11.9.2022 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Autoilu herättää tunteita – ja hyvä niin! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käyttövoimamurros jyllää, liikkuminen kallistuu ja haitallisia päästöjä olisi alennettava. Kuluttajan on yhä vaikeampi tehdä omia liikkumistarpeita palvelevia ratkaisuja – ja henkilöautoilu on monelle helppo maalitaulu. Autoilu herättää tunteita – ja hyvä niin! Muutoin elämä kävisi tylsäksi.Autoilu nostattaa mielipiteitä, jotka asettuvat myös äärilaitoihin: autoilua kannatetaan ja vastustetaan painokkain äänenpainoin, joskus älyllisesti niin kevein argumentein etteivät ne kestä tarkempaa tarkastelua.Autoilu ei ole Suomessa edullista lystiä, eikä aina lystiä laisinkaan. Teiden kunnossa on kehitettävää, autoverotus on korkealla tasolla ja autoilun käyttökulut rasittavat yhä väkevämmin kansalaisia. Samaan aikaan liikenteen haitallisia päästöjä on vähennettävä merkittävästi ja varsin nopealla tahdilla.Tässä kurimuksessa ihmisten tulisi tehdä itselleen tarpeellisia ja fiksuja liikkumisratkaisuja, myös auton käyttövoimavalinnan näkökulmasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGlobaalit tuulet tuivertavatBensiinin ja dieselin litrahintojen kohoamisen eli polttomoottoriautoilijoiden liikkumisen kustannusten nousun taustalla ovat osaltaan kotimaiset veroratkaisut mutta ennen kaikkea öljyn maailmanmarkkinahintojen heilahtelut. Globaaleihin talousvirtauksiin ei Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö Autoliitto tai edes Suomen hallitus juuri pysty vaikuttamaan.Nestemäisten polttoaineiden hinnat kohosivat Venäjän aloittamien sotatoimien jälkeen ennätyslukemiin, myös liikennekaasun hinta kohosi. Liikennepolttoaineiden hinnat ovat tulleet ennätyslukemista hieman alas, mutta kuitenkin pitkälti jääneet aiempaa korkeammalle tasolle.Energian hintaan ja saatavuuteen liittyvät epävarmuudet nostavat liikenteen energiatehokkuusvaatimukset uudelle tasolle – ja kehitys on omiaan osaltaan jouduttamaan kansalaisten käyttövoimavalintoja, myös kohti sähköautoja.Toisaalta, jotta käyttövoimavalinta ei kävisi liian helpoksi, on huomattava, että sähkönhinnan nousu on ollut suhteellisesti moninkertaista verrattuna muihin energiamuotoihin – ja se antaa ajattelun aihetta. Kuluttajat voivat nimittäin olla täysin eri tilanteessa omasta sähkösopimuksesta riippuen. Näkymä eteenpäin hintatason osalta on myös kovin sumea.Sähköautot lisääntyvät rivakastiAutoala on arvioinut täyssähköautojen osuuden kasvavan vuoteen 2030 mennessä jo lähes kahteen kolmasosaan rekisteröinneistä ja vuonna 2035 kaikki ensirekisteröitävät autot olisivat täyssähkö- tai polttokennoautoja.Tammi-elokuussa rekisteröidyistä henkilöautoista noin 15 prosenttia on ollut täyssähköautoja, kun osuus vielä viime vuonna oli noin 10 prosenttia.Sähköautojen määrä liikenteessä on kasvanut vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla yhteensä 25 174 autolla, joista 40 % eli 10 060 kpl on täyssähköautoja. Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q2/2022 -raportin mukaan täyssähköautojen määrä kasvoi vuoden toisella neljänneksellä enemmän kuin koskaan aikaisemmin yhden vuosineljänneksen aikana.Kaikkien sähköautojen määrä liikenteessä oli kesäkuun lopussa 125 084 autoyksilöä, joka tarkoittaa 4,4 prosenttia koko autokannasta.Suomen noin 2,8 miljoonaisesta henkilöautokannasta täyssähköautoja on noin 4,4 prosenttia.Hankintatuki avittaa, mutta kuinka kauan?Liikenteen sähköistyminen etenee siis varsin rivakasti, mutta haasteitakin on.Autoalan näkemyksen mukaan yksityisautoilijoille tarkoitettu 2 000 euron hankintatuki uuden täyssähköauton ostamiseksi on ollut tärkeä tekijä sähköautoihin siirtymisessä – vaikka tukisumma onkin alemmalla tasolla kuin esimerkiksi Ruotsissa ja Saksassa.Hankintatuki on yksi valtioneuvoston fossiilittoman liikenteen tiekartan avaintoimenpiteistä, joiden avulla liikenteen päästöjä pyritään suitsimaan.Hankintatuki on osoittautunut suosituksi ja tukeen budjetissa varatut rahat ovat ehtymässä jo syyskuun aikana, eikä ole laisinkaan varmaa heruuko hankintatukeen lisärahaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäliraha sähköautoon voi olla liikaaAutoalan mukaan hankintakannusteelle on suuri tarve, sillä hintaero esimerkiksi keskimääräisen uuden bensiiniauton ja täyssähköauton välillä on edelleen noin 20 000 euroa.Autokannan keski-ikä on Suomessa kasvanut yhtäjaksoisesti jo vuodesta 2008 alkaen. Henkilöautokannan keski-ikä kasvoi viime vuonna jo 12,6 vuoteen, noin 2 kuukaudella vuoteen 2020 nähden.Se aiheuttaa ikävän realiteetin: oman auton rahallinen arvo ei ole kovin korkea. Ja jos käyttöarvo on rahallista arvoa merkittävästi korkeampia, jatkaa moni kitkuttelua nykyisellä autollaan.Harvempi meistä kykenee ostamaan – uuden tai käytetynkään – auton käteisvaroilla tai ilman jonkinlaista rahoitusratkaisua. Sähköautoilijaksi voi siis olla tyystin mahdotonta ryhtyä, jos omasta nykyautosta ei saa riittävästi rahaa autonvaihtoon. Ja käytettyjä sähköautoja ei ole vielä kovin paljoa tarjolla, käytettyjen mallikirjosta puhumattakaan.Etuja täytyy valvoa, myös EU-pöydissäAutoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on havainnut yksityisautoilijoiden näkökulmasta paljon myönteistäkin kehitystä. Viime hallituskaudella autoveroa esimerkiksi alennettiin neljään otteeseen. Siinä missä ennen autoveron osuus oli helposti puolet auton hinnasta, oli se vuonna 2021 seitsemän prosentin luokkaa. Sähköautoilta autovero poistettiin lokakuun alusta 2021 alkaen.– Samalla autojen hinnat ovat tulotasoon suhteutettuna alempia kuin koskaan ja autot ovat luonnollisesti paljon turvallisempia, pienikulutuksisempia ja kaikin puolin parempia kuin ennen. Myös romutuspalkkiokokeilut sekä hankintatuet ovat olleet tervetulleita helpotuksia autonhankintaan.Autoliitto on taloudellisesti riippumaton ja poliittisesti sitoutumaton järjestö, jonka rahoitus tulee sen jäseniltä. Niemisen mukaan autoilijoiden edunvalvonnassa on otettu isoja askelia oikeaan suuntaan.– Vaikka tiestön kunnossa on runsaasti moitittavaa ja korjausvelka on kasvanut suureksi, ovat tieverkko ja tiestön kokonaislaatu ja palvelutaso kuitenkin kehittyneet vuosikymmenten aikana huomattavasti.Suomalaisten autoilijoiden etuja täytyy kuitenkin valvoa tinkimättömästi jatkossakin – myös EU:n päätöspöydissä.– Suomen liikenteen ja sitä kautta koko kansantalouden erityisolosuhteet on huomioitavat valmisteilla olevissa direktiiveissä. Lisäksi kansallisella tasolla on mietittävä, kuinka paljon tieliikennettä voidaan verottaa aiheuttamatta peruuttamatonta vahinkoa Suomen kilpailukyvylle ja kansalaisten toimeentulolle, Nieminen linjaa.Suomi liikkuu kumijalkojen varassaTuoreimman valtakunnallisen Henkilöliikennetutkimuksen mukaan suomalaisten päivittäin keskimäärin liikkumista kilometreistä valtaosa hoituu henkilöautolla, sillä jako kulkutapojen mukaan menee seuraavasti: henkilöauto 76 %, julkinen liikenne 14 %, jalankulku ja pyöräily 4 %, muu yksityinen 6 %.Suomen pinta-alasta noin 30 prosenttia sijaitsee 20 kilometrin säteellä rautatieasemasta. Siten noin 70 prosenttia Suomen pinta-alasta on – tieverkon kattavuuden puitteissa – vain tieliikenteellä saavutettavissa. Tiedot ilmenevät Suomen Tieyhdistyksen tilaamasta Väestö tieverkon varassa -saavutettavuusselvityksestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikkuminen: kolmen kauppaLopulta liikkumisessa kaikki kiertyy kolmen asian yhtälöksi, jonka osasia ovat aika, ympäristö ja raha.Ajalla tarkoitan ihmisten joustaviin liikkumistarpeisiin kuluvaa ajankäyttöä, ympäristöllä nykyistä kestävämpien ja vähemmän saastuttavien liikkumistapojen huomioimista ja rahalla tietty sitä, kuinka paljon arkinen ja pakollinen liikkuminen yksityishenkilöille maksaa.Useille meistä omassa käytössä oleva auto on välttämätön arjen mahdollistaja – ja tämä ei tarkoita, etteikö monille joukkoliikenne tai vaikka kävely ole riittävä tapa liikkua paikasta toiseen. Paljon riippuu kunkin ihmisen elämäntilanteesta ja asuinpaikasta suhteessa työ-, opiskelu- ja harrastusliikkumisiin.On perusteltua kysyä, tarvitseeko polttomoottoriautoilijan kokea huonoa omatuntoa autolla ajamisesta vaikka töihin, jos muut kulkutavat eivät käytännössä ole mahdollinen ratkaisu.Autolla ajaminen on myös usein matkaketjujen yhdistelmä, jossa töistä kotiin tultaessa käydään kaupassa ja haetaan lapsi hoidosta.– Julkinen liikenne tai pyöräily ja kävely eivät voi korvata kaikille ihmisille, kaikissa kulkemis- ja kuljetustarpeissa, kaikkina vuoden ja vuorokauden aikoina tai alueellisesti kaikkialla auton käyttöä, Nieminen pohtii.Henkilöauto on helppo maalitauluOn hyvä ympäristön kannalta, jos fossiilisia polttoaineita poltetaan nykyistä vähemmän ja autot muuttuvat yhä pihimmiksi ja ajossa päästöttömiksi. Ja fiksu tietty tarkkailee jo oman kukkaronsakin vuoksi ajokilometrejä: turha ajaminen on turhaa.Päästöistä puhuttaessa henkilöautoilu on kuitenkin monelle helppo maalitaulu.Asiat on kuitenkin syytä suhteellistaa, sillä liikenne ei ole ainoa yhteiskunnan sektori, jonka kontolla päästöt ovat: liikenteen osuus Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä on hieman alle viidennes, ja henkilöautojen osuus kokonaispäästöistä on laskentatavasta riippuen 9–11 prosenttia.Tilastokeskuksen ja VTT:n käyttämän laskentatavan (osuus päästöistä ilman LULUCF-sektoria) mukaan tieliikenne aiheuttaa Suomen kasvihuonekaasupäästöistä 20,6 %, josta henkilöautoliikenteen osuus on 10,8 %, kuorma-autoliikenteen 6,8 %, pakettiautoliikenteen 1,7 % ja linja-autojen 0,9 %.Liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan Tiedotuskeskuksesta taustoittaa, että noin puolet henkilöautoliikenteen päästöistä muodostuu pidemmistä seutukuntien välisistä matkoista, joilla kulkutapavaihtoehtoja on useimmiten vain vähän. Noin puolet henkilöautoliikenteen päästöistä syntyy siis yli 50 kilometrin mittaisista matkoista. Lyhyistä, alle viiden kilometrin mittaisista henkilöautomatkoista syntyy alle kolme prosenttia tieliikenteen päästöistä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lähteet: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Autoliitto, Autoalan Tiedotuskeskus, Fossiilittoman liikenteen tiekartta LVM050:00/2019, Liikennevirasto tutkimuksia 1/2018: Henkilöliikennetutkimus 2016, Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q2/2022, Suomen Tieyhdistys / WSP Finland, Business & Logistics: Väestö tieverkon varassa Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 11.5.2025 Ajatuksia autoista Mitkä ovat oikeita klassikkoautoja ja mitkä eivät? Ajatuksia autoista 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?