuinkorkeutta 835 millimetriä. Etuvanne on kasvatettu 19-tuumaiseksi ja Metzeler Karoo Street -ensiasennusrenkaat ovat sopiva kompromissi sekä kestopäällysteellä että soralla ajavalla kuljettajalle.

Molemmissa malleissa on teräsputkirakenteinen runko, johon takarunko on liitetty pulttaamalla. Scramblerissa on leveämpi ohjaustanko sekä alemmas ja leveämmälle sijoitetut jalkatapit, jotta ajaminen onnistuisi paremmin myös seisaaltaan.

Kaasua ohjataan sähköisesti (ride-by-wire) ja molemmissa malleissa on poiskytkettävissä oleva luistonesto, Scramblerissa saa lisäksi ABS-järjestelmän kytkettyä maastoajoa varten pois käytöstä. Mittaristo kattaa analogisen nopeusnäytön sekä LCD-näytön, joka kertoo kuljettajalle muut tarvittavat tiedot. Molempien mallien tehdastakuu on kahden vuoden mittainen ja huoltoväli 16 000 kilometriä. Kauppoihin uutuusmalleja odotellaan vuoden 2024 alkupuolella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Speed 400 (Scrambler 400 X)

Moottori: 1-syl, nestejäähd. 398cc
Teho: 29,4 kW (40 hv) / 8 000 r/min
Vääntö: 37,5  Nm / 6 500 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1377 mm (1418 mm)
Istuinkorkeus: 790 mm (835 mm)
Tankin tilavuus: 13 litraa
Massa tankattuna: 170 kg (179 kg)


Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat