10.6.2020 Ajokortit Ajokorttisi ei ehkä riitä kevytperäkärryn vetoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilijoiden keskuudessa on runsaasti epätietoisuutta perävaunun vetämisestä. Voi olla yllätys, ettei B-luokan ajokortti riitä kaikkien henkilö- tai pakettiauto ja kevytperäkärry-yhdistelmien vetämiseen. Hämmennystä, epätietoisuutta ja vääriä uskomuksia. Kevytperävaunujen käyttöön liittyvät säännökset ja eritoten ajokorttivaatimukset ovat monelle autoilijalle tuntemattomia.Autoliitto muistuttaa tuoreessa mökki- ja kesälomakauden alla julkaistussa tiedotteessaan, että kevytperävaunujen ajokorttivaatimuksiin liittyen voi yllätyksenä tulla muun muassa se, että B-luokan ajokortti ei riitä kaikkien henkilö- tai pakettiauto ja kevytperäkärry-yhdistelmien vetämiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä ihmeen luokittelumassa?että perävaunun luokittelumassalla tarkoitetaan suurinta teknisesti sallittua pyörien välityksellä maahan kohdistuvaa massaa. Tätä massaa käytetään ajoneuvoluokan määrittämisessä. Kevytperävaunujen luokittelumassa on enintään 750 kg ja niiden ajoneuvoluokka on O1.Isolle osalle nykyään myytävistä kevytperävaunuista, eli O1-luokan ajoneuvoista, on määritelty suurimmaksi sallituksi kokonaismassaksi 825 kg ja suurimmaksi sallituksi akselimassaksi 750 kg. Koko kuormauskyky hyödynnettäessä peräkärryt on siis kuormattava niin, että renkaiden kautta tiehen kohdistuu enintään 750 kg ja loput 75 kg kohdistuu aisapainona auton vetokoukkuun.Auton rekisteritiedoissa maksimipainoAuton rekisteritiedoissa määritelty maksimipaino jarruttomalle perävaunulle rajoittaa kuitenkin usein kärryn koko kapasiteetin käyttöä. Lisäksi on huomattava tarkastaa, paljonko auton vetokoukulle saa kohdistua pystykuormaa eli aisapainoa. Asia selviää ajoneuvon teknisistä tiedoista tai koukunvalmistajalta. On huomattava, ettei vetokoukkuakaan pidä kuormittaa suunniteltua enempää.Kokonaismassat määrittelevätPelkkä B-luokan ajokortti oikeuttaa ajamaan ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg. B-ajokortti oikeuttaa vetämään B-luokan vetoautolla myös kokonaismassaltaan yli 750 kilon painoista peräkärryä siinä tapauksessa, että ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ei ylitä 3 500 kiloa.– Rekisteritiedoissa ilmoitetut suurimmat sallitut kokonaismassat määrittelevät ajo-oikeuden riittävyyden. Jos perävaunun suurimmaksi sallituksi kokonaismassaksi on rekisteritiedoissa määritelty 825 kg, B-luokan ajokortilla kyseistä O1-luokan perävaunua saa vetää vain, jos yhdistelmän kokonaismassa ei ylitä 3 500 kiloa. Tämä painoraja tulee helposti vastaan, jos vetoautona on esimerkiksi iso maastoauto tai pakettiauto, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ohjeistaa.Jos taas perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on korkeintaan 750 kg, sitä saa B-luokan ajokortilla vetää B-ajokortilla ajettavalla, enintään 3 500 kilon painoisella ajoneuvolla. Yhdistelmä voi tällöin olla korkeintaan 4 250 kilon painoinen. Sillä, onko perävaunu tyhjä vai kuormattu, ei ole vaikutusta ajo-oikeuden riittävyyttä pohdittaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuokittelu- ja kokonaismassa eri asioitaTeppo Vesalainen kertoo, että Autoliittoon on tullut paljon tiedusteluja kevytperävaunujen vetämisestä.– Usein autoilijoilla menevät luokittelumassa ja kokonaismassa sekaisin. Osa autoilijoista on siinä uskossa, että B-luokan ajokortti oikeuttaa vetämään mitä tahansa O1-luokan perävaunua millä tahansa henkilö- tai pakettiautolla.– Jos halutaan vetää kokonaismassaltaan 825 kilon painoista kevytperävaunua henkilö- tai pakettiautolla siten, että yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kiloa, tarvitaan joko B/96- tai BE-ajokortti, Vesalainen kertoo. Moottorin tekemä väistökoe: kuskista voi tulla matkustaja Muutosta on tuonut myös uusi tieliikennelaki. Kesäkuun alusta alkaen luokittelumassaltaan korkeintaan 750 kg:n painoisten perävaunujen suurin sallittu nopeus – tiekohtaisen rajoituksen salliessa – henkilö- tai pakettiautolla vedettäessä on nyt 100 km/h. Tämä koskee siis myös kokonaismassaltaan 825 kilon painoisia perävaunuja. Suurinta sallittua nopeutta ajaminen ei kaikissa tilanteissa ole kuitenkaan järkevää – kukaan ei kiellä ajamasta peräkärryn kanssa 80 km/h tai hiljempaa, jos se tuntuu turvallisimmalta vaihtoehdolta. Perävaunun käyttäytyminen lujaa ajettaessa voi esimerkiksi väistötilanteessa yllättää autoilijan, kuten kävi ilmi Moottorin tekemässä peräkärryjen väistökokeessa. Väistökoe osoitti, miten vetoauton kuljettajasta tulee matkustaja. Katso video väistökokeesta. Moottorin peräkärryjen väistökoe on luettavissa kokonaisuudessaan vain Moottori-lehdestä 6/2020, jonka voi ostaa digitaalisena irtonumerona Lehtiluukun kautta. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?