9.4.2023 Autoilu Asiantuntija: henkilöautojen lataus kehittyy huimaa vauhtia Suomessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessa on esimerkiksi Norjaa tiheämpi henkilöautojen latausverkosto eli 32 täyssähköautoa yhtä pika- ja suurteholatauspistettä kohden. Suomen teillä liikkuu n oin 2,8 miljoonaa henkilöautoa. Hyvä vertailukohta Suomeen on Norja, jossa noin 2,9 miljoonan autoyksilön henkilöautokannasta jo noin viidesosa on täyssähköautoja. Norja on maailman johtavia maita liikenteen sähköistymisessä, mutta Suomen tilanne ei kalpene ainakaan latausverkoston tiheyden näkökulmasta.Norjan latausverkosto on varsin kattava: maassa on tätä nykyä noin 70 täyssähköautoa yhtä pika- ja suurteholatauspistettä kohden.– Suomessa tuo suhdeluku on kuitenkin 32 autoa yhtä latauspistettä kohden, sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä huomauttaa.Suomen ja muidenkin maiden liikenteen sähköistymiskehitystä seuraava Heikkilä työskentelee Energiateollisuus ry:ssä, joka edustaa yrityksiä, jotka tuottavat, hankkivat, siirtävät ja myyvät sähköä, kaasua, kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä.Moottori kirjoitti tammikuussa Norjan tilanteesta otsikolla Asiantuntija sähköautoista: Suomi yltää Norjan tasolle – siihen menee vain pidempi aika.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomi hyvässä EU-vauhdissaEurooppaa koskeva kunnianhimoinen latausverkoston tihentämistavoite eli EU-päätöspöydissä viimeistelyssä oleva AFIR-asetus tuo mukanaan direktiivin, joka on tarkoitus muuttaa asetukseksi, jolloin sitä tulisi soveltaa jäsenmaissa sellaisenaan. Voimaan tullessaan se määrittää kaikille jäsenmaille yhteiset suuntaviivat suurteholatauksen ja latauskenttien suhteen.Ja kuten Moottori vastikään uutisoi, Euroopan jäsenmaat, parlamentti ja komissio ovat päässeet alustavaan sopuun AFIR-asetuksesta, jolla pyritään kohentamaan vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöä.Suomi haluaa olla ehdottomassa eturivissä, kertoi liikenne- ja viestintäministeriö 29.3.Ulostulon mukaan ”Jotta julkisen latauksen tarpeet voitaisi täyttää muuallakin kuin pääteiden varsilla, asetetaan ohjelmassa tulevaa AFIR-asetusta tiukemmat tavoitteet. Tällä pyritään varmistamaan, että latausinfraa rakentuu kaikkialle Suomeen.”Sopu vahvistetaan vielä ministerineuvoston kokouksessa.Suomi on kannattanut yhteisiä, kunnianhimoisia tavoitteita vaihtoehtoisten käyttövoimien infralle eri liikennemuodoissa. Suomelle on ollut tärkeää, että sitovat velvoitteet tieliikenteen sähkölataustavoitteille huomioisivat harvaan asutut vähäliikenteiset alueet, joilla välimatkat ovat pitkiä.Heikkilän mukaan olemme hyvin EU-tavoitteiden vauhdissa jo nyt päätieverkostollamme.– Suomessa henkilöautojen latausinfra kehittyy huimaa vauhtia, eivätkä AFIR-asetuksen vaatimukset tule olemaan haaste henkilöautojen latauskenttien ja -ratkaisujen suhteen, Heikkilä erittelee.Tulevia vaatimuksia arvioitaessa täytyy Heikkilän mukaan muistaa, että kukaan ei halua vaatia rakennettavan latausinfraa, jolle ei ole käyttöä.– Nämä suunnitelmataloutta muistuttavat latausinfran vaatimukset ovat kehityksen nopeuttamista, jonka lopullisena tavoitteena on latausinfran rakentuminen markkinaehtoisesti.Hyvänolontunne vaarallistaSuomi on Heikkilän näkemyksen mukaan liikenteen sähköistymisessä – ainakin toistaiseksi – eturivin maita, suhteutettiin latausinfra sitten sähköautojen määrään tai maantieteelliseen kattavuuteen.– Mutta kehitys on tapahtunut aivan viime aikoina. Täytyy muistaa, että täyssähköautojen määrä henkilöautokannasta on edelleen vain pari prosenttia. Eli 98 prosenttia autokannasta on tankattavia, Heikkilä kiteyttää.Hänen mukaansa Suomessa on pidettävä huoli, että kiristynyt taloustilanne ei liikaa hidasta autojen sähköistymistä ja latausinfran rakentumista.– Hyvään tilanteeseen ei saa tuudittautua.Pullonkauloja riittää yhäAutotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio tähdentää, ettähenkilöautokannan sähköistymisen kannalta olennaista on, että latauspisteiden määrä kehittyy jatkossakin ladattavien autojen määrän mukana.Hän ottaa esiin latauksen kannalta hankalia pullonkauloja.– Niitä ovat vanhat kerrostalot, kadunvarsipysäköinnin yhteydessä oleva lataus sekä raskaan kaluston vaatimat megawattitason latauskentät. Kuorma-autokaluston osalta tärkeää olisi saada riittävä suurtehoinen latausverkosto.Henkilöautojen julkinen latausinfra kehittyy Kallion mukaan sitä vastoin hyvää vauhtia markkinaehtoisesti.Kallion arvion mukaan Suomi on sähköautojen latausinfran osalta melko vahva EU-vertailussa.– Toki sähköautojen määrän lisääntyessä, infraa pitää jatkuvasti kehittää.Pikalatausta norjalaisittain: Ionity-latausverkon 350 kilowatin latureita Oslon pohjoispuolella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomi sähköautomaa-Norjan tasolle?Kun kysyin Heikkilältä arvioita, voisiko Suomi kenties joskus tulevaisuudessa yltää Norjan tasolle henkilöautoliikenteen sähköistymisessä, hän arvioi mahdollisuudet myönteisiksi, kyse on vain aikajänteestä.– Kyllä voidaan ja ylletään, mutta siihen vain menee pidempi aika. Autonvalmistajat ovat päätöksensä jo tehneet ja muutosta ei pysäytä enää mikään, Heikkilä linjaa.Päästövähennystavoitteet karkaavat?Autoalan Tiedotuskeskus on muistuttanut, että autokannan nykyisellä uusiutumisvauhdilla liikenteen päästövähennystavoitteet jäävät saavuttamatta.Viime vuonna täyssähköautojen osuus kasvoi noin 18 prosenttiin rekisteröinneistä. Autokannassa oli vuoden 2022 lopussa noin 45 000 täyssähköautoa ja noin 105 000 ladattavaa hybridiä.Fossiilittoman liikenteen tiekartassa linjattujen kansallisten tavoitteiden mukaisesti Suomessa tulisi vuonna 2030 olla käytössä jo 700 000 ladattavaa autoa, joista vähintään puolet olisi täyssähköautoja.Autoala ennakoi, että ensirekisteröintien määrä kasvaa tänä vuonna 98 000 henkilöautoon ja 13 000 pakettiautoon – kuluvan vuoden ensirekisteröintilukemat siis jäänevät selvästi pitkän aikavälin keskiarvoa maltillisemmiksi.Ladattavien autojen osuus kasvoi viime vuonna hieman yli 8 prosenttiin autoliikkeiden käytettyjen autojen kaupasta.Yön yli latausta kaikilleEU-tavoitteet tarkoittavat myös, että vuonna 2030 pitäisi löytyä jokaiselle täyssähköautolle latauspiste myös yön yli tapahtuvaan lataukseen.Norjan autoliitto NAF on arvioinut, että Norjassa autojen latauksesta 70–80 % hoituu kotona tai vapaa-ajan asunnoilla, 10–15 % työpaikalla ja 10–15 % julkisilla latauspaikoilla.– Suomen tilanne on aika lailla samankaltainen latausarjen ratkaisujen suhteen, Heikkilä arvioi.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Energiateollisuus ry, Norjan autoliitto NAF, Norks elbilforening, Norjan tieliikenneneuvosto, Autoalan Tiedotuskeskus, Valtioneuvosto / Fossiilittoman liikenteen tiekartta, Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q4/2022, liikenne- ja viestintäministeriö / jakeluinfraohjelmaluonnos a:7:{i:0;s:6:"133420";i:1;s:6:"126269";i:2;s:6:"131703";i:3;s:6:"103929";i:4;s:5:"90084";i:5;s:6:"134007";i:6;s:6:"111314";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Autoilu Taidetta ensihoidon keskelle – uudet Taidelanssit liikenteessä Kanta-Hämeessä 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 7.7.2025 Autoilu Taksiyritys laajenee koko Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen