10.6.2020 Ajokortit Ajokorttisi ei ehkä riitä kevytperäkärryn vetoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilijoiden keskuudessa on runsaasti epätietoisuutta perävaunun vetämisestä. Voi olla yllätys, ettei B-luokan ajokortti riitä kaikkien henkilö- tai pakettiauto ja kevytperäkärry-yhdistelmien vetämiseen. Hämmennystä, epätietoisuutta ja vääriä uskomuksia. Kevytperävaunujen käyttöön liittyvät säännökset ja eritoten ajokorttivaatimukset ovat monelle autoilijalle tuntemattomia. Autoliitto muistuttaa tuoreessa mökki- ja kesälomakauden alla julkaistussa tiedotteessaan, että kevytperävaunujen ajokorttivaatimuksiin liittyen voi yllätyksenä tulla muun muassa se, että B-luokan ajokortti ei riitä kaikkien henkilö- tai pakettiauto ja kevytperäkärry-yhdistelmien vetämiseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikä ihmeen luokittelumassa? että perävaunun luokittelumassalla tarkoitetaan suurinta teknisesti sallittua pyörien välityksellä maahan kohdistuvaa massaa. Tätä massaa käytetään ajoneuvoluokan määrittämisessä. Kevytperävaunujen luokittelumassa on enintään 750 kg ja niiden ajoneuvoluokka on O1. Isolle osalle nykyään myytävistä kevytperävaunuista, eli O1-luokan ajoneuvoista, on määritelty suurimmaksi sallituksi kokonaismassaksi 825 kg ja suurimmaksi sallituksi akselimassaksi 750 kg. Koko kuormauskyky hyödynnettäessä peräkärryt on siis kuormattava niin, että renkaiden kautta tiehen kohdistuu enintään 750 kg ja loput 75 kg kohdistuu aisapainona auton vetokoukkuun. Auton rekisteritiedoissa maksimipaino Auton rekisteritiedoissa määritelty maksimipaino jarruttomalle perävaunulle rajoittaa kuitenkin usein kärryn koko kapasiteetin käyttöä. Lisäksi on huomattava tarkastaa, paljonko auton vetokoukulle saa kohdistua pystykuormaa eli aisapainoa. Asia selviää ajoneuvon teknisistä tiedoista tai koukunvalmistajalta. On huomattava, ettei vetokoukkuakaan pidä kuormittaa suunniteltua enempää. Kokonaismassat määrittelevät Pelkkä B-luokan ajokortti oikeuttaa ajamaan ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg. B-ajokortti oikeuttaa vetämään B-luokan vetoautolla myös kokonaismassaltaan yli 750 kilon painoista peräkärryä siinä tapauksessa, että ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ei ylitä 3 500 kiloa. – Rekisteritiedoissa ilmoitetut suurimmat sallitut kokonaismassat määrittelevät ajo-oikeuden riittävyyden. Jos perävaunun suurimmaksi sallituksi kokonaismassaksi on rekisteritiedoissa määritelty 825 kg, B-luokan ajokortilla kyseistä O1-luokan perävaunua saa vetää vain, jos yhdistelmän kokonaismassa ei ylitä 3 500 kiloa. Tämä painoraja tulee helposti vastaan, jos vetoautona on esimerkiksi iso maastoauto tai pakettiauto, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ohjeistaa. Jos taas perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on korkeintaan 750 kg, sitä saa B-luokan ajokortilla vetää B-ajokortilla ajettavalla, enintään 3 500 kilon painoisella ajoneuvolla. Yhdistelmä voi tällöin olla korkeintaan 4 250 kilon painoinen. Sillä, onko perävaunu tyhjä vai kuormattu, ei ole vaikutusta ajo-oikeuden riittävyyttä pohdittaessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luokittelu- ja kokonaismassa eri asioita Teppo Vesalainen kertoo, että Autoliittoon on tullut paljon tiedusteluja kevytperävaunujen vetämisestä. – Usein autoilijoilla menevät luokittelumassa ja kokonaismassa sekaisin. Osa autoilijoista on siinä uskossa, että B-luokan ajokortti oikeuttaa vetämään mitä tahansa O1-luokan perävaunua millä tahansa henkilö- tai pakettiautolla. – Jos halutaan vetää kokonaismassaltaan 825 kilon painoista kevytperävaunua henkilö- tai pakettiautolla siten, että yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kiloa, tarvitaan joko B/96- tai BE-ajokortti, Vesalainen kertoo. Moottorin tekemä väistökoe: kuskista voi tulla matkustaja Muutosta on tuonut myös uusi tieliikennelaki. Kesäkuun alusta alkaen luokittelumassaltaan korkeintaan 750 kg:n painoisten perävaunujen suurin sallittu nopeus – tiekohtaisen rajoituksen salliessa – henkilö- tai pakettiautolla vedettäessä on nyt 100 km/h. Tämä koskee siis myös kokonaismassaltaan 825 kilon painoisia perävaunuja. Suurinta sallittua nopeutta ajaminen ei kaikissa tilanteissa ole kuitenkaan järkevää – kukaan ei kiellä ajamasta peräkärryn kanssa 80 km/h tai hiljempaa, jos se tuntuu turvallisimmalta vaihtoehdolta. Perävaunun käyttäytyminen lujaa ajettaessa voi esimerkiksi väistötilanteessa yllättää autoilijan, kuten kävi ilmi Moottorin tekemässä peräkärryjen väistökokeessa. Väistökoe osoitti, miten vetoauton kuljettajasta tulee matkustaja. Katso video väistökokeesta. Moottorin peräkärryjen väistökoe on luettavissa kokonaisuudessaan vain Moottori-lehdestä 6/2020, jonka voi ostaa digitaalisena irtonumerona Lehtiluukun kautta. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin - nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?