20.3.2017

Asvaltti polttaa – mutta malta vielä rengasvalinnassa

malta rengasvalinnassa

Kuivat tiet ja kevätauringon huuma siirtävät ajatukset jo kesärengaskaudelle, mutta pää kannattaa pitää kylmänä vielä hetkisen.

Lämpimät päivät, sokaiseva kevätaurinko ja kuivat ajotiet kuiskivat jo hätäisimmille, että olisiko renkaanvaihdon aika? Kalenterin lisäksi kannattaa kuitenkin miettiä säätä ja käyttötarkoitusta sekä pitää pää kylmänä - vaikka ottamalla pipo pois. Lainkin mukaan nastarenkailla saa ajaa vielä viikon pääsiäisen jälkeen, tuttujen juhlapyhien kelluessa tänä vuonna huhtikuun puolivälin tienoille. Tämänkin jälkeen nastojen käyttö on kelisidonnaista.

Tarkkana kannattaa olla myös kitkarenkaiden kanssa. Vaikka käyttöaikaa ei ole rajoitettu nastarenkaiden tapaan, on renkaiden pintarakenne ja talvikäyttöön suunniteltu kumiseos helisemässä kesäisissä ajo-olosuhteissa, heikentäen märkäpitoa.

Maalaisjärkeä ja malttia peräänkuulutetaan myös Nokian Renkailta.
– Kesärenkaiden vaihdon kanssa ei pidä hätäillä vaikka kuinka olisi kevättä rinnassa. Ainakin kannattaa odottaa kunnes yöpakkaset ovat ohi, jos autolla joudutaan ajamaan yöllä tai aikaisin aamulla. Valumavedet jäätyvät yöpakkasilla ja tekevät tiet liukkaiksi. Lisäksi kevät tapaa olla oikullinen, eikä takatalvi lumipyryineen ole mikään epätavallinen ilmiö Suomessa, muistuttaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

malta rengasvalinnassa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tapahtui viime kaudella

Kesärenkaille voi kuitenkin uhrata jo muutaman ajatuksen ennen vaihtoa. Ovatko viime kesän renkaat kunnossa vai olisiko syytä rynnätä rengaskaupoille? Lain mukaan kesärenkaan pääuran tulee olla vähintään 1,6 millimetriä, mutta käytännössä renkaan märkäominaisuudet kärsivät nopeasti jo alle 4 millimetrin urasyvyydellä. Tarkistuksen apuvälineenä pihavajassa tai häkkivarastossa rymistellessä voikin käyttää klassista 2€-kolikkoa, jonka ulompi harmaa kuparinikkelirengas soveltuu rengasmittauksen välineeksi.

Kannattaa myös tarkistaa kesä- ja talvirenkaiden kulumismuoto. Mikäli renkaat kuluvat epätasaisesti, saattaa auto vaatia käynnin nelipyöräsuuntauksessa. Tällä vältetään myös mahdollisten uusien renkaiden epätasainen kuluminen.

Jos entiset kesänakit alkavat olla uransa päässä, kannattaa uusien renkaiden valinnassa miettiä mitä renkailta haluaa. Rengastestit kertovat kauden parhaista uutuuksista, mutta käyttötarkoitukseen liittyvää tietoa löytyy rengasliikkeistä ja myös itse valmistajilta. Oma ajotyyli, auton koko ja käyttötarkoitus sekä oman ajoneuvon kuormaus ovat valintaan vaikuttavia seikkoja.

malta rengasvalinnassa

– Turvallisinta on valita autonvalmistajan suosittelema rengas-vanneyhdistelmä. Valitsemalla laadukkaat renkaat varmistetaan myös laadukas apu mahdollisten ongelmien sattuessa. Rengasvalmistajan myöntämä lisäturva uusille renkaille helpottaa elämää, jos rengasvaurio sattuu tien päällä. Pohjolan vaihteleviin kesäkeleihin kannattaa valita renkaat, jotka on kehitetty ja testattu Pohjolassa, Nokian Renkaiden Morri suosittelee.

Kesärenkaiden vaihtajan muistilista:

  • Vähemmän kuluneet renkaat kannattaa asentaa taka-akselille vetotavasta huolimatta.
  • Tarkista asennuksen jälkeen renkaiden ilmanpaineet. Autokohtaiset suositukset löytyvät auton ohjekirjasta tai etuoven karmista. Samalla kannattaa tarkistaa myös vararenkaan ilmanpaine.
  • Alumiinivanteiden kanssa suositellaan pulttien jälkikiristystä noin 100–200 kilometrin ajon jälkeen.
  • Renkaiden käyttöikää voi parantaa kierrättämällä etu- ja takarenkaita noin 8 000 kilometrin välein.
  • Talvirenkaat tulee säilyttää pesun jälkeen pimeässä, viileässä tilassa. Renkaat tulee pitää poissa öljyjen tai liuotinaineiden luota.
  • Mikäli säilytystila on kotioloissa kortilla, ovat rengasliikkeiden hotellit varteenotettava palvelu.

Lähde ja kuvat: Nokian Renkaat

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat