17.3.2022

Audi A6 Avant e-tron – perhe kyytiin ja 700 kilometriä pysähtymättä

Audi A6 Avant e-tron concept
A6 Avant E-Tron -konsepti viime vuodelta

Viime vuonna esitellyn A6 e-tronin jälkeen vuorossa on farmariversio Audi A6 Avant e-tron. Konseptistatuksesta huolimatta yhtiö vihjailee, että jotain tällaista nähdään markkinoilla lähivuosina.

Audi A6 Avant e-tron on saksalaismerkin konsepti siitä, miltä suosittu E-segmentin farmariauto voisi näyttää sähköistettynä. Avant on jatkoa viime vuonna esitellylle A6 e-tron Sportback -konseptille, mutta jälleen yhden sähkösedanin sijaan on hienoa nähdä, että myös farmarikorille povataan tulevaisuutta. Ainakin monilla markkina-alueilla farmariversio koetaan tärkeäksi. Pituutta molemmilla konsepteilla on 4,96 metriä, mutta farmari häviää hiukan ilmanvastuskertoimessa (0,24 vs. 0,22).

Audi A6 e-tron concept
Viime vuonna esitelty A6 e-tronin Sportback-konsepti on ihan hyvä, mutta ei mikään farkku.

Audi A6 Avant e-tronilla ei ole nimestään huolimatta varsinaista sukulaisuutta polttomoottori-A6:n kanssa. Sähköversion pohjarakenteena on VW-ryhmän uusi Premium Platform Electric (PPE). Se täydentää VW:n sähköautomallistoa MEB-pohjarakenteen (mm. ID.3 ja Q4) yläpuolella. PPE:n etuihin kuuluu myös pitkä akseliväli lyhyillä ylityksillä.

Audi ei halunnut kertoa konseptiautosta vielä kovin tarkkoja teknisiä yksityiskohtia, mutta ensimmäiset tiedot ovat lupaavia. Auton lattiaan sijoitettu 100 kilowattitunnin akusto antaa autolle yli 700 kilometrin WLTP-toimintamatkan. Todennäköisesti takapenkki vaatii taukoa ennen autoa.

Audi A6 Avant e-tron concept

800 voltin lataustekniikan ansiosta 300 kilometrin lataaminen kestää parhaimmillaan 10 minuuttia tai akun lataaminen 5-80% kestää vain puoli tuntia. Kuljettajan puolella takalokasuojassa olevan CCS-latausliittimen huipputeho on 270 kW. Maltillisempi Type 2 -lataaminen onnistuu kummalta puolelta autoa tahansa ja sen huipputeho on 22 kW.

Merkille tyypilliseen tapaan Audi A6 Avant e-tron on neliveto, eli sähkömoottorit löytyvät niin etu- kuin taka-akselilta. Yhteisteho on 350 kW (n. 475 hv) ja vääntö kirjoitetaan lukemaan 800 Nm. 0–100 km/h onnistuu koko mallistolta alle seitsemän sekunnin, mutta ripeimpien kerrotaan ennättävän sataseen alle neljässä sekunnissa.

Audi A6 Avant e-tron concept

Sisätiloista Audilla ei ollut näytettävää ja hämärään jäivät myös mahdolliset tavaratilanumerot. Sen sijaan huomiota kiinnitettiin ulkokuoreen. Keulalla on huomattavan viirumaiset ajovalot, joiden oled-pikselivalojen ansiosta esimerkiksi tien pintaan voidaan heijastaa viestejä. Valot antavat mahdollisuuden myös suunnitella oma valokuvio päivänajovaloihin, joskin nähtäväksi jää, tuleeko ominaisuus myös tuotantomalliin. Takana Audin tuttu leveä valopalkki on toteutettu pienillä valoyksiköillä, jotka antavat aiempaa kolmiulotteisemman vaikutelman.

Audi A6 Avant e-tron concept

Keulailmeessä merkittävintä on valaistu Audi-logo sekä Q4:n tapaan käänteiseksi muutettu aerodynaaminen versio Singleframe-maskista. Kylkilinjassa huomio kiinnittyy tuulilasin sivusta A-pilarista takaspoileriin asti ulottuvaan alumiinielementtiin, jonka tarkoitus on madaltaa autoa visuaalisesti. Ainakin kyseessä on vaihtelua mustaksi maalattuihin kattoihin nähden.

Audi A6 Avant e-tron concept

Mutta tällä hetkellä Audi A6 Avant e-tron on vain konseptiauto. Audin mukaan PPE-pohjaisia sähköautomalleja nähdään tuotannossa 2023 alkaen, ja esimerkiksi Q4:n perusteella koriversioiden konseptiesittely on Audin tapa vihjata melko suoraan tulevista tuotantoversioista. Kauan eläköön isot farkut!

https://www.youtube.com/watch?v=ULskrwAZstw

Lähde ja kuvat: Audi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat