Liikenne Liikennepolitiikka Uutinen 3.1.2023

Asiantuntija sähköautoista: Suomi yltää Norjan tasolle – siihen menee vain pidempi aika

Norjan noin 2,9 miljoonan autoyksilön henkilöautokannasta jo noin viidesosa on täyssähköautoja.

Norjan autoliikenne on sähköistynyt rivakasti. Yhäti jatkuvan kehityksen voi havaita omina silmin esimerkiksi pääkaupunki Oslon katukuvassa: Teslaa suhahtaa ohi toinen toisensa perästä – muiden automerkkien pakoputkettomia edustajia vilahtelee niitäkin ohi tiuhaan. Teslan näkyminen ei ole ihme, olihan Tesla Model 3 maan myydyin automalli viime vuonna.

Sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä kertoo, että 2021 lopussa Norjassa oli noin 470 300 täyssähköistä henkilöautoa.

– Ja kuluvan vuoden aikana on rekisteröity 116 000 sähköautoa lisää, Heikkilä kertoo.

Lisää tietoa Norjan automääristä täältä ja täältä.

Suomen ja muidenkin maiden autoilun sähköistymiskehitystä tarkoin seuraava Heikkilä työskentelee Energiateollisuus ry:ssä, joka edustaa yrityksiä, jotka tuottavat, hankkivat, siirtävät ja myyvät sähköä, kaasua, kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä.

Teslat ovat tuttu näky Oslon katukuvassa.

Viidesosa sähkiksiä

Edellä kerrotut sähköautoluvut tarkoittavat sitä, että Norjan noin 2,9 miljoonan autoyksilön henkilöautokannasta jo noin viidesosa on täyssähköautoja.

Norjan latausverkosto on sekin varsin kattava, mutta haasteita on senkin rakentamisessa, sillä Norjassa on tätä nykyä noin 70 täyssähköautoa yhtä pika- ja suurteholatauspistettä kohden.

– Suomessa tuo suhdeluku on 32 autoa yhtä latauspistettä kohden, Heikkilä huomauttaa.

Toisaalta esimerkiksi pääkaupunki Oslossa on tiettävästi yli 7 prosentissa asukaspysäköintipaikoista löytyy latauspiste.

– Vastaavasti julkisia latauspisteitä (max. 22 kW) Norjassa on 12 000 pisteen verran.

Norjan autoliitto NAF on arvioinut, että Norjassa autojen latauksesta 70–80 % hoituu kotona tai vapaa-ajan asunnoilla, 10–15 % työpaikalla ja 10–15 % julkisilla latauspaikoilla.

Missä menee Suomi?

Onko Norjan tie myös Suomen tie liikenteen sähköistymisen saralla, siihen Heikkilällä on vahva näkemys.

Voidaanko Suomessa koskaan yltää samalle tasolle Norjan kanssa yksityisautoliikenteen sähköistymisessä?

– Kyllä voidaan ja ylletään, mutta siihen vain menee pidempi aika. Autonvalmistajat ovat päätöksensä jo tehneet ja muutosta ei pysäytä enää mikään.

Heikkilä toi vastikään myös twitterissä esiin, että akkusähköautojen osuus marraskuun rekisteröinneistä Suomessa oli ”lähes 25 prosenttia eli uusi ennätys!”

”Ladattavat autot saavuttavat kohta yli 50 % markkinaosuuden. Tähän päälle runsas käytettyjen autojen tuonti”, kuvasi Heikkilä uusien henkilöautojen ensirekisteröintien tilannetta.

Autoalan Tiedotuskeskuksen keräämien tietojen mukaan kuluvan vuoden rekisteröinneistä 16,8 prosenttia on ollut täyssähköautoja ja 19,9 prosenttia ladattavia hybridejä.

Loppuvuoden aikana sähköautojen osuus on ollut kasvussa – marraskuussa noin 46 prosenttia ensirekisteröidyistä autoista oli ladattavia, täyssähköautojen osuus oli 24,8 prosenttia ja ladattavien hybridien 21,3 prosenttia.

Karkaavatko tavoitteet?

Suomen liikenteen päästöjen vähentämistavoitteet ovat kunnianhimoisia: päästöjen tulisi puolittua vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 päästötasoon verrattuna. Vuoteen 2045 mennessä tulisi yltää tyystin fossiilittomaan liikenteeseen, mikä tarkoittaisi, ettei Suomen teillä enää käytettäisi lainkaan fossiilisia polttoaineita.

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATTin tutkimusprofessori Tuomas Kosonen ja johtava tutkija Marita Laukkanen olivat Moottorin lokakuisessa artikkelissa hyvin kriittisiä sen suhteen, tulevatko päästötavoitteet ja liikenteen sähköistymisaikeet toteutumaan.

Tutkijat tuovat kirjoituksessaan esiin, että päästöjen puolittaminen vaatisi, että Suomen teillä kulkisi vuonna 2030 vähintään 600 000 sähköautoa. Tänä vuonna Suomen autokanta lisääntyy noin 100 000 autolla, joista täyssähköautoja on tammi–heinäkuussa ollut noin 14 prosenttia ja ladattavia hybridejä noin 20 prosenttia.

”Tällä skenaariolla vuoden 2022 lopulla koko 2,7 miljoonan (henkilö)auton kannasta vain noin 50 000 autoa tulee olemaan täyssähköautoja. Se on häviävän pieni osa Suomen autokannasta, vaikka julkisuudessa puhutaan mielellään sähköautojen hankintojen huimista kasvuprosenteista”, Kosonen ja Laukkanen huomauttivat.

Lisää aiheesta

Jaa artikkeli