21.1.2023 Ajoneuvot Renault Sport jää historiaan – Megane RS Ultime saattaa aikakauden päätökseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tästedes kaikesta Renaultin urheiluautotoiminnasta vastaa Alpine. Renault Sport oli alun perin fuusio Gordinin ja Alpinen välillä, mutta niin historia on näitä nimiä heitellyt, että Renault Sport saa nyt 47 vuotta perustamisensa jälkeen väistyä uudelleen henkiin herätetyn Alpinen tieltä pois. Alpinen myötä Renaultin suorituskykytoimintojen filosofia on pian käymässä läpi isoa murrosta. Täyssähköisen aikakauden lähestyessä Megane RS Ultimea ja Alpine A110:tä vauhdittava 1,8-litrainen bensiinimoottori on yksi väistyvistä elementeistä. Alpinen tulevaisuuteen kuuluu myös yhteistyö Lotuksen kanssa. Vuosikymmenen edetessä yhteistyön on määrä tuottaa valmistajille kaksi suurta crossoveria, jotka tähdätään kilpailemaan esimerkiksi tulevan sähköisen Porsche Macanin kanssa. Nämä tulevat olemaan osana mallistoa pienempien sähkösporttien, mukaan lukien A110-seuraajan, lomassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perustuen RS Trophy'iin Renaultsport Megane RS Ultimea valmistetaan ainoastaan 1 976 kappaletta, ja kuten niin usein tällaisten tribuuttimallien kohdalla, määrä kuvaa vuosilukua, tässä tapauksessa Renault Sportin perustamisvuotta. Ultime esiteltiin Tokyo Auto Salonissa, ja erikoismallia valmistetaan japanilaisasiakkaita varten myös oikeanpuoleisella ohjauksella, löytyyhän Japanista paljon Renaultsportin faneja. Ultimen perustana on nimekäs Megane RS Trophy, jonka kanssa erikoismalli jakaa tekniikkansa kokonaisuudessaan. A110:stäkin tuttu 1,8-litrainen välittää 300 hevosvoimaansa ja 420 newtonmetriänsä etupyörille EDC-kaksoiskytkinlaatikon kautta. Kiihdytys nollasta sataan sujuu 5,7 sekunnissa, ja auto on kotonaan mutkaisilla rataosuuksilla. Ultimessa on myös joitain yksittäisiä elementtejä kireimmästä Trophy-R:stä. Ultimen voi erottaa Trophy'sta erinäisten ulkoisten elementtien perusteella. Esimerkiksi pyöränkaaret ovat saaneet edessä 6- ja takana 4,5 senttimetriä leveämmät muskelit. Niiden myötä etusiipi on saanut uudenlaiset ilmanohjaimet. Keulalta löytyvät Vision-ajovalot, ja perässä nähdään keskelle sijoittuva suurikokoinen pakoputken ulostulo. Erityiset graafiset kuviot, joita löytyy konepellistä, kyljistä, katosta sekä takapuskurista, ovat mukaelmia Renaultin uudistetusta brändi-ilmeestä. Vuosiluku 1976 on myös löytänyt kyljen grafiikoista paikkansa. Ulkovärin Ultimeen voi valita neljästä eri vaihtoehdosta. Riemunkeltaisen Sirius Yellow'n lisäksi ne ovat Pearl White, Tonic Orange sekä Star Black. Sisältä löytyvät Trophy'n tapaan Recaron kuppi-istuimet alcantara-verhoilulla. Numeroitujen kappaleiden numeroleimat löytyvät ovipaneeleista, ja Ultimeen kuuluu myös etuvetoautojen ennätysajan Nürburgringillä kellottaneen Renaultin testikuljettaja Laurent Hurgonin nimikirjoitus, joka löytyy kojelaudalta. Ennätys ajettiin Megane RS Trophy-R:llä, jolle tämä Renaultsportin joutsenlaulu on siis myös sukua. Lähde ja kuvat: Renault, Alpine Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku