13.5.2023

Alpine A290_β kertoo miltä Renault 5 tulee näyttämään muskeloituna – jo ensi vuonna

Vihdoin (lähes) konkretiaa Alpinelta: konseptin ulkokuoresta 85 % kerrotaan jo vastaavan tulevaa tuotantomallia. Sisätiloissa auton keskelle sijoitettu ohjauspyörä kuitenkin viestittää, että tällä retrosähkösportilla on vielä matkaa maan pinnalle.

Renaultsport jäi historiaan muutama kuukausi sitten nähdyn Megane RS Ultimen myötä. Alpine vastaa siis jatkossa kaikista Renaultin urheilupuolen toiminnoista, alkaen uudistuneen Clion Esprit Alpine -tyylipaketista, päättyen Formula 1 -radalle. Ensimmäinen varsinainen esimerkki Renaultsportin korvaavasta Alpine-autosta on tämä jännittävä konsepti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alaviiva beta

Ei takerruta liikaa outoon nimivalintaan, mutta kyllä sille merkityskin aukeaa (jos aukeaa). β eli beta tarkoittaa Alpinen mukaan sitä, että kyseessä on tuotantomallia edeltävä välimalli. A290 puolestaan tulee merkin tavallisen mallimerkintätavan mukaisesti niin, että A:n perässä on kolme numeroa. Numero 2 tarkoittaa tässä tapauksessa kuulemma B-segmentin autoa.

A290_β on yksi kolmesta Alpinen tulevasta peruspilarista. Niitä on ennakoitu aiemminkin, mutta ei vielä kertaakaan aiemmin läheskään näin laajasti. Nyt siis puhutaan vuoden päässä tuotantomallista olevasta konseptista.

Show carissa kuljettaja istuu keskellä, kuten McLaren F1:ssä. Ohjaamossa on runsaasti hiilikuitua ja paljon hallintalaitteita katossa.

A290_β:ssä on omat show car -elementtinsä sekä tuotantomallia ajatellen vakavasti otettava puolensa. Kuten tuli todettua, Alpinen mukaan peräti 85 prosenttia auton korista on tulevaa tuotantomallia vastaavassa kuosissa.

Kori verhoutuu vastasatanutta lumikerrosta heijastelevaan puhtaanvalkoiseen, mukana on Alpinen tunnusvärit Ranskan lipusta ja ajo- sekä lisävaloissa on ruksit, jotka muistuttavat tarkoituksella menneiden vuosikymmenten ralliautojen teipatuista lyhdyistä.

Tuplaretrot

Alpine A290 tulee olemaan Renault 5:n sporttisempi sisarmalli. Vahvasti retrohengessä toteutettava edullinen sähköauto Renault 5 lanseerataan markkinoille niin ikään vuonna 2024 kilpailemaan samoista asiakkaista muun muassa Fiat 500e:n kanssa. Vastaavasti Alpine A290 on samanhenkinen vastine Abarth 500e:lle. Tulevat ranskalaiset ovat tosin 40 senttiä italialaiskilpailijoitaan pidempiä ja neliovisia, vaikkakin takaovet erittäin hyvin häivytettyinä.

A290 eroaa Renault 5:stä suoraan ulkonäöllisillä yksityiskohdillaan, kuten esimerkiksi muskelikorisarjoillaan ja suuremmilla hengitysteillään. Korissa on nähtävillä selkeitä viittauksia muun muassa keskimoottoriseen Renault 5 Turboon, jota valmistettiin vuosina 1980 - 86.

Tässä vaiheessa A290:n tekniikasta tiedetään ainakin sen verran, että autossa on kaksi etuakselille sijoitettavaa sähkömoottoria, joiden vääntöä jaetaan torque vectoring -järjestelmän kautta mutkassa aina ulkokaarteelle.

Ajotiloja on kolme: "märkä", "kuiva" ja "täysillä". Show carissa on lisäksi muun muassa varikkoalueen nopeudenrajoitinpainike. Ainakin yhden villin painikkeen on määrä päätyä ihan tuotantoautoon asti. Tämä Overtake-painike ei avaa takasiipeä, mutta irroittaa sähkömoottoreilta ulos 10 sekunnin ajan ekstramäärän pippuria.

Lähde ja kuvat: Alpine/Renault Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat