6.7.2016 Liikenne Älä haksahda pommiin! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onko oma autosi vikaherkkä ongelmakimppu vai uskollinen matkakumppani? Katso oman autosi tiedot Moottorin sadan auton vikalistasta. Autonostajan on helppo valita oikein, jos vaihtoehtoina ovat vikaherkkä tai luotettava. Mutta mistä sen tietää, mikä automalli on luotettava matkakumppani, mikä auto on alituiseen korjauspajalla?Autonostajan paras ystävä on kattava vikalista, joka paljastaa armotta mitkä ovat vähävikaisia automalleja, mitkä murheenkryynejä. Mikä on oman automallisi sijoitus vikalistalla?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySadan auton tiedotMoottorin kokoama kattava tyyppivikalista sisältää sadan suositun henkilöautomallin tiedot.Aineisto on päivitetty kesäkuussa 2016.Viat on listattu neljässä eri ryhmässä:1. katsastuksessa havaitut viat 2. takaisinkutsuun johtaneet viat 3. tielle jättäneet tekniset viat ja 4. autoilijoiden ilmoittamat viat.Pääpaino vikalistassa on uudemmissa, pääosin 3–6-vuotiaissa automalleissa.2016 vuoden Vikatietolista löytyy Moottorin nettisivujen etusivulta.Vanhemmista automallisarjoista löytyy tietoja Moottorin nettisivuilla julkaistuista edellisistä, vuoden 2014 ja 2015 tyyppivikalistoista.Katsastuksessa havaitut viatKatsastuksessa havaitut viat on koottu Trafin raportista vuodelta 2016, joka sisältää Suomen kaikkien katsastusasemien määräaikaiskatsastukset vuodelta 2015.Tätä listaa on täydennetty saksalaisten TÜV-, DEKRA- ja GTÜ -katsastusraporttien tiedoilla, mainittu merkinnällä Saksa.Takaisinkutsut eli korjauskehotuksetSuomessa ilmoitettuja takaisinkutsuja on koottu valmistajien edustajien ja maahantuojien Trafille ilmoittamista kampanjoista.Lisäksi tyyppivikalistalle on poimittu esimerkkejä vakavien vikojen takaisinkutsuista saksalaisen ADAC:n ja KBA:n sekä brittiläisen DVSA:n verkkosivuilta. Takaisinkutsulista ei ole täydellinen, pääpaino on uusimmissa takaisinkutsuissa, jotka on ilmoitettu kesäkuun alkuun 2016 mennessä.Vanhempien mallien takaisinkutsuja löytyy vuoden 2014 ja 2015 tyyppivikatilastoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTielle jättäneet tekniset viatTielle jättäneet viat on koottu saksalaisesta ADAC-tiepalveluraportista vuodelta 2016. Raportti käsittää ADAC:n tiepalvelutapahtumat Saksassa vuonna 2015.Mukana ovat pelkästään tielle pysäyttäneet tekniset viat 2–9 vuotta vanhoista automalleista.Kuskin huolimattomuudesta johtuneet viat kuten polttoaineen loppuminen on jätetty tarkastelun ulkopuolelle.ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil Club) on Saksan ja Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö, joka on perustettu vuonna 1903. Jäseniä on yli 19 miljoonaa.Autoilijoiden ilmoittamat viatAutonkäyttäjien ilmoittamia vikoja on koottu pääasiassa saksalaisen Autobild-lehden ja ADAC:n vikakyselyistä. Lisäksi on selvitetty Autobild-lehden 100 000 kilometrin kestotesteissä havaittuja vikoja.Tyyppivikalista keskittyy vain suosittuihin malleihin aineiston tilastollisen luotettavuuden takaamiseksi. Siksi moni kiinnostava, mutta vähemmän myyty malli voi puuttua listasta. Erilaisia tilastoja – erilaisia vikoja Pelkkä katsastustilasto ei kerro koko totuutta autojen laatueroista. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon - mallin laadun ohella. Määräaikaiskatsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin esimerkiksi tielle pysäyttävät tekniset viat. Lisäksi autoilijat ovat raportoineet lukuisista muista vioista, jotka eivät näy katsastusraporteissa eivätkä tiepalveluraporteissa. Katsastuksessa havaitut viat Tyypillisiä katsastuksessa havaittuja vikakohteita ovat etuakseliston ja ohjauslaitteiden nivelvaivat sekä jarruviat käyttöjarrussa tai seisontajarrussa tai molemmissa. Lisäksi katsastuksessa havaitaan usein ongelmia jousituksessa, iskunvaimennuksessa ja pakokaasujen päästömittauksessa. Sähkövika tyssää matkan Saksan tiepalvelutilasto paljastaa, että sähkölaitteiden reistailu jättää useimmin tielle. Peräti puolet tielle pysäyttäneistä teknisistä vioista liittyy sähkölaitteisiin. Pelkät akkuviat muodostavat kolmanneksen kaikista tielle pysäyttävistä teknisistä vioista. Monen nykymallin akut ja laturit ovat alimitoitettuja kasvaneeseen sähkön kulutukseen verrattuna. Kohentunut mukavuus- ja turvallisuusvarustelu on lisännyt sähkölaitteiden määrää. Tien päällä akku on auton heikoin kohta. Takaisinkutsut hoituvat yhä paremmin Takaisinkutsujen määrä ei kerro kovinkaan paljon auton laadusta. Esimerkiksi mittavista takaisinkutsukampanjoista kärsinyt Toyota on useiden vikatilastojen mukaan laadukas automerkki. Takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan asiakkaista huolehtimisesta. Pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkastaa mittavien takaisinkutsukampanjoiden avulla. Valmistusmaa ei välttämättä vaikuta laatuun: tärkeämpää on valmistajan laatukulttuuri ja laadunvalvonta, jota noudatetaan kaikilla tehtailla. Esimerkiksi Toyotaa valmistetaan Japanin ohella Euroopassa muun muassa Tsekissä, Ranskassa, Britanniassa ja Turkissa. Takaisinkutsuvikojen ilmoittamisessa on tapahtunut parannusta Suomessa. Vikojen mahdollisuudesta ilmoitetaan Trafille entistä säntillisemmin. Vikojen kaunistelu ja suoranainen pimittäminen on vähentynyt vuosi vuodelta. Muutamalla maahantuojalla on kuitenkin toiminnassaan vielä parantamisen varaa avoimuudessa. Saksassa ja Britanniassa sanotaan suoraan, mitä vian mahdollisuus toteutuessaan voi pahimmillaan aiheuttaa. Autoilijoiden ilmoittamat viat Katsastus- ja tiepalvelutilastojen puutteena on se, että tilastot eivät kerro kaikista autojen tyyppivioista. Saksalainen Autobild-lehti ja ADAC ovat tehneet ansiokasta työtä ja keränneet vuosikymmenien ajan autonkäyttäjien vikailmoituksia. Lisäksi 100 000 kilometrin kestotestit ovat antaneet Autobild-lehden toimittajille runsaasti tietoa uutuusmallien ensimmäisten tuotantoerien autoyksilöiden ongelmista. Esimerkiksi muutamien mallien kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle. Kallista lystiä Edellä mainitut viat keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä. Edellä mainittujen vikojen korjaaminen voi olla kallista lystiä etenkin ikääntyneessä autossa, jonka takuu on päättynyt. On hyvä tietää, että myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin, etenkin jos kyseessä on ilmiselvä tyyppivika. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Myyjä vastaa tuotteesta – takuun jälkeenkin Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöikä, vähintään 250 000 kilometriä. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Takuu on vain vapaaehtoinen lisäetu. Myyjä vastaa tuotteesta, ostaja asianmukaisesta käytöstä. Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan. Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohje ”Virhevastuu ja takuu autokaupassa” https://kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/julkaisut/linjaukset/toimialakohtaiset-linjaukset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa-2007.pdf Valmistajan ja myyjän vastuu tyyppivioista jatkuu siis takuuajan päättymisen jälkeenkin. https://kkv.fi https://kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/ https://kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/ Teksti ja Vikatietolista: Timo TurkulaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutomallien tyyppivikojen tietolähteetwww.trafi.fiTrafi vastaa Suomessa liikennejärjestelmän sääntelystä, kehittää turvallisuutta ja edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä. Trafin toimialat ovat ilmailu, merenkulku, rautatiet ja tieliikenne.Trafi julkaisee ajoneuvojen takaisinkutsu- eli korjauskehotuslistoja. Ajoneuvon valmistajan edustajan tai maahantuojan tulee ilmoittaa Trafille valmistajan takaisinkutsukampanjoista. https://trafi.fi/takaisinkutsukampanjat#vclass=Henkilöauto&mark=&model= www.adac.deEuroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö ADAC on Autoliiton sisarjärjestö. ADAC julkaisee vuosittain tiepalvelutilaston verkossa:www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/default.aspxhttps://autoliitto.fi/tietoa-tienkayttajalle/takaisinkutsut#Autoliitto on vuonna 1919 perustettu autoilijoiden etujärjestö. Autoliitto julkaisee ADACin takaisinkutsulistoja. Autoliitto julkaisee varhaisemmat ADACin takaisinkutsukampanjat kaikille, tuoreimmat jäsenille.www.a-katsastus.fiSuomen suurin katsastusorganisaatio A-Katsastus Oy on julkaissut mallikohtaisia vikatilastoja vuodesta 2009. A-Katsastuksen tilastossa on mainittu autojen keskimääräiset matkamittarilukemat. https://a-katsastus.fi/infoa-autoilijalle/vikatilastot www.tuev-media.deTÜV on Saksan suurin katsastusyhtiö yli 10 miljoonalla katsastuksella vuodessa. Tuorein TÜV –raportti 2016 koostuu lähes yhdeksästä miljoonasta katsastuksesta Saksassa vuonna 2015.Raportti on tehty yhteistyössä saksalaisen Autobild-lehden kanssa.www.autobild.dewww.dekra.deDekra on Saksan toiseksi suurin katsastusketju. Dekra-raportti 2016 perustuu 15 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen Saksassa vuosina 2014 ja 2015.www.gebrauchtwagenreport.com/Käytettyjen autojen tietoja myös englanniksi: https://used-car-report.com/index.php?L=2www.gtue.dewww.autozeitung.deGTÜ on Saksan kolmanneksi suurin katsastusketju. Saksalainen Auto Zeitung -autolehti kokoaa vuosittain Saksan suurimman käytettyjen autojen raportin. Sen tärkein anti on GTÜ-katsastusraportti 2016 , jossa on mukana viisi miljoonaa katsastusta Saksassa vuonna 2015.www.kba.deKBA (Kraftfahrt-Bundesamt) on Saksan ajoneuvohallintokeskus, joka julkaisee muun muassa takaisinkutsulistoja verkossa saksaksi. https://kba-online.de/gpsg/jsp/gpsgStart.jsp www.gov.uk/government/organisations/driver-and-vehicle-standards-agencyDVSA on Britannian ajoneuvohallintokeskus. Se julkaisee hyvin yksityiskohtaisia ja tarkkoja tietoja autojen takaisinkutsuista Britanniassa. https://dft.gov.uk/vosa/apps/recalls/default.asp Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster